Huhuu, mitäs tänne kaikille kuuluu?
Hansu, mikäs on vointi? Joko tuntuu siltä, että vauva saisi syntyä? Sulla on jo todella hyvin noita viikkoja kasassa. Toivottavasti ei tarvi yli 40 viikkoa kerätä

Toivottavasti olet myös saanut jonkin verran nukuttua ja levättyä. Täällä Suomessa on ainakin ollut törkeän kuumaa, mikä ei ole herkkua. Hyvä, että sait tehtyä päätöksen noiden lääkkeiden suhteen. Maallikkojärjellä sun päätös tuntuu ihan järkevältä, miksi lopettaa lääkitystä jos siitä ei haittaakaan ole. Ärsyttävä tuo sun anopin tavaroiden raahaus, vaikka ajatus onkin kaunis. Mun anoppi toi kanssa suvussa kiertäneitä, ilmeisesti meidän kuopuksen vanhoja kesävaatteita vauvalle, koko 62 cm. Siis missään tapauksessa tämä vauva ei ole kesäaikaan sen kokoinen, kun la on syyskuussa. Ei ne taida enää oikein muistaa elämän realiteetteja ja varmaan haluavat vaan osallistua.
Tikkunen, ota nyt iisisti vaan siellä töissä. Ja jos paineet alkaa nousemaan oikeasti, saikulle vaan. Helteet + raskaus on rankka yhdistelmä. Minä jouduin esikoisen odotuksessa saikulle rv 33, kun paineet oli pilvissä. Kummasti ne parissa viikossa laski, kun sai levättyä, mutta sitten alkoikin äippäloma. Niin ja onnittelut hienoista rakenneultrakuulumisista. Mun tuttavapiirissä muuten selvittämättömäksi jäänyt sukupuoli on aina tarkoittanut tyttöä

Mutta eihän se tietty aina niin mene. Mutta itselläkin tytön sukupuoli jäi aikanaan mysteeriksi, kun pojat olen itse pojiksi tiennyt jo ennen ultraa. Eihän sillä tiedolla mitään merkitystä ole ja onpa enemmän jännättävää. Me ei kyllä tytön synnytyksessä silti muistettu katsoa, kumpi sieltä tuli, kun oli muuten niin rankka kokemus. Onneksi kätilöt sitten tsekkasi ja kertoivat meillekin.
Mahakommenteista vielä, niitä tulee tosiaan laidasta laitaan ja niihin on kai vaan totuttava. Mulla on nyt iso maha ihan sf-mitankin suhteen. Silti kuopuksen synttäreillä lapsen kaverit oli sitä mieltä, että ei teille voi vauvaa tulla, kun ei sun äidillä ole iso maha. Appiukko taas oli samana päivänä kysynyt, että ei kai sieltä kahta ole tulossa. Ja yksi naapuri tajusi vasta tällä viikolla, että olen raskaana ja totesi samaan hengenvetoon, että näytän siltä, kun synnyttäisin kahden viikon päästä. Kai se on vaan asia, jota ihmisten pitää saada kommentoida. Mutta ärsyttää se silti. Ja se varsinkin, kun lähes oudot ihmiset tulee taputtelemaan mahaa. Aiemmissa raskauksissa olen ollut viimeisilläni heinä- ja toukokuussa. Ja kun olen epätoivoisesti kävelemällä koittanut saada synnytystä käyntiin rv 42, kaikki vastaantulijatkin kommentoi, että valtava maha, eikös se jo synny. Siis uppo-oudot ihmiset ja selvin päin. Silloin teki mieli vetäistä jokaista vastaantulevaa turpaan ihan jo ennakoivasti. Toivottavasti sitten syyskuussa saa mahan paremmin piiloon. Jos nyt enää pääsee edes ovesta ulos. Mutta tosiaan raskaudet on erilaisia samallakin ihmisella, mulla oli nyt sf-mitta rv 23 sama kuin viimeksi rv 27...
Juissis, sullakin on kohta vapaat alkamassa. Vai oletko jaksanut vielä töissä näillä keleillä sinnitellä? Törppöjä kommentteja saa tosiaan ruveta ottamaan vastaan sekä raskaana että sitten vauvan kanssa. Imetys on kanssa sellainen juttu, johon kaikilla on mielipide joka ehdottomasti on jaettava. Varsinkin vanhemmilla miehillä, jotka varmasti on asian kanssa tosi tuttuja. Kiva, jos olette jotain vauvatavaroita saaneetkin, onhan siitä aina apua. Mun sukulainen, joka alkuun niitä törkeitä kommentteja lausui on luvannut meille vaikka mitä tavaroita kavereiltaan ja hommasi mulle jo kassillisen mammavaatteitakin ilmaiseksi. Ihan kivaa, kun ei ole oikein rahaa eikä varsinkaan aikaa ja jaksamista shoppailuun. Niitä supistuksia ei muuten ensisynnyttäjä välttämättä huomaa lainkaan. Minä olin esikoisen odotuksessa synnärin seurannassa raskausmyrkytysepäilyn takia. Käyrille tuli aina hienoja supistuksia, mutta ainuttakaan en tuntenut. Mutta kyllä ne kipeät supparit sitten tunnisti;-/ Ja hyvähän se on, jos ei liian aikaisin supistele. Ja toisaalta ne oikeat supistukset voi sitten tosi nopeastikin auttaa synnytystä käynnistymään, joten turha niitä on liian aikaisin toivoakaan.
Mimis, kiva kuulla teidänkin kuulumisia. Hirmu iso neiti jo teillä. Ja kyllä ne lapset alkaa paremmin viihtyä sitten kun pääsevät liikkelle ja varsinkin sitten kun osaavat nousta pystyyn. Pääsee niin hyvin pahantekoon
Beata, mitäs sinne kuuluu? Toivottavasti se sun oksentelu jo loppuisi, ei ole kivaa näillä helteillä. Onnea hienoista ultrakuulumisista! Vai että tyttö

Tytöt ne muuten kietoo isänsä pikkusormen ympärille ihan eri tavoin kuin pojat. Toivottavasti mies saa hyvän suhteen solmittua lapseenne. Ja toivottavasti teilläkin asiat järjestyy tavalla tai toisella. Ja sullakin jo liitoskipuja, auts. Toivottavasti ei kovin pahoiksi äidy. Minä niitä valittelin neuvolassa ja täti totesi vaan, että jos ne noin aikaisin alkaa niin ne on loppuraskaudesta tosi pahoja. Tosi lohdullista. Mutta onneksi ne on vaan ikäviä eikä vaarallisia juttuja.
Täällä on ollut ihan hirveää kiirettä ja vaihtelevia olotiloja. Opinnot olen lähes puolivalmiiksi saanut eli siihen pisteeseen kun ennen vauvan syntymää on tarkoituskin. Vähän pitäisi vielä jaksaa. Sairasteltu on koko perhe ihan riittämiin. Minullakin oli reipas oksutauti vielä silloin edellisten helteiden aikaan ja vei kyllä mehut niin totaalisesti. Mutta hassua oli se, että silloin oli kuitenkin oksentamisen jälkeen parempi olo kuin on ollut koko raskaudessa. Eli ihme kuvotus se vaan jatkuu. Painoa on tullut melkein jo kilo koko raskauden aikana, vaikka jäätelö on uponnut ihan kiitettävästi viime aikoina... Ja lapset on tietysti sairastelleet muutenkin, on tullut vietettyä mm. yötä päivystyksessä aivokalvontulehdusta peläten sun muuta mukavaa. Eli ihan hirveästi ei ole ehtinyt raskauteen "keskittyä". Olo ei ole häävi, kuumuus aiheuttaa hirveää huimausta ja pahoinvointia. Onneksi järvessä vilvoittelu on sentään vielä toistaiseksi vähän auttanut. Liitoskivut on pahempia kuin aiemmista raskauksista loppumetreillä ja maha on valtava ja aina tiellä. Onneksi voi pukeutua telttoihin näillä keleillä. Hassua tosiaan, että maha on iso, vaikka painoa ei ole tullut. Aiemmilla kerroilla on maha ollut pieni ja painoa tässä vaiheessa jo yli + 10 kg. Levätä pitäisi varmaan enemmänkin, mutta ei voi kun lapset on lomalla ja mies on idiootti. Olen muuten huomannut, että olen raskaana koko ajan pahalla tuulella, mikä ei yhtään edesauta harmonisen perhe-elämän saavuttamista.
Nyt kun mahaa ei enää voi peitellä oudommatkin kyselee raskaudesta. Jännä huomata, että ihmisillä on tosiaan selvästi erilaisia kokemuksia taustalla. Toiset puhuu, että teitte sitten vielä kolmannen, ikäänkuin lapsia tosiaan tehtäisiin. Ja kun vastaan, että tämä syntyy toivottavasti syyskuussa, osa tajuaa sen niin, että toivottavasti ei synny liian aikaisin tai myöhään. Mutta osa tajuaa, että tarkoitan, että toivottavasti ylipäänsä syntyy elävänä. Taitaa yllättävän monella mummoikäiselläkin olla ikävät kokemukset vielä hyvin muistoissa.
Onneksi tämä vauva vaikuttaa edelleen erittäin aktiiviselta ja liikkuvaiselta eli kaikki on oletettavasti hyvin. Eikä minullakaan onneksi vielä ainakaan mitään oikeasti riskiä aiheuttavaa vaivaa ole, joten täytyy olla kiitollinen, että tähän asti on kaikki mennyt näinkin hyvin. Ensi viikolla lääkärineuvola, jota en ainakaan vielä edes jännitä, kun en ole supistuksia juuri havainnut. Ja seuraavalla viikolla sokerirasitus, joka ei toivottavasti aiheuta myöskään ongelmia, kun varsin terveellinen ruokavalio on edelleen kuvotuksen ja närästyksen takia ja kun painoakaan ei näillä syömisillä kovasti kerry. Täyttelin tuossa juuri synnytyssairaalan esitietokaavakkeen sähköisesti. Ihmettelin vähän, kun mitään toivomuksia synnytyksen suhteen ei voinut esittää. Onko jollain tietoa, kysytäänkö niitä vielä myöhemmin jotenkin?
Mukavaa ja toivottavasti viilenevää kesänjatkoa!
Prune 25+5