Koirarotu mietinnässä - Apuja kaipaillaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minnie-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
bullmastiffi,englanninbulldoggi,berninpaimenkoira,ranskanbulldoggi.
Berninpaimenkoira on liian iso. Ja vaikka nuo muut niin suloisia otuksia onkin niin täyttääkö mun kriteerit, en tunne niin kovasti rotuja eli:
Tulee toimeen muiden koirien kanssa
Kokoa saisi olla kirpusta keskikokoiseen
miellyttämisenhaluinen sohvanvaltaaja, jonka kanssa olisi silti mahdollisuus harrastaa leikkimielisesti mm. tokoa ja agilitya. Suhteellisen helppo koulutettava, oppimishaluinen rotu.
Maalle seurakoiraksi, vahtiluonnetta löytyy jo nykyisestä ipanasta, joten tarvetta sellaiseen ei vättämättä ole. Sellainen koirarotu, joka pysyy pihapiirissä vapaana, eli ei riistaa ajava. Pystyy pitämään vapaana.

mulla itsellä on bullmastiffi..
viihtyy lasten kanssa,ihanasti vinkuu aina kun lapsia näkeekin,meillä on pieni lapsi,nyt vuoden,aina tullut toimeen..
ja juu-u,todellakin sohvan valtaaja..tokoa on helppo harrastaa,miellyttämisen haluinen rotu,seurakoiraksi käy myös hyvin ja voi pitää vapaana..

ota yhteys johonkin kasvattajaan,nää murut vie sydämen.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
mulla itsellä on bullmastiffi..
viihtyy lasten kanssa,ihanasti vinkuu aina kun lapsia näkeekin,meillä on pieni lapsi,nyt vuoden,aina tullut toimeen..
ja juu-u,todellakin sohvan valtaaja..tokoa on helppo harrastaa,miellyttämisen haluinen rotu,seurakoiraksi käy myös hyvin ja voi pitää vapaana..

ota yhteys johonkin kasvattajaan,nää murut vie sydämen.

Just sen takia kyselenkin , nyt näin ajoissa, kun suunnitteilla olisi ensi keväänä/kesänä hankkia uusi koira neidille kaveriksi. Haluan harkita kunnolla, mikä rotu olisi meidän perheeseen sopiva. :)

Mites muuten bullmastiffit pärjää talvella ulkosalla karvansa takia? Ei siis ulkokoiraksi tule todellakaan, mutta ulkona tulee paljon oleiltua.

Sen mitä tuttavien belgejä olen katsellut niin tuntuvat olevan loistavia aktiivisia harrastuskoiria, mutta ehkä vähän turhankin aktiivisia ja vaativia mitä noihin tavoitteisiisi tulee?

Mutta tuo suomenlapinkoira on sellainen mitä varmasti kannattaisi harkita. On kätevän kokoinen ja tarvittaessa kiva harrastuskaveri, mutta toisaalta sopii rauhallisempiinkin oloihin. Kaunis turkki mutta ei (kuulemma) kovin vaativa, suloinen ja reipas tapaus kerrassaan, käsittääkseni aika tervekin rotu. =)

Meillä collie. Ei koskaan karkaile vaan on aina lauman lähellä. Tulee toimeen toisten koirien kanssa. Arkuutta esiintyy, mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mistä kennelistä/yhdistelmästä koiran ottaa. Niin ja collie on ERITTÄIN miellyttämisenhaluinen ja helppo kouluttaa. Ehkä mitään agilitymestaria siitä ei saa, mutta tokossa menee hyvin. Toisaalta collie on myös pehmeä koira, eikä kestä kovia otteita ja koulutusmenetelmiä. Toivottavasti löydätte perheellenne sopivan rodun, kannattaa paneutua kunnolla :)

Kysyit kokemuksia parsonin pitämisestä. En suosittelisi pitämään vapaana, koska ei todennäköisesti pysy pihapiirissä, vaan saattaa hyvinkin lähteä esimerkiksi jäniksen perään. Toisten koirien kanssa joko tulee toimeen tai ei. Terrierillä on aika voimakas luonne.

Lagottoja on naapurissa parikin ja pysyvät hyvin vapaana eli eivät poistu pihasta minnekään. Ei taida olla näissä koirissa riistaviettiä ollenkaan.

Kiitos kaikille avusta, tosi mukava saada palstalla asiallisia viestejä. Kiitos todella paljon.

Tällä hetkellä kovasti harkitsen Labradorinnoutajaa, mutta olen avoin muillekin roduille ja hakusessa edelleen on. Kokemuksia Labbiksista kaipaisin lisää. :) Saa kertoa.

Bordercollie mielletään yleensä ympärivuorokautista toimintaa vaativaksi koiraksi mutta bortsu, jonka kanssa harrastetaan esim. tokoa ja agilitya ja tehdään reippaita lenkkejä on aivan ihana perhekoira (ymmärsin, että haluat kuitenkin touhuta koiran kanssa). Koira ei tarvitse kisoja ollakseen onnellinen vaan riittäväst touhua ja paljon yhdessä oloa. Useammasta bortsusta ja myös muista roduista kokemusta ja mielestäni todella mahtava koira.

Voi Tanskandoginkin kanssa harrastaa agilitya, tullut testattua! :D Rotu muutenkin aivan mainio, ihania ja oppivaisia "syli-" ja harrastekoiria. Kannattaa tarkkaan tutkia tätä rotua valittaessa vanhempien linjat, samoin kasvattaja kannattaa valita tarkoin.