Kodinhoidontuki lyhenee 1 vuodella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli ei voi olettaa että pelkällä "äiti on nyt vähän väsynyt"-ilmoituksella saadaan (parhaimmassa tapauksessa) ilmainen säilytys ja ylläpito 8h lapsille. Kyllä jonkinlainen vastuu pitää vanhemmillakin olla.
No sellainen nyt on olemassa ihan ilman ilmoituksia ja ei siihen näillä näkymin ole tulossa muutoksia. Et todella osaa ajatella sen edemmälle, jos tuollainen on asenne.

Miten tämä tuleva muutis muka vaikuttaa täydellisen äidin elämään? Saatte muutaman satasen vähemmän rahaa kuussa, siinäkö syy vaahtoamiselle? Ei teidän tarvitse mennä töihin, eikä laittaa lapsia hoitoon vaikka kotihoidontuki lakkautettaisiin kokonaan. Vai meinaatteko että te sittenkin hoidatte lapsia kotona oman laiskuuden takia? Ettekä sen takia ettei nikopetteristä tulisi isona sarjamurhaajaa? Jos te oikeasti olette täydellisiä ihmisiä niin te hoidatte lapsenne kotona teini-ikään asti, ostatte muutamat tiketit vähemmän.
Jos talous kaatuu muutamaan sataseen niin olisi kannattanut jättää lasten teko oikeasti täydellisille mammoille.

Oletteko kuulleet osa-aikatöistä? Niillä saa helposti lisätienestiä niin ei tarvitse ilmaisella elää. Ja jos ei nappaa työnteko niin kyllähän te osaatte lyhimmän reitin sossuun. Tai hankitte rikkaamman miehen.

No anteeksi mutta, eihän tälläisen muutoksen myötä muutu mikään muu kuin tuo rahan saaminen.

:D

Mitä tarkoitat?

"Olen osapäivätöissä kuten sanoin jo. Vuosien kokemuksella olen _erittäin_hyvin oppinut sen että ellen saa välillä "kunnolla" työstä lomaa, esim tässä kuussa vaan 5 vuoroa ja jos lapsi on kotona kaiken ajan kun itsekin olen niin se johtaa vaikeisiin ahdistusoireisiin ja uupumiseen. Sitten taas toipuminen alkaa tavallaan alusta, oireet eivät helpota hetkessä eivätkä helpota ellen saa levätä (ilman lapsia) Lapsi oli aiemmin osapäivähoidossa ja tuloksena oli se että sain usein vuoden aikana lähetteen psykiatriselle osastolle, lapset kärsi koska en jaksanut, menetin hermoni, tukistin jne ja sitten muksut oireili. Nyt kun reilun vuoden ajan olen tehnyt vähemmän töitä ja muksu(t) on olleet hoidossa välillä myös silloin kun olen kotona niin meidän perhe voi paljon paremmin. Mietihän ihan oikeasti asian kaikkia puolia. Se ei todellakaan tule yhteiskunnalle halvemmaksi että välillä uuvutaan, saikkuillaan kuukausi, pari, lapset käy psykologilla ja toipuminen ottaa takapakkia koko ajan. Et kai suinkaan ehdota että jäisin kokonaan saikulle? Osa-aikatyö on henkisesti ja fyysisesti hyvin tärkeää. Jos jäisin vaan kotiin niin aikaa myöten psyykkiset oireet pahentuisivat ja syrjäytyisin kokonaan. "

Lue ajatuksella miten hoitopaikka auttanut meidän perhettä ja mieti miten se vaikuttaa niihin yhteiskunnan menoihin. En todellakaan myöskään koe että perhettämme paapottaisiin äärettömästi kun meille on kokopäiväpaikka myönnetty.

Toki hakea kannattaa, mutta on turha väittää että kaikki saavat töitä, kun työkkärin sivuillakin on niin ja niin monta paikkaa auki. Nykyään esim. yhtä kaupan kassan paikkaa hakee noin 100 ihmistä, joista 99 jä rannalle ruikuttamaan. Eli ei voida olettaa, että kotihoidontuen lakkauttamisesta automaattisesti seuraisi äitien töihin meno.
Kun taas äiti, jolla työpaikka on odottamassa, palaa töihin, jää hänen sijaisensa työttömäksi. Tästä syystä olen melko skeptinen tämän säästöehdotuksen suhteen, kunnes joku voi osoittaa muuta.

Missä väitettiin, että kaikille riittää?

"hohhohoh
Vierailija

aina höpistään työvoimapulasta, mutta missä sellainen työvoimapula on? ei ainakaan tampereen seudulla ja lähikunnissa, koska itse en töitä meinaa löytää millään, olen kelpuuttanut lehtimyynnin siivouksen ja alani työt, mulla siis koulutus ja työkokemustakin alalta, mutta hommia ei vaan ole. olen lisäksi kysellyt kaupungilta oppisopimuspaikkaa lähihoitoon, kun en kouluun ´vielä tälläkierroksella päässyt, ei ollut kaupungilla kuulemma resursseja..
mä tahtoisin ihan oikeasti tietää että missä on työvoimapula, ja varmasti monet muutkin työttömät tahtoisi tietää tuon? "

Jos luettaisiin nekin, mihin on vastattu, niin saattaa avautua paremmin.

Mä näkisin ennemmin tän sellasessa mallissa, et esim. alle 1.5v kotihoitoa tuettaisiin enemmän ja sit se laskisi portaattain siihen, et käytännössä et saa mitään.
Vaikka niin, et alle 1.5v kotihoidossa, saisit 500€/kk. Alle 2v saisit sen 300 mitä nytkin. Alle kolme veestä sais vaik 200€ ja yli sit sen muutaman kympin niinkuin nytkin.
Lisäksi kaikki kuntalisät pitäis poistaa, kaiki samalle viivalle, asui sitten utsjoella tai helsingissä.
Kalleintahan se hoito on noiden ihan pienten kohdalla ja ei edes kovin suositeltavaa.

Eli et ole sitä mieltä että lapsille kuuluu vain osa-aikahoito? Mutta olet edelleen sitä mieltä että vähän väliä pitäisi tehdä uusi selvitys olenko tarpeeksi uupunut vai liian terve kokopäiväiseen hoitopaikkaan? Viimeisestä lauseestasi huomaa jälleen että ajattelet asioita todella yksinkertaisesti. Me olemme tehneet varmaan kaikkemme sen eteen että lapsilla olisi hyvä olla, olen hakenut mm. 3 kertaa lastensuojelun asiakkuutta kunnes saimme sen niin että meillä kävi 3 kertaa psykologini ja lastensuojelun työntekijä. Totta kai tiesivät tukistamisesta mutta hei, ei "pelkkä" tukistus ole lastensuojeluasiakkuuden peruste. Lastensuojeluasiakkuudessa painitaan paljon vakavampien asioiden kanssa. Lastensuojeluasiakkuutta ei jatkettu koska ei ole syytä. Kommenteistasi itse asiassa huokuu mainiosti nyky-yhteiskunnassa tapahtuva asia. Ennaltaehkäisevästi ei auteta > ei "masentuneita" saa paapoa. Sitten vasta pitää tilanteeseen puuttua kun tilanne on niin huono että lastensuojelu voi olla myöntämässä esim. hoitopaikkaa. Ja tuo ajattelumalli on älytön! Se tuo loppujen lopuksi kunnalle varmasti paljon enemmän menoja kuin se että autettaisiin ennaltaehkäisevästi, esim meidän tilanteessa niin että lapsi sai käydä koulupsykologilla ja hoitopaikka on kokoaikainen. Sitten kun lähden taas saikkuilemaan ja uuvun niin se on kallista yhteiskunnalle se!

En ole, se selviää aiemmistä vastauksistani.

No niin, eli te olette olleet ls-asiakkaita,hyvä näin. Ja hienoa ettei sitä tarvinnut jatkaa. Oletin (tiedän, ei saisi olettaa, pahoittelen) että ette ole olleet, kun puhuit aiemmin että olette vain ja ainoastaan yksityisella hoitaneet sairauttasi joten julkisella puolella ei ole mitään merkintöjä (mutta tarkoititkin sitten varmastikin vain sairaudenhoitoasi).

En tarkoita tätä. Ei lastensuojelun pidä olla ainoa hoito-oikeutta myöntävä paikka. Sekin selviää kun lukee aiempia kirjoituksiani. Tuki alkaa silloin kun vanhempi sairastuu, ihan niinkuin muissakin sairauksissa. Ei vasta sitten jos/kun joudutaan ls-asiakkaiksi.

[QUOTE="vieras";25782632]
Jos luettaisiin nekin, mihin on vastattu, niin saattaa avautua paremmin.[/QUOTE]

Ja jos vastattaisiin siihen, mitä on kysytty, niin ei tarvitsisi miettiä miksei lukijalle avaudu. Jätän tän tähän.

No nyt on hyvä, kun se "tuki" alkaa jo ennen kuin vanhempi on edes sairastunut tai on huomannut olevansa sairastumassa/ sairas. Varmasti osa hoitoa vaativista sairastumisista vältetään, kun hoitopaikka on tarjolla jo silloin, kun "äiti on vähän väsynyt".

"Olen osapäivätöissä kuten sanoin jo. Vuosien kokemuksella olen _erittäin_hyvin oppinut sen että ellen saa välillä "kunnolla" työstä lomaa, esim tässä kuussa vaan 5 vuoroa ja jos lapsi on kotona kaiken ajan kun itsekin olen niin se johtaa vaikeisiin ahdistusoireisiin ja uupumiseen. Sitten taas toipuminen alkaa tavallaan alusta, oireet eivät helpota hetkessä eivätkä helpota ellen saa levätä (ilman lapsia) Lapsi oli aiemmin osapäivähoidossa ja tuloksena oli se että sain usein vuoden aikana lähetteen psykiatriselle osastolle, lapset kärsi koska en jaksanut, menetin hermoni, tukistin jne ja sitten muksut oireili. Nyt kun reilun vuoden ajan olen tehnyt vähemmän töitä ja muksu(t) on olleet hoidossa välillä myös silloin kun olen kotona niin meidän perhe voi paljon paremmin. Mietihän ihan oikeasti asian kaikkia puolia. Se ei todellakaan tule yhteiskunnalle halvemmaksi että välillä uuvutaan, saikkuillaan kuukausi, pari, lapset käy psykologilla ja toipuminen ottaa takapakkia koko ajan. Et kai suinkaan ehdota että jäisin kokonaan saikulle? Osa-aikatyö on henkisesti ja fyysisesti hyvin tärkeää. Jos jäisin vaan kotiin niin aikaa myöten psyykkiset oireet pahentuisivat ja syrjäytyisin kokonaan. "

Lue ajatuksella miten hoitopaikka auttanut meidän perhettä ja mieti miten se vaikuttaa niihin yhteiskunnan menoihin. En todellakaan myöskään koe että perhettämme paapottaisiin äärettömästi kun meille on kokopäiväpaikka myönnetty.

Edelleen, sinun sairauttasi on hoidettu siten että hoitopaikka on lapsille ollut. Näin se olisi minunkin mallissani. Ja edelleen, sinä olet työelämässä joten tämä ei edelleenkään kosketa sinua koska teillä ei "tarvittaisi" subjektiivista päiväoikeutta. Koska vaikka oletkin osapäivätöissä niin selvästikään et ole tarpeeksi terve jotta lapset voisivat olla osapäivähoidossa joten ongelmaa ei ole.

Vieläkö jatketaan?

[QUOTE="vieras";25782657]Varmasti osa hoitoa vaativista sairastumisista vältetään, kun hoitopaikka on tarjolla jo silloin, kun "äiti on vähän väsynyt".[/QUOTE]
ja myös sitä ennen.

Edelleen, sinun sairauttasi on hoidettu siten että hoitopaikka on lapsille ollut. Näin se olisi minunkin mallissani. Ja edelleen, sinä olet työelämässä joten tämä ei edelleenkään kosketa sinua koska teillä ei "tarvittaisi" subjektiivista päiväoikeutta. Koska vaikka oletkin osapäivätöissä niin selvästikään et ole tarpeeksi terve jotta lapset voisivat olla osapäivähoidossa joten ongelmaa ei ole.

Vieläkö jatketaan?
No jatka sillä skenaariolla, että vieras2 jää työttömäksi ja lapsia aletaan pompottelemaan hoitopaikasta toiseen (johon et edelleenkään vastannut).

Tää on paras veto kokoomukselta maksatetaan lapsilla kreikkatukipaketit, kokoomuksen valtakaudella tullaan nipistämään vielä työttömyys, eläke, ja opiskelijoiden rahoista eli vähäosaiset kärsii taas jälleen kerran, perusturva huononee kun reseptilääkkeistä kelan korvausosa pienenee, yksityisiltä lääkäri käynneiltä on kaavailtu poistettavan kokonaan kelakorvauksen, alv:ia korotetaan mikä nostaa ruuan ja käyttötavaroiden hintoja, kokoomus lisää eriarvoisuuttaa jossa köyhät on todellakin köyhiä ja rikkaat rikkaita. :(

En ole, se selviää aiemmistä vastauksistani.

No niin, eli te olette olleet ls-asiakkaita,hyvä näin. Ja hienoa ettei sitä tarvinnut jatkaa. Oletin (tiedän, ei saisi olettaa, pahoittelen) että ette ole olleet, kun puhuit aiemmin että olette vain ja ainoastaan yksityisella hoitaneet sairauttasi joten julkisella puolella ei ole mitään merkintöjä (mutta tarkoititkin sitten varmastikin vain sairaudenhoitoasi).

En tarkoita tätä. Ei lastensuojelun pidä olla ainoa hoito-oikeutta myöntävä paikka. Sekin selviää kun lukee aiempia kirjoituksiani. Tuki alkaa silloin kun vanhempi sairastuu, ihan niinkuin muissakin sairauksissa. Ei vasta sitten jos/kun joudutaan ls-asiakkaiksi.

Niin, en sanonut missään vaiheessa että olemme hoitaneet sairauttani vain yksityisellä. Olen ollut kunnallisessa hoidossa mutta olen sinne liian terve ;) Sellaista se on nyky-yhteiskunnassa. Heti kun alat toipua niin potkaistaan pois. Ja se ei palvele pitemmän päälle ketään. En tarkoita että yhteiskunnan pitäisi paapoa mutta kyllä fakta on se että mielenterveyden hoito on retuperällä Suomessa ja jos siihen panostettaisiin niin se toisi loppujen lopuksi säästöjä.

[QUOTE="vieras";25782687]Tää on paras veto kokoomukselta maksatetaan lapsilla kreikkatukipaketit, kokoomuksen valtakaudella tullaan nipistämään vielä työttömyys, eläke, ja opiskelijoiden rahoista eli vähäosaiset kärsii taas jälleen kerran, perusturva huononee kun reseptilääkkeistä kelan korvausosa pienenee, yksityisiltä lääkäri käynneiltä on kaavailtu poistettavan kokonaan kelakorvauksen, alv:ia korotetaan mikä nostaa ruuan ja käyttötavaroiden hintoja, kokoomus lisää eriarvoisuuttaa jossa köyhät on todellakin köyhiä ja rikkaat rikkaita. :([/QUOTE]

No, mistäköhän sun mielestä sitten pitää säästää? Se nyt vaan on tässä taloudellisessa tilanteessa se tosiseikka, että täytyy tehdä leikkauksia. Mistä sä leikkaisit? Ja tolle kreikkajutulle kokoomus nyt ei vaan voi mitään. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

No anteeksi mutta, eihän tälläisen muutoksen myötä muutu mikään muu kuin tuo rahan saaminen.

Uutisesta ei käy ilmi, aikooko hallitus rajoittaa hoitovapaan pituutta vai pelkästään kotihoidontukea.

Tässä keskustelussa ovat esiin nousseet esiin enimmäkseen ne, joilla ei ole työpaikkaa. Mutta suunnilleen yhtä paljon taitaa olla on meitäkin, joita työpaikka odottaa. Voisin kuvitella hoitavani lapsen kotona omakustanteisesti kolmivuotiaaksi, mutta työpaikastani en ole valmis sen tähden luopumaan.

Vieläkö jatketaan?

Eikö se ole ristiriitaista että meille suot kokopäivähoidon mutta yleisesti olet sitä mieltä että kotona oleville ei pitäisi antaa sitä hoitopaikkaa, edes osa-aikaisesti ilman vähän väliä tapahtuvia seurantoja? Vai ymmärsinkö väärin?

[QUOTE="vieras";25782678]No jatka sillä skenaariolla, että vieras2 jää työttömäksi ja lapsia aletaan pompottelemaan hoitopaikasta toiseen (johon et edelleenkään vastannut).[/QUOTE]

Hänhän olisi siinäkin skanaariossa edelleen sairas... Mikä tässä nyt on niin kovin vaikeaa??

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";25782739]Uutisesta ei käy ilmi, aikooko hallitus rajoittaa hoitovapaan pituutta vai pelkästään kotihoidontukea.

Tässä keskustelussa ovat esiin nousseet esiin enimmäkseen ne, joilla ei ole työpaikkaa. Mutta suunnilleen yhtä paljon taitaa olla on meitäkin, joita työpaikka odottaa. Voisin kuvitella hoitavani lapsen kotona omakustanteisesti kolmivuotiaaksi, mutta työpaikastani en ole valmis sen tähden luopumaan.[/QUOTE]

Samaa mäkin mietin, kun täällä on puhuttu 8jossain toisessa ketjussa muistaakseni), että ihmiset voivat hoitaa lapsensa kotona omalla kustannuksella. Eihän työnantajakaan anna olla virkavapaalla kolmea vuotta, jos kotihoidonokeus päättyy lapsen ollessa 2-vuotias. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Tää on niin lyhytnäköistä säästämistä taas. Ajatellaan et säästetään näistä lastenhoidon vaihtoehdoista, mutta taloudellisesti ja inhimillisesti typerää!

Hänhän olisi siinäkin skanaariossa edelleen sairas... Mikä tässä nyt on niin kovin vaikeaa??
Ei, vaan hän olisi siinä skenaariossa välillä sairas työtön, välillä tukihoitopaikan tarpeessa oleva työtön ja välillä terve työtön, jolloin lapset menettäisivät paikan, jonka tarvitsisivat pian uudestaan ja joka sitten olisi eri. Vastaa nyt siihen vaihtuvien hoitopaikkojen ongelmaan. Ilmeisesti sairaiden lapsilla ei ole niin väliä, vaikka jatkuvuutta ei olisikaan.

Yhteistyössä