kohdunkaulanpuudute...

onko muilla käynyt niin, että kivunlievitys (esim. kohdunkaulanpuudute, ebiduraali)synnytyksessä ei toimikaan kunnolla?

mä sain ekassa synnytyksessä kohdunkaulanpuudutteen ihan lopussa(olin 8 cm auki)toimi todella hyvin, vaikka ponnistusvaihe kesti 23 min, se ei ollut kovin kivuliasta, koska puudute auttoi niin hyvin.

no, tokassa synnytyksessä sain sitten myös kohdunkaulanpuudutteen kun olin 5 cm auki, mutta sitten synnytys hidastui jostain syystä, tunnin päästä olin vasta 6 cm auki, ja tosi kipeä ja pyysin lisää puudutetta, koska teho oli alkanu heiketä, ja sainkin lisää, mutta ei se auttanutkaan kuin ehkä puoli tuntia,sen jälkeen synnytys eteni vauhdilla, olin yhtäkkiä 10 cm auki, pyysin jotain apua kipuihin, mutta kätilö sanoi että puudutetta ei voida enää antaa kun täysin auki, ilokaasun voimalla.mutta olin TODELLA KIPEÄ, ja huusin tuskissani, ponnistusvaihe oli KAMALA, vaikka sen kestoksi on merkitty vain 6 minuuttia. kätilö sanoi myöhemmin että aina puudute ei tehoa, jos synnytys on tavallaan "niin käynnissä", onko muille käynyt näin?? :eek:

eipä sillä enää väliä, kun lapsi maailmassa, ja taitaa nämä kaksi prinsessaa riittää meille :heart:
 
Mulla kyseinen puudutus puudutti toispuolisesti varmaan 5 minuutin ajaksi. Sitten olinkin täysin auki. Totta kai ponnistusvaihe sattui ja niin sen kuuluukin sattua. Mulla on huonoja kokemuksia siitä etten epiduraalin takia tuntenut ponnistusvaiheessa mitään :|
 
Sai tokassa synnytyksessa ko.puudutteen ollessani 6-7 cm auki. Ei vaikuttanut ollenkaan. Ihan yhtä kipeä olin kuin ekassa, jossa ei keritty mitään antamaan. Onneksi synnytys eteni nopeaan niin ei oikeastaan haitannut. Seuraavassa tiedän ettei kannata tuotakaan ottaa kuin sen laittaminen on ikävää, kun pitää selällä maata.
 
Olen synnyttänyt vain kerran. Kun olin 5 cm auki laitettiin paikallispuudutus, joka auttoi hetkeksi. Rentoutti, aukesin n 9,5cm, vaikutus loppui, uutta ei voitu laittaa, koska olin melkein kokonaan auki. Minulla ponnistus ei silti ollut niin kivulias kuin aautuminen. Olen ihan tyytväinen puudutukseen. Avautuminen 5cm asti kesti n 5 tuntia. Puudutteen jälkeen meni tunti ja olin täysin auki. Koska vaikutus lakkasi pian sain ponnistaa ilman kivunlievitystä mikä oli mielestäni kiva, koska helpommin tunsin suunnan mihin ponnistaa jne. Voisin hyvin ajatella seuraavassakin synnytyksessäni ottaa vain tuo yhden paikallispuudutteen. Muuten mentiin luomuna.
 
Mulle laitettiin nyt kohdunkaulanpuudute ( synnytin kolmannen) Aivan loistava kivun lievitys. Mulle tuli uni kun puudute oli laitettu nukuin kivuliaat vikat sentit.Eli mulla toimi moitteettomasti....mut kaikki ei sovi kaikille :heart:
 
Sain tässä neljännessä synnytyksessäni kohdunkaulanpuudutteen joka ei auttanut yhtään! Ponnistus oli yhtä tuskaa eikä kipu todellakaan loppunut siihen kun vauva oli syntynyt. Aiemmin oon saanut epiduraalin tai spinaalin ja molemmat on vienyt kaiken kivun ja tunnon ponnistusvaiheessa ja se on ollut homman helpoin kohta. Avautuminen vie mulla useita useita tunteja. Kamala kokemus oli vaikka palkinto on mitä ihanin ja rakkain! :heart:

Avautumisvaiheen Oxanest oli ihan mahtava!! Aukes 2cm --> reilu 5cm n.tunnissa.
 
Kohdunkaulanpuudute ei tosiaankaan tehonnut yhtään mihinkään. Olisi kuulemma pitänyt alkaa vaikuttaa seuraavasta supistuksesta, mutta koski ihan yhtä paljon kun ennen sen laittamista. Ei varmaankaan osunut oikeeseen kohtaan :( Onneksi sain sen jälkeen spinaalin joka auttoi.
 
Mun täytyy nyt kyllä puolustaa ihan toissaan tuota puudutetta!:) Eli mulle sanottiin että auttaa todella hyvin jos lääkäri osaa laittaa sen oikeaan kohtaan! Sattunut sellainen lääkäri kohdalle joka on homman osannut ja puudute on vienyt sen sietämättömän kivun ihan muutamassa minuutissa. Ja olen tätä kohdunkaulan puudutetta saanut ihan synnytyksen alusta loppuun useita kertoja. (synnytyksen kesto 13h) Auttoi minulla paremmin kuin esim. epiduraali. Epiduraali vei kivun mukana myös ponnistamisen tarpeen..Tätä kohdunkaulan puudute ei vienyt vaikka kivun muuten ihan täysin poisti.

Siis riippuu ihan lääkäristä osaako sen pistää oikein. Pidin myös siksi tuosta kun laittaminen vei ihan minuutin pari vain. kerkesin supistusten välissä pistää. Nyt toivon saavani saman kun tämä vauva päättää syntyä maailmaan. Viikkoja kasassa nyt 40+6 :)
 
Mulla ei toisessa synnytyksessä auttaneet mitkään kivunlievitykset (paitsi ilokaasu sen mitä se nyt auttaa! ;) ). Kohdunkaulanpuudutteesta ei ollut mitään apua ja spinaali meni väärään kohtaan, jolloin ei siis siitäkään ollut mitään hyötyä, joten ilman puudutteita sitten synnytettiin.
 
Kolmessa synnytyksessä olen saanut. Kahdessa auttoi tosi hyvin ja siksi kolmannessakin pyysin. Olin 6cm silloin auki. Sama lääkäri oli taas laittamassa :) Mutta eipä kipu hävinnytkään. Kätilö sanoi, että jos ei auta niin katotaas tilanne ja olin täysin auki. No puudutus pikkasen rupes vaikuttamaan kun piti ponnistaa ja ensimmäistä kertaa, viidettä lastani synnyttämässä oli ponnistus ihan hakoteillä. Eli ihan meni mehtään toi puudutus. No nyt kuudetta odotan. Pitäisköhän sitä spinaalia kokeilla sitten..
 
Kaikki puudutteet toimi moitteetomasta ja laittaminen ei sattunut. Piikki tietystä vähän nippasi, mutta sitä ei siinä kohtaa ajatellu kipuna :) Epiduraalin laitto ei tuntunut miltään ja auttoi jo kahden supistuksen jälkeen. Ei oo pahaa sanottavaa puudutteista vaikka ne ennen synnytystä pelotti ja mietityttikin. :)
 
Mulla epiduraali puudutti vain selän ja kyljet, kätilö ihmetteli et kuis kummassa vielä puuskutan noin kovaa supistusten aikana. Sitten annettiin kohdunkaulan puudute ja taivas tuli eli kivut katosi sen siliän tien.
 
Mulla ei kans ole vaikuttanut kohdunkaulapuudute yhtään ja sen laitto taas sattuu ihan sairaasti! Tokassa synnytyksessä ehdottivat ja kokeilin tietty ja kolmannessa halusivat ehdottomasti taas sen laittaa, vaikka sanoin ettei viimeksikään toiminut. Epiduraalin olen sitten saanut molemmilla kerroilla siihen perään ja se auttaa 5cm-> vauva syliin 1,5 tuntia. Ponnistamista mulla ei ole haitannut yhtään.
N. 10 viikon päästä olis taas hommat edessä ja nyt en kyllä aio kokeilla tuota enää!
 
Mulla toisesta lapsesta laitettiin kohdunkaulapuudute ja toiste en kyllä suostu ottamaan. Puudute saatiin laitettua ja sattu ihan älyttömästi se laitto, heti kohta ku oltiin saatu puudute laitettua niin jo alkoi ponnistuttamaan tosin ponnistus ei sit kestänyt kuin 1min. Oon kanssa kuullut että oikein laitettuna toimii hyvin, vaan tietojeni mukaan mulle laittanut lääkäri ei puudutetta osaa oikein antaa. Ilokaasua oon molemmista lapsista saanut, katsotaan jos joskus luoja vielä kolmannen lapsen suo niin mitä silloin käytän
 
Meitsillä ei oo muuta, kun hyvää sanottavaa siitä puudutuksesta. Sietämättömät kivut katos hetkessä, mut pysyin kuitenkin kärryillä itse synnytyksessä oikein hyvin. 2 kertaa laittoivat, syynytys kesti kokonaisuudessaan reilun 15 tuntia.
Otan ehdottomasti mahdolliseen seuravaan synnytykseen saman puudutuksen!! =)
 
Laitto sattui kyllä, mutta kahdessa synnytyksessä on tuo puudute ollut ja hyvin tehonnut. Ainakin siis kun ei oo vertailukohdetta ;) nyt kolmas loppusuoralla ja samaa puudutetta toivon kyllä. Ensimmäinen synnytys mul oli nopea, siks tuo puudute laitettiin kun ei muuta kerennyt ja toisessa sitä pyysin ja laitettiin ennen kalvojen puhkaisua+ponnistusta.
 
Minulla auttoi hyvin ja 1,5h tuntia puudutteen laitosta vauva oli jo syntynyt. Kun puudute laitettiin, olin noin 5cm auki. Puudute sopi minulle ja se vei kivut pois :) Toivottavasti toimii jatkossakin mahdollisimman monella. Epiduraali jäi minulla toispuoleiseksi ekassa synnytyksessä ja sitä sitten lisättiin kertaalleen, että vasenkin puoli puutui.
 

Yhteistyössä