Koittakaa nyt ymmärtää että kaikki ei voi olla kotiäiteinä 3 vuotta!!!

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
ihana olla kotona
Mulla ei olisi todellakaan varaa olla 3v kotona lasta hoitmassa,mut onneksi on tosiaankin sossu mistä saa elannon. Minusta on todella tyhmää tehdä töitä jos elannon saa niin niin paljon helpommallakin.
Ja meillä ei ole tiukkaa rahalliseti. Käydään kerta vuoteen etelässä ja on hyvä autokin ja lapsilla merkkivaatteet. Ruokaa on aina ja just ostimme pienimmälle polkupyörän, keskimmäiselle ja vanhimmalla mopot :)
 
Mulla ei olisi todellakaan varaa olla 3v kotona lasta hoitmassa,mut onneksi on tosiaankin sossu mistä saa elannon. Minusta on todella tyhmää tehdä töitä jos elannon saa niin niin paljon helpommallakin.
Ja meillä ei ole tiukkaa rahalliseti. Käydään kerta vuoteen etelässä ja on hyvä autokin ja lapsilla merkkivaatteet. Ruokaa on aina ja just ostimme pienimmälle polkupyörän, keskimmäiselle ja vanhimmalla mopot :)
Juujuu, varmasti käyttekin etelässä kerran vuodessa kun tulot tulee sossusta :xmas:

Ja ette kai te vaan mopoja ostaneet - mopoautojahan ne oli, eikös juu?
 
"silakka"
Mulla ei olisi todellakaan varaa olla 3v kotona lasta hoitmassa,mut onneksi on tosiaankin sossu mistä saa elannon. Minusta on todella tyhmää tehdä töitä jos elannon saa niin niin paljon helpommallakin.
Ja meillä ei ole tiukkaa rahalliseti. Käydään kerta vuoteen etelässä ja on hyvä autokin ja lapsilla merkkivaatteet. Ruokaa on aina ja just ostimme pienimmälle polkupyörän, keskimmäiselle ja vanhimmalla mopot :)
Niinpä. Nyt alkaa jo pikkasen kaduttamaan, kun teilläkin noin kivasti menee. Olisko kuitenkin pitänyt lähtee sinne luukulle? Mitäs mieltä te muut olette? :)
 
"vieras"
Huvittavaa että joku vuosi sitten Anatoliakin oli niin kotihoidon puolestapuhuja, muksut oli monta vuotta kotihoidossa jne ja sitten yhtäkkiä mieli onkin muuttunut. Oisko niin että aiempi "kotiäitiys" oli ihan työttömyyden sanelema pakko? :xmas:
 
"miumau"
Mitä ihmeen verotuloja yhteiskunta menettää, jos äidit kotona? Kyllä siellä töissä SIJAINEN on niitä tuloja valtiolle/kunnalle/seurakunnalle kartuttamassa. Äidit vaan kotiin niin olisi työttömyyttäkin vähemmän.
 
[QUOTE="vieras";25940424]Huvittavaa että joku vuosi sitten Anatoliakin oli niin kotihoidon puolestapuhuja, muksut oli monta vuotta kotihoidossa jne ja sitten yhtäkkiä mieli onkin muuttunut. Oisko niin että aiempi "kotiäitiys" oli ihan työttömyyden sanelema pakko? :xmas:[/QUOTE]

MILLOIN mä muka olen ollut kotihoidon puolestapuhuja? Ainahan minä oon esim. subjektiivista päivähoito-oikeutta pitänyt mielettömän hienona juttuna, ja vuodesta -06 saakka meillä on ollut päiväkotilainen perheessä. Siinä mielessä olen 'kotihoidon puolestapuhuja' edelleen, että mun mielestä yhdenkään lapsen ei tulisi joutua olemaan hoidossa 9-10 h päiviä. Sopivassa suhteessa sekä kotonaoloa että päivähoitoa (ts. varhaiskasvatusta), se on minusta ihanne. En ole kotihoitoa vastaan, enkä päivähoitoa vastaan.

Työttömyyden sanelemaa pakkoa ei minulla ole ollut koskaan :), olen onnekas.
 
vierass
Mulla ei olisi todellakaan varaa olla 3v kotona lasta hoitmassa,mut onneksi on tosiaankin sossu mistä saa elannon. Minusta on todella tyhmää tehdä töitä jos elannon saa niin niin paljon helpommallakin.
Ja meillä ei ole tiukkaa rahalliseti. Käydään kerta vuoteen etelässä ja on hyvä autokin ja lapsilla merkkivaatteet. Ruokaa on aina ja just ostimme pienimmälle polkupyörän, keskimmäiselle ja vanhimmalla mopot :)
Ja lapsen kotona hoitaminen tarkoittaa automaattisesti "sossua"? Meillä esim miehen ja mun nettotulot töissä ollessa yhteensä 3000 euroa. Eli ollaan molemmat reilusti alle mediaanin ansaitsevia. Kolmas lapsi nyt suunnitteilla ja kyllä meillä aiotaan hoitaa se kolmaskin lapsi kotona 3-vuotiaaksi. Ai juu, mutta me ostettiin vanha okt, mitä ollaan ihan omin pikku kätösin rempattu. Neliöitäkin on neljällä ihmisellä vain alle 100 (kohta sitten ehkä viidellä!). Molemmat ajetaan yli 10 vuotta vanhoilla autoilla, joiden ostamiseen ei tosiaankaan ole lainoja otettu. Me ei matkustella etelässä sitten ainakaan seuraavaan kolmeen vuoteen ja vaatteita ostetaan jo nyt ensisijaisesti kirppikseltä. Ja kyllä, meillä on ihan säästöjäkin hoitovapaata varten. Ja vielä yks kauhujuttu: meillä on kuvaputkitelkkari!

Valintoja, valintoja.
 
mulkvist
Onhan se vähän niinkin, että miksi hankkia lapsia ylipäätään jos niitä ei halua itse hoitaa???
näinpä! mä tein lapset 3 kappaletta ja hoidin kouluuun saakka kotona ne. sen jälkeen oon ehtiny tehdä töitä, tienata eläkettä ja toteutta itteäni.

täysin valintakysymys on tää. mä oon valinnu näin eikä oo tarvinnu katua. ihanat, rauhalliset, hyvätapaiset hyvin koulussa menestyvät lahjakkaat lapset on tällä reseptillä kasvanu. oon tosi onnellinen heistä ja valinnoistani.
 
"vieras"
Öh? Miksi yleensä ihmiset käyttää ehkäisyä? Olipas fiksu kommentti.
Ootko koskaan kuullut kierukkalapsista? :D Pillerien pettämisestä? kondomien puhkeamisesta? Kato ku ei kaikki tapahdu ihan silleen naps vaan,hei daa!11!!! Ja kaikista ei ole tekemään aborttia,jos vaikka se pillerien pettäminen huomataan raskausviikolla 10 :xmas: Mutta mielummin tietysti abortti kuin lapsi,joka joutuisi hoitoon alle kolmevuotiaana. Kuolemakin on parempi kohtalo ;)
 
"vieras"
MILLOIN mä muka olen ollut kotihoidon puolestapuhuja? Ainahan minä oon esim. subjektiivista päivähoito-oikeutta pitänyt mielettömän hienona juttuna, ja vuodesta -06 saakka meillä on ollut päiväkotilainen perheessä. Siinä mielessä olen 'kotihoidon puolestapuhuja' edelleen, että mun mielestä yhdenkään lapsen ei tulisi joutua olemaan hoidossa 9-10 h päiviä. Sopivassa suhteessa sekä kotonaoloa että päivähoitoa (ts. varhaiskasvatusta), se on minusta ihanne. En ole kotihoitoa vastaan, enkä päivähoitoa vastaan.

Työttömyyden sanelemaa pakkoa ei minulla ole ollut koskaan :), olen onnekas.
-06 lähtien muksu hoidossa ja itse olet maannut kotona ilman työttömyyttä? :D Miten mä epäilen että sulla olis ollut työpaikkaa valmiina, jos et olis lähtenyt opiskelemaan. Mitään et tietenkään myönnä :D Kyllä sun jutut on vuosien aikana selvästi muuttuneet, aina sen mukaan mitä itse teet :D
 
"sanna"
[QUOTE="miumau";25940442]Mitä ihmeen verotuloja yhteiskunta menettää, jos äidit kotona? Kyllä siellä töissä SIJAINEN on niitä tuloja valtiolle/kunnalle/seurakunnalle kartuttamassa. Äidit vaan kotiin niin olisi työttömyyttäkin vähemmän.[/QUOTE]

Amen
 
2:n äiti
No eiköhän ihminen tarvitse vanhempiaan oikeastaan koko elämänsä ajan, eikä vaan ollessaan pieniä. On se huvittavaa kun vauvan kanssa haluaa viettää koko aikansa, sitten vanhempana viedään mielellään hoitoon ja viikonloppusin tyrkytetään mummoille ja papoille. Ja sitten tehdään lapsi kun on kova vauvakuume.. :whistle:

Mulla ei varsinaista "vauvakuumetta" ole koskaan ollut, lapsikuume kylläkin. Mutta haluan silti iloita tästä ajasta kun lapset ovat pieniä ja tarvitsevat meitä vanhempia. Haluan olla silloin paikalla, haluan olla myös paikalla kun koululainen tarvitsee minua ja myös teini-ikäinen. Mutta mitä pienemp,i sitä riippuvaisempi on vanhemmistaan, se on ihan biologiaa. Ja en ole juurikaan hoidattunut mummoilla, kylässä kyllä paljon käynyt lasten kanssa, sillä tuovat paljon iloa myös isovanhemmille.

Minulle tämä aika pienten kanssa on arvokkaampaa kuin tuleva eläke, hyväksyn täysin että on myös toisenlaisia ihmisiä ja mielipiteitä.

Enkä todellakaan tuomitse hoitoonviejiä, osa-aikaisesti itsekin jossain vaiheessa vien. Mutta että pienet lapset ja tuleva eläke samalle viivalle, ehkä joku laittaa, minä en.
 
pöhpah
itse olin kotona 4,5v. kahden lapsen kanssa, kuopus siis oli 2,5v. mennessään hoitoon, nyt olen ollut työelämässä mukana 4vuotta ja vauvakuume vaivaa, en vaan raaski enään yhtä tehdä, koska elämäntilanteemme on muuttunut niin, että on talolaina, isommilla harrastuksia, lemmikkejä, kaksi autoa, vaatekuluja enemmän kuin kahden taaperon kanssa yms. joten ei olisi varaa jäädä vuotta kauemmaksi kotiin kolmannen kanssa. on ihan turha väittää että aina se 3vuoden kotiäitys onnistuu.
 
"vieras"
En edes lue ketjua, vastaan vaan, et olin ekasta lapsesta kotona vuoden, mut jos oisin ollut sen kolme vuotta, niin toka syntykin sit siihen saumaan ja oisin ollu kotona toiset kolme vuotta. Nyt voin jälkikäteen todeta, et luojan kiitos, menin välissä töihin ja olin vaan kuopuksen kans kotona sen kolme vuotta. Kuus vuotta ois ollu aivan liikaa, ainakin mulle!
 
"vieras"
Ja lapsen kotona hoitaminen tarkoittaa automaattisesti "sossua"? Meillä esim miehen ja mun nettotulot töissä ollessa yhteensä 3000 euroa. Eli ollaan molemmat reilusti alle mediaanin ansaitsevia. Kolmas lapsi nyt suunnitteilla ja kyllä meillä aiotaan hoitaa se kolmaskin lapsi kotona 3-vuotiaaksi. Ai juu, mutta me ostettiin vanha okt, mitä ollaan ihan omin pikku kätösin rempattu. Neliöitäkin on neljällä ihmisellä vain alle 100 (kohta sitten ehkä viidellä!). Molemmat ajetaan yli 10 vuotta vanhoilla autoilla, joiden ostamiseen ei tosiaankaan ole lainoja otettu. Me ei matkustella etelässä sitten ainakaan seuraavaan kolmeen vuoteen ja vaatteita ostetaan jo nyt ensisijaisesti kirppikseltä. Ja kyllä, meillä on ihan säästöjäkin hoitovapaata varten. Ja vielä yks kauhujuttu: meillä on kuvaputkitelkkari!

Valintoja, valintoja.
Me asutaan kolmen lapsen kanssa kerrostalokolmiossa. Omakotitaloon meillä ei ole varaa,saati sen remontoimiseen. Meillä on vain yksi auto. Mies tienaa 1900e/kk,silloin kun on töissä. On lomautettuna n. 1/3 vuodesta ja tällöin mä teen keikkahommia kun niitä on tarjolla. Aion palata töihin nuorimman ollessa 1,5 vuotias,sillä toivon että meillä olisi mahdollisuus vaihtaa asuntoon jossa olisi yksi huone enemmän ja kenties oma sauna. Esikoinen on jo koululainen,joten hän tarvitsee edes pienen nurkkauksen omaa rauhaansa. Sossussa ei olla käyty eikä käydä,en nää siihen mitään tarvetta sillä minulla on mahdollisuus ansaita rahani myös itse.
 
[QUOTE="vieras";25940512]-06 lähtien muksu hoidossa ja itse olet maannut kotona ilman työttömyyttä? :D Miten mä epäilen että sulla olis ollut työpaikkaa valmiina, jos et olis lähtenyt opiskelemaan. Mitään et tietenkään myönnä :D Kyllä sun jutut on vuosien aikana selvästi muuttuneet, aina sen mukaan mitä itse teet :D[/QUOTE]
Esikoinen meni hoitoon joulukuussa -06, juu. VIRIKEHOITOON :attn:. Minä jäin kotiin pienemmän kanssa (ja sen isommankin kanssa 4-5 päivänä viikossa), kunnes menin ekana kurssille ja sen loputtua makasin kotona muutaman kuukauden ennen kun menin opiskelemaan.

Se mitä sinä epäilet, uskot tai olet uskomatta, on yhdentekevää. En mä ole työttömyydestä joutunut kärsimään. Enkä toivottavasti joudu jatkossakaan.

On totta, että mun ajatukset joidenkin asioiden suhteen on vuosien varrella muuttuneet. Sitä kutsutaan kaiketi kasvamiseksi ja kypsymiseksi? :xmas: Olisi kamalaa olla samanlainen kuin joskus ennen lapsia, tai yhden vauvan äitinä. Yleensä kai ihmiset kasvaa lastensa myötä.
 
"Jepjep"
Itse olen ollut kotiäitinä 9 vuotta enkä tiennyt että tämä olisi joku riitelyn aihe ennen kuin eksyin tälle palstalle. :(
Älä välitä. Tällä palstalla ihan mistä tahansa saadaan riitelyn aihetta koska "minä olen tehnyt näin ja minun tapani on oikea, muiden tavat on täysin vääriä ja ne on tyhmiä jos ei ne itse tajua sitä". Sellaista aihetta ei olekaan josta ei saa kinaa täällä aikaiseksi. ;) Toisaalta se on tämän palstan suola. Ei kannata ottaa liian tosissaan.
 
"vieras"
Mä jonkun verran ihmettelen niitä, joiden maailmassa on vain mustaa ja valkoista. Sellaisia, jotka eivät kykene millään tasolla asettumaan toisten asemaan. Joiden mielestä on vain yksi ainoa oikea tapa toimia.

On itsestäänselvää, että tilanteita on erilaisia, ihmisiä on erilaisia. Jotkut eivät voi olla kotiäiteinä/-isinä vaikka haluaisivatkin, jotkut eivät haluakaan.
 
"vieras"
Esikoinen meni hoitoon joulukuussa -06, juu. VIRIKEHOITOON :attn:. Minä jäin kotiin pienemmän kanssa (ja sen isommankin kanssa 4-5 päivänä viikossa), kunnes menin ekana kurssille ja sen loputtua makasin kotona muutaman kuukauden ennen kun menin opiskelemaan.

Se mitä sinä epäilet, uskot tai olet uskomatta, on yhdentekevää. En mä ole työttömyydestä joutunut kärsimään. Enkä toivottavasti joudu jatkossakaan.

On totta, että mun ajatukset joidenkin asioiden suhteen on vuosien varrella muuttuneet. Sitä kutsutaan kaiketi kasvamiseksi ja kypsymiseksi? :xmas: Olisi kamalaa olla samanlainen kuin joskus ennen lapsia, tai yhden vauvan äitinä. Yleensä kai ihmiset kasvaa lastensa myötä.
Ihan yhtä mustavalkoinen sä olet kuin ennenkin. Mielipiteet vaan muuttuu laidasta toiseen ;) Menit kurssille vaikka oli työpaikka odottamassa. Ohhoh xmas:
 

Yhteistyössä