Kirkkoon kuulumattoman perheen lapsi eskarissa ja uskontokasvatus?

tyhmä kysyy
Mitä tää uskontokasvatus siis pitää sisällään? Mistä nyt puhutaan. :D Korjatkaa toki heti, jos oon ymmärtäny jotain väärin, mutta eikö teidän lapset saa osallistua millekään uskontotunneille? Millä tunneilla heille opetetaan maailman eri uskonnoista yms.? Mulla ei ole lapsia, joten oon aika tietämätön, mitä kouluissa nykyään opetetaan.
 
meillä näin
Meillä uskonnonkasvatus on lähinnä niin, että pääsiäisen aikaan on seurakunnasta joku käyny jotain kertomassa, joulukirkko on ollut ja suvivirsi tai lasken matkaan leijan kauneimman kappale päättäjäisissä. En kokenu tarvetta kieltää lasta menemästä, kun itsekin halus. Ykköselläkin sitten meni uskontotunnille ja tilannetta seurataan koko ajan. Jos alkaa tulla paljon pelkotiloja ym. (riippuu niin paljon miten opetetaan, hihhulimaisesti vai vähän ohi mennen niinku historiaa konsanaan), niin loppuu se lysti lyhyeen siellä koulussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysyy;26907351:
Mitä tää uskontokasvatus siis pitää sisällään? Mistä nyt puhutaan. :D Korjatkaa toki heti, jos oon ymmärtäny jotain väärin, mutta eikö teidän lapset saa osallistua millekään uskontotunneille? Millä tunneilla heille opetetaan maailman eri uskonnoista yms.? Mulla ei ole lapsia, joten oon aika tietämätön, mitä kouluissa nykyään opetetaan.
Uskontokasvatus pitää sisällään luterilaista uskontoa.

a siis, jos oikeasti jo tuolla kerrottaisi muistakin uskonnoista, niin ei tartteis miettiä edes mitä tehdään, mutta tuntuu vähän hassulle laittaa lapsi oppimaan jotain mihin itse ei usko ja joka esitetään täysin totena (ja vain yhdestä näkökannasta).

Ja siis meidän eskarin ope on kans ihan uusi tuolla, joten hänkään ei ole osannut oikein sanoa miten toimitaan jos ei halua osallistua noihin hetkiin.
 
Hmm, mielenkiintoista. Olen päiväkodissa antanut lasten osallistua jos ovat käyneet lasten jumalanpalveluksissa tms., ei lapsi siitä rikki mene jos tutustuu luterilaiseen uskontoon (tai muihin uskontoihin, olisikin mukavaa jos sellaiseen olisi tilaisuus), mutta pyhäkouluun vedän kyllä rajan. Meidän perheestä ei kukaan kuulu kirkkoon ja lapset saavat valita oman vakaumuksensa siinä vaiheessa kun ovat siihen henkisesti ja ikänsä puolesta valmiita. "Pyhäkoulu", jo pelkkä sana aiheuttaa mulle näppylöitä.
 
No joo, pitää kai kysellä uudemman kerran eskarissa myöhemin jos ope olis siellä ehtinyt muodostaa omaa mielipidettään.
Ja mulle ei olis niin kauhea asia jos tuo lapsi vaikka olisikin siellä, mutta mies on ehdottomasti sitä vastaan ja pitänee kai mennä sen mukaan sit. Inhottaa vaan jos joutuu ihan yksin sitten jossain sen aikaa olemaan.
 
tyhmä kysyy
Uskontokasvatus pitää sisällään luterilaista uskontoa.

a siis, jos oikeasti jo tuolla kerrottaisi muistakin uskonnoista, niin ei tartteis miettiä edes mitä tehdään, mutta tuntuu vähän hassulle laittaa lapsi oppimaan jotain mihin itse ei usko ja joka esitetään täysin totena (ja vain yhdestä näkökannasta).

Ja siis meidän eskarin ope on kans ihan uusi tuolla, joten hänkään ei ole osannut oikein sanoa miten toimitaan jos ei halua osallistua noihin hetkiin.
Ok, kiitos selvennyksestä. Kerrotaanko siellä siis esim. luterilaisen kirkon historiasta ja opeista, vai ihanko siis on semmoista pyhäkoulumeininkiä?

Ja tuossahan tuo näköjään jo otsikossa lukee, että nyt on kyse eskarista. Silmät vissiin harittaa jo tähän aikaan illasta, kun en heti tajunnut. :D Ajattelin siis et nyt puhutaan koulusta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysyy;26907467:
Ok, kiitos selvennyksestä. Kerrotaanko siellä siis esim. luterilaisen kirkon historiasta ja opeista, vai ihanko siis on semmoista pyhäkoulumeininkiä?

Ja tuossahan tuo näköjään jo otsikossa lukee, että nyt on kyse eskarista. Silmät vissiin harittaa jo tähän aikaan illasta, kun en heti tajunnut. :D Ajattelin siis et nyt puhutaan koulusta..
Koulussa kai on tarjolla heti ekalta saakka ET tunteja? en tiedä, ens vuonna pitää sekin kai selvitellä :)
 
tyhmä kysyy
Mä meinasin heittää tähän jo niinki nokkelan kommentin, että onko se teiltä pois, vaikka teidän lapsi saisikin uskontokasvatusta, mutta samaan syssyyn tuli semmoinen ajatus, etten minä ainakaan haluaisi oman lapseni osallistuvan vaikkapa jollekin islam-tunnille.. Oon ite kristitty uskovainen, enkä siks vissiin osaa ajatella tätä asiaa kovin puolueettomasti teidän kannalta. Tai osaan, kun käännän sen asian tollei toisinpäin.. :p Eli sinänsä ymmärrän teitä, ketkä ette halua lapsenne osallistuvan.
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi
"sondersson"
Mä en ymmärrä tätä vouhotusta uskonnonopetuksen kamaluudesta. Opeta kotona muistakin uskonnoista? Ja kyllähän ainakin koulun ussantunneilla käydään läpi muutkin uskonnot. Ja ihan takuulla siellä ei tarvitse kenenkään mihinkään uskoa, yleissivistävää opetusta se vaan on. Luterilaisuus on Suomen pääuskonto joten siihen keskitytään täällä siinä missä hissassakin keskitytään pääosin Suomen historiaan.
 
"sondersson"
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysyy;26907493:
Mä meinasin heittää tähän jo niinki nokkelan kommentin, että onko se teiltä pois, vaikka teidän lapsi saisikin uskontokasvatusta, mutta samaan syssyyn tuli semmoinen ajatus, etten minä ainakaan haluaisi oman lapseni osallistuvan vaikkapa jollekin islam-tunnille.. Oon ite kristitty uskovainen, enkä siks vissiin osaa ajatella tätä asiaa kovin puolueettomasti teidän kannalta. Tai osaan, kun käännän sen asian tollei toisinpäin.. :p Eli sinänsä ymmärrän teitä, ketkä ette halua lapsenne osallistuvan.
Ei taida olla islam-tunteja olemassa. Kuten ei myöskään luterilaisuus-tunteja.
 
??
[QUOTE="sondersson";26907516]Ei taida olla islam-tunteja olemassa. Kuten ei myöskään luterilaisuus-tunteja.[/QUOTE]

Miten niin ei ole Islam-tunteja koulussa? Kyllä minun lapseni ainakin sellaisilla on. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
tyhmä kysyy
Anteeks, tämä ei nyt varsinaisesti tähän eskari-ketjuun kuulu, mut sanonpa kuitenniin.

Mä en oo kans oikein ikinä ymmärtänyt tuota, minkä takia lapsia kielletään osallistumasta uskonto-tunneille koulussa. Se on yleissivistävää, ei siellä kenellekään mitään Jeesusta tuputeta. Siellä opetetaan eri maailman uskonnoista ja niiden historioista, mitä pahaa siinä oikein on? Käsittääkseni nämä maailmanuskonnot käydään läpi myös siinä elämänkatsomusopissa (vai mikä se nyt on nimeltään?), mikä on sitten valittavissa uskonto-opetuksen tilalle.. eli, mitä järkeä? Mä nyt ihan oikeasti ihmettelen, eli jos joku haluaa selventää asiaa mulle, niin kiitän ja kumarran. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysyy;26907599:
Anteeks, tämä ei nyt varsinaisesti tähän eskari-ketjuun kuulu, mut sanonpa kuitenniin.

Mä en oo kans oikein ikinä ymmärtänyt tuota, minkä takia lapsia kielletään osallistumasta uskonto-tunneille koulussa. Se on yleissivistävää, ei siellä kenellekään mitään Jeesusta tuputeta. Siellä opetetaan eri maailman uskonnoista ja niiden historioista, mitä pahaa siinä oikein on? Käsittääkseni nämä maailmanuskonnot käydään läpi myös siinä elämänkatsomusopissa (vai mikä se nyt on nimeltään?), mikä on sitten valittavissa uskonto-opetuksen tilalle.. eli, mitä järkeä? Mä nyt ihan oikeasti ihmettelen, eli jos joku haluaa selventää asiaa mulle, niin kiitän ja kumarran. :)
En tiedä kuinka uskontotunnit nykyään hoidetaan, mutta kun itse olin peruskoulussa, niin ennen yläasteen yhdeksättä luokkaa ei käyty käytännössä muita uskontoja läpi ollenkaan. Tai no, seiskalla käytiin läpi juutalaisuutta koska uskonnonopettaja oli juutalainen.

Kuten sanoin, mulla itselläni ei ole niin jyrkkää kantaa asiaan ja olis oikeasti kiva jos lapset saisi tasapuolisesti tietoa monista eri uskonnoista. mutta kuinka se oikeasti toteutuu? Varsinkin siellä uskonnon tunnilla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysyy;26907599:
Anteeks, tämä ei nyt varsinaisesti tähän eskari-ketjuun kuulu, mut sanonpa kuitenniin.

Mä en oo kans oikein ikinä ymmärtänyt tuota, minkä takia lapsia kielletään osallistumasta uskonto-tunneille koulussa. Se on yleissivistävää, ei siellä kenellekään mitään Jeesusta tuputeta. Siellä opetetaan eri maailman uskonnoista ja niiden historioista, mitä pahaa siinä oikein on? Käsittääkseni nämä maailmanuskonnot käydään läpi myös siinä elämänkatsomusopissa (vai mikä se nyt on nimeltään?), mikä on sitten valittavissa uskonto-opetuksen tilalle.. eli, mitä järkeä? Mä nyt ihan oikeasti ihmettelen, eli jos joku haluaa selventää asiaa mulle, niin kiitän ja kumarran. :)
Koulujen uskontotunnit eivät ole yleissivistävää, vaan ne ovat tunnustuksellisia. Yleissivistävä olisi informatiivista ja monipuolista ja tarjoaisi tietoa kaikista maailman uskonnoista, niiden historiasta, perinteistä, käytännöistä, levinneisyydestä ja nykypäivästä. Lisäksi yleissivistävässä uskonto-opetuksessa käsiteltäisiin ehkä uskontoa kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä. Tunnustuksellinen uskonto-opetus ei ole tätä, vaan siinä pääpaino on kristinuskossa, joka esitetään totena, opetukseen voi kuulua uskonnon harjoittamista (kuten rukouksia, jumalanpalveluksia, ainoastaan kristillisten juhlien viettoa, jne). Muut uskonnot käydään läpi ylimalkaisemmin ja niiden asema uskonto-opetuksessa on olla "vieraita" uskontoja.
 
??
[QUOTE="sondersson";26907628]Ai on, ihan normaalissa peruskoulussa? Typerää jos on, ussantunteihin saisi mun mielestä kuulua kaikki uskonnot ja koulun muuten pysyä näistä asioista erossa.[/QUOTE]

Joo, ihan normaali koulu. Totta, uskonnonopetus nykyisellään on ihan ajasta jäljessä. Kaikille lapsille pitäisi olla yhteiset tunnit, joissa käsitellään kaikki uskontoja tasapuolisesti ja asiapohjalta. :) Niin kauan kun ei sellaista ole tarjolla, onneksi on kuitenkin vaihtoehtoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
??
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;26907663:
Koulujen uskontotunnit eivät ole yleissivistävää, vaan ne ovat tunnustuksellisia. Yleissivistävä olisi informatiivista ja monipuolista ja tarjoaisi tietoa kaikista maailman uskonnoista, niiden historiasta, perinteistä, käytännöistä, levinneisyydestä ja nykypäivästä. Lisäksi yleissivistävässä uskonto-opetuksessa käsiteltäisiin ehkä uskontoa kulttuurisena ja sosiaalisena ilmiönä. Tunnustuksellinen uskonto-opetus ei ole tätä, vaan siinä pääpaino on kristinuskossa, joka esitetään totena, opetukseen voi kuulua uskonnon harjoittamista (kuten rukouksia, jumalanpalveluksia, ainoastaan kristillisten juhlien viettoa, jne). Muut uskonnot käydään läpi ylimalkaisemmin ja niiden asema uskonto-opetuksessa on olla "vieraita" uskontoja.
Juuri näin! Ehkä joku päivä... :)
 

Yhteistyössä