koira hyökkäsi lapseni kimppuun

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tästä ei ole pitkäkään aika, kun koiraani ulkoiluttaessani yksi pikkulapsi (noin 3-vuotias) juoksi koirani nähtyään suoraan sen luo, sit kun sanoin, että vieraiden koirien luo ei ole viisasta tuolla tavalla juosta, sen lapsen äiti pyyhälsi siihen että "kun meidän jessicavanessa niiiiin tykkää koirista!" No, minun koirani on kiltti ja tykkää lapsista, mutta entäs jos olisi ollut joku varautuneempi koira kyseessä? Että piikille vaan, niinhän? Koska eihän pikku jessicavanessa tehnyt mitään väärin, hyvänen aika sentään.
Totta kai koiranomistaja huolehtii, ettei koira nappaa tuollaisessakaan tilanteessa ketään!! Huh huh,mitä ajattelua.

Koiran omistaja huolehtii aina siitä, ettei oma koira pääse tekemään vahinkoa, ei vaikka naapurin pupu juoksisi ohitse, ei vaikka naapurin muksu juoksisi ohitse, ei vaikka naapurin muksu heiluttaisi palloa kädessään tai muuten vaan käsiään, ei edes silloin, kun annat jonkun lapsen silittää koiraa ja lapsi hieman tukistaa koiraasi.

Koiran omistajalla on aina vastuu noissa tilanteissa! Jos koira voi purra, tilanteet tulee ottaa pois. Eli ei anneta naapurin lapsen tulla luokse jne.
Mitenköhän estät jonkun mukulan tulemisen koirasi luo, kun olet sitä ulkoiluttamassa. Sitä paitsi todella monella on luvankin saatuaan ärsyttävä tapa taputtaa koiraa pään päälle. Se on koiralle alistamista.
Sillä lailla niin kuin Keittiönoita joskus kirjoitti että tarvittaessa vaikka monoa eteen jos lapsi ei karjaisusta pysähdy. Niin mäkin tekisin.

Aikanani aran pikkukoiran omistajana sain muutaman kerran ottaa vähemmän nätisti jotain Jessica-jaminaa vähemmän hellästi niskasta kiinni kun meinasivat hyökätä koiran kimppuun.
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[
Mitenköhän estät jonkun mukulan tulemisen koirasi luo, kun olet sitä ulkoiluttamassa. Sitä paitsi todella monella on luvankin saatuaan ärsyttävä tapa taputtaa koiraa pään päälle. Se on koiralle alistamista.
Sillä lailla niin kuin Keittiönoita joskus kirjoitti että tarvittaessa vaikka monoa eteen jos lapsi ei karjaisusta pysähdy. Niin mäkin tekisin.

Aikanani aran pikkukoiran omistajana sain muutaman kerran ottaa vähemmän nätisti jotain Jessica-jaminaa vähemmän hellästi niskasta kiinni kun meinasivat hyökätä koiran kimppuun.
Ja sit saat pahoinpitelysyytteen, että oot käyny jonkun lapseen kiinni.
 
vieras
Jos vielä kerran naapurin kakarat menevät meidän koiratarhalle ja kiusaamisen vuoksi koira sattuu puremaan, sen saa tulla lopettamaan VAIN MINUN KUOLLEEN RUUMIINI YLITSE!!

On ihan turha naapurin eukon vaatia koiran lopettamista, lopettakoot minut ensin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[
Mitenköhän estät jonkun mukulan tulemisen koirasi luo, kun olet sitä ulkoiluttamassa. Sitä paitsi todella monella on luvankin saatuaan ärsyttävä tapa taputtaa koiraa pään päälle. Se on koiralle alistamista.
Sillä lailla niin kuin Keittiönoita joskus kirjoitti että tarvittaessa vaikka monoa eteen jos lapsi ei karjaisusta pysähdy. Niin mäkin tekisin.

Aikanani aran pikkukoiran omistajana sain muutaman kerran ottaa vähemmän nätisti jotain Jessica-jaminaa vähemmän hellästi niskasta kiinni kun meinasivat hyökätä koiran kimppuun.
Ja sit saat pahoinpitelysyytteen, että oot käyny jonkun lapseen kiinni.
parempi se kuin lopetustuomio koiralle joka ei muuten tekisi ihmiselle mitään.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos vielä kerran naapurin kakarat menevät meidän koiratarhalle ja kiusaamisen vuoksi koira sattuu puremaan, sen saa tulla lopettamaan VAIN MINUN KUOLLEEN RUUMIINI YLITSE!!

On ihan turha naapurin eukon vaatia koiran lopettamista, lopettakoot minut ensin...
Aika kovaa tekstiä heität, jos meinaan tulee oikeuden päätös asiasta ja sun koira määrätään lopetettavaks niin kyllä koira vaan lähtee ilman et ne poliisit sua rupee tappamaan
 
vieras
Itsellä ei ole koiraa, eikä lastamme tai minua ole purrut koira. Pitää muistaa, että vierasta koiraa ei saa mennä ilman lupaa silittämään. Sen sijaan, jos koira hyökkää päälle ilman syytä ja puree, pitää muistaa, että lapsi on aina tärkeämpi mitä koira. Hänen terveytensä menee koiran hengen edelle. Kuten sanoin edellisellä sivulla Piparisuulla ja Borkulla fiksuja kommentteja asiaan liittyen. He ovat koiranomistajia, mutta ymmärtävät myös vastuunsa. Ja useihan se vika on hihnan toisessa päässä, ei koiran vika, mutta vihainen koira on riski ympäristölleen ja ihmisille, jos on aggressiivinen ja hyökkäilee päälle ilman syytä. Silloin koira piikille tai koirakouluttajalle(jos pystyvät asiassa auttamaan)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos vielä kerran naapurin kakarat menevät meidän koiratarhalle ja kiusaamisen vuoksi koira sattuu puremaan, sen saa tulla lopettamaan VAIN MINUN KUOLLEEN RUUMIINI YLITSE!!

On ihan turha naapurin eukon vaatia koiran lopettamista, lopettakoot minut ensin...
Aika kovaa tekstiä heität, jos meinaan tulee oikeuden päätös asiasta ja sun koira määrätään lopetettavaks niin kyllä koira vaan lähtee ilman et ne poliisit sua rupee tappamaan
Minusta nyt on aika kohtuutonta, että tuomitaan tapettavaksi koira, jota on tarkoituksella tultu kohtelemaan kaltoin ja joka hädissään puolustautuu sillä ainoalla keinolla mikä sillä on.

Ja kyllä: ne poliisit todellakin joutuvat sitten tappamaan minutkin, jos tuollainen tilanne sattuisi tulemaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
[
Mitenköhän estät jonkun mukulan tulemisen koirasi luo, kun olet sitä ulkoiluttamassa. Sitä paitsi todella monella on luvankin saatuaan ärsyttävä tapa taputtaa koiraa pään päälle. Se on koiralle alistamista.
Sillä lailla niin kuin Keittiönoita joskus kirjoitti että tarvittaessa vaikka monoa eteen jos lapsi ei karjaisusta pysähdy. Niin mäkin tekisin.

Aikanani aran pikkukoiran omistajana sain muutaman kerran ottaa vähemmän nätisti jotain Jessica-jaminaa vähemmän hellästi niskasta kiinni kun meinasivat hyökätä koiran kimppuun.
Ja sit saat pahoinpitelysyytteen, että oot käyny jonkun lapseen kiinni.
parempi se kuin lopetustuomio koiralle joka ei muuten tekisi ihmiselle mitään.
Sitäpaitsi mietin miten raskaaseen tuomioon tuo pahoinpitelysyyte mahtaisi johtaa. Siis kun Jessica-jamina 4v juoksee kiljuen keppikädessä hihnassa olevaa kääpiökoiraani kohti eikä eikä pysähdy useista varoituksista ja kovasta karjaisustani huolimatta. Lopulta käsietäisyydellä nappaan takinkauluksesta kiinni ettei pääse koiraan käsiksi. Mitään jälkiä tai vammoja lapselle ei jää.

Toinen vaihtoehto olisi ollut päästää Jessica-jamina keppeineen kiinni koiraan. Epäselvää sitten kuinka pahasti hän olisi saanut koiraa satutettua ja kuinka koira olisi puolustautuessaan saanut napattua häntä kiinni. Todennäiköisesti vammat kummallakin osapuolella olisvat olleet huomattavasti suuremmat.

Lisäksi herää kysymys että mikäli tässä toisessa vaihtoehdossa koirani olisi loukkaantunut niin että tarvisi eläinlääkärihoitoa, joutuisiko Jessica-jaminan vanhemmat korvaamaan tämän?
 
sessun omistaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos vielä kerran naapurin kakarat menevät meidän koiratarhalle ja kiusaamisen vuoksi koira sattuu puremaan, sen saa tulla lopettamaan VAIN MINUN KUOLLEEN RUUMIINI YLITSE!!

On ihan turha naapurin eukon vaatia koiran lopettamista, lopettakoot minut ensin...
Aika kovaa tekstiä heität, jos meinaan tulee oikeuden päätös asiasta ja sun koira määrätään lopetettavaks niin kyllä koira vaan lähtee ilman et ne poliisit sua rupee tappamaan
Minusta nyt on aika kohtuutonta, että tuomitaan tapettavaksi koira, jota on tarkoituksella tultu kohtelemaan kaltoin ja joka hädissään puolustautuu sillä ainoalla keinolla mikä sillä on.

Ja kyllä: ne poliisit todellakin joutuvat sitten tappamaan minutkin, jos tuollainen tilanne sattuisi tulemaan.
Niinpä, mutta pikku piltit nyt vaan saavat tehdä ihan mitä niitä huvittaa, vaikka sitten kiskoisivat koiralta korvat ja hännän irti. Kun eihän koira "pikku" tukistuksista (=kovakouraisesta repimisestä) saa häiriintyä. Mä esimerkiksi olen saanut yhdeltäkin vihaiseltä äidiltä haukut, kun koirani (joka muuten rakastaa kaikkia ihmisiä ja etenkin lapsia) innoissaan hyppäsi vasten pikkupoikaa, joka juoksi suoraan, varoittamatta ja kiljuen koirani luo ulkona. Oli kurakeli ja tietysti pojan vaatteet likaantuivat koirani kuratassuista. Pojan äiti syytti minua välinpitämättömyydestä ja kyvyttömyydestä opettaa koiralleni tapoja :/ En vaan siinä ehtinyt mitään tehdä, kun koirani jo oli hypännyt poikaa vasten, joka tietysti pyllähti vielä pepulleen siinä.
 
Mua jotenkin oikein jopa huvittaa nämä "lapsi tulee kepillä hakkaamaan koiraa" viestit. Aika harvassa on niitä pieniä lapsia, jotka niin tekisivät varsinkin jos aikuinen koiranomistaja karjaisee, että ****erkele tänne ei tulla. Kyllä siinä alkaa oleen jo väkivaltainen teini, jos vieläkin tulee vaan ilman kieltoja. Silloinkin koiranomistaja voi huutaa täysiä vaikka isolla ääneen: APUA APUA, HULLU HYÖKKÄÄ MEITÄ KOHTI. Eiköhän siinä teini lähde muualle. Pienen mukulan kyllä taas saa karjaisulla muualle. Jos nyt sellainen säkä käy, että mukula on kuuro tai muuten jotenkin vajavainen, ettei tajua karjasua, niin koirasta remmistä senverran kovaa kiinni, ettei pääse nappaamaan lasta. Ja toki myös itse puolustaa koiraa, vaikka kamalasti karjuen samalla. Tämän jälkeen vaikka sitten se korvausvaatimus koiran kiinni käymisestä vanhemmalle ja vaikka rikostutkinta aiheesta, jos oikein potuttaa.

Mutta kyllä noita tapauksia on tosi vähän. Pikemmiten näitä: joo tää sesse on kiltti, silitä vaan. Sit lapsi silittääkin päästä ja koira nappaa ja koiranomistajalta kamalat vuodatukset, ettei lapsi saa heiluttaa kättä liian lujaa/ei saanut silittääkään päästä ja ties mitä, ettei vaan tule syy hänelle itselleen. TOtuus on, että kyllä se koiranomistajan moka on täysin tuollainen. Mitäs antaa luvan silitykseen tai mitäs ei estänyt silittämistä, jos lapsi ei ymmärtänyt kysyä lupaa.
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Mua jotenkin oikein jopa huvittaa nämä "lapsi tulee kepillä hakkaamaan koiraa" viestit. Aika harvassa on niitä pieniä lapsia, jotka niin tekisivät varsinkin jos aikuinen koiranomistaja karjaisee, että ****erkele tänne ei tulla. Kyllä siinä alkaa oleen jo väkivaltainen teini, jos vieläkin tulee vaan ilman kieltoja. Silloinkin koiranomistaja voi huutaa täysiä vaikka isolla ääneen: APUA APUA, HULLU HYÖKKÄÄ MEITÄ KOHTI. Eiköhän siinä teini lähde muualle. Pienen mukulan kyllä taas saa karjaisulla muualle. Jos nyt sellainen säkä käy, että mukula on kuuro tai muuten jotenkin vajavainen, ettei tajua karjasua, niin koirasta remmistä senverran kovaa kiinni, ettei pääse nappaamaan lasta. Tämän jälkeen vaikka sitten se korvausvaatimus koiran kiinni käymisestä vanhemmalle ja vaikka rikostutkinta aiheesta, jos oikein potuttaa.

Mutta kyllä noita tapauksia on tosi vähän. Pikemmiten näitä: joo tää sesse on kiltti, silitä vaan. Sit lapsi silittääkin päästä ja koira nappaa ja koiranomistajalta kamalat vuodatukset, ettei lapsi saa heiluttaa kättä liian lujaa/ei saanut silittääkään päästä ja ties mitä, ettei vaan tule syy hänelle itselleen. TOtuus on, että kyllä se koiranomistajan moka on täysin tuollainen. Mitäs antaa luvan silitykseen tai mitäs esti silittämisen, jos lapsi ei ymmärtänyt kysyä lupaa.
En tiedä, mut silloin kun meille tuli meen edellinen koira, me asuttiin pienoiskerrostaloalueella. Se oli pentu ja naapurin poika kyllä heitteli sitä kepillä, yritti lyödä, veti korvista ja hännästä. Eikä auttanut kiellot hiukkaakaan. Ei äidin eikä mun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
En tiedä, mut silloin kun meille tuli meen edellinen koira, me asuttiin pienoiskerrostaloalueella. Se oli pentu ja naapurin poika kyllä heitteli sitä kepillä, yritti lyödä, veti korvista ja hännästä. Eikä auttanut kiellot hiukkaakaan. Ei äidin eikä mun.
Sitten ilmoitusta tuollaisesta ja vaikka kamera mukaan, jolla todistaa tuollainen. Ja miten ihmeessä poika pääsee vierelle, jos karjutte sille?

Ei sitä silti anneta koiran hyökätä toisen kimppuun.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Mua jotenkin oikein jopa huvittaa nämä "lapsi tulee kepillä hakkaamaan koiraa" viestit. Aika harvassa on niitä pieniä lapsia, jotka niin tekisivät varsinkin jos aikuinen koiranomistaja karjaisee, että ****erkele tänne ei tulla. Kyllä siinä alkaa oleen jo väkivaltainen teini, jos vieläkin tulee vaan ilman kieltoja. Silloinkin koiranomistaja voi huutaa täysiä vaikka isolla ääneen: APUA APUA, HULLU HYÖKKÄÄ MEITÄ KOHTI. Eiköhän siinä teini lähde muualle. Pienen mukulan kyllä taas saa karjaisulla muualle. Jos nyt sellainen säkä käy, että mukula on kuuro tai muuten jotenkin vajavainen, ettei tajua karjasua, niin koirasta remmistä senverran kovaa kiinni, ettei pääse nappaamaan lasta. Tämän jälkeen vaikka sitten se korvausvaatimus koiran kiinni käymisestä vanhemmalle ja vaikka rikostutkinta aiheesta, jos oikein potuttaa.

Mutta kyllä noita tapauksia on tosi vähän. Pikemmiten näitä: joo tää sesse on kiltti, silitä vaan. Sit lapsi silittääkin päästä ja koira nappaa ja koiranomistajalta kamalat vuodatukset, ettei lapsi saa heiluttaa kättä liian lujaa/ei saanut silittääkään päästä ja ties mitä, ettei vaan tule syy hänelle itselleen. TOtuus on, että kyllä se koiranomistajan moka on täysin tuollainen. Mitäs antaa luvan silitykseen tai mitäs ei estänyt silittämistä, jos lapsi ei ymmärtänyt kysyä lupaa.
Tasantarkkaan en kuule ksoke sormenpäillänikään yhteenkään vieraaseen räkänokkaan jos ne yhtään uskovat kieltoja. Ja jos kerran kukaan lapsi ei käytännössä tule koiran luo jos omistaja sen selkeästi karjaisten kieltää niin eihän silloin kukaan pääse ksokaan noita muksuja monottamaankaan ja kaikki on hyvin.

Se asuinalue missä ennen asuin oli osin levotonta ja siellä asui paljon erään vähemmistöryhmän edustajia ja näiden lapsilla ei ollut hirveästi tapana aikuisia kuunnella ja silloin jouduin nuo pari kertaa ottamaan niskasta kiinni.

Jonkun kerran aikanaan annoin lapsille luvan silittää koiraa sillä ehdolla että se tehtäisiin antamieni ohjeiden mukaan. Jos lapsi ei näin toiminut niin homma loppui siihen vaikka lapsi kuinka jäi valittamaan "mut ku sä lupasit jo!!!" Myöhemmin en sitten jaksanut enää noihin pelleilyihin edes ruveta ja kielsin heti, vaikka sitten siitäkin sai töykeän maineen.
 
Finttu
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
En tiedä, mut silloin kun meille tuli meen edellinen koira, me asuttiin pienoiskerrostaloalueella. Se oli pentu ja naapurin poika kyllä heitteli sitä kepillä, yritti lyödä, veti korvista ja hännästä. Eikä auttanut kiellot hiukkaakaan. Ei äidin eikä mun.
Sitten ilmoitusta tuollaisesta ja vaikka kamera mukaan, jolla todistaa tuollainen. Ja miten ihmeessä poika pääsee vierelle, jos karjutte sille?

Ei sitä silti anneta koiran hyökätä toisen kimppuun.
Ei semmonen pieni pentu tosiaankaan hyökkää edes itsepuolustukseksi. Trumat sai koko loppuelämäkseen ja ei vieraita lapsia hyväksynyt lähelleen. Koskaan en antanut lasten silittää hihnassa ollessaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
En tiedä, mut silloin kun meille tuli meen edellinen koira, me asuttiin pienoiskerrostaloalueella. Se oli pentu ja naapurin poika kyllä heitteli sitä kepillä, yritti lyödä, veti korvista ja hännästä. Eikä auttanut kiellot hiukkaakaan. Ei äidin eikä mun.
Sitten ilmoitusta tuollaisesta ja vaikka kamera mukaan, jolla todistaa tuollainen. Ja miten ihmeessä poika pääsee vierelle, jos karjutte sille?

Ei sitä silti anneta koiran hyökätä toisen kimppuun.
No mulla nyt ainakin on ideana just sen takia ottaa niskasta kiinni tai pistää monoa eteen ettei koira pääsisi lapsen kimppuun!
 
Mitäköhän laki sanoo siitä, että koira omistajaansa puolustaakseen käy hyökkääjään kiinni...?

Miten mulla on sellainen muistikuva, että koiranomistaja saattaa joutua lopetuttamaan koiransa tuollaisessakin tilanteessa? :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Mitäköhän laki sanoo siitä, että koira omistajaansa puolustaakseen käy hyökkääjään kiinni...?

Miten mulla on sellainen muistikuva, että koiranomistaja saattaa joutua lopetuttamaan koiransa tuollaisessakin tilanteessa? :/
Ei tarvi. Koira ei ole tehnyt mitään väärää. Vain ehkä omistaja, mutta tuskin katsotaan senkään tekevän väärin, jos selkeesti huutaa siten, että on nähtävissä, että se "hyökkääjä" on se, joka tulee luokse. Omaa omaisuutta saa puolustaa ja koira lasketaan siksi.

Mutta koska kyseessä on lapsi, niin itse lähtisin vain pois, enkä lähtisi monottelemaan mukuloita. Ehkä antaisin mielettömät moraalisaarnat aikuiselle ja tosiaan käyttäisin ääntä siten, että varmasti kuulee muutkin sivulla olijat.. (juu ja sit sais hävetä :ashamed: Mutta pienempi paha se sekin ois)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Ei tarvi. Koira ei ole tehnyt mitään väärää. Vain ehkä omistaja, mutta tuskin katsotaan senkään tekevän väärin, jos selkeesti huutaa siten, että on nähtävissä, että se "hyökkääjä" on se, joka tulee luokse. Omaa omaisuutta saa puolustaa ja koira lasketaan siksi.

Mutta koska kyseessä on lapsi, niin itse lähtisin vain pois, enkä lähtisi monottelemaan mukuloita. Ehkä antaisin mielettömät moraalisaarnat aikuiselle ja tosiaan käyttäisin ääntä siten, että varmasti kuulee muutkin sivulla olijat.. (juu ja sit sais hävetä :ashamed: Mutta pienempi paha se sekin ois)
Sullako on faktatieto / ennakkotapaus tästä?

Lapset tulee aina silittelemään ja paijailemaan noita meidän koiria ja se on ihan ok. Meillä koirat kasvatetaan niin, ettei ne missään tilanteessa ole vaarallisia lapsille. Eri asia sit ne aikuiset uhkaavat ihmiset.

Lisäys: Mun mielestäni kyseessä on hätävarjelun liioitteleminen silloin, kun koira hyökkää omistajaansa suojellakseen. Se, kuinka pahat vammat hyökkääjä saa määrittää sitten tuomion suuruuden.

Eihän murtomiestäkään saa hakata tohjoksi, vaikka se kotiisi tunkeutuisikin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Ei tarvi. Koira ei ole tehnyt mitään väärää. Vain ehkä omistaja, mutta tuskin katsotaan senkään tekevän väärin, jos selkeesti huutaa siten, että on nähtävissä, että se "hyökkääjä" on se, joka tulee luokse. Omaa omaisuutta saa puolustaa ja koira lasketaan siksi.

Mutta koska kyseessä on lapsi, niin itse lähtisin vain pois, enkä lähtisi monottelemaan mukuloita. Ehkä antaisin mielettömät moraalisaarnat aikuiselle ja tosiaan käyttäisin ääntä siten, että varmasti kuulee muutkin sivulla olijat.. (juu ja sit sais hävetä :ashamed: Mutta pienempi paha se sekin ois)
Sullako on faktatieto / ennakkotapaus tästä?

Lapset tulee aina silittelemään ja paijailemaan noita meidän koiria ja se on ihan ok. Meillä koirat kasvatetaan niin, ettei ne missään tilanteessa ole vaarallisia lapsille. Eri asia sit ne aikuiset uhkaavat ihmiset.

Lisäys: Mun mielestäni kyseessä on hätävarjelun liioitteleminen silloin, kun koira hyökkää omistajaansa suojellakseen. Se, kuinka pahat vammat hyökkääjä saa määrittää sitten tuomion suuruuden.

Eihän murtomiestäkään saa hakata tohjoksi, vaikka se kotiisi tunkeutuisikin.


:attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Ei tarvi. Koira ei ole tehnyt mitään väärää. Vain ehkä omistaja, mutta tuskin katsotaan senkään tekevän väärin, jos selkeesti huutaa siten, että on nähtävissä, että se "hyökkääjä" on se, joka tulee luokse. Omaa omaisuutta saa puolustaa ja koira lasketaan siksi.

Mutta koska kyseessä on lapsi, niin itse lähtisin vain pois, enkä lähtisi monottelemaan mukuloita. Ehkä antaisin mielettömät moraalisaarnat aikuiselle ja tosiaan käyttäisin ääntä siten, että varmasti kuulee muutkin sivulla olijat.. (juu ja sit sais hävetä :ashamed: Mutta pienempi paha se sekin ois)
Sullako on faktatieto / ennakkotapaus tästä?

Lapset tulee aina silittelemään ja paijailemaan noita meidän koiria ja se on ihan ok. Meillä koirat kasvatetaan niin, ettei ne missään tilanteessa ole vaarallisia lapsille. Eri asia sit ne aikuiset uhkaavat ihmiset.

Lisäys: Mun mielestäni kyseessä on hätävarjelun liioitteleminen silloin, kun koira hyökkää omistajaansa suojellakseen. Se, kuinka pahat vammat hyökkääjä saa määrittää sitten tuomion suuruuden.

Eihän murtomiestäkään saa hakata tohjoksi, vaikka se kotiisi tunkeutuisikin.
Nyt kun luin tarkemmin, niin kysyitkin sitä, että voiko joutua korvaamaan jos koira hyökkää suojeltaessaan omistajaa. Siinä voi joutuakin koira piikille. Kuvittelin, että sää kysyit, että jos omistaja hyökkää, koiran hyökkääjän kimppuun, joutuuko koira silloinkin piikille..

Siis aikalailla samaa mieltä tuosta ollaan. Kyllä voi joutuakin koira piikille, jos hyökkää puolustustilanteessa. Riippuen toki tilanteesta ja uhkasta jne.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Mitäköhän laki sanoo siitä, että koira omistajaansa puolustaakseen käy hyökkääjään kiinni...?

Miten mulla on sellainen muistikuva, että koiranomistaja saattaa joutua lopetuttamaan koiransa tuollaisessakin tilanteessa? :/
Omistaja saa sakot ja koira voi saada lopettamispäätöksen, jos on toiminu oma-aloitteisesti, mut mikäli omistaja on antanu kiinni käskyn on tuomio omistajalle huomattavasti suurempi ku vaan sakko.
 
vieras
Siis jos joku hämärä tyyppi hyökkää (mahdollisesti jopa vaikka puukon kanssa) sen koiran ulkoiluttajan kimppuun ja koira puolustaa omistajaansa, niin se koira piikille? Voi elämä taas :eek:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis jos joku hämärä tyyppi hyökkää (mahdollisesti jopa vaikka puukon kanssa) sen koiran ulkoiluttajan kimppuun ja koira puolustaa omistajaansa, niin se koira piikille? Voi elämä taas :eek:
Eli toisinsanoen puolustautuminen on kielletty. Jos joku tulee hakkaamaan sut, et saa puolustautua, tai saat sakot ja joudut mahdollisesti jopa kiven sisään. Ja jos sun koira puolustaa sua, niin eikun piikille vaan ja heti.

 

Yhteistyössä