koira hyökkäsi lapseni kimppuun

Tämä ketju on herättänyt monia kysymyksiä... Ensinnäkin jos koiralla on lonkkavika, se ei ole mikään syy purra. Koira ei tunne kipua niin kuin ihminen. Toisekseen kyllä napakammankin nahkahihnan saa poikki ( kokemusta on myös sakemannin 3 cm uudesta nahkahihnasta ). Miksi ihmeessä tämä tyttö meni koiran lähelle ( en halua puolustaa koiraa mitenkään )? Piha on tuskin niin pieni ettei koira ja tyttö siihen olisi yhdessä mahtuneet...
Koiramaailmassa alle kouluikäinen lapsi on alempi "kastinen" kuin aikuinen koira... Minkä ihmeen takia tämän koiran kasvattaja on nyt niitattu tämän koiran pureman takia ? Tai toisaalta ihmettelen sitä ettei kasvattaja ole opettanut pentuaikana koiraa pieniin lapsiin ( se lienee hänen syntinsä ) ? Koiran taustaa tuskin saadaan koskaan selville, tarkoitan mitä sen koiran elämän aikana on tapahtunut... Itselläni myös huonoja kokemuksia kys. rodusta. Meillähän sakemanni tappoi aikanaan yhden 7 vkoisen pennun, jonka jälkeen koira lähti piikille...
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Monday74:
Tämä ketju on herättänyt monia kysymyksiä... Ensinnäkin jos koiralla on lonkkavika, se ei ole mikään syy purra. Koira ei tunne kipua niin kuin ihminen. Toisekseen kyllä napakammankin nahkahihnan saa poikki ( kokemusta on myös sakemannin 3 cm uudesta nahkahihnasta ). Miksi ihmeessä tämä tyttö meni koiran lähelle ( en halua puolustaa koiraa mitenkään )? Piha on tuskin niin pieni ettei koira ja tyttö siihen olisi yhdessä mahtuneet...
Koiramaailmassa alle kouluikäinen lapsi on alempi "kastinen" kuin aikuinen koira... Minkä ihmeen takia tämän koiran kasvattaja on nyt niitattu tämän koiran pureman takia ? Tai toisaalta ihmettelen sitä ettei kasvattaja ole opettanut pentuaikana koiraa pieniin lapsiin ( se lienee hänen syntinsä ) ? Koiran taustaa tuskin saadaan koskaan selville, tarkoitan mitä sen koiran elämän aikana on tapahtunut... Itselläni myös huonoja kokemuksia kys. rodusta. Meillähän sakemanni tappoi aikanaan yhden 7 vkoisen pennun, jonka jälkeen koira lähti piikille...


Mitä tarkotat tolla et koira ei tunne kipua samoin ku ihminen?

Ihan hyvällä kysyn
 
Tarkoitin sillä sitä ettei ihminen välttämättä sitä osaa tulkita oikein vaan yleensä koira on syrjäänvetäytyvä... Eli jos esim. ihmisellä on päänsärky, no siihen otetaan lääkettä... Mutta jos koiralla on kiputila niin yleensä se näyttää sen toisin. Menipä sekalaiseksi, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä haen takaa...
 
... Jatkan vielä, ihmettelen myös sitä jos omistajat ovat olleet tietoisia koiran lonkkaviasta, niin miksi ihmeessä koiran on pitänyt siitä kärsiä ??? Pitää olla tosi paha lonkkavika että koira siitä jotenkin kärsii...
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Monday74:
Tarkoitin sillä sitä ettei ihminen välttämättä sitä osaa tulkita oikein vaan yleensä koira on syrjäänvetäytyvä... Eli jos esim. ihmisellä on päänsärky, no siihen otetaan lääkettä... Mutta jos koiralla on kiputila niin yleensä se näyttää sen toisin. Menipä sekalaiseksi, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä haen takaa...
Tarkotitko et koira ei näytä kiputilaansa samoin kun ihminen?

Tämän mä ymmärrän ja olen samaa mieltäkin, mut se et koira ei tuntis kipua samoin ku ihminen ei mun mielestä kuitenka pidä kutiaan.
 
PipariSuu
Alkuperäinen kirjoittaja Monday74:
... Jatkan vielä, ihmettelen myös sitä jos omistajat ovat olleet tietoisia koiran lonkkaviasta, niin miksi ihmeessä koiran on pitänyt siitä kärsiä ??? Pitää olla tosi paha lonkkavika että koira siitä jotenkin kärsii...
Kyllä lonkkavian takia moni koira kärsii ja se, että koira "ei kärsi" on nimenomaa ihmisen luokittelua, kun se ei huomaa koiran kipuja. Lonkkavialla en tarkoita nyt mitään C:n lonkkia vaan ihan esim. nivelrikkoa eli jossa on tullut selvät muutokset niveliin.

Koiran kipu voi näkyä juurikin nopealla, yllättävillä aggressiopuuskilla.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Monday74:
... Jatkan vielä, ihmettelen myös sitä jos omistajat ovat olleet tietoisia koiran lonkkaviasta, niin miksi ihmeessä koiran on pitänyt siitä kärsiä ??? Pitää olla tosi paha lonkkavika että koira siitä jotenkin kärsii...
Kyllä lonkkavian takia moni koira kärsii ja se, että koira "ei kärsi" on nimenomaa ihmisen luokittelua, kun se ei huomaa koiran kipuja. Lonkkavialla en tarkoita nyt mitään C:n lonkkia vaan ihan esim. nivelrikkoa eli jossa on tullut selvät muutokset niveliin.

Koiran kipu voi näkyä juurikin nopealla, yllättävillä aggressiopuuskilla.

Aivan ja jopa sillä B lonkkasella voi olla nivelrikkoa mikä just aiheuttaa sen kiputilan ei se löysyys lonkkanivelessä sitä kipua aiheuta, ellei sit malja ole jo niin matala ettei pallo pysy siellä vaan pääsee luiskahtamaan pois maljasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Minä olen yrittänyt opettaa lapsille etteivät mene vieraiden koirien lähelle. Ja jos kaikesta huolimatta menevät, ja koira lokasee, niin saavat syyttää itseään tai minua kun en ole heitä vahtinut. Ei se vika siinä koirassa ole.
sä et siis ole tietoinen miten loppu peleissä tää tilanne on mennyt. Naapuri oli tullut koiransa kanssa tämän ap.n pihaan ja koira oli ollut hihnassa ja omistaja oli päästänyt hihnassa pitkälle jonka vuoksi ylsi tyttöön kiinni. Tytössä vika ei ollut vaan siinä sairaassa koirassa.
Et älä puhu mitään jos et mitään tiedä. Ainakin tässä ap.n tilanteessa olet väärässä.
 
...
En nyt tarkoita syyttää lasta, mutta jotakin hänen on täytynyt tehdä jotta koira on häneen kiinni käynyt. Ei koira ilman syyttä pure.
Ja jos joku kipukohtauskin on ollut syynä, niin sen lapsen on täytynyt olla ihan koiran vieressä. Vaikea uskoa, että koira olisi metrien päähän juuri tätä lasta hyökännyt puremaan.
Ja ei ole normaalia koiran käytöstä jos kipukohtauksen tullessa säntää ihmistä puremaan, kyllä sen ihmisen täytyy olla kosketuksissa koiraan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En nyt tarkoita syyttää lasta, mutta jotakin hänen on täytynyt tehdä jotta koira on häneen kiinni käynyt. Ei koira ilman syyttä pure.
Ja jos joku kipukohtauskin on ollut syynä, niin sen lapsen on täytynyt olla ihan koiran vieressä. Vaikea uskoa, että koira olisi metrien päähän juuri tätä lasta hyökännyt puremaan.
Ja ei ole normaalia koiran käytöstä jos kipukohtauksen tullessa säntää ihmistä puremaan, kyllä sen ihmisen täytyy olla kosketuksissa koiraan.
A. lapsi ei tehnyt mitään. seison minun vieressä.
B. Omistaja löysäs ihnaa jostakin syystä. en tie mistä vaikka kuinka kielsin tulemasta meidän pihalle ,kun oli lapsi.
c. koiran muksun väliin jäi noin 2metriä ja tempas itsensä eteenpäin ja vaikka 200kg mies oli hihnan toisessa päässä ei pidätellyt tätä koiraa.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja Hopeinen Kuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Minä olen yrittänyt opettaa lapsille etteivät mene vieraiden koirien lähelle. Ja jos kaikesta huolimatta menevät, ja koira lokasee, niin saavat syyttää itseään tai minua kun en ole heitä vahtinut. Ei se vika siinä koirassa ole.
sä et siis ole tietoinen miten loppu peleissä tää tilanne on mennyt. Naapuri oli tullut koiransa kanssa tämän ap.n pihaan ja koira oli ollut hihnassa ja omistaja oli päästänyt hihnassa pitkälle jonka vuoksi ylsi tyttöön kiinni. Tytössä vika ei ollut vaan siinä sairaassa koirassa.
Et älä puhu mitään jos et mitään tiedä. Ainakin tässä ap.n tilanteessa olet väärässä.
Sinäkään et tiedä jos et ollut paikalla näkemässä
 
koiran omistaja
kuulostaa vähän epäilyttävältä tämä ap:n juttu.. Miksi naapuri toisi koiran pihallesi kiellostasi huolimatta? Anteeksi jos minulta meni jotain olennaista ohi, mutta tämä tarina kuulostaa hieman uskomattomalta.
Koira harvoin käy päälle ilman mitään syytä, enkä nyt puolustele tätä kyseistä koiraa, mikäli juttu tosiaan totta on. On myös lapsen vanhemman velvollisuus pitää huoli ettei lapsi pääse tuntemattoman tai vihaisen koiran lähelle. Jos tämä juttu on totta, niin koiran omistaja tuli luvatta "tontillesi" vihaisen koiran kanssa, omistajaa tulee siis syyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En nyt tarkoita syyttää lasta, mutta jotakin hänen on täytynyt tehdä jotta koira on häneen kiinni käynyt. Ei koira ilman syyttä pure.
Ja jos joku kipukohtauskin on ollut syynä, niin sen lapsen on täytynyt olla ihan koiran vieressä. Vaikea uskoa, että koira olisi metrien päähän juuri tätä lasta hyökännyt puremaan.
Ja ei ole normaalia koiran käytöstä jos kipukohtauksen tullessa säntää ihmistä puremaan, kyllä sen ihmisen täytyy olla kosketuksissa koiraan.
Jos koiralla on kipukohtaus, se voi purkaa sen ihan kehen vaan ihan syyttömästi, vaikka suoraan isäntää kohden eli ei välttämättä lapsi ole tehnyt yhtään mitään.

Itse olen vienyt piikille koiran, joka säntäsi miten sattui kipukohtauksen saadessaan. Eka kohteena oli vieraat koirat, sitten oman perheen toiset koirat ja tämän jälkeen vieraat ihmiset, jonka jälkeen sattui eka puremistapaus, jossa napsasi meidän 8kk ikäistä lasta kasvoille.

Tyhmä olin, kun lääkitsin koiraa vaan yhä suuremmilla kipulääkkeillä. Olisi pitänyt lopettaa jo vuosi ennen tuota tapahtumaa.. :(
 
Tänään just
Alkuperäinen kirjoittaja tasmaanian tuholainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
En nyt tarkoita syyttää lasta, mutta jotakin hänen on täytynyt tehdä jotta koira on häneen kiinni käynyt. Ei koira ilman syyttä pure.
Ja jos joku kipukohtauskin on ollut syynä, niin sen lapsen on täytynyt olla ihan koiran vieressä. Vaikea uskoa, että koira olisi metrien päähän juuri tätä lasta hyökännyt puremaan.
Ja ei ole normaalia koiran käytöstä jos kipukohtauksen tullessa säntää ihmistä puremaan, kyllä sen ihmisen täytyy olla kosketuksissa koiraan.
A. lapsi ei tehnyt mitään. seison minun vieressä.
B. Omistaja löysäs ihnaa jostakin syystä. en tie mistä vaikka kuinka kielsin tulemasta meidän pihalle ,kun oli lapsi.
c. koiran muksun väliin jäi noin 2metriä ja tempas itsensä eteenpäin ja vaikka 200kg mies oli hihnan toisessa päässä ei pidätellyt tätä koiraa.
A. Yleensä minäkin seison itseni vieressä. :)
B. Oliko se omistaja, ihna, vai kuka tossa se lapsi?
C. 200 kg mies!!! Ton haluaisin kyllä nähdä!

Joo koira ei saa purra ketään, kuten ei myöskään ihminen saa tehdä toisille pahaa, mutta nuo näissä jutuissa tökkää pahasti silmään, kun ruvetaan liioittelemaan juttuja, jotta saadaan asiasta herkullisempi. No elämme sensaatio kautta!
 
just joo
Alkuperäinen kirjoittaja Monday74:
Tai toisaalta ihmettelen sitä ettei kasvattaja ole opettanut pentuaikana koiraa pieniin lapsiin ( se lienee hänen syntinsä ) ?
Onpa typerä lausahdus. Paljoa se auttaa, jos koira on pari kertaa tutustunut alle luovutusikäisenä johonkin natiaiseen. Ja jos kasvattaja on jo vanhempi (eli lapset jo lentänyt maailmalle), niin mistähän kasvattaja repäisee siihen hätään lapsia, jotta "syntiä" ei pääse tapahtumaan?
 
Itse kasvatan ja olen saanut pentuni aina totutettua lapsiin. Ja vaadin myös, että jos koira on menossa lapsiperheeseen niin lapset tulevat myös useammin kuin kerran tutustumaan pentuihin. Jos huomaan, että lapset joko pelkäävät tai käyttäytyvät pentua kohtaan muuten villisti niin en suostu pentua myymään. Kyllä kasvattajallakin on oma vastuunsa pennuistaan. Ja vanhemmankin kasvattajan pitäisi olla sen verran viisas, että keinot tähän keksisi.
Ennen luovutusikää ja heti luovutuksen jälkeen saadaan suurimmat vahingot aikaan pennun tulevaisuutta ajatellen. Myös tulevilla omistajilla on vastuunsa koiran tulevaisuudesta ( tarkoitan tällä sosiaalistamista ).
Tämä keskustelu tuntuu nyt menevän ohi aiheen... Itse olen kasvanut koko elämän koirien kanssa ja kasvattanut itse olen 15 vuotta, mutta jokainenhan meistä taplaa tavallaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tasmaanian tuholainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Blaaah:
No ei koiria nyt noin vain vaadita lopettamaan.. Eri asia jos koira tappaa jonkun. Se on kuitenkin jonkun rakas perheenjäsen, vaikka nyt tekikin ikävän tempun tyttärellesi.
hei älä jauhaa paskaa!!!
peesi.. jos mun koira purisi lapsiamme niin veisin ladon taakse ja kuula kalloon.
 
jepjep
Alkuperäinen kirjoittaja Monday74:
Itse kasvatan ja olen saanut pentuni aina totutettua lapsiin. Ja vaadin myös, että jos koira on menossa lapsiperheeseen niin lapset tulevat myös useammin kuin kerran tutustumaan pentuihin. Jos huomaan, että lapset joko pelkäävät tai käyttäytyvät pentua kohtaan muuten villisti niin en suostu pentua myymään. Kyllä kasvattajallakin on oma vastuunsa pennuistaan. Ja vanhemmankin kasvattajan pitäisi olla sen verran viisas, että keinot tähän keksisi.
Ennen luovutusikää ja heti luovutuksen jälkeen saadaan suurimmat vahingot aikaan pennun tulevaisuutta ajatellen. Myös tulevilla omistajilla on vastuunsa koiran tulevaisuudesta ( tarkoitan tällä sosiaalistamista ).
Tämä keskustelu tuntuu nyt menevän ohi aiheen... Itse olen kasvanut koko elämän koirien kanssa ja kasvattanut itse olen 15 vuotta, mutta jokainenhan meistä taplaa tavallaan...
Toki ymmärrän tuon, että lapsien pitää käydä ensin tutustumassa koiriin kasvattajien luona, jos koira on menossa lapsiperheeseen. Aika turhaa se on silti yhden tai kaksi kertaa näyttää lapsia koiralle, jos pentu ei ole menossa lapselliseen perheeseen.
 
Kirjoitinkin eilen...
Mulle eilen yksi koiranomistaja sanoi kahdesta vapaasta isohkosta koirastaan että tuolla käytökselläsi ne kyllä purevatkin vielä ( että oma vikani olisi.. )

Käytökseni:
Olin piknikillä nurmikolla puistossa ( kaivari ) ja menin puolivuotiaan poikani eteen suojaksi kun koirat juoksivat piknikmatolle vapaana.
 

Yhteistyössä