Koska kivunlievitys liian myöhäistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OnnellinenM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

OnnellinenM

Vieras
Neuvolan terkka sanoi, ettei kivunlievityksen antamiselle ole takarajaa. Minä olin synnyttämään mennessä 7 cm auki ja siinä vaiheessa kätilö sanoi, ettei enää ehditä antamaan ilokaasua kummempaa kivunlievitystä. Miksi muka ei? Väitän, että kätilö teki virhearvion synnytykseni keston suhteen ja luuli sen jatkuvan yhtä vauhdikkaasti kuin alkoikin.

Olisin todella tarvinnut pitkittyneeseen ponnistusvaiheeseen jotain helpotusta, koska siinä vaiheessa synnytys lähes pysähtyi kovien tuskien takia.

Missä vaiheessa teille on kieltäydytty enää antamasta esim. epiduraalia tai spinaalia? Myös se kiinnostaa, voiko pudendaalin antaa juuri ennen ponnistusvaihetta vai annetaanko sekin jo aikaisemmin?

Epiduraalia tai spinaalia ei voi saada, mutta kohdunsuun puudutuksen, joka itseasiassa jopa auttaa tuossa vaiheessa enemmän, voi saada ihan loppuun asti.
Mulla on kokemusta kahdesta epiduraalista ja yhdestä kohdunsuunpuudutuksesta ja kyllä se synnytys, jossa epiduraalia ei ehditty antaa oli helpoin. Eli epiduraalit vaikeutti niin paljon ponnistusta ja toisella kerralla viellä palelin ihan horkassa epiduraalin laiton jälkeen, että jos viellä lapsia tulis, valitsisin kyllä epiduraalin sijasta sen kohdunsuun puudutuksen. Mutta kun anestesialääkäri on kai usein helpommin saatavilla kun lääkäri joka laittaa kohdunsuun puudutteen, niin sitä epiduraalia ollaan tyrkyttämässä aina ensin :/ .

Kävin synnyttämässä reilu viikko sitten esikoiseni enkä ehtinyt avautumisvaiheessa saada epiduraalia kun kohdunsuu oli auki 7cm. Sain kuitenkin kohdunkaulan puudutuksen, mikä vei kivut lähes kokonaan pois, mutta ei ponnistamisen tarvetta.

Mikäli joskus tulevaisuudessa tulee vielä toinen vauveli, niin pyydän kyllä mielummin kohdunkaulan puudutusta kuin epiduraalia. Jäi tästä synnytyksestä niin hyvät kokemukset.

mamma83

Ei ole kokemusta pitkittyneen ponnistusvaiheen kivunlievityksestä, mutta sain pyynnöstäni ja hieman neuvoteltuani spinaalin, kun olin 10 cm auki. Hyvä kun sain ja ponnistus meni hyvin.

minä sain n.10min. ennen ponnistusta vielä lisäsatsin epiduralia ja kohdunkaulan puudutuksen..ei vaikuttanut mulla ponnistamiseen muuten,kun että tosiaan vei kivun pois..eli siinä vaiheessa kai myöhästä,kun jo ponnistat,eli muksu lähes jo ulkona..vai..?

Minulle kätilö sanoi muutama vko sitten (pelkopolilla) että
takarajaa kivunlievitykselle esim epiduraalille ei ole. Että sitä voidaan antaa vielä juuri ennen ponistusvaihetta, mutta sitä vaan ei anneta NIIN
paljoa että kaikki tunto katoaa vaan hieman vähemmän...
Toivon hartaasti että tuo pitää paikkaansa !

Usein ei takarajaa puudutuksen saamisella. Tietty 7cm aukiollessa voi anestesialääkärin paikalletulo kestää + epiduralipuudutuksen laittoon menee aikansa. Käytännössä se voi tarkoittaa, että ponnistamisen tarve tulee jo puudutusta laitettaessa tai ennenkuin lääkäri ehtii paikalle ;)

Minulle sanottiin, että en ehdi puudustusta enää saamaan juuri siksi, ettei lääkäri olisi ehtinyt ajoissa paikalle sitä antamaan. Aukeaminen tapahtui sellaisella vauhdilla. Ja en kyllä sitä sitten olisi tarvinnutkaan, eivät ne ponnistusvaiheen kivut niin kamalia olleet.

Itse sain spinaali puudutuksen toiselta lapselta vaikka olin 7cm auki sairaalaan päästessäni!Ja oisin saanut epiduraalinkin mutta kätilö meinasi että spinaalin vaikutus riittää loppuun asti niinkuin riittikin! =)

Minulle kätilö kertoi synnytysvalmennuksessa, että kohdunkaulan puudutetta ei voida laittaa enää sitten, kun kohdunkaula on hävinnyt. Eli kun kaula siinä synnytyksen edetessä lyhenee, niin jossain vaiheessa ei enää olisi paikkaa mihin pistää. Näin siis sanoi kätilö, muusta en tiedä...

Olin 10 cm auki kun naistenklinikalle kerettiin ja sain spinaalin. Aivan loistava homma, vei kaikki kivut ja pystyin keskittymään olennaiseen eli ponnistamiseen kun sen aika tunnin kuluttua spinaalin annosta tuli.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.05.2007 klo 13:47 swerfiel kirjoitti:
Minulle kätilö kertoi synnytysvalmennuksessa, että kohdunkaulan puudutetta ei voida laittaa enää sitten, kun kohdunkaula on hävinnyt. Eli kun kaula siinä synnytyksen edetessä lyhenee, niin jossain vaiheessa ei enää olisi paikkaa mihin pistää. Näin siis sanoi kätilö, muusta en tiedä...
Minulle meinattiin synytyksessä laittaa uudestaan kohdunkaulanpuudutus mutta ei laitettu kun ei ollut koko kohdun kaulaa enää jäljellä.

Yhteistyössä