Mäkin kerron oman tarinani:
Yli vuosi yritettiin raskautta. Gyne totesi etten ovuloi ja määräsi clomit, 2tbl:n annoksella. Aloitin ne helmikuussa mutta vain 1tbl/päivä. Bongasin oviksen joka hyödynnettiin. Minulla alkoi kuitenkin menkat maaliskuun alussa. Soitin neuvolaan, et tarviiko tehdä raskaustestiä ennen seuraavien clomien aloitusta, menkoista huolimatta. Neuvolatäti sanoi että ei, jos ei ole mitään oireita. Minulla ei ollut mitään pahoinvointia, ei rintojen arkuutta, joten ajattelin, että ne on oikeat menkat ja jatkoin toisen kierroksen clomeja. Menkkojen loputtua aloin tikuttamaan ovista, jolloin testiin tuli tosi vahva ovisviiva. Niinpä tein raskaustestin, joka olikin positiivinen! Huoli oli heti, että mitäs nyt, kun menin just clomitkin syömään vaikka olenkin raskaana... No, illalla alkoikin tulemaan ruskeaa pientä vuotoa. Ajattelin heti että se onkin kohdunulkoinen... Menin seuraavalla viikolla gynelle, joka totesi että kohdussa ei näy mitään ja kaiken lisäksi mulle oli kehittynyt hyperstimulaatio. Niinpä minut lähetettiin toiseen sairaalaan seurantaan, jossa on näihin asioihin paemmin perehdytty.
Ekan kerran kun hcg mitattiin se oli 486, pari päivää sen jälkeen 350, ja siitä seuraavana päivänä 370. Maha kipuili ja hartiapistoksia tuli, koska nestettä oli jonkun verran vatsaontelossa ja on edelleenkin...
Seuraavalla viikolla hcg oli noussut jo yli 500. Minut kaavittiin koska kohdussa oli myös hematooma. Kaavinnan jälkeisenä paivänä katsottiin taas hcg, koska edelleenkään ei tiedetty missä raskaus sijaitsee, mutta hcg oli noussut yli 600:aan, joten minulle laitettiin metotreksaatti. Viikko piikin jälkeen hcg oli 157 ja pari päivää sen jälkeen 104. Seuraava mittaus olisi vasta kolmen viikon päästä, mutta taidan mennä aiemmin, koska haluan varmistaa että se laskee eikä ala uudelleen nousemaan.
Hyperi on paranemaan päin, munasarjat eivät ole enää niin kookkaat mitä ne oli silloin kuin oireyhtymä todettiin.
Minulle yksi lääkäri sanoi että metotreksaatin jälkeen pitäisi olla yrittämättä raskautta 4kk, toinen sanoi että 2kk ja Oysin ohjelapuissa luki että 3kk. Myös netissä lukee että vähintään 12viikkoa, joten juhannuksen jälkeen sitten jos tästä hommasta vaan toivun siihen mennessä.
Että tällainen tarina.