[QUOTE="vieras";25782633]Mä näkisin ennemmin tän sellasessa mallissa, et esim. alle 1.5v kotihoitoa tuettaisiin enemmän ja sit se laskisi portaattain siihen, et käytännössä et saa mitään.
Vaikka niin, et alle 1.5v kotihoidossa, saisit 500/kk. Alle 2v saisit sen 300 mitä nytkin. Alle kolme veestä sais vaik 200 ja yli sit sen muutaman kympin niinkuin nytkin.
Lisäksi kaikki kuntalisät pitäis poistaa, kaiki samalle viivalle, asui sitten utsjoella tai helsingissä.
Kalleintahan se hoito on noiden ihan pienten kohdalla ja ei edes kovin suositeltavaa.[/QUOTE]
90-luvun alussahan toimittiin juuri noin eli kotihoidontukea alettiin leikkaamaan säännöllisin väliajoin. Ikävä tilanne niille, jotka olivat hakeneet hoitovapaata siihen asti, että lapsi täyttää 3 vuotta, mutta eivät olleet arvanneet, että laman myötä kotihoidontukea aletaankin leikkaamaan ja että 2-vuotiaasta saakin paljon vähemmän kotihoidontukea kuin 1-vuotiaasta. Työnantajalla ei ollut velvollisuutta ottaa työntekijää kesken hoitovapaan takaisin eikä oikeutta irtisanoa kesken määräaikaisen työsopimuksen työntekijää, joka toimi hoitovapaalaisen sijaisena. Omaan työpaikkaasi et siis päässyt, vaikka olisit halunnut.
Tällä vuosituhannella ihmiset ovat tottuneet siihen, että tukia ja etuja ei leikata. Ne eivät ehkä nouse, mutta eivät myöskään laske. Luotetaan siihen, että näin tulee myöskin olemaan. Mä sain kuopukseni loppuvuodesta 1991 ja olin 3 vuotta hoitovapaalla. Ja koin sen, että kyllä niitä tukia voidaan alkaa leikkaamaan, kun kunnat ja valtio alkaa tarvita säästöjä. Säästettiin paljon muustakin kuin vain kotihoidontuesta. Lasten hankintaa suunnitellessa ei todellakaan kannata luottaa siihen, että kahden vuoden päästä on samanlaisia etuja kuin tänään.