KM:n jälkeen plussaavat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onneton: Kyllähän nuo kuulostaa täysin raskausoireilta ja hieno juttu, että viiva on vahvistunut. Kyllähän keskenmenot tuo aina pelot ja huolet tullessaan uuteen raskauteen, sehän on vaan inhimillistä. Pitää vaan taistella niitä vastaan ja yrittää olla niin onnellinen ja optimistinen kun mahdollista. Lykkyä sulle ja käyhän ihmeessä kertomassa kuulumisista täällä!

tottakai käyn kertomassa.täällä on mukavia ja ymmärtäväisiä ihmisiä joiden kanssa on kiva vaihtaa kuulumisia :) toivon niiiin kovasti et pieni pysyy matkassa ja kaikki sujuu hyvin.eihän sille voi mitään että pelottaa :( kunhan pääsis sinne neuvolaan tutkimuksiin ja näkis et kaikki on kunnossa voin huokaista helpotuksesta :)

kävin nyt sit siel labras ja testi on positiivinen edelleenkin.neuvolan hoitaja varasi ajan sinne tälle kuukaudelle.toivotaan että kaikki on kunnossa! :) mutta ainakin raskaana oon varmasti joka on kiva juttu.en tiedä mitä ajatella kun näin jo painajaista keskenmenosta kun otin unet tuossa päivällä. :/ oon vainoharhainen kai mutta onko se normaalia että alavatsaa nipistelee raskaana?? jotenkin oon ihan vainoharhainen.pienikin kipu vatsassa niin säikyn ja sit vessassa tarkistan joka kerta ettei varmasti tuu yhtään verta.pelottaa :(

hei! olen tuo "onneton" nimimerkki mutta tein tänne tunnuksen joka on siis hallanmaa. :) jatketaan tällä nimellä jutustelua siis täällä.meni kyl nyt yksin keskusteluks mutta toivottavasti viel muutkin jatkaa tätä keskustelua kanssani täällä ketjussa :)

se on piinalliset kaksi viikkoa tässä, miehen kans odotetaan innolla ja pelolla sitä neuvolaa....miten tuo joulukin menee.murehtien? miksen osaa lakata pelkäämästä...

Viimeksi muokattu:
hallanmaa: Hienoa, että raskaus varmistui. Onnittelut ja toivotaan kovasti, että pikkuinen pysyisi tällä kertaa matkassa mukana. Kyllähän se keskenmeno oman ikävän sävynsä seuraavaan raskauteen tuo. Ihmettelisin, jos jollakin keskenmenon kokeneella ei olisi ollenkaan huolia tai jännitystä seuraavassa raskaudessa. Tuttua tuo vessapaperin tarkistaminen ja painajaiset ja kyllähän mäkin edelleen omaa oloa ja oireita vahtaan, vaikka varhaisultrassa kaikki oli hyvin. Kun vaan osaisi nauttia tästä hetkestä, eikä stressata sellaisesta, mihin ei kuitenkaan itse voi millään tavalla vaikuttaa. Normaalia on, että alavatsaa nipistelee.. kohdun kasvukipuja taitaa vaan olla.

Itsellä ensimmäinen neuvolakäynti takana, mutta siellä ei mitään keskustelua ja painon, hemoglobiinin ja verenpaineen mittausta kummempaa. Toihan se kuitenkin raskauden taas astetta todellisemmaksi. Ensi viikolla seuraava ultra ja sitä sitten odotankin jännityksensekaisin tuntein!

-wallaroo 8+3-

tuleeko ultra ekassa käynnissä neuvolassa? en muista kun 9 vuotta sitten viimeksi olin raskaana.tosiaan hankala olo...ei tiedä onko kaikki hyvin.vaivaa ja paljon, pari viikkoa menee vaan miettiessä.mutta ainakin oon varmasti raskaana.

kiva tietää et se vatsan nipistely on normaalia.olin siitäkin jo niin huolissani :D
no,onko tuo nyt ihme kun niin vähän aikaa sitten meni raskaus kesken ja se oli ihan järkyttävä kokemus.oikein pelottaa mennä vessaan et tuleeks sieltä verta vai ei.

sama kun on miehen kans"hommissa" pelkään et alan vuotaa verta tai jotain, mut tuskin siitä nyt sellaista seuraa :D oon vainoharhainen.

Hallanmaa: onnittelut plussasta!! Eka ultra tehtiin meillä ainakin sairaalassa joskus rv 11-12. Sitä ennen oli yksi neuvolakäynti, mutta neuvolassa ei ainakaan täällä ultrata, kun lekurikäynnillä rv 20+ jotain. Mä muuten kattelin vessakäynneillä sitä paperia aina synnytykseen asti eli se ei välttämättä helpota yhtään :)

muistelen et ekassa raskaudessa minulla ultrattiin ekalla käynnillä kun oon sitä muistellut.haluan vaan tietää onko siellä kaikki ok.ei se auta mitään et siel neuvolas istutaan ja jutellaan, ei minun mielestäni se hyödytä mitään.haluan konkreettista todistetta et kaikki on kunnossa :(

tänään luulin et paperis oli verta! mut sit tajusin et ennen pyyhkimistä pyyhkäsin huuliani kun niistin nenää samallla paperilla :D eli se olikin huulipunaa.HUH.säikähdin niin et sydän pomppas kurkkuun ja meinasin purskahtaa itkuun.mikä onni ja ilo et se oli vain minun huulipunat :D hah.

miten muuten kun opiskelen taide ja käsityö alaa eli kivee, puuta ja metallii käsittelen....voiko ne aineet kaikki olla vaarallisia vatsan asukille? pitäiskö ottaa missä vaiheessa puheeksi opettajan kans tää? en aio kyl keskeyttää kouluani raskauden vuoksi..kai voi välttää aineita joita ei saa hengitellä raskaana ollessa.onhan niissä varmaan varoitukset? hitto kun nyt tääkin vaivaa kun tänään käsittelin kuparikiilloketta joka jo haisee tosi vahvasti ja pahalle :(

liikaa huolia! mutten halua keskeyttää koulua.ei vaan tullut aiemmin mieleen että miten sitten nää aineet koulussa.luulen kyl et saan tän järjestettyä opettajan kans niin et vältän hommia jotka on haitallisia pikkuiselle.

hallanmaa: tosiaan, ei ekassa neuvolassa yleensä ultrata eikä mitään.. Eli sitä perusjutustelua ja papereiden täyttämistä vaan..
Joillakin neuvoloilla tosin on doppler jolla pystyisi kuuntelemaan sydänääniä, joten kannattaa kysyä.
Meidän neuvolassa heillä kuulemma on sellainen, mutta edellisessä raskaudessa neuvolatäti ei edes yrittänyt kuunnella sillä, koska heidän doppleri on kuulemma niin vanha rotisko... ja siksi meille selvisikin km vasta sitten 11+3 -ultrassa täytenä shokkina.. :/

Itse ainakin varasin nyt ajan varhaisultraan. Se voidaan tehdä aikaisintaan 7. viikolla (oisko tyyliin 6+5, ja jostain luin että n. 25 päivää hedelmöityksestä?), jolloin pitäisi sykkeen näkyä.
Tämän varhaisultran joutuu itse maksamaan ja hinta huitelee 100 ja 150 välillä ymmärtääkseni. Itse varasin Femedasta (Helsingin keskustassa) ja siellä hinta riippuu täysin lääkäristä (kannattaa kysyä hinta aikaa varatessa). Meillä tulee kuulemma maksamaan noin 100 euroa, ja saatiin aika ensi viikon torstaille jolloin pitäisi sykkeen kuulua jos on kuuluakseen..! Jännää!

Onnea kaikille plussanneille :)

Hallanmaa: Me saatiin alkuraskauden ultra neuvolasta kun sitä huomasimme pyytää ja edellinen raskaus oli päätynyt keskenmenoon, oli muistaakseni rv 8. Meillä nt- ja rakenneultra ovat sairaalassa.
Kannattaa ihan rohkeasti puhua neuvolassa peloista ja koulussa puhua raskaudesta mahdollisimman pian, en tiedä millaisia aineita käsittelette, mutta liian varovainen tuskin voi olla.

hallanmaa: Mä olen Sinin tapaan saanut neuvolan kautta tk:sta varhaisultrausajan, kun olen kertonut keskenmenoista. On tuntunut turhalta mennä löpisemään ensin neuvolan terveydenhoitajan kanssa, kun on ollut huoli, että onko siellä edes mitään elämää. Ekan keskenmenon jälkeen en kyllä ehtinyt edes ultraan asti, kun alkoi ennen sitä vuotamaan ja meni kesken. Tokan keskenmenon jälkeen taas ultrassa selvisi, että kyseessä tuulimunaraskaus. Kolmannen keskenmenon jälkeenkin pääsinkin sitten keskussairaalan raskauden seurantaan, joten missään vaiheessa ei ole yksityisellä tarvinnut käydä varhaisultrassa. Voi toki olla kunnasta ja tilanteesta kiinni, mutta kannattaa kysyä asiaa neuvolasta!

Mumma82: Oikein kovasti tsemppiä varhaisultraan! Innolla odotan kuulumisia..

Mä kävin tänään jo toisessa ultrassa ja kaikki edelleen hyvin. Pikkuinen liikkui ja pienet käsien ja jalkojen alutkin jo erotti. Hiphei! Nyt voi luottavaisempana rauhoittua joulun viettoon.

-wallaroo 9+1-

Riippuu tosiaan kunnasta..Mulla on ollu kolme keskenmenoa.Kertaakaan en päässyt mihinkään kunnalliseen ilmaiseen ultraan, edes tämän neljännen raskauden aikana joka nyt on jatkunut. Kävin yksityisellä nytkin varhaisultrassa. Kolmannen keskenmenon jälkeen sain neuvolantätiltä kehotuksen hankkiutua yksityiselle puolelle tutkimuksiin, vaikka kolmannen km:n jälkeen pitäisi tutkia kunnallisella puolella..että semmosta.Olen opiskelija, joten rahaa mihinkään yksityisen puolen tutkimuksiin ei kauheesti ois ollutkaan.

millainen se ns.tuulimunaraskaus vai mikä olikaan on?voiko sellaista huomata itse mitenkään? tai voiko keskenmeno tulla huomaamatta? tällaisia ajattelin tässä kun eipä oo kokemusta niin paljon.tähän asti kaikki on näyttänyt olevan ok.ei ainakaan oo vuotanut ONNEKS mitään ylimääräistä eikä ole ollu ku nipistelykipuja hieman.no taas muita raskauteen liittyviä oireita juu.ikinä ei oo ollu tällaisia mielialoja kuin nyt.voiko ne oireet tulla vaikka olis jotai noista yllämainitsemistani jutuista meneillään?mielialavaihtelut on pahimpia.oikeesti.itken joka päivä ilman syytä ja naurankin kyllä toisaalta aivan yhtä paljon.huoh.eipä tällaisia oloja ollut jotain pari viikkoa sitten.

pelottaa kauheesti ja kauheesti turhauttaa jos ne ei neuvolas suostu mitenkä helpottaa minun oloani, siis sitä kun pelkään onko kaikki hyvin.pitäskö sinne soittaa ja kysyä että mitä siel ekalla kerralla tehdään ja voiko tarkistaa onko siel eloa varmasti.auttaskohan se.ei ole varaa yksityiseen ku oon opiskelija ja ei oo mieskään nyt töissä... :/ pitäs hoitaa mahdollismman halvalla kun ei vaan pysty maksaa kalliita laskuja just nyt.

nii: Johan on kummallista, että teille ei tehty tutkimuksia kolmen perättäisen keskenmenon jälkeen. Olen olettanut, että tutkimukset käynnistyisivät automaattisesti julkisella puolella kunnasta riippumatta, kuten meille kävi. Meille tehtiin tarkat tutkimukset, osa terveyskeskuksessa, osa keskussairaalassa. Tehtiin perusteellinen gynekologinen sisätutkimus, tsekattiin hormonit, kilpirauhasarvot, hyytymistekijät, sekä mun että miehen kromosomit yms. Yleistä tosin on, että mitään selittävää tekijää ei löydy, kuten meidän tapauksessa kävi. Helpottava tieto toisaalta sekin. Tukena tosin käskettiin aloittaa miniaspiriini-lääkitys seuraavassa raskaudessa heti plussatestin jälkeen ja niin olen tässä raskaudessa tehnytkin. Epäoikeudenmukaista, että raha sanelee kunnan palveluihin pääsyn, vaikka oikeus tutkimuksiin toistuvien keskenmenojen jälkeen kuuluisi jokaisella olla.

hallanmaa: Tuulimunaraskaudessa istukka ja sikiöpussi kehittyy, mutta sikiön kehitys ei ole lähtenyt käyntiin. Usein syynä on viallinen munasolu. Raskaushormoni nousee, raskausoireita saattaa ilmaantua ja raskaustesti näyttää positiivista, mutta esim. ultrassa näkyy vain tyhjä sikiöpussi. Tuulimunaraskaus on maailman suurin huijaus! Tuntee olevansa raskaana, mutta vain se tärkein - sikiö puuttuu. Tosin mulla raskausoireet tuulimunaraskauksissa on olleet lähes olemattomat, joten etenkin toisella kerralla jo osasin odottaa "hutia". Keskeytynyttä keskenmenoa ei välttämättä itse huomaa. Joskin jotkut sen kokeneet ovat todenneet, että oireet ovat loppuneet kuin seinään ja jälkikäteen ultrassa on havaittu, että alkion kehitys on pysähtynyt niillä main. Ei varmaan kuitenkaan kannata näillä eri keskenmenon "vaihtoehdoilla" alkaa hysterisoida. Paljon todennäköisempää on, että raskaus sujuu normaalisti! Koita luottaa siihen! Soita ihmeessä neuvolaan ja varmista, mitä tapahtuu ensimmäisellä kerralla ja aina voi toivoa, jos saisi ultrausaikaa samalla.

Joo, no pääsin tutkimuksiin Yths:n kautta, jossa ultrattiin ja otettiin perusverikokeet. Sieltä sain lähetteen sairaalaan..eli tätä kautta pääsin tutkimuksiin, mutta neuvolan kautta en päässyt (kun en osannut vaatia surussani)..Tarkempia tutkimuksia ei kuitenkaan ehditty tehdä kun tulin uudelleen raskaaksi.

Mitäs Ottikselle kuuluu? Entä Merituulialle?

Nii: kiitos paljon kysymästä, tänne ei kyllä mitään ihmeempiä kuulu. Aika matalalentoa viime aikoina :-/ Päästiin kunnalliselle puolelle yhteen inssiin, mutta koska viikonloppu sekoitti kuviot, jouduttiin ottamaan irroituspiikki jo siinä vaiheessa, kun munarakkulat oli 15 ja 17 mm, eli musta aivan liian aikaisin. Ja inssi tehtiin kun rakkulat oli 18 ja 19 mm. Eilen testasin puhtaan negan ja menkkojen pitäisi alkaa parin päivän sisällä. Julkisella eivät enää kevyempiin hoitoihin suostu, koska ovulaation induktioita/inssejä pistoksilla tehty jo yhteensä 4, vaikka 3 yksityisellä. Ennen sitä mentiin jo muutama kierto clomeilla. Eli IVF hoitojonoon mennään, päästään hoitoon joskus ensi elokuussa aikaisintaan ilmeisesti. Nyt ei oikein tiedä, pitäisikö tässä jatkaa yksityisellä sen ajan vai mitä. Tosi raskaalta tuntuu tämä hoidoissa tuloksetta juokseminen, rahatkin on tiukilla. Ja tosiaan on vielä se suht suuri geenivirheen uusiutumisriskikin.. Ahdistaa, kun ei ole takuita mistään. Kaksi työkaveria on tullut peräperään kertomaan raskaudestaan, on ollut tosi vaikea onnitella iloisesti. Mutta ei kai tässä auta kun mennä eteenpäin, vaikka vaikealta tuntuu.

Miten on muuten alkoholin laita, oletteko jättäneet sen kokonaan pois raskautta yrittäessä? Jotkut tutkimuksethan väittää, että yksikin lasillinen voi häiritä raskautumista.. Me ollaan kyllä miehen kanssa otettu 3-6 annosta viikossa, yleensä lasi pari viiniä ruuan kanssa. Kun ei haluaisi kokonaan kieltää itseltään kaikkea..

Ottis: Mitä sinnepäin kuuluu?

Rauhallista joulunaikaa kaikille!

<3 Merituulia

Merituulia, itse en juonut kauheasti koko yrittämisen aikana, mutta sitten tärpänneenä kiertona vetelin lasillisen punaviiniä aterian kanssa joka päivä. En tiedä oliko sillä osuutta asiaan (esim. limakalvoihin) vai auttoiko vaan henkisesti relaamaan, mutta eipä siitä ainakaan haittaakaan näyttänyt olevan. ;) Tosin jostain luin, että jos raskautta yritetään hoitojen avulla, niin alkoholia ei suositeltaisi lainkaan. Näin muistelen jostain lukeneeni, mutta onko totta vai tarua, niin sitä en tiedä.

Ottikselle lämpöisiä jouluajatuksia!

Ja kovasti teille kaikille plussatuulia ja tunnelmallista joulua!

Moikka,

Ensin kuulumisia tämänpäiväisestä varhaisultrasta: pikkuisen sydän sykki kauniisti, ja kooltaan se vastasi 6 viikkoa - eli ihan niin kuin pitikin! Niin helpottavaa! :)

Alkoholista sen verran, että pari viikkoa sitten itse join suht. runsaasti firman pikkujouluissa, ja seuraavana aamuna (krapulassa) testasin plussan.
Mielestäni pääasia on, että ottaa rennosti ja nauttii elämästä. Eihän siitä alkoholista ole haittaa alkiolle ennen kuin menkat ovat myöhässä :)

Ihanaa Joulun aikaa teille kaikille! :)

Mumma ja masuasukki 6+0

Mumma82: Voi kun ihania uutisia, tuhannesti onnea ihanasta "joululahjasta". Varmasti ollut mieleenpainuva hetki nähdä syke. Nyt on taatusti mukavampi alkaa joulun viettoon, kun saitte helpottavia tiedon pienen olemassaolosta!

Mäkin otin päivää ennen plussatestiä pari lasillista viiniä ja edellisenä viikonloppuna olin ottanut muutaman lonkeron, kun en oikein luottanut raskauden mahdollisuuteen. En ole osannut olla huolissani asiasta! Silloin tällöin otin alkoholia, vaikka vauvahaaveita olikin. En ole koskaan jaksanut elää sillä ajatuksella, että olen puolet kuukaudesta eli ovulaation jälkeisen ajan ehkä-raskaana.. puhumattakaan siitä, että olisin ollut tyystin absolutistina ehkäisyn lopettamisesta lähtien. En usko, että alkoholista kovin voi olla haittaa raskautumiseen kohtuudella nautiskeltuna. Eri asia tietysti voi olla, jos raskautta yritetään erilaisten hoitojen avulla ja jokainen totta kai toimii niin kun itsestä tuntuu hyvältä ja oikealta. Plussatestin jälkeen en taas näe järkeä edes siinä yhdessä ns. aika ajoin sallitussa lasillisessa. Mielummin jätän senkin ottamatta.

Oikein tunnelmallista joulun aikaa toivottelee,
wallaroo

kiitti vastauksesta.mutta eikös keskeytyneessä keskenmenossa tule verta ja kipua? entä tuulimunaraskaudessa? eikös sekin vuoda pois? oon kuullut niin. :O oon tosi huolissani meneeks tää hyvin :/ en voi tälle stressille mitään.soitan ensiviikolla neuvolaan.en kestä tätä epätietoisuutta.pyydän voiko ne ultrata, sanon et pelkään tosi paljon onko kaikki hyvin. :/ etenki miun siiderien ja viinilasillisen jälkeen kun en vielä tiennyt ees raskaana olosta.meinasin et ottaisin hyvin vähän mieton viiniä jouluna ettei vanhemmat ala epäilee mitään kun en tahdo et ne viel tietää mutta tulin tulokseen et noooou en voi kai.ei kai tässä vaiheessa voi :/ mutta entä jos on tuulimuna niin tummeneeko se raskaustestin viiva sitten tai siis vahvistuuko jos teksisin ensiviikolla uuden testin? jos se on vahvempi niin onko se hyvä merkki?

ai niin ja oikein ihanat joulut teille kaikille.*jouluhalit* :)

Hyvää Joulua teille kaikille ja erityisen lämpimät Joulut ihanalle Ottikselle, joka jaksanut olla tällä palstalla tukena jo kauan! Suukottele niitä kisujanne munkin puolesta <3

vaikea relata kun pelottaa.tänään sain paperiin pyyhkiessä pienen nuppineulan pään kokoisen veripisaran sen jälkeen kun oltiin miehen kans peti hommissa.jo se säikytti ja pahasti! :/ siis noin pieni.no joulu meni kivasti juu.siis aatto :)

ihanaa joulun jatkoa teille kaikille! soitan ensiviikolla neuvolaan ja kyselen asioista et voiko mitenkä ottaa varhaisultraa kun haluan tietää onko siel ketään edes....

hallanmaa: Mä kehotan, että otat neuvolassa puheeksi nuo kovat pelkosi. Kukaan ei tietenkään voi sanoa, kuinka paljon on "normaalia" pelätä seuraavassa raskaudessa keskenmenon jälkeen, mutta voisit hyötyä ammatti-ihmisen kanssa keskustelusta. Tuulimuna voi vuodella itekseen pois jossakin vaiheessa raskautta, mutta mulla ei käynyt niin kummassakaan tapauksessa. Keskeytyneessä keskenmenossa saattaa myös tulla vuotoa, mutta ei välttämättä. Jotkut ovat aavistaneet sen oireiden yhtäkkisestä katoamisesta, mutta raskaudet ovat niin erilaisia ja oireilevat eri tavalla, että mitään varmoja ennusmerkkejä onnistuneesta tai epäonnistuneesta raskaudesta ei voi sanoa. Eipä voi siis muuta kun yrittää rauhoittua ja odottaa ensimmäiseen ultraan. Ihan oman mielenrauhasi takia mäkin suosittelen yksityisen varhaisultraa, jos kunnalliselta puolelta ei moiseen suostuta.

Mä odottelen jo kovasti ensi viikon nt-ultraa, hui!

Hyvää uutta vuotta kaikille ja toivotaan plussia mahdollisimman monelle tulevana vuonna!

okei.en voi todellakaan mitään näille peloille.mulla oli pientä vuotoa pari kertaa, ihan paperiin tuli vaan pari tippaa verta.nyt ei oo enää tullut.säikytti pahasti.pitää kai huomenna puhua siellä että miten voin saada mielenrauhan.jos kirjoittaisinki kaikki minua pelottavat asiat ylös ja annan sen lääkärin kattoo mitä kirjoitin.koska en usko et saan suutani auki siellä kuitenkaan.voisin siis kirjoittaa.ennenki tehnyt lääkärillä niin.pitäähän ihmisen mielenrauha saada.en tiiä yhtään mitä ne tekee siellä huomenna mutta palailen kertomaan sitten tänne miten meni ja mitä tapahtui :) raskausoireet ei ainakaa ole kadonnut.onko se normaali oire jos tuntuu kuin painon tunnetta vatsassa? ja outoa turvotusta? en tosiaan tunne oireita kun edellinen raskaus oli oireeton.en tiedä mikä on normaali raskausoire.joskus on vaikea nukkua kun tuntuu painoa vatsassa :/

Yhteistyössä