AARRGGH miten loistava ketju! Kiitos! Allekirjoitan kaiken yllä olevan.
Itteeni raivostuttaa kaikista eniten ne yltiöposiiviset kommentit stressin pois jättämisestä ja "ihmeitä aina tapahtuu" -lauseet. Tarvitaan kai neitseellinen sikiäminen, kun toinen tuuba on tukossa ja lääkeavusteiset ovulaatiot tapahtuu vaan sillä tukkeutuneella puolella! Joskus oon kyllä laukassu tuonkin päin naamaa niille tietämättömille selkään taputtelijoille, joilta mopo karkaa käsistä.
Ja entäs ne "ainahan työ voitte adoptoida" -heitot???? |O Voi Venäjä! Kun ei voida! Ihan ku se adoptio ois joku lapsiautomaatti!! Ei se kaikkiin parisuhteisiin sovi. Ei olla edes naimisissa - johon tietysti tulee vakiokommentti, että eihän se vaadi kuin maistraatissa käynnin. Miks meidän pitäs vaan marssia maistraattiin pikavihkimiseen työpäivän jälkeen?? Tai sit sanotaan, että voihan nainen adoptoida yksin. Että aha - pitäisi jättää mies, jota rakastan ja yrittää adoptoida yksin.
Suututtaa ihmiset, jotka arvostelee toisia sen mukaan onko niillä lapsia vai ei. "Hyvähän teidän on, kun voitte tulla ja mennä miten lystää. Kunhan teette lapsia, niin tiedätte mitä elämä oikeesti on". Tai "Lapsen saatuaan sitä vasta kasvaa aikuiseksi!". Miekö sitten olen ikuinen teini, eikä miusta vastuullista aikuista tulekaan??
Kiukuttaa, kun oon niin heikko, etten kestä tätä lapsettomuusasiaa. Miks annan jo puoliks periksi ja yritän totuttautua ajatukseen, ettei miusta koskaan tule äitiä? Miks yritän sopeutua, tiedänkö alitajuisesti ettei tästä koskaan tule mitään? Yritänkö turhaan? Miksi miulle on annettu äidin sydän ja mieli, muttei lasta? :'(
Kiukun lisäksi surettaa, kun mies on täysin neutraali koko asian suhteen. Toivoo toki parasta miun takia ja on huolissaan miun jaksamisesta, mutta pohjimmiltaan hällä ei ole tavallaan mitään suhdetta tähän lapsettomaksi jäämiseen, koska hänellä itsellään on jo yksi lapsi. Ymmärrettävää siis, ettei hänellä ole samanlaista poltetta asian suhteen. Joskus aikoinaan kuvittelin, että meidän rakkaus saa hänetkin haluamaan yhteistä lasta yhtä palavasti kuin itse haluaisin meistä perheen. Kuinka tyhmä sitä onkaan, kun itseään huiputtaa vuodesta toiseen? Pelkään syyllistäväni häntä jossain vaiheessa, kun ei lähdetty hoitoihin jo vuosia sitten.
Ja kaiken huipuksi! Pelkään, että jos joskus jotakin kautta saan kauan kaivatun lapsen, niin entä jos en jaksakaan tarpeeks hyvin? Syyllistän itteeni jo valmiiks, koska kun on kauan toivonut, niin sitten ei saisi valittaa väsymystä, neuvottomuutta, jaksamista, kurkkua myöten täynnä olemista. Sit tarvii olla täydellinen vanhempi (aina jaksava, iloinen, kärsivällinen..), kun on tätä unelmaa niin suurella vaivalla yrittänyt saavuttaa ja vielä ääneenkin siitä puhunut, että mie haluun lapsen, mie haluun perheen, miulla on tyhjä syli.
Ahdistaa, kun ei ole ketään, joka olisi samassa tilanteessa ja jonka kanssa voisin jutella kasvotusten. Onneksi täällä palstalla voi purkaa tuntoja ja tilanteita! :hug:
Tulipa tästä nyt melkoinen sekoitus kiukkua, pelkoa, surua, epävarmuutta ja toivoa. Mutta kyllä helpotti, kun sain nämä sanottua! Kiitos! :heart: