koira roduista..

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mairee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on labbis, enkä vaihtais sitä yhtään mihinkään. Ehdottomasto paras lapsiperheeseen noista kolmesta vaihtoehdosta.
Tuosta riittäis juttua vaik kuin paljon. Kysy jotain. ;)
Meillä on ollu ihan pennusta asti tuo koira, joten ite ollaan saatu se kasvattaa todella tottelevaiseks.
Tänään esim katoin huvittuneena ku 2-vuotias sano koiralle tuimasti, että maahan ni koira meni kiltisti maate :D
 
sekarotusissa on taas terveydenkannalta se hyvä puoli että harvoin sairastelevat niinkun puhdasrotuset. Puhdasrotuisilla on yleensä joku "ominaissairaus tai vaiva" mulla ollut cocceri ja niillä on ainakin kamalasti hammaskiveä..vanhemmalla iällä on sitten taipivaisia äkäisyyteen. (toi oli nyt vaa esimerkki,,enkä tietenkään väitä että jokaikisellä puhdasrotusella nyt olis joku mutta aika usein).
 
Meillä on 4v labbis. Maailman paras ja tottelevasin koira (kokemusta koirista todella paljon) lasten kanssa todella kärsivällinen ja uskollinen omistajilleen. Käyttökoirana myös loistava!
 
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
sekarotusissa on taas terveydenkannalta se hyvä puoli että harvoin sairastelevat niinkun puhdasrotuset. Puhdasrotuisilla on yleensä joku "ominaissairaus tai vaiva" mulla ollut cocceri ja niillä on ainakin kamalasti hammaskiveä..vanhemmalla iällä on sitten taipivaisia äkäisyyteen. (toi oli nyt vaa esimerkki,,enkä tietenkään väitä että jokaikisellä puhdasrotusella nyt olis joku mutta aika usein).

Tää on oikeasti ihan täyttä urbaanilegendaa... Jos sekarotuinen on kahden terveen yksilön jälkeläinen (+muutenkin terveistä suvuista), niin riski sairauksiin on pienempi. Mutta jos sattuukin huonompi mäihä, niin sieltä voi tulla vaikka ja mitä... :whistle:

Mä väittäisin vieläpä näin, että jos otat puhdasrotuisen tutkituista sukulinjoista, tai sekarotuisen missä voi olla ihan mitä vaan, minkä suvussa voi olla ihan mitä tahansa, niin se puhdasrotuinen on terveempi valinta. Toki sekarotuisten kanssa voi käydä hyväkin tuuri, en minä sitä sano.
 
mä just tossa sanoin etten väitäkkään että jokakoira nyt olis jotenki sairas..ja musta tää ei oo urbaanilegendaa..sanoin vaan oman mielipiteen ja sitähän täs vissiin kysyttiin-
 
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
mä just tossa sanoin etten väitäkkään että jokakoira nyt olis jotenki sairas..ja musta tää ei oo urbaanilegendaa..sanoin vaan oman mielipiteen ja sitähän täs vissiin kysyttiin-

Juu juu, ei tarvii suuttua. Mutta asiaa kun miettii ihan terveellä järjellä eikä mutu-tuntumalla niin se selkenee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
mä just tossa sanoin etten väitäkkään että jokakoira nyt olis jotenki sairas..ja musta tää ei oo urbaanilegendaa..sanoin vaan oman mielipiteen ja sitähän täs vissiin kysyttiin-

Juu juu, ei tarvii suuttua. Mutta asiaa kun miettii ihan terveellä järjellä eikä mutu-tuntumalla niin se selkenee.

Ei tarvi suuttua! Kuules vaan, ei se ole suuttumista jos kertoo mielipiteen, korjaa sitä jollekkin joka ei tajua muuta kuin väittää vastaan.. Eikä ole sulta ensimmäinen kerta!
 
Meillä on sekä labu & shäfer. Molemmat tavallaan ihan mukavia koiria, mutta kyllä se labu on seurallisin ja sopeutuvaisin. Labbis on helppo ja mukava koira sekä suvaitsevainen lapsia kohtaan. Tuon saksalaisen kanssa saa aina vähän olla varuillaan vaikka kiltti onkin.
 
Jos kaksi rotua jotka kuuluvat pevisaan risteyttää, niin miten kukaan voi kuvitella jälkeläisten olevan terveempiä kuin puhdasrotuisten? Huonolla tuurilla pennuille tulee molempien rotujen sairaudet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Jos kaksi rotua jotka kuuluvat pevisaan risteyttää, niin miten kukaan voi kuvitella jälkeläisten olevan terveempiä kuin puhdasrotuisten? Huonolla tuurilla pennuille tulee molempien rotujen sairaudet.

Niin. Sitä mä tässä koitin sanoa... Että urbaanilegendaa se sekarotuisten superterveys.
Mun mielestä tämä on ajateltavissa ihan maalaisjärjelläkin.

Se suuttuminen nyt oli vaan heitto, mutta siitäkin heitosta piti jonkun vieraan vetää palko nenään, ihme :D
 
ja täällä ei voi kans mitään sanoa kun joku ottaa elämäntehtäväkseen valittaa toisten mielipiteistä.. :kieh: olenpas hiljaa tästälähtien jos jotain kysytään
 
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
ja täällä ei voi kans mitään sanoa kun joku ottaa elämäntehtäväkseen valittaa toisten mielipiteistä.. :kieh: olenpas hiljaa tästälähtien jos jotain kysytään

No voi hyvänen aika :laugh:
En mä mielipiteistä valita... Mutta jos ladellaan "faktoja" mitkä tiedän vääriksi, niin kyllä mä silloin korjaan asian. Koita kestää :saint:
 
Tuon tyyppinen risteytys on pian aika toimelias ja vaatii harrastavan perheen. Labbis on energinen koira, joka sitten purkaa turhautumistaan kodin tuhoamiseen jos ei tekemistä ole riittävästi. Se kun tykkää luonnostaan jo kanniskella suussaan kaikkea. Niiiin monta esimerkkiä olen nähnyt että kenenkään on turha väittää labbista pulmuseksi :D Sakemanni taasen on palveluskoira, joka vaatii koulutusta ja harrastamista pysyäkseen järjissään. Sillä saattaa myös olla vahva suojeluvietti, mikä taas tuo omat koukkunsa matkaan jos koiraa ei suuremmin kouluteta.
Mutta mikä ettei tuokin yhdistelmä jos ap on ajatellut ottaa harrastuskoiran. Toinen lukunsa onkin sitten etenkin sakemannien terveyden nykytila ja mitä sieltä voi tulla perimänä jos on ihan pystymettästä pentuja alettu tekeen miettimättä linjojen terveystietoja.
 
Meillä oli labbis, todella sairas yksilö. Enää en ota, en edes sekoitusta, koska niillä on nykyään yleisesti iho-ongelmia ja korvatulehduksia ja lonkkaongelmia. Samoin saksanapaimenkoirilla, joten jos kaksi sairasta risteyttää, niin todellakaan ei tule tervettä pentua, vaikka sekarotuinen onkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
ja täällä ei voi kans mitään sanoa kun joku ottaa elämäntehtäväkseen valittaa toisten mielipiteistä.. :kieh: olenpas hiljaa tästälähtien jos jotain kysytään

No voi hyvänen aika :laugh:
En mä mielipiteistä valita... Mutta jos ladellaan "faktoja" mitkä tiedän vääriksi, niin kyllä mä silloin korjaan asian. Koita kestää :saint:

aijaa oletko sä varma että sun tiedot on just niitä "faktoja" sulla on varmaan oikeen kenneli kotona :laugh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
ja täällä ei voi kans mitään sanoa kun joku ottaa elämäntehtäväkseen valittaa toisten mielipiteistä.. :kieh: olenpas hiljaa tästälähtien jos jotain kysytään

No voi hyvänen aika :laugh:
En mä mielipiteistä valita... Mutta jos ladellaan "faktoja" mitkä tiedän vääriksi, niin kyllä mä silloin korjaan asian. Koita kestää :saint:

aijaa oletko sä varma että sun tiedot on just niitä "faktoja" sulla on varmaan oikeen kenneli kotona :laugh:

:o :o :o Mä olen tyrmistynyt. Etkö oikeasti kykene ajattelemaan tätä tilannetta oikeinpäin? Tuossa on nyt muidenkin näppäimistöltä jo tullut samaa asiaa mitä alussa sanoin urbaanilegendaksi. Ja toi asia on pääteltävissä ihan vaan aivosoluja käyttämällä, siis jokaisen pitäisi siihen kyetä :D Jos niitä aivosoluja ei ole, niin eri asia sitten... :hug:
 
meillä mietitään täällä kans koiran hommaamista muttei olla päästy rodusta vielä yksimielisyyteen tytön kanssa mikä olisi meille paras rotu, mä en taas kauhean isoa halua (syö vararikkoon :laugh: ) enkä myöskään liian pientä, hukkuu jalkoihin vaan siltä väliltä, jotkut pienet rodut on jees mutten esim chihuhua (en tiiä miten kirjotetaan) ottais mistään hinnasta, mun mielestä hirveen ruma koira, mutta mietitään, labbis olis kans ihan varteenotettava vaihtoehto, mitään suojeluskoiraa en halua (esim. sakemannia, howawartia tai muuta sen tyyppistä), on ollut mielessä myös sekarotuinen mut tässä mietitään vielä mikä on meille sopiva
 
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
ja täällä ei voi kans mitään sanoa kun joku ottaa elämäntehtäväkseen valittaa toisten mielipiteistä.. :kieh: olenpas hiljaa tästälähtien jos jotain kysytään

No voi hyvänen aika :laugh:
En mä mielipiteistä valita... Mutta jos ladellaan "faktoja" mitkä tiedän vääriksi, niin kyllä mä silloin korjaan asian. Koita kestää :saint:

aijaa oletko sä varma että sun tiedot on just niitä "faktoja" sulla on varmaan oikeen kenneli kotona :laugh:

:o :o :o Mä olen tyrmistynyt. Etkö oikeasti kykene ajattelemaan tätä tilannetta oikeinpäin? Tuossa on nyt muidenkin näppäimistöltä jo tullut samaa asiaa mitä alussa sanoin urbaanilegendaksi. Ja toi asia on pääteltävissä ihan vaan aivosoluja käyttämällä, siis jokaisen pitäisi siihen kyetä :D Jos niitä aivosoluja ei ole, niin eri asia sitten... :hug:

Juu eli fakta on se,että sekaroituinen koira perii molempien vanhempiensa "huonot" geenit...eli todennäköisyys saada perinnöllisiä vikoja on suurempi kuin puhdasrotuisella yksilöllä. Siis jos koiran emä on vaikkapa labbis ja heillä on periytyviä sairauksia todettu 4 ja isä on sakemanni ja heillä periytyviä sairauksia 3 on heidän sekarotuisilla pennuillaan mahdollisuus sairastua 7 eri perinnölliseen sairauteen,entä kuin pennuilla,jotka olisi risteytetty saman rodun edustajan kanssa.

No joo olipas monimutkaisesti kerrottu...mutta tuo tieto on siis fakta ja mitä sekarotuisempi sekoitus koira on niin sitä enemmän on mahdollisuuksia pennuilla sairastua...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja hegy86:
ja täällä ei voi kans mitään sanoa kun joku ottaa elämäntehtäväkseen valittaa toisten mielipiteistä.. :kieh: olenpas hiljaa tästälähtien jos jotain kysytään

No voi hyvänen aika :laugh:
En mä mielipiteistä valita... Mutta jos ladellaan "faktoja" mitkä tiedän vääriksi, niin kyllä mä silloin korjaan asian. Koita kestää :saint:

aijaa oletko sä varma että sun tiedot on just niitä "faktoja" sulla on varmaan oikeen kenneli kotona :laugh:

:o :o :o Mä olen tyrmistynyt. Etkö oikeasti kykene ajattelemaan tätä tilannetta oikeinpäin? Tuossa on nyt muidenkin näppäimistöltä jo tullut samaa asiaa mitä alussa sanoin urbaanilegendaksi. Ja toi asia on pääteltävissä ihan vaan aivosoluja käyttämällä, siis jokaisen pitäisi siihen kyetä :D Jos niitä aivosoluja ei ole, niin eri asia sitten... :hug:

Juu eli fakta on se,että sekaroituinen koira perii molempien vanhempiensa "huonot" geenit...eli todennäköisyys saada perinnöllisiä vikoja on suurempi kuin puhdasrotuisella yksilöllä. Siis jos koiran emä on vaikkapa labbis ja heillä on periytyviä sairauksia todettu 4 ja isä on sakemanni ja heillä periytyviä sairauksia 3 on heidän sekarotuisilla pennuillaan mahdollisuus sairastua 7 eri perinnölliseen sairauteen,entä kuin pennuilla,jotka olisi risteytetty saman rodun edustajan kanssa.

No joo olipas monimutkaisesti kerrottu...mutta tuo tieto on siis fakta ja mitä sekarotuisempi sekoitus koira on niin sitä enemmän on mahdollisuuksia pennuilla sairastua...

Nimenomaan näin. Kiitos kun väänsit rautalangasta, ehkä tämä menee nyt perille vähän tyhjempiinkin päihin :saint: :whistle: B)
Ja jos ei mene niin väännetään ratakiskosta tai valetaan kipsiin :xmas:
 

Yhteistyössä