koirarotu kiista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos haluatte nimenomaan keskikokoisen koiran, niin mun mielestä hyviä vaihtoehtoja olis mm. springerspanieli, fieldspanieli, novascotiannoutaja, pieni munsterinseisoja (kylläkin aika harvinainen täällä), tms. Näitten kaikkien kanssa voi linnustaa ja ovat hyviä harrastuskoiria muihinkin lajeihin. Eivät oo myöskään kovin pitkäkarvasia.

Jos teille taas käy isompikin koira, niin suosittelisin jotakin setteriä tai mitä tahansa noutajaa. Setterit kyllä hirvittävän vilkkaita.. En tiedä mahtaako niillä riittää pinnaa tokoiluun, tosin itsellä ei oo omakohtasta kokemusta. Ja voittehan isoista roduista valita pennun joka tulee pienempikokosista vanhemmista.

Itse on pakko puhua kiharakarvaisen noutajan puolesta ja suositella sitä. Kaunis, terve rotu jonka kanssa voi harrastaa mitä vaan. Luonteeltaan vähän rauhallisempi kuin muut noutajat. Suomessa kaikki kiharat ovat myös metsästyslinjaisia. Turkki on lyhyt. Nartut ovat pienempikokoisia kuin urokset, eli ei tarvi sitä kaikkein isointa yksilöä ottaa jos haluaa keskikokoisen koiran.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja :
minä haluaisin keskikokoisen seurakoiran, mies taas haluaa hirvi tai seisovanlintukoiran.... mutta kun minä en tahdo metsästyskoiraa... Haluaisin koiran jonka kanssa voi harrastaa tokoa ym..... me ei tunnuta pääsevän mihinkään yhteisymmärrykseen koirarotu asiassa... ja mies kun ei halua mitään pitkäkarvasta turilasta..... siis apua

Viisainta on kun annat vaan suosiolla miehellesi periksi ja otatte vaikka molemmat eli hirvi-ja lintukoiran.

Perustele tämä!!

Niin se ainakin meillä toimi:vaimo halus rotikan mutta ostin sille (työlinjaisen) labbiksen.Kaikki on tyytyväisiä:saadaan lintukoira ja jälkikoira.Ainut kuka ei ole tyytyväinen on vaimo joka haluaa edelleen rotikan.

Mulla on sekarotunen rotikka-labbis-karhukoira. Muttietysti on paljon niitä ihmisiä joille ne koiran paperit on tärkeet. Ap:lle ehdottasin siis sekarotusta yheks vaihtoehdoks.

miten musta tuntuu, että ap:llä on tässä nyt pienen pieni asenne-vamma. Tarttuu vain negatiivisiin puoliin kaikissa roduissa. kannattais varmaan ottaa enemmän selvää eri roduista. ja onhan tässä nyt ehdotettu niitä seisovia lintukoiriakin vaikka kuinka monta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
miten musta tuntuu, että ap:llä on tässä nyt pienen pieni asenne-vamma. Tarttuu vain negatiivisiin puoliin kaikissa roduissa. kannattais varmaan ottaa enemmän selvää eri roduista. ja onhan tässä nyt ehdotettu niitä seisovia lintukoiriakin vaikka kuinka monta.

Ja myös sellasia seisovia joita ei tarvi trimmata. Ja moniko spanielinsa trimmaa, varmaan monikin, mutta ihan varmasti on monta niitäki jotka ei. Ja mä jo tonne aiemmin laitoin että onkohan ap nyt ottanu tarpeeks selvää roduista. ja tota asennetta mäkin vähä mietin... Ettei tässä nyt vaan olis että ku miehelle ei kelpaa ne mitä sä ehdotat niin sullekaan ei sit kelpaa ne mitä mies tahtois....

Miten mullakin tuli vähän samanlainen fiilis. :whistle: Kun onhan noita tosiaan pilvin pimein metsästyskoiria joita voi muihinkin harrastuksiin käyttää. Googlen kautta on himputin helppo löytää rotuesittelyjä ja muita esim. hakemalla pelkällä "seisoja"-sanalla, jos ei kerta muu kuin seisoja kelpaa. Ja loppupeleissähän se on kuitenkin niin, ettei se rotukaan koirasta kerro kaikkea. Mieheni muistaa aina kertoa työkaverinsa bichonista, joka haukkui hirveä. :D

Empä ole kuullutkaan että joku seisojia trimmaisi :D Ainakaan münsteri ei ole mikään trimmattava rotu, tai jos on niin en ole ollut tietoinen...
Ap:llä kannattaisi tutustua jokaiseen ehdotettuun rotuun tarkemmin, eikä teilata ehdotusta vaan sen takia että on seisoja tai lintukoira...

no hyvä jos teistä tuo koiran valitseminen on helppo ja nopeesti päätettävissä. meillä asiaa kumminkin mietitään ja harkitaan, punnitaan asiaa puolin ja toisin. Koira kun otetaan kuitenkin jopa kymmeneksi- 15 vuodeksi. rodun etsintä jatkuu..... jos minulla asenne vamma, niin sellanen on kyllä miehelläkin, koiralla kun pitää olla joku työ tai käyttö, mitään tyhjäntoimittajaa (lue lemmikkiä, seuranpitäjää, harrastekoiraa) meille ei oteta......

Täältäkin lähtee ääni sileä/lyhytkarvaiselle saksanseisojalle.
On seisova, ei tartte trimmata (karkeakarvaista tarvitsee joskus), on tottelevainen (joskin itsepäinen) ja oppivainen. Jos haluat harrastaa tokoa/agilityä niin varmasti koiralta riittää energiaa siihenkin metsästyksen lomassa.
Ja luonteeltaan kiltti (muunlaisiin en ole törmännyt) ja tulevat toimeen lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:

Miten mullakin tuli vähän samanlainen fiilis. :whistle: Kun onhan noita tosiaan pilvin pimein metsästyskoiria joita voi muihinkin harrastuksiin käyttää. Googlen kautta on himputin helppo löytää rotuesittelyjä ja muita esim. hakemalla pelkällä "seisoja"-sanalla, jos ei kerta muu kuin seisoja kelpaa. Ja loppupeleissähän se on kuitenkin niin, ettei se rotukaan koirasta kerro kaikkea. Mieheni muistaa aina kertoa työkaverinsa bichonista, joka haukkui hirveä. :D

:D WAU!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:

meillä myös kk saksanseisoja haukkui hirveä ja juoksi järvenjäällä rusakon kiinni. Samainen seisoja joka sitä tokoa harrasti ja oli lintuhommissa guru. Eli ei nää koirarotujen ns. tehtävät oo niin mustavalkosia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no hyvä jos teistä tuo koiran valitseminen on helppo ja nopeesti päätettävissä. meillä asiaa kumminkin mietitään ja harkitaan, punnitaan asiaa puolin ja toisin. Koira kun otetaan kuitenkin jopa kymmeneksi- 15 vuodeksi. rodun etsintä jatkuu..... jos minulla asenne vamma, niin sellanen on kyllä miehelläkin, koiralla kun pitää olla joku työ tai käyttö, mitään tyhjäntoimittajaa (lue lemmikkiä, seuranpitäjää, harrastekoiraa) meille ei oteta......

no mä oon vähän samaa mieltä miehes kanssa.. jotkut harrastaa lemmikkejä, jotkut ei.

No pitää tohon saksanseisojaan tutustuu tarkemmin..... miehen metätys kaverilla sellanen... lyhytkarvanen saksanseisoja vois olla ihan ok..... pitää tutustuu rodun edustajiin...... Kiitokset vastanneille....
Mut siitä galgosta mä haaveilen edelleen.... ehkä meille aikanaan tulee toinenkin koira, jos se vaikka olis galgo....

Sileäkarvainen noutaja:
* Noutaa, seisoo, jäljestää, toimii tokossa, palveluskoirana (ainoa mihin ei käy on ipo koska purenta ei riitä ), agilityssä, ihana seurakoira ja toimii kaikkialla.
Jos näyttelyissä ei käy niin ei tartte trimmata, jos käy niin sinnekin riittää tassujen ja korvien siistiminen.

Tässä lainaus rotumääritelmästä:
Sileäkarvaiset noutajat ovat yleensä aina innokkaita noutamaan. Pennusta lähtien ne haluavat kantaa lähes kaikkea, mitä suuhunsa saavat. Ne myös rakastavat uimista. Näiden perusominaisuuksien vuoksi flatit soveltuvat erinomaisesti metsästys- ja metsästyskoekäyttöön. Energisyytensä ja hyvän vainunsa vuoksi ne soveltuvat myös kaikkeen muuhun mahdolliseen toimintaan kuten esim. jäljestykseen, agilityyn, pk-kokeisiin, vesipelastukseen jne

Yhteistyössä