Kirkkoon kuulumattoman perheen lapsi eskarissa ja uskontokasvatus?

"Äiti"
[QUOTE="Nekku";26907317]Ei kuuluta kirkkoon, mutta en ole nähnyt tarvetta eritisjärjestelyille.[/QUOTE]E

Ei kuuluta kirkkoon mutta lapselle ei ole asiaa mainostettu.
Sai osallistua kaikkeen eskarissa.
Ei haluttu et joutuu kokemaan , et miksi minä en pääse kun muutkin.
Noin pieni lapsi ei ymmärrä vielä kaikkea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26908784:
Te, joiden lapset eivät osallistu päiväkodin/eskarin uskonnollisiin osioihin (kuten kirkkoon): Millaista ohjelmaa heille on järjestetty sinä aikana?
Meillä lapset leikkii keskenään yhden tädin seurassa pikkukirkon ajan. Usein ollaan kyllä tultukin vasta pikkukirkon jälkeen (sattumalta) koska opiskelijana minulla ei ole aina heti kahdeksaksi kouluun. Laittaisin kyllä tenavat sinne kirkkoon jos pitäisi yksin olla, koska eihän siellä nyt mitään sirkustemppuja tarjota.

Tyttö on käynyt jossain pääsiäishartauksessa muistaakseni, joulukirkkoon ei ehtinyt.
 
Ei kuuluta kirkkoon mutta lasten osallistumista uskonnontunneille ei ole tietenkään rajoitettu mitenkään. Kuuluu mielestäni jonkinasteiseen yleissivistykeen kuitenkin. Lapset itse aikanaan päättävät uskovatko johonkin vai eivät.
 
Ensireaktio: yhden uskonnon uskontokasvatusta eskarissa! Wtf?!
Toinen reaktio: onneksi ei meillä.

Vastaus: Lapset saavat käydä kirkossa, oppivatpahan mitä siellä on ja tehdään (tosin liian hurjan pääsiäiskirkon jälkeen pääsiäiskirkko meni pannaan jo 4-vuotiaana). Eli joulukirkko jäljellä. Lapsille järjestetään kivaa toimintaa kirkkojen yms. ajaksi. Mm. nukketeatteria ym.

Muuhun uskontokasvatukseen kuin kirkossakäynti eivät osallistu, koulussa ET.
 
"Vieras"
Minä en kyllä ymmärrä miksei lapsen voi antaa mennä muiden mukana ja sitten vanhempana päättäköön itse mihin uskoo. Ei se ainakaan tyhmäksi tee, vaikka uskontoa opiskeleekin, vaikkei Jumalaan usko, päinvastoin! Aina kannattaa sivistää itseään, kun mahdollisuus.
Totta, mutta eskarilainen tosiaan menee porukan mukana ja uskoo mitä kerrotaan. Lisäksi hengellliset laulut jäävät päähän ja niitä lapsi laulaa ilokseen kotona ja autossa :D
 
Meidän perheestä ei kukaan kuulu kirkkoon. Yhdellä (miehellä) on uskonto (islam), neljällä (mä ja lapset) ei ole.

Pk:ssa eivät ole nuo isommat lapset osallistuneet uskonnon harjoittamiseen (ja pienin on siis vielä ihan vauva). Ja harjoittamisena mä pidän sitä, että mennään porukalla joulu- tai pääsiäishartauteen ristimään kädet ja kuuntelemaan Raamattua, tai kun pappi/srk:n lapsi- ja nuorisotyöntekijät tulee päiväkodille pitämään omia hetkiään. Tai kun pk:n uskovainen täti pitää pyhäkoulua lapsille.

Uskonnolliset laulut lauluhetkillä olen sallinut (joskus pitkähköin hampain tosin), samoin esim. sen kun mennään askartelemaan tai jumppaamaan seurakuntatalolle (jotkut kuulemma kieltävät senkin). Joulujuhlaan osallistuttiin aina, myös uskonnollissävytteisiin. Joulukuvaelmassa poikani oli mukana, esitti paimenta yhtenä vuotena, ja joskus oli vissiin itämaan tietäjä. Tyttö oli lammas :D

Eskarissa ovat saaneet/saavat (yksi eskarin jo käynyt lapsi mulla on, ja toinen aloitti eskarin eilen) päättää näistä asioista jo enemmän itse. Tai itse asiassa annoin pojan jo keväällä päättää itse, meneekö pääsiäiskirkkoon virpomisoksa kourassa - ei halunnut mennä. Tyttö halusi eskarikeväänä mennä tilaisuuteen, jossa eskarilaiset siunattiin koulutielle, ja annoimme hänelle siihen luvan.

Koulussa meidän valinta on ET. Se nyt vaan on kertakaikkiaan niin paljon parempaa kuin ev.lut. uskonnon opetus. Koululainen saa itse päättää, meneekö kirkkokäynneille. Kerran pari on mennyt, muutaman kerran on jättänyt väliin kun oli paljon hauskempaa jäädä koululle pelaamaan lautapelejä ja syömään keksejä & karkkia :)
 
Guulia
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26908784:
Te, joiden lapset eivät osallistu päiväkodin/eskarin uskonnollisiin osioihin (kuten kirkkoon): Millaista ohjelmaa heille on järjestetty sinä aikana?
Piirtämistä, pelejä, askartelua, jutustelua.
 
Guulia
Lissukalle: Onko se oikeasti oletus, ettei sitä lasta pysty opettamaan, sivistämään ja kasvattamaan muuten kuin pistämällä se päiväkodin eskari-iässä (tai sen alle) sinne uskontoa oppimaan? Tuon ikäiselle ei jäänyt kirkkokäynnistä mieleen kuin verinen Jeesus.
 
"Jenis"
Mun lapset eivät vielä ole eskari-iässä, mutta päiväkodin uskonnollissävytteisiin juttuihin ovat osallistuneet - just pikkukirkot yms. Olen sanonut että noi on juttuja joihin toiset uskoo ja toiset ei, ja että mä itse pidän niitä satuina. Itse olen ollut eka- ja tokaluokan uskontotunneilla koulussa, kunnes olen omasta halustani vaihtanut et:hen. Omilla lapsilla tulee olemaan sama valinnanvapaus.
 
"pop"
Hmm, mielenkiintoista. Olen päiväkodissa antanut lasten osallistua jos ovat käyneet lasten jumalanpalveluksissa tms., ei lapsi siitä rikki mene jos tutustuu luterilaiseen uskontoon (tai muihin uskontoihin, olisikin mukavaa jos sellaiseen olisi tilaisuus), mutta pyhäkouluun vedän kyllä rajan. Meidän perheestä ei kukaan kuulu kirkkoon ja lapset saavat valita oman vakaumuksensa siinä vaiheessa kun ovat siihen henkisesti ja ikänsä puolesta valmiita. "Pyhäkoulu", jo pelkkä sana aiheuttaa mulle näppylöitä.
Noin ainakin sijaisen näkökulmasta pyhäkoulu ja alaluokkien uskonnon opetus eivät paljon eroa toisistaan: jeesuksen ihmeistä puhutaan totena jne. Koulussa vaan ei enää rukoilla.
 

Yhteistyössä