Koittakaa nyt ymmärtää että kaikki ei voi olla kotiäiteinä 3 vuotta!!!

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
Ja jos lapsia on useampia menee vuosia vielä enemmän. Valtio menettäis aika paljon verorahoja jos kaikki äidit olisivat vähintään 3 vuotta kotona... Muutamassa vuodessa tapahtuu paljon monilla aloilla joten voi vaikuttaa hyvin negatiivisesti uraan. Ei ihme että miehet tienaa enemmän.

Lapset eivät mene pilalle päivähoidosta. Eikä n. 1 vuoden ikäisenä aloitettu päivähoito ole kansainvälisesti katsottuna edes aikaista, suurimmassa osassa eurooppaa äitiysloma on 3 viikkoa-3kk.

Eikä päivähoito välttämättä tarkoita 10 tunnin hoitopäiviä lapselle. Voihan vanhemmat tehdä vaikka osa-aikatyötä. Meillä toisella vuorotyö ja toisella päivätyö joten hoitopäivät on lyhyitä ja usein on myös arkivapaita.
 
"..."
Se ettei lapsi mene pilalle jostain, ei tarkoita että se olisi lapsen kannalta paras ratkaisu. Eihän lapsi (välttämättä) mene pilalle jos ei saa ulkoilua, monipuolista ruokaa, tai jos lapsi istutetaan tv:n ääreen moneksi tunniksi, mutta miksi pitäisi tyytyä vain siihen mistä joku ei mene pilalle? Itse ainakin haluan lapselleni PARASTA.
 
vierass
Ja edelleenkin. Se sun lapsen hoito maksaa enemmän, mitä ne sun verorahat tuo. Mikä siinä yhtälössä ei menee ihmisten kaaliin? Selitetään itselle sitä, että pistän lapset hoitoon, että voin maksaa veroja, vaikka halvemmaksi tulisi kunnille, että ihan itse hoitaisit omat lapsesi. Kukin tavallaan kuitenkin.
 
"mmmm"
Ja edelleenkin. Se sun lapsen hoito maksaa enemmän, mitä ne sun verorahat tuo. Mikä siinä yhtälössä ei menee ihmisten kaaliin? Selitetään itselle sitä, että pistän lapset hoitoon, että voin maksaa veroja, vaikka halvemmaksi tulisi kunnille, että ihan itse hoitaisit omat lapsesi. Kukin tavallaan kuitenkin.
täähän riippuu ihan palkasta. pk hoito maksaa n. 1000 euroa/lapsi, mutta jos joku maksaa veroja yli sen, niin toki se on kannattavampaa olla töissä..
 
"silakka"
[QUOTE="...";25940051]Kyllä kaikki Suomessa VOI olla 3 vuotta kotona, mutta se riippuu siitä mitkä asiat laittaa etusijalle tärkeysjärjestyksessä.[/QUOTE]
Kyllä joo VOI. Sossunluukulle sitten vaan jonoon kun hoitovapaa alkaa.
 
"vieras"
eikös just jossain väitetty että yhteiskunnalle tulee kalliimmaksi se päivähoito kun kotihoito? luulin että siihen on laskettu ne äidin palkkatuloista vähennetyt verorahatkin(?)

Sen uskon kyllä että voi olla äidin uran kannalta vaikea olla monta vuotta putkeen kotona.
 
"aloittaja"
Ja edelleenkin. Se sun lapsen hoito maksaa enemmän, mitä ne sun verorahat tuo. Mikä siinä yhtälössä ei menee ihmisten kaaliin? Selitetään itselle sitä, että pistän lapset hoitoon, että voin maksaa veroja, vaikka halvemmaksi tulisi kunnille, että ihan itse hoitaisit omat lapsesi. Kukin tavallaan kuitenkin.
No ei varmasti maksa mun lapsen hoito enempää kuin mitä maksan veroja. Olen parempi äiti kun saan toteuttaa itseäni eikä tartte kituuttaa pelkällä miehen palkalla.
 
mv
Jep, juuri näin.

Tai keskeneräiset opinnot romukoppaan, kun opinto-oikeus päättyy ja lisää ei enää saa.

Asunto myyntiin ja vuokralle.

Pääasia, että pikku piltit saavat olla kotona 3 vuotta :heart:
Eihän se nyt noin yksinkertaista ole. Opintoja voi jatkaa hoitovapaallakin ja työllistymisessäkin on paljon muita vaihtoehtoja kuin se perinteinen 8-16 -tyyppinen työ. Alaa voi vaihtaa, uusia opiskelupaikkoja voi hakea ja saada ja niin edelleen. Kyllä nämä ovat valintakysymyksiä.

Terveisin kahden lapsen opiskeleva yh
 
"vieras"
[QUOTE="mmmm";25940092]täähän riippuu ihan palkasta. pk hoito maksaa n. 1000 euroa/lapsi, mutta jos joku maksaa veroja yli sen, niin toki se on kannattavampaa olla töissä..[/QUOTE]

Aika paljon saa veroja maksaa, että se 1000 euroa oman kunnan kirstuun kolahtaa... valtaosa kun maksetuista veroista menee valtiolle.
 
No mitenniin lapsi ei olisi tärkeä vaikka hoitoon veisi? Tekeekö se lapselle jotain pahaa, jos viettää ikäistensä kanssa seuraa.
Ei naisen nykyään tarvii olla kotiäiti, nainenkin voi hankkia rahaa eikä se tarkoita että olisi huono äiti. Mulla ainkin monet ystävät just menee töihin ja mies saattaakin jäädä koti-isäksi, että.. :D

Minua ainakin ärsyttää sellaiset äidit jotka istuu päivät pitkät nenää kaivaen fb:ssä ja itkee ku mies ei jaksa töistä tultuaan hoitaa vauvaa yöt ja viikonloput yms..

Mutta eihän siinä mitään pahaa ole, mutta musta on reilua että myös toinen auttaa perheen elättämisessä jos siihen on mahdollisuus.
 
mv
[QUOTE="aloittaja";25940116]No ei varmasti maksa mun lapsen hoito enempää kuin mitä maksan veroja. Olen parempi äiti kun saan toteuttaa itseäni eikä tartte kituuttaa pelkällä miehen palkalla.[/QUOTE]

Juu, epäilemättä monikin on "parempi äiti" ollessaan pienen lapsensa luota poissa 8-10 tuntia päivässä. Pari tuntiahan siihen sitten jääkin yhteistä aikaa olla "hyvä äiti". Käteväähän se on kun nykyään voi vanhemmuudenkin ulkoistaa niin tehokkaasti!
 
"aloittaja"
Niin ja eläkkeen kertyminen unohtui vielä. Kyllä sitä aika paljon vähemmän saa kerrytettyä jos on monta vuotta pois työelämästä. Jos ei nyt välttämättä halua laittaa lasta hoitoon niin kannattaisi jakaa lapsen hoito miehen kanssa. Näin molemmille kertyisi eläkettä.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";25940116]No ei varmasti maksa mun lapsen hoito enempää kuin mitä maksan veroja. Olen parempi äiti kun saan toteuttaa itseäni eikä tartte kituuttaa pelkällä miehen palkalla.[/QUOTE]

Laskepa huviksesi paljonko maksat veroja kunnallesi...
 
"shihtzu"
Jep, juuri näin.

Tai keskeneräiset opinnot romukoppaan, kun opinto-oikeus päättyy ja lisää ei enää saa.

Asunto myyntiin ja vuokralle.

Pääasia, että pikku piltit saavat olla kotona 3 vuotta :heart:
Tossa voi vaan ongelmallista voi olla se talon myynti, sillä se ei välttämättä tuosta noin vain menekään kaupaksi. Tälläkin alueella on nuo talot olleet muutamankin vuoden myynnissä, ennen kuin ovat kaupaksi menneet, että ei ehkä niin kannattava idea.

Ja kohta ei varmaan sossustakaan enää mitään saisi, kun siellä olisi kaikki jonossa.

Mut tärkeintähän on se, että lapsen ei tarvitse mennä hoitoon alle 3-vuotiaana, muusta viis.
 
Eihän se nyt noin yksinkertaista ole. Opintoja voi jatkaa hoitovapaallakin ja työllistymisessäkin on paljon muita vaihtoehtoja kuin se perinteinen 8-16 -tyyppinen työ. Alaa voi vaihtaa, uusia opiskelupaikkoja voi hakea ja saada ja niin edelleen. Kyllä nämä ovat valintakysymyksiä.

Terveisin kahden lapsen opiskeleva yh
Tottakai voi vaihtaa alaa ja hakea opiskelemaan muualle, mutta silkkaa idiotismiahan se olisi (ja aikamoista yhteiskunnan varojen tuhlausta) jos jättäisi lähes valmiin tutkinnon suorittamatta.

Hoitovapaalla opiskelu ehkä onnistuu, ehkä ei - minä en ainakaan keksi keinoa, jolla suorittaisin harjoittelua 7:30-15:30 päivittäin ja samaan aikaan hoitaisin lasta kotona. Tai istuisin päivisin koulun penkillä & samaan aikaan hoitaisin lastani.

Kun perheessä on vain yksi palkansaaja, joka tienaa sen verran ettei perhe saa mitään tukia, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi jotta pystyisi maksamaan vaikka asuntolainan lyhennykset 3 v ajan, niin tilanne on aika ikävä. Tarpeeksi pienituloisilla ei ole tätä ongelmaa - asumistuki, vuokrakämppä. Tai tarpeeksi suurituloisilla, kun yhden palkka riittää kaikkeen.

Valintakysymyksiä, juu. Toisilla vaan painaa vaakakupissa muukin kuin pikku piltin kotihoidon tärkeys - esimerkiksi koko perheen etu, pitkän tähtäimen etu (kannattaako tehdä ammatillinen itsemurha esimerkiksi?), perheen isompien lasten etu (pitääkö heidänkin kituuttaa 3 vuotta vain siksi että pienin saa olla kotona?) :)
 
"vieras"
[QUOTE="mmmm";25940092]täähän riippuu ihan palkasta. pk hoito maksaa n. 1000 euroa/lapsi, mutta jos joku maksaa veroja yli sen, niin toki se on kannattavampaa olla töissä..[/QUOTE]

no sähän maksat tuosta kutienkin 260e päivähoitomaksuja, 520 euroa kahdest lapsesta. mulla on kaks lasta joista saisin 700e kuussa kotihoidontukea(kuntalisä mukaan laskettuna), eli erotusta verorahoilla katettavaksi jää 2000-520-700= 780e. Maksan veroja noin 1300e kuussa, joten valtio ja kunta jää tässä systeemissä vielä voitollekin..
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25940106]eikös just jossain väitetty että yhteiskunnalle tulee kalliimmaksi se päivähoito kun kotihoito? luulin että siihen on laskettu ne äidin palkkatuloista vähennetyt verorahatkin(?)

Sen uskon kyllä että voi olla äidin uran kannalta vaikea olla monta vuotta putkeen kotona.[/QUOTE]

Ainakin tällä viikolla julkaistussa tutkimuksessa koti- ja päivähoidon kustannuksista oli verotulot jätetty huomioimatta ja laskettu suoraan, paljonko menee rahaa kotihoidontukeen ja paljonko päiväkotipaikkoihin.
 
Tää on nyt ikuisuusaihe. Mutta mä väitän että ei voi!

Meillä mies on työkyvytön, satutti selkänsä jo silloin kun meidän neiti oli vielä mahassa. Hänen sairaseläke 600 € ja jos mä kth 300 € ja lapsilisä 100 € niin ei pärjää.

Paitsi jos myytäis asunto ja käytäs sossussa. Sekö on hyvä vaihtoehto?

Ja mies ei voi myöskään täyspäiväisesti hoitaa lasta, että mä olisin töissä.
 

Yhteistyössä