No mulla on kokemusta monenlaisista roduista, enimmäkseen aika omapäisistä roduista ja yksilöistäkin. Itse sanoisin yleistäen, että narttu on aina helpompi kuin uros. Totta kai yksilöeroja on, ja narttukin voi joskus olla todella hankala tapaus, mutta kyllä se lähes poikkeuksetta uros on helpompi. Etenkin ensimmäisen koiran ja hiukankin omapäisen rodun kanssa ottaisin kyllä nartun.
Muistakaa vain pienen koiran kanssa, että sille täytyy alusta asti olla ihan yhtä selvänä perheen arvojärjestys kuin isollekin koiralle! Kunnollinen koulutus ja isoihin koiriin, muihin ihmisiin ja kaikenlaisiin tilanteisiin on mielestäni ensiarvoisen tärkeää pienen koiran kanssa. Helposti tulee muuten h-elvetin kiukkuinen , kaikella räksyttävä ja kaikille koirille vihainen pikkurakki.
Omassa naapurissa asuu erittäin kaunis coton-uros, mutta se on niin pomona siinä perheessä ettei kukaan saa sitä aisoihin. En ole minkään koiran koskaan nähnyt niin kovin rähisevän, kuin tämä yksilö minun ison ja hiljaisen koirani nähdessään. Koulutuksella siitäkin pääsisi eroon kun pirauttaisi koiraterapeutille, mutta omistajat kun sanovat ettei sille mitän voi tehdä...
Mutta, onnea uuden koiruuden kanssa ja tulehan tänne kertomaan kun olette koiranomistajia, jos jaksat! :heart: