Kodinhoidontuki lyhenee 1 vuodella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, mistäköhän sun mielestä sitten pitää säästää? Se nyt vaan on tässä taloudellisessa tilanteessa se tosiseikka, että täytyy tehdä leikkauksia. Mistä sä leikkaisit? Ja tolle kreikkajutulle kokoomus nyt ei vaan voi mitään. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

rajat ns.kiinni vain ja ainoastaan työvoimapoliittinen maahanmuutto sallittaisiin, säästöt olisi huikeat!!!
Kehitysapu lakkautettaisiin kokonaan tai ainakin siksi aikaa kunnes saadaan julkinen selonteko mihin ne rahat menevät, suomen antamilla rahoilla olisi ajat sitten rakentanut jo pieniä kaupunkeja, sairaaloineen afrikkaan, ja edelleen se muutama vesipumppu näyttää siellä olevan? On kalliita vesipumppuja kullasta varmaan tehty ja timantein koristeltu?:D
Pääomat kunnon verotukselle otetaan se raha sieltä missä sitä on eli rikkailla ei köyhiltä miten vaikeaa se voi olla?

[QUOTE="vieras";25782633]Mä näkisin ennemmin tän sellasessa mallissa, et esim. alle 1.5v kotihoitoa tuettaisiin enemmän ja sit se laskisi portaattain siihen, et käytännössä et saa mitään.
Vaikka niin, et alle 1.5v kotihoidossa, saisit 500€/kk. Alle 2v saisit sen 300 mitä nytkin. Alle kolme veestä sais vaik 200€ ja yli sit sen muutaman kympin niinkuin nytkin.
Lisäksi kaikki kuntalisät pitäis poistaa, kaiki samalle viivalle, asui sitten utsjoella tai helsingissä.
Kalleintahan se hoito on noiden ihan pienten kohdalla ja ei edes kovin suositeltavaa.[/QUOTE]
90-luvun alussahan toimittiin juuri noin eli kotihoidontukea alettiin leikkaamaan säännöllisin väliajoin. Ikävä tilanne niille, jotka olivat hakeneet hoitovapaata siihen asti, että lapsi täyttää 3 vuotta, mutta eivät olleet arvanneet, että laman myötä kotihoidontukea aletaankin leikkaamaan ja että 2-vuotiaasta saakin paljon vähemmän kotihoidontukea kuin 1-vuotiaasta. Työnantajalla ei ollut velvollisuutta ottaa työntekijää kesken hoitovapaan takaisin eikä oikeutta irtisanoa kesken määräaikaisen työsopimuksen työntekijää, joka toimi hoitovapaalaisen sijaisena. Omaan työpaikkaasi et siis päässyt, vaikka olisit halunnut.

Tällä vuosituhannella ihmiset ovat tottuneet siihen, että tukia ja etuja ei leikata. Ne eivät ehkä nouse, mutta eivät myöskään laske. Luotetaan siihen, että näin tulee myöskin olemaan. Mä sain kuopukseni loppuvuodesta 1991 ja olin 3 vuotta hoitovapaalla. Ja koin sen, että kyllä niitä tukia voidaan alkaa leikkaamaan, kun kunnat ja valtio alkaa tarvita säästöjä. Säästettiin paljon muustakin kuin vain kotihoidontuesta. Lasten hankintaa suunnitellessa ei todellakaan kannata luottaa siihen, että kahden vuoden päästä on samanlaisia etuja kuin tänään.

Oikein hyva paatos jos tulee toteutumaan. On kuitenkin tarkeaa etteivat koulutetut naiset ole vuosikausia poissa tyoelamasta, koska naisethan useimmiten kotiin kuitenkin jaavat. 2-v. on lapsellekin todella hyva ika menna paivahoitoon.

tämä on just sitä kun ajatellaan et miten tehokkaasti hoidetaan lapset ja vanhukset ja kunnat jne. mut sit se laatu unohtuu.. että miten se yksilöllinen kunkin tilanteeseen sopiva laadukas juttu järjestyy, kun on niin monia vaikuttavia tekijöitä..Ajetaan mahdollisimman ahtaille valinnoille perheet. Ja verrataan johonkin missä hoivaa ei ole järjestetty, aivan kuin se olisi ihanteellinen tilanne. Tässäkin kustannukset voidaan ilmoittaa hyvin monella eri tavalla tarkoitusperistä riippuen. Puhumattakaan siit päivähoidon laadusta ja pitkäaikaisista seurauksista. "Hei, voitaisiin vaikka ulkoistaa turvallisuus Suomesta, niin säästetään pari euroa tänä vuonna, tosin kustannukset ensi vuonna on aika suuret mut mitäs niistä."

[QUOTE="vieras";25782803]rajat ns.kiinni vain ja ainoastaan työvoimapoliittinen maahanmuutto sallittaisiin, säästöt olisi huikeat!!!
Kehitysapu lakkautettaisiin kokonaan tai ainakin siksi aikaa kunnes saadaan julkinen selonteko mihin ne rahat menevät, suomen antamilla rahoilla olisi ajat sitten rakentanut jo pieniä kaupunkeja, sairaaloineen afrikkaan, ja edelleen se muutama vesipumppu näyttää siellä olevan? On kalliita vesipumppuja kullasta varmaan tehty ja timantein koristeltu?:D
Pääomat kunnon verotukselle otetaan se raha sieltä missä sitä on eli rikkailla ei köyhiltä miten vaikeaa se voi olla?[/QUOTE]

Olen osassa asioista kanssasi samaa mieltä, mutta ei nuokaan mainitsemasi säästökohteet riitä. Eikä voida rikkailla maksattaa kaikken meidän köyhien lapsiperheiden kotonaolemista.

Oikein hyva paatos jos tulee toteutumaan. On kuitenkin tarkeaa etteivat koulutetut naiset ole vuosikausia poissa tyoelamasta, koska naisethan useimmiten kotiin kuitenkin jaavat. 2-v. on lapsellekin todella hyva ika menna paivahoitoon.
Aika usein koulutetut naiset palaavatkin töihin viimeistään lapsen ollessa 2 v, monet jo lapsen ollessa 1,5 v.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25782857:
Aika usein koulutetut naiset palaavatkin töihin viimeistään lapsen ollessa 2 v, monet jo lapsen ollessa 1,5 v.

No minä en aio palata, aion ruveta työttömäksi minä en näihin maksutalkoisiin rupea, kun se kerran toteutetaan lasten kustannuksella!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;25782230:
No kyllähän tuo oli arvattavissa. :kieh:

Mitäs äänestitte kokoomusta, demareita, vihreitä, rkp:tä ja vasemmistoliittoa eduskuntavaaleissa

Paraskin puhuja, kun äänestit kokoomuslaista pressaksi.

[QUOTE="hah";25782889]No minä en aio palata, aion ruveta työttömäksi minä en näihin maksutalkoisiin rupea, kun se kerran toteutetaan lasten kustannuksella!!![/QUOTE]
No eivät varmasti kaikki palaakaan. Mutta moni on tähänkin asti palannut ajatellen, että ei ole järkevää olla vuosikausia pois työelämästä ja antaa ammattitaitonsa vanhentua.

Mä vähän pelkään, että edessä on ajat, jolloin työttömäksi ei ihan niin vaan ruvetakaan. Tai voi ruveta, mutta kutakuinkin omakustanteisesti. Pelkkä kotihoidontuen lyhentäminen kun ei tule riittämään vaan "juustohöylä" alkaa taas viuhua vähän siellä ja täällä 90-luvun alun laman malliin.

"Muutos säästäisi valtion rahoja ja nopeuttaisi naisten töihinpaluuta. "

:laugh::laugh::laugh:

Ja kappas päiväkoteja sitte pitäis tehdä lissää ja kouluttaa enemmän henkilökuntaa töihin. :D

Mut eipä mulle väliä muutenkaa ku mie kuites olen ollu töissä ennen kuin poika ollu se 3vee :D

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2105236-leskenelakekin-joutaisi-pois/

En jaksa kirjoittaa samaa uusiksi, joten linkitän kommenttini ä-pvärahoihin...

HEI!

Älkää vanhemmat murehtiko! Minä ja moni työkaverini tarjoaa kodinomaistahoitoa perhepäivähoidossa yksityisenä! Vaatikaa hoitajilta ammattitukintoa niin sekin jo eroittaa jyvät akanoista.
Itse olen sen verran lapsi rakas ja lapsia haluan hoitaa kotonani koko sydämestä että kullannupuillanne on hyvä olla minun tykönä :)
Juurikin nämä 2 vuotiaat ovat omiaan perhepäivähoitoon sillä syliä riittää kaikille ja yhdessä opettelevat elämän alkutaipaleella asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25782920:
No eivät varmasti kaikki palaakaan. Mutta moni on tähänkin asti palannut ajatellen, että ei ole järkevää olla vuosikausia pois työelämästä ja antaa ammattitaitonsa vanhentua.

Mä vähän pelkään, että edessä on ajat, jolloin työttömäksi ei ihan niin vaan ruvetakaan. Tai voi ruveta, mutta kutakuinkin omakustanteisesti. Pelkkä kotihoidontuen lyhentäminen kun ei tule riittämään vaan "juustohöylä" alkaa taas viuhua vähän siellä ja täällä 90-luvun alun laman malliin.

Olen ihan samaa mielta. Olen ihan varma etta tyottomaksi "jattaytyminen" tehdaan paljon vaikeammaksi.

Ja eihan muissakaan pohjoismaissa kodinhoitotukea makseta kolmea vuotta, joten ihan selvaahan on etta Suomellakaan ei tahan enaa ole varaa.

[QUOTE="vieras";25782798]Ei, vaan hän olisi siinä skenaariossa välillä sairas työtön, välillä tukihoitopaikan tarpeessa oleva työtön ja välillä terve työtön, jolloin lapset menettäisivät paikan, jonka tarvitsisivat pian uudestaan ja joka sitten olisi eri. Vastaa nyt siihen vaihtuvien hoitopaikkojen ongelmaan. Ilmeisesti sairaiden lapsilla ei ole niin väliä, vaikka jatkuvuutta ei olisikaan.[/QUOTE]

Hän olisi sairas joten hänen lapsillaan olisi oikeus päivähoitoon. Ihan kuten muillakin, on sitten työtön tai työssäkäyvä sairas, sairaudesta riippumatta.

*huoh tätä jankkausta*

muutenkin niin outoo että voit olla poissa töistä kolme vuotta ja sit saat nuin vaan palata takas.. Mutta et saa töitä helposti jos oot muusta syystä ollut poissa alantöistä kolme vuotta. Ois ihan reilua että kaks vuotta ois raja ja sitten se työpaikka lähtis vapaille markkinoille, siinähän laitatte tärkeysjärjestykseen perheen ja työn. Luulen että jokaiselle löytyy vaihtoehtoja. Jos hakee aktiivisesti töitä ja pitää omat tietonsa ja taitonsa ajantasalla niin olen varma että töitä löytyy vaikka ei olisi valmista paikkaa odottamassa. Pitää vaan olla tarpeeksi pro :D
En mäkään antas töitä mammalle joka on laakereillaan maannut yheksän vuotta lasten kanssa. Jos suomessa ois alunperin määritelty 2vuotta ajaksi jonka saa olla kotona ja josta vielä maksetaan niin mammojen mielestä se kaksi vuotta olisi raja jolloin sen lapsen saa laittaa hoitoon. Jos ette halua viedä hoitoon niin olkaa kotona mutta turha sit täällä vinkua miten ahistaa ja vituttaa ja on rahat loppu ja naapuri tekee sitä ja tätä. Ehkä ihan hyvä mielenterveyspotilaille että tuota rajaa lyhennetään, jospa lapsia selviäisi enemmän aikuisikään asti. Teidän pitää kultarakkaat löytää se tasapaino elämään.

Toivottavasti säästyneillä rahoilla paikataan sitten päivähoidon puutteita. Lahdessa ei meinaa riittää hoitopaikkoja nytkään kaikille, entäs sitten jos tämä uudistus toteutuu?

Osa naisista hakee sitten työttömyyskorvausta, sillä kaikilla ei ole työpaikkaa odottamassa. Toiset palaavat koulunpenkille. Saatu säästö on siis mikä?

Ja eikö äitiyslomia tuuraa sijaiset? Mites he?

Toivottavasti säästyneillä rahoilla paikataan sitten päivähoidon puutteita. Lahdessa ei meinaa riittää hoitopaikkoja nytkään kaikille, entäs sitten jos tämä uudistus toteutuu?

Osa naisista hakee sitten työttömyyskorvausta, sillä kaikilla ei ole työpaikkaa odottamassa. Toiset palaavat koulunpenkille. Saatu säästö on siis mikä?

Ja eikö äitiyslomia tuuraa sijaiset? Mites he?
Mä vähän luulen, että nyt on kyseessä sosiaaliturvan rakennemuutos, josta tuo kotihoidontuki on vain yksi pieni osa. Tullaan tekemään vielä monia muitakin muutoksia, joilla on vaikutusta kansalaisten elämään nyt ja tulevaisuudessa. Ikävintä tilanne on niille, jotka eivät voi enää kelata ajassa taaksepäin ja suunnitella elämäänsä uuden tukisysteemin varaan. Mutta ne, jotka vasta muutaman vuoden päästä ovat aikeissa perustaa perhettä, suunnittelevat.

Oletteko muuten huomanneet, että viime aikoina aika ajoin on mediassa kirjoitettu, miten Kreikan tilanne pitää asuntolainojen korot alhaalla? Asuntolainan korkovähennyksen poistosta on puhuttu jo ties kuinka pitkään ja mä odotan, minä päivänä tuo otetaan taas uudestaan esille, koska korothan ovat matalat ja korkovähennys siten tarpeeton.

Nyt puhutaan myös asuntojen energiankulutuksesta ja siitä, miten väljästi suomalaiset asuvat. Energian hinta tulee nousemaan ja samalla joudutaan miettimään, miten kallista asumistapaa yhteiskunnan varoista on järkevää tukea. Melkein veikkaan, että asumistukeakin tullaan pienentämään tai siis ainakin tuen neliömääriä, jolloin ihmisiä ohjataan asumaan pienemmissä asunnoissa. Ne, jotka maksavat asumisensa kokonaan itse, joutuvat niinikään miettimään, minkä kokoiseen asuntoon on enää varaa.

Hän olisi sairas joten hänen lapsillaan olisi oikeus päivähoitoon. Ihan kuten muillakin, on sitten työtön tai työssäkäyvä sairas, sairaudesta riippumatta.

*huoh tätä jankkausta*
Ei ole, vaan lääkärin mukaan työkykyinen välillä, jolloin ei ole oikeutettu silloin sairaslomaan. Et ilmeisesti ymmärrä, mitä pitkäaikainen sairasloma tarkoittaa ja mitä se vaatii. Ei pitkällä sairalomalla niin vaan olla.

[QUOTE="vieras";25783275]Ei ole, vaan lääkärin mukaan työkykyinen välillä, jolloin ei ole oikeutettu silloin sairaslomaan. Et ilmeisesti ymmärrä, mitä pitkäaikainen sairasloma tarkoittaa ja mitä se vaatii. Ei pitkällä sairalomalla niin vaan olla.[/QUOTE]

Edelleen, jos ei ole terve, työkykyinen ei ole sama asia, niin on oikeutettu päivähoitoon.

Mä en nyt ymmärrä mitä kiksejä sä tästä jankkauksesta oikeasti saat... :laugh:

Mutta jotta nyt saadaan tämä loppumaan niin sovitaan että olen ihan kamalan väärässä, ja en ymmärrä mistään mitään ja mun ei olisi alunperinkään pitänyt sanoa omaa mielipidettäni.

Koska mielipiteestähän tässä oli kyse, ja mun ehdotuksesta miten asioiden pitäisi mennä jotta saataisiin säästöjä ja päivähoitopaikkoja auki. En kertonut mitään absoluuttista totuutta, enkä edes olisi halunnut mennä mihinkään yksittäisiin, seikkaperäisiin juttuihin, koska en sen pidemmälle asiaa ollut ajatellut (vaikka olisi tietty pitänyt, koska ei näköjään saa heittää omia mielipiteitään ilmoille jos ei ole vähintään satasivuista tutkimusta asiasta ensin tehnyt ja vähintään paria eri esimerkkitapausta tuonut julkisuuteen, jotta olisin valmis vastaamaan täälläkin ihmisten omiin sairauskertomuksiin kaikilta osin vain niillä faktoilla joita suostuvat kertomaan).

Edelleen, jos ei ole terve, työkykyinen ei ole sama asia, niin on oikeutettu päivähoitoon.
Sairaslomista, niiden määräysperusteista ja pitkäaikaisesta työkyvyttömyydestä sinulla ei todella ole pienintäkään hajua. Ilmeisesti sinulla olisi sitten vielä joku ylimääräinen lappu, jossa sanotaan, että asiakas ei ole terve, vaikka sairasloman perustetta ei olekaan.

[QUOTE="vieras";25783529]Sairaslomista, niiden määräysperusteista ja pitkäaikaisesta työkyvyttömyydestä sinulla ei todella ole pienintäkään hajua. Ilmeisesti sinulla olisi sitten vielä joku ylimääräinen lappu, jossa sanotaan, että asiakas ei ole terve, vaikka sairasloman perustetta ei olekaan.[/QUOTE]

Joo, sovitaan niin että olen tampio. :)

Vaikka kyllä lähipiirissä on tapaus jossa masentunut henkilö kävi normaalisti töissä (ennataehkäisevänä toimenpiteenä) vaikka kävi terapiassa ja söi lääkkeitä (eli hoiti sairauttaan). Mutta mä ole sitten selkeästi ymmärtänyt väärin jotain kun hän selitti että miten se kuvio menee.

Ja se nei tarvitse edelleenkään olla sairaslomalappu jonka se lääkäri kirjoittaa (kuten tosiaan jo aiemmin siitäkin mainitsin!!) vaan vaikka ihan suositustyyppinen lappu jonka lääkäri kirjoittaa sinne asti kunnes katsotaan että toimenpidettä ei enää tarvita (kun jaksaminen yms. on kunnossa). Sinä olet se joka puhuu koko ajan sairaslomalapuista.

Eihän esim sellaisessakaan tapauksessa kirjoitettaisi sairaslomalappua kun katsotaan että vaikkapa puheenviivästymisen takia lapselle suositellaan päivähoitoa.

Lappu siis voisi olla ihan tälläinen yleismaailmallinen Suositus lapsen päivähoidosta-lappunen, oli se syy lapsen päivähoitoon panemisesta mikä tahansa.

Ja tää jää nyt tähän, en jaksa enempää. :)

Yhteistyössä