nii: Johan on kummallista, että teille ei tehty tutkimuksia kolmen perättäisen keskenmenon jälkeen. Olen olettanut, että tutkimukset käynnistyisivät automaattisesti julkisella puolella kunnasta riippumatta, kuten meille kävi. Meille tehtiin tarkat tutkimukset, osa terveyskeskuksessa, osa keskussairaalassa. Tehtiin perusteellinen gynekologinen sisätutkimus, tsekattiin hormonit, kilpirauhasarvot, hyytymistekijät, sekä mun että miehen kromosomit yms. Yleistä tosin on, että mitään selittävää tekijää ei löydy, kuten meidän tapauksessa kävi. Helpottava tieto toisaalta sekin. Tukena tosin käskettiin aloittaa miniaspiriini-lääkitys seuraavassa raskaudessa heti plussatestin jälkeen ja niin olen tässä raskaudessa tehnytkin. Epäoikeudenmukaista, että raha sanelee kunnan palveluihin pääsyn, vaikka oikeus tutkimuksiin toistuvien keskenmenojen jälkeen kuuluisi jokaisella olla.
hallanmaa: Tuulimunaraskaudessa istukka ja sikiöpussi kehittyy, mutta sikiön kehitys ei ole lähtenyt käyntiin. Usein syynä on viallinen munasolu. Raskaushormoni nousee, raskausoireita saattaa ilmaantua ja raskaustesti näyttää positiivista, mutta esim. ultrassa näkyy vain tyhjä sikiöpussi. Tuulimunaraskaus on maailman suurin huijaus! Tuntee olevansa raskaana, mutta vain se tärkein - sikiö puuttuu. Tosin mulla raskausoireet tuulimunaraskauksissa on olleet lähes olemattomat, joten etenkin toisella kerralla jo osasin odottaa "hutia". Keskeytynyttä keskenmenoa ei välttämättä itse huomaa. Joskin jotkut sen kokeneet ovat todenneet, että oireet ovat loppuneet kuin seinään ja jälkikäteen ultrassa on havaittu, että alkion kehitys on pysähtynyt niillä main. Ei varmaan kuitenkaan kannata näillä eri keskenmenon "vaihtoehdoilla" alkaa hysterisoida. Paljon todennäköisempää on, että raskaus sujuu normaalisti! Koita luottaa siihen! Soita ihmeessä neuvolaan ja varmista, mitä tapahtuu ensimmäisellä kerralla ja aina voi toivoa, jos saisi ultrausaikaa samalla.