koira hyökkäsi lapseni kimppuun

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis jos joku hämärä tyyppi hyökkää (mahdollisesti jopa vaikka puukon kanssa) sen koiran ulkoiluttajan kimppuun ja koira puolustaa omistajaansa, niin se koira piikille? Voi elämä taas :eek:
Kaupungille sammunut puliukko vihainen koira mukanaan, joka puolusti sammunutta isäntäänsä. Koira pääsi hengestään.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Ei tarvi. Koira ei ole tehnyt mitään väärää. Vain ehkä omistaja, mutta tuskin katsotaan senkään tekevän väärin, jos selkeesti huutaa siten, että on nähtävissä, että se "hyökkääjä" on se, joka tulee luokse. Omaa omaisuutta saa puolustaa ja koira lasketaan siksi.

Mutta koska kyseessä on lapsi, niin itse lähtisin vain pois, enkä lähtisi monottelemaan mukuloita. Ehkä antaisin mielettömät moraalisaarnat aikuiselle ja tosiaan käyttäisin ääntä siten, että varmasti kuulee muutkin sivulla olijat.. (juu ja sit sais hävetä :ashamed: Mutta pienempi paha se sekin ois)
Sullako on faktatieto / ennakkotapaus tästä?

Lapset tulee aina silittelemään ja paijailemaan noita meidän koiria ja se on ihan ok. Meillä koirat kasvatetaan niin, ettei ne missään tilanteessa ole vaarallisia lapsille. Eri asia sit ne aikuiset uhkaavat ihmiset.

Lisäys: Mun mielestäni kyseessä on hätävarjelun liioitteleminen silloin, kun koira hyökkää omistajaansa suojellakseen. Se, kuinka pahat vammat hyökkääjä saa määrittää sitten tuomion suuruuden.

Eihän murtomiestäkään saa hakata tohjoksi, vaikka se kotiisi tunkeutuisikin.
Nyt kun luin tarkemmin, niin kysyitkin sitä, että voiko joutua korvaamaan jos koira hyökkää suojeltaessaan omistajaa. Siinä voi joutuakin koira piikille. Kuvittelin, että sää kysyit, että jos omistaja hyökkää, koiran hyökkääjän kimppuun, joutuuko koira silloinkin piikille..

Siis aikalailla samaa mieltä tuosta ollaan. Kyllä voi joutuakin koira piikille, jos hyökkää puolustustilanteessa. Riippuen toki tilanteesta ja uhkasta jne.
Ei riipu tilanteesta jos koira toimii oma-aloitteisesti sillon se on kiinni vaan tuurista et mikä on tuomarin henk koht päätös koiralle.
Sä ku pyörit piireissä niin kysy vaikka joltain jolla on työkoira ne vastaa sulle varmaan samoin mitä mä nyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis jos joku hämärä tyyppi hyökkää (mahdollisesti jopa vaikka puukon kanssa) sen koiran ulkoiluttajan kimppuun ja koira puolustaa omistajaansa, niin se koira piikille? Voi elämä taas :eek:
On hätävarjelua ja sen liioittelua: http://www.heikniemi.net/kirj/jur/rikos/hatavarjelu.html
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis jos joku hämärä tyyppi hyökkää (mahdollisesti jopa vaikka puukon kanssa) sen koiran ulkoiluttajan kimppuun ja koira puolustaa omistajaansa, niin se koira piikille? Voi elämä taas :eek:
On hätävarjelua ja sen liioittelua: http://www.heikniemi.net/kirj/jur/rikos/hatavarjelu.html
Just. Mut sen mä vaan sanon, että jos joku hyökkää mun kimppuun kun olen koiran kanssa ulkona, niin tasan tarkkaan usutan koirani sen kimppuun. On se nyt kumma jos ei saa puolustautua. Pitäisikö vaan kiltisti antaa vaikka puukottaa itseään :eek:

 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis jos joku hämärä tyyppi hyökkää (mahdollisesti jopa vaikka puukon kanssa) sen koiran ulkoiluttajan kimppuun ja koira puolustaa omistajaansa, niin se koira piikille? Voi elämä taas :eek:
On hätävarjelua ja sen liioittelua: http://www.heikniemi.net/kirj/jur/rikos/hatavarjelu.html
Just. Mut sen mä vaan sanon, että jos joku hyökkää mun kimppuun kun olen koiran kanssa ulkona, niin tasan tarkkaan usutan koirani sen kimppuun. On se nyt kumma jos ei saa puolustautua. Pitäisikö vaan kiltisti antaa vaikka puukottaa itseään :eek:
siitä saa tuomion jos käskyn annat ja sitä isompi tuomio tulee mitä enemmän koiraa on suojeluun koulutettu
 
.
Riippuu hyvin paljon tilanteesta saako omistaja sakkoja ja koira lopetuspiikin, jos koira puolustaa omistajaansa. Suomessa eräs koira sai kunniamaininnan tms, kun puolusti omistajaansa raiskaukselta.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Riippuu hyvin paljon tilanteesta saako omistaja sakkoja ja koira lopetuspiikin, jos koira puolustaa omistajaansa. Suomessa eräs koira sai kunniamaininnan tms, kun puolusti omistajaansa raiskaukselta.
Ja useempi lopetettu ja omistaja saanu sakot ku koira on puolustanu ihan Suomessa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Ei riipu tilanteesta jos koira toimii oma-aloitteisesti sillon se on kiinni vaan tuurista et mikä on tuomarin henk koht päätös koiralle.
Sä ku pyörit piireissä niin kysy vaikka joltain jolla on työkoira ne vastaa sulle varmaan samoin mitä mä nyt.
No itse olen käsittänyt tilanteen siten, että jos on mm. hengestä kyse ja koira hyökkää kimppuun, niin koira voi selvitäkin, koska puolustus ei ole liioiteltua.

Eli tuomarit katsoisivat asian, että jos toinen hyökkää sua kohti siten, että olet menettää henkesi ja menettäisitkin, jos et puolustaisi itseäsi ja siitä lämäytät esim. puukolla toista rinnuksiin, niin voit selvitä itse vain itsepuolustukseksi tuon lyönnin. Sama juttu koirasta, että koiran käyttö olisi itsepuolustusta. Joskin sääntö on, ettei koiraa saa ikinä käskyttää kiinni kehenkään...

Mutta en tiiä. Huonosti voi siltikin käydä koiralle tai ainakin omistajalle.

Laki on kökköjuttu koiraomistajalle.. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Riippuu hyvin paljon tilanteesta saako omistaja sakkoja ja koira lopetuspiikin, jos koira puolustaa omistajaansa. Suomessa eräs koira sai kunniamaininnan tms, kun puolusti omistajaansa raiskaukselta.
Mä uskon, ettei sille raiskauksen yrittäjälle tullut tuosta tilanteesta ainakaan hengenvaarallisia ruhjeita, sillä silloin olis varmaankin menny sinne hätävarjelun liioittelun puolelle.
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Ei riipu tilanteesta jos koira toimii oma-aloitteisesti sillon se on kiinni vaan tuurista et mikä on tuomarin henk koht päätös koiralle.
Sä ku pyörit piireissä niin kysy vaikka joltain jolla on työkoira ne vastaa sulle varmaan samoin mitä mä nyt.
No itse olen käsittänyt tilanteen siten, että jos on mm. hengestä kyse ja koira hyökkää kimppuun, niin koira voi selvitäkin, koska puolustus ei ole liioiteltua.

Eli tuomarit katsoisivat asian, että jos toinen hyökkää sua kohti siten, että olet menettää henkesi ja menettäisitkin, jos et puolustaisi itseäsi ja siitä lämäytät esim. puukolla toista rinnuksiin, niin voit selvitä itse vain itsepuolustukseksi tuon lyönnin. Sama juttu koirasta, että koiran käyttö olisi itsepuolustusta. Joskin sääntö on, ettei koiraa saa ikinä käskyttää kiinni kehenkään...

Mutta en tiiä. Huonosti voi siltikin käydä koiralle tai ainakin omistajalle.

Laki on kökköjuttu koiraomistajalle.. :/
Määrätyissä tilantessa suojelukoulutettu koira rinnastetaan jopa ampuma-aseeseen lain edessä
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Määrätyissä tilantessa suojelukoulutettu koira rinnastetaan jopa ampuma-aseeseen lain edessä
Niinhän se on. Suojelukoulutetulla koiralla jotenkin toi vastuu on suurempi...

Mutta koira voi päästä piikin pelosta pois, jos omistaja onkin käskyttänyt siihen. Omistaja vaan joutuu kärsimään siitä.
Tai siis sillä omistajalla ja näin pitääkin olla :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Määrätyissä tilantessa suojelukoulutettu koira rinnastetaan jopa ampuma-aseeseen lain edessä
Niinhän se on. Suojelukoulutetulla koiralla jotenkin toi vastuu on suurempi...

Mutta koira voi päästä piikin pelosta pois, jos omistaja onkin käskyttänyt siihen. Omistaja vaan joutuu kärsimään siitä.
Tai siis sillä omistajalla ja näin pitääkin olla :D
Jep noin piti sanoa :D
 
Minä olen yrittänyt opettaa lapsille etteivät mene vieraiden koirien lähelle. Ja jos kaikesta huolimatta menevät, ja koira lokasee, niin saavat syyttää itseään tai minua kun en ole heitä vahtinut. Ei se vika siinä koirassa ole.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tasmaanian tuholainen:
se ketä eilen oli ollut pihalle koiran kanssa ei ollut kertonut vaimolleen sanallaankaan ,kuin vasta aamulla,että hei naapurit tekee rikosilmoituksen... nainen tuli sitten oven taakse aamulla ja sanoi ,että koira lopetetaan tämän päivän aikana ja kyseli meidän vaatimuksia asian suhteen... fiksu nainen ,mutta mies ei sitten uskaltanutkaan tulla.... :|
Tiedätkö joko koira on viety?
Oliko teillä jotain vaatimuksia tuosta tapauksesta?

 
AP???
Kävitkö tasmaani tekemässä sen ilmoituksen? sakot pitää rakin omistajan maksaa ja teidän matkakulut ja lääkärikulut kanssa. Se ois hyvä tehdä se ilmoitus; voi olla että omistajalla on ollut aiemminkin tällaisia tapauksia ja niitä voi tulla myöhemmin jos ottaa uuden koiran; jos siis vika on kasvattajassa voipi saada eläimenpitokiellon?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tasmaanian tuholainen:
se ketä eilen oli ollut pihalle koiran kanssa ei ollut kertonut vaimolleen sanallaankaan ,kuin vasta aamulla,että hei naapurit tekee rikosilmoituksen... nainen tuli sitten oven taakse aamulla ja sanoi ,että koira lopetetaan tämän päivän aikana ja kyseli meidän vaatimuksia asian suhteen... fiksu nainen ,mutta mies ei sitten uskaltanutkaan tulla.... :|
Tiedätkö joko koira on viety?
Oliko teillä jotain vaatimuksia tuosta tapauksesta?
koira on pois! lääkärikulut/lääkkeet ja likan repeytyneet vaatteet nyt ainakin haluan korvattavan. kävin tekee ihan vaan senkin takia,kun halusin tietää jos tästä koirasta on tehty ennenkin ilmoituksia ,kun näillä nyk. omistajilla se on ollut 2v ja 3 ekaa vuotta viettänyt muualla. tämhän oli annettu pois pitovaikeuksien takia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tasmaanian tuholainen:
koira on pois! lääkärikulut/lääkkeet ja likan repeytyneet vaatteet nyt ainakin haluan korvattavan. kävin tekee ihan vaan senkin takia,kun halusin tietää jos tästä koirasta on tehty ennenkin ilmoituksia ,kun näillä nyk. omistajilla se on ollut 2v ja 3 ekaa vuotta viettänyt muualla. tämhän oli annettu pois pitovaikeuksien takia...
Tuo onkin suurin ongelma juuri silloin, kun annetaan "pitovaikeuksien vuoksi koira pois".

Monet antavat eteenpäin purevan koiran "osaaviin käsiin" ja niinpä koira taas puree seuraavassa perheessä ja taas koira kiertää ja kiertää. Siksi monesti on armeliaampaa koirallekin se lopetuspiikki kuin kiertää paikasta toiseen.

Puhu ystävälliseen sävyyn koiran omistajalle noista mitä haluat korvattavaksi. Muista kunnioittaa koiran omistajaa siten, ettet puhu pahaa koirasta hänen kuullen, koska voi olla paha paikka omistajalle lopetus, joskin varmaan oikea.

Tytölle voimia!
 
Mulla puri koira naamasta (lapsena) oli Collie ja lapsiperheenkoira, tapahtui niin, että katsoimme kaverin kanssa lastenohjelmia, koira oli minun edessä lattialla ja rapsuttelin sitä, kunnes näykkäs ja kaveri alkoi kiljumaan, että mun naamasta valuu verta! Koiran hammas meni huulen yläpuolelta läpi ja lähellä oli, ettei silmäpuhennut, luojan kiitos ei lähtenyt nahkaa eikä jäänyt arpiakaan. Koiraa ei lopetettu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tasmaanian tuholainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
se pitäs lopettaa?
jos koira on varautunut kaikkea kohtaan niin miksi sen pitäisi elää?? koira inhoaa muita koiria ja ihmisiä!!! miksi tämän on toistuttava uudelleen ja ehkäpä vielä pahemmin . ehkä ensi kerralla ei puhuta 5 tikistä vaan jostakin vielä pahemmasta.... jos omistajatkaan ei koiraansa pysty hallitsemaan ja koira on todella varautunut!!!
koiran vika kun omistaja ei kykene huolehtimaan
Jos koira on jo ns. pilalla, ei aiinä uusi koti auta. Ja myöskin koiran päässä voi olla vikaa, siis jotain mikä aiheuttaa käytöshäiriöitä.
Että piikille vaan.
 

Yhteistyössä