Kohdunulkoinen raskaus: jälkipuintia

Alkuperäinen kirjoittaja kipo71:
A-erika, tänää täytetty paperit adiptiojonoon pääsyä varten.
milloin sulla taas mitataan hcg.?
Hei hienot!

Tänään otettu verikoe, huomenna soittelevat tuloksen minulle... Toivottavasti se olisi nyt alle sen vaaditun 10 (tai 5, jos ovat tiukkoja...). Siitä voisi sitten aloittaa "alusta".

Huoks.

On tämä yksi paska matka. Mutta, kaikesta aina jotain oppii!?!

 
:flower: A-Erikalle!!!

Ja sitten omasta tilanteestani voisin sanoa vaikkapa: vittuperkelesaatanahelvetti, taidan hypätä junan alle. Hcg oli aiemmin pudonnut 239, mutta eilisessä verikokeessa oli sitten taas yli 500. Menen huomenna Hyvinkäälle verikokeeseen ja ultraan, ja niiden perusteella sitten mietitään hoitovaihtoehtoja. Mun ymmärtääkseni ei ole mitään vaihtoehtoja..? Kai se metapiikki on ainoa vaihtoehto, vai tekevätkö muka uusintaleikkauksen? Mä arvasin, kun sieltä soitti gyne, eikä hoitaja niinku viimeksi. Eikö ne voinu helvetti ottaa sitä koko torvea kerralla pois kun kerran leikattiin, miksi piti jättää jotain saatanan roipetta sinne kasvamaan? Miksi?

Mä en jaksa, mua ei kiinnosta. Tekis mieli vetää itkupotkuraivarit, mutta ei kai siitäkään mitään apua ole. Mä haluan saada tän paskan kokonaan hoidettua. Mä haluan jatkaa MUN omaa elämää ihan ilman mitään vitun kasvainta munatorvessa. Mä haluan yrittää uudestaan. Mä haluan ison mahan ja oikean vauvan, enkä mitään verisiä klimppejä ja tippaletkuja. Vittu.
 
:hug: ruttis :hug: Mullekin annettiin metapiikki, kun arvot lähti kaavinnan jälkeen nousuun. Se kyllä tepsi ja vieläpä suht. nopeesti niin, että luvut kääntyi laskuun. Tietty siinä laskussa meni aikaa, mutta ei tarvinnu enää sörkkiä, mikä oli hyvä. Mitä ne sulle ehdotti? Voimia, kärsivällisyyttä ja jaksamista sulle :heart: .

).( Minä heräsin yöllä koviin menkka/supistuskipuihin, vaikka menkkojen alkuun pitäis olla reilu viikko. Odotin koko ajan, että kohta hulahtaa sangollinen verta sänkyyn. Kivut kuitenkin loppu itsestään n. puolen tunnin päästä, eikä vertakaan ole tullut yhtään. Olisko sieltä viimeinkin tulossa kunnon menkat näiden 6 kk tuhrujen jälkeen.
 
happihyppy: Toivottavasti on oikeat menkat. Se olisi ihan superhienoa, että saisit kroppasi "normaalitilaan". Sitten on helpompi miettiä jatkoakin, kun pääsee nollaviivalta liikenteeseen =)

Mulle sitten tosiaan laitettiin se piikki. Hcg oli noussut toissapäiväisestä ja oli nyt jo melkein 700. Nyt on jo (alkusokin jälkeen) paljon parempi mielikin, eiköhän tämä tästä joskus selkiinny. Verikokeessa saan juosta alkuun 2*viikossa, mikä on ihan hyvä. Tietää sitten heti jos on jotain vialla. Olisin halunnut leikkaukseen, mutta olisin joutunut normaaliin leikkausjonoon, eli se olisi venynyt ties kuinka pitkälle.. Toivon todella, ettei KU uusi, mutta olen myös onnellinen tiedosta, että seuraavalla kerralla ottavat koko torven pois.

:attn: Kysyin lääkäriltä tulevasta raskautumisesta ja hän vastasi, ettei metotreksaattihoidon vuoksi tarvitse pitää mitään taukoa, vaan heti kun kroppa sallii, saa raskautua :attn:
Onko jotain lääkeneuvontanumeroa tjn, mistä voisi vielä tarkistella? Kuulostaa omituiselta, kun teitä kaikkia(?) on kielletty raskautumasta 3kk meton jälkeen...
 
Hyvä, että sulla on jo toiveikkaampi olo. Mulla tosiaan lääkäri vielä muistutti siitä, että ehkäisystä pitää pitää huoli. Sain siltä ehkäisyrengas-kokeilupaketin. Siellä verikokeissa oli aika rasittavaa juosta :(

Hyvää juhannusta kaikesta huolimatta!
 
Olin siellä ultrassa tiistaina ja kyllä jännitti odotella siinä huoneen edessä. Onneksi ultrassa todettiin vauvan kasvavan oikeassa paikassa. LA on 01.02.2010. Onnea ja voimia kaikille. Ja hyvää juhannusta tälleen jlkikäteen =)
 
Mullakin oli ku parisen kuukautta sitten. Leikkauksella hoidettiin, ja toinen munanjohdin poistettiin. Kaksi viikkoa sitten testi näytti jälleen plussaa! Ensi viikolla menen ultraan tarkistuttaamaan, missä raskaus tällä kertaa on. Toivottavasti kaikki on hyvin. Onnittelut sarah ja tsemppiä kaikille muille tämän asian kanssa kamppaileville :)
 
Onnea hupu ja sarah plussasta :hug: :flower: Hupun tunsinkin jo tuolta helmikuisista :)

Ja teille muille ihan jätti-isot halit! :hug: Ihan mielettömän rankkoja olette joutuneet kokemaan! :hug: ja KYLLÄ - ukot pääse vähän liian helpolla tässä touhussa!

Oma tarinani;

Meillä jätettiin ehkäisy pois lokakuussa/08, yritämme kolmatta.

YK 1 tuotti tulosta ja päättyi keskenmenoon h 6+6. Epäilen että kyseessä oli KU tai tuulimuna, johtuen HCG;n hitaasta noususta.

YK 7 tuotti jälleen tulosta. h 6+0 (Perjantai) alkoi kovat alavatsakivut ja kohdussa todettiin vain jotain epämääräistä - ei kuitenkaan normaalia alkuraskautta. "Donitsi"= ruskuaispussi löytyi kohdun oikealta puolelta. Alavatsassa todettiin olevan verta. HCG oli 1600+ ja seuraavana aamuna 1300+ ja siksi päädyttiin seurantalinjalle. Olin siis yhden yön naikkarilla ja sitten kotiin ja HCG kontrolleihin omalle TK:lle. HCG kontrolli olisi ollut keskiviikkona, mutta tiistai iltana alkoi entistä kovemmat kivut; HCG oli 1700+ ja veri vatsaontelossa oli lisääntynyt huomattavasti. Olin yön naikkarilla seurannassa ja aamulla tehtiin leikkauspäätös - paranen kuulemma nopeammin jos leikataan, koska vatsassa oli niin paljon verta. Munatorvi säästyi tähystysleikkauksessa, koska alkio oli vatsaontelossa, ei munanjohtimessa. HCG oli 5 päivää leikkauksen jälkeen vain 85, seuraava kontrolli viikon päästä. Toivon todella että kaikki menisi jo nyt hyvin.


Niin - se kohdun epämääräinen juttu on ilmeisesti polyyppi - sen poisto on syyskuussa - kun eivät perhana viitsineet sitä samalla ottaa pois :kieh: Mutta ne ovat kuulemma" yleensä hyvänlaatuisia sinun ikäisillä..." :kieh:

Lisäksi pelottaa nuo arpiraskaudet - minulla on takana 1 sektio ja 1 normaali alatiesynnytys.

Kovasti voimia teille kaikille!

P123
 
Mulle tuli 25.6 täyteen tasan 3kk siitä metotreksaatista. Tuona päivänä mulla oli myös ovulaatio, joka hyödynnettiin, ja tällä viikolla plussasin!!!!
Ensi viikolla menen labraan otattamaan hcg:n, että näkee, nouseeko se nyt normaalisti, vai onko taas jotain pielessä.
 
Mitä kuuluu Siruliinu?

(.) Plussasin pari päivää sitten. Näemmä ei tarvita kunnon menkkoja. Menkat olleet ku lähtien toooodella niukat. Meen polille varhaisultraan elokuun puolessa välissä. En aatellut käydä hCG mittauksissa. Ens viikolla voi tietty mieli muuttua. Voi kun tää nyt onnistuis....
 
Hellou! Ensinnäkin pahoittelut kohdunulkoisesta kaikille! Sitten seuraisi pähkinänkuoressa omaa tarinaa ja kysymys. Taustallani on keskeytynyt km, varhaisia km:ja useampia, yksi 10kk ikäinen poika :heart: ja kaksi kohdunulkoista. Ekassa ku:ssa torvi kerkesi revetä ja näin ollen poistettiin kokonaan. Pari kk sitten koin toisen ku:n. Siinä mielessä erikoisemman, että kohdussakin oli asukas, mutta toinen oli sitten oikeassa torvessa. Leikkaus tapahtui Saksassa, lomareissulla, kesäkuun alussa. Kohtuasukas tuli pois myös. Torvi avattiin ja saatiin säästettyä. Saksassa oltiin kuitenkin sitä mieltä, että seuraavaa raskautta saisi yrittää vasta puolen vuoden kuluttua. Toinen seikka oli, että heidän mielestään minun tulisi käydä aukiolotutkimuksessa ennen kuin ryhdymme uutta tulokasta toivomaan, koska on niin suuri todennäköisyys, että arpeutunut torvi jättää seuraavankin tulokkaan sisäänsä. Neuvolalääkäri Suomessa ei sanonut juuta eikä jaata puolen vuoden tauolle ja aukiolotutkimuksesta sanoi, jotta tutkitaan sitten, jos ei puolen vuoden sisällä yrityksen aloituksesta ole raskautumista tapahtunut (normaalisti tulee olla vuosi yritystä, mutta tällä taustalla kuulemma voidaan tehdä poikkeus ).
Onko teistä kellään tietoa ja käsitystä? Onko tuossa puolen vuoden tauossa järkeä? Tai aukiolotutkimuksessa varmuuden vuoksi?
Kiitokset vastauksista!
 
Pahoitteluni noin monesta menetyksestä :hug:

Mulle lääkäri sanoi kohdunulkoisen jälkeen, että älä ala yrittään uutta liian aikaisin (tää siis ennen sitä metopiikkiä, josta tuli 3kk paussi), hän on nähnyt liian monta tapausta, että on tultu liian pian raskaaksi. En sitte kysyny, että mikä on liian pian. Ajattelin, että varmaan jotain kuukaus pari. Oiskohan se vähän samaa asiaa?

Mää varmaan haluisin sen aukiolotutkimuksen sen perusteella, että operaation tehny lääkäri sitä suositteli. Se varmaan näki tilanteen aika hyvin.

(.) Mun hCG oli jees, korkee mutta ok: 3519 (4+3). Ihmeellistä, että nyt sitä odottaa sen kasvua laskemisen sijaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lizard:
Hellou! Ensinnäkin pahoittelut kohdunulkoisesta kaikille! Sitten seuraisi pähkinänkuoressa omaa tarinaa ja kysymys. Taustallani on keskeytynyt km, varhaisia km:ja useampia, yksi 10kk ikäinen poika :heart: ja kaksi kohdunulkoista. Ekassa ku:ssa torvi kerkesi revetä ja näin ollen poistettiin kokonaan. Pari kk sitten koin toisen ku:n. Siinä mielessä erikoisemman, että kohdussakin oli asukas, mutta toinen oli sitten oikeassa torvessa. Leikkaus tapahtui Saksassa, lomareissulla, kesäkuun alussa. Kohtuasukas tuli pois myös. Torvi avattiin ja saatiin säästettyä. Saksassa oltiin kuitenkin sitä mieltä, että seuraavaa raskautta saisi yrittää vasta puolen vuoden kuluttua. Toinen seikka oli, että heidän mielestään minun tulisi käydä aukiolotutkimuksessa ennen kuin ryhdymme uutta tulokasta toivomaan, koska on niin suuri todennäköisyys, että arpeutunut torvi jättää seuraavankin tulokkaan sisäänsä. Neuvolalääkäri Suomessa ei sanonut juuta eikä jaata puolen vuoden tauolle ja aukiolotutkimuksesta sanoi, jotta tutkitaan sitten, jos ei puolen vuoden sisällä yrityksen aloituksesta ole raskautumista tapahtunut (normaalisti tulee olla vuosi yritystä, mutta tällä taustalla kuulemma voidaan tehdä poikkeus ).
Onko teistä kellään tietoa ja käsitystä? Onko tuossa puolen vuoden tauossa järkeä? Tai aukiolotutkimuksessa varmuuden vuoksi?
Kiitokset vastauksista!

Hei ja pahoittelut sinulle kaikesta kokemastasi. En voinut olla vastaamatta, koska tarinasi kuulosti niin samanlaiselta kuin omani. Tein 26.4 positiivisen raskaustestin vuosien lapsettomuushoitojen jälkeen. Ilo oli ylimmillään. Tästä testistä noin 2 viikon kuluttua minut vietiin ambulanssilla kotoa kovien vatsakipujen vuoksi sairaalaan. Sairaalassa nähtiin sikiöpussi kohdussa ja todettiin verenvuotoa vatsaontelossa. Diagnoosi: puhjennut kysta oikealla munasarjan vieressä. Tästä sairaala käynnistä 4 päivän kuluttua sain keskenmenon. Lääkärissä kävin vielä jälkitarkastuksessa jossa todettiin kohdun tyhjentyneen. Tästä käynnistä reilun viikon päästä minulla oli kovia vatsakipuja ja pientä vuotoa ja taas menin lääkäriin. Sairaalalääkäri totesi, että pientä verenvuotoa on mutta hän oli sitä mieltä, että kyseessä on se samainen toukokuun kysta joka hieman vielä vuotaa. Hcg-otettiin ja se oli lähtenyt laskuun joten sillä pois suljettiin kohdun ulkoinen raskaus. Tämän jälkeen olo hieman helpottui ja ajattelin kaiken olevan takanapäin. MUTTA.... kesäkuun 1.päivänä illalla vatsaa rupesi taas koskemaan tosi kovasti. Sinnittelin kipulääkkeillä yön ja aamulla mies vei sairaalaan. Siellä tehtiin ultra ja lääkäri totesi, että vatsaontelossa on nyt niin paljon verta, että siellä vuotaa jokin ja leikkaus on suoritettava samana päivänä. Siinä vaiheessa vielä ajattelin, että sehän on tietysti se kysta. Leikkaus tehtiin tähystämällä nukutuksessa ja seuraavana aamuna vasta olin tolkuissani kuulemaan mitä siellä oli ollut. Minulta oli jouduttu poistamaan oikea munatorvi josta vuoto oli tullut, munatorvi oli myös ollut turvonnut mutta lääkärin mielestä siellä ei ollut sillä hetkellä kohdunulkoista vaan siellä oli ollut aikaisemmin kohdunulkoinen joka oli keskeytynyt itsestään ja jäänyt vuotamaan. Mahdollisesti keskeytys oli tullut samaan aikaan kuin normaaliraskauden keskenmeno. Munatorvi lähti patologille mutta sieltä ei ole vielä vastausta kuulunut. Olin tosi järkyttynyt asiasta ja tietenkin siitä että munatorvi poistettiin (enhän ollut moista asiaa edes miettinyt ja nyt se sitten tapahtui). Lääkärini sanoi, että tällainen tapaus (että on normi raskaus + kohdunulkoinen) on erittäin harvinaista mutta toki mahdollista ja totesi perään vielä, että huonona vertauksena jokuhan lottovoitonkin saa. Harmitustani asiasta lisää se, että nyt poistettu munatorvi oli minun aktiivisempi puoli eli se josta soluja on saatu, toisesta ei ole. En tiedä miten tästä eteenpäin. Olen tilailemassa aikaa lapsettomuuslääkärilleni elokuuksi ja keskustelen jatkosta hänen kanssaan. Itse todennäköisesti pidän hoidoissa taukoa ainakin tämän vuoden. Anteeksi että tämä kirjoitus on näin mahdottoman pitkä mutta kun kaikenlaista tosiaan tapahtui. Tsemppiä kaikille!
 
Toivotaan, että sulla Lapin matkaaja vielä onnistuis tuolla huonommalla torvella :hug:

(.) Mulla on ollut tuhruttelua ja välillä veristäkin riekaletta jo monta päivää :ashamed: Torstaina (jos sinne asti edes pääsen) on polilla ultraus.

Viimeisin hCG samana päivänä, kun tuhruttelu alkoi 4+5 oli 7926. Hienosti oli siis noussut ja tänään on jopa lakanut etomaan, joten kaipa hCG on edelleen noussut. Mitenkään positiivinen olo ei kyllä nyt ole :'(

Happis 5+2
 
Kiitokset vastauksista, Happihyppy ja Lapin matkaaja ! Pahoittelut Lapin matkaajalle kokemastasi! Meitähän on siis jo kaksi "lottovoittajaa"... Toivottavasti lapsettomuushoidot tuovat vielä tulosta ja saatte oman pikkuisen!!!

Happihypylle lähetän vielä onnenkantamoisia, jotta tuhru on vain normaalia alkuraskauden valskausta. Ikävää, kun joutuu olemaan varpaillaan koko aika!

Minä taidan nyt toimia siten, että välttelen raskautumista vielä muutaman kuukauden ja otan sitten aukiolotutkimuksen uudelleen puheeksi. Minä olen joka tapauksessa todella onnellisessa asemassa, kun minulla vihdoin ja viimein on oma poikanen! Sisarukset hänelle olisivat iloinen bonus, mutta asiat ovat täydellisesti näinkin!

Toivon, että teillä kaikilla vielä onnistaa!!! :heart:
 

Yhteistyössä