Itse kirjoitin semmoisia, mitkä pistää eniten silmään. En mä noista virheistä raivostu tai mitään.Alkuperäinen kirjoittaja :O:Matala on ärsytyskynnys.
Pvm kirjoitetaan ilman loppupistettä.Alkuperäinen kirjoittaja Äidinkielen ope:* Päivämäärän kirjoittaminen ilman loppupistettä, kuten 10.12
* yhdyssanavirheet: kumi korjaamo (Kumi- ja rengasalalla yhdyssanavirheet ovat pikemmin sääntö kuin poikkeus.)
* suomenkieli (pitää olla tietenkin suomen kieli, vrt. suomenkielinen)
Esim. ruotsiksi, kyllä. Suomeksi tulee lopuksi piste, paitsi vuosiluvun jälkeen.Alkuperäinen kirjoittaja v:Pvm kirjoitetaan ilman loppupistettä.Alkuperäinen kirjoittaja Äidinkielen ope:* Päivämäärän kirjoittaminen ilman loppupistettä, kuten 10.12
* yhdyssanavirheet: kumi korjaamo (Kumi- ja rengasalalla yhdyssanavirheet ovat pikemmin sääntö kuin poikkeus.)
* suomenkieli (pitää olla tietenkin suomen kieli, vrt. suomenkielinen)
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:Enään, viellä jne.
Empä, niimpä, kumpa jne.
Yhdyssanavirheet
Tuota kans ihmettelen, miten niin monet sanoo ThaimaaSEEN.
Oikea muoto kielenhuolollisesti on Thaimaaseen. Thaimaahan on väärä muoto, sillä kyseessä ei ole Thai-niminen maa, vaan valtio nimeltä Thaimaa. Tämän voitte tarkistaa vaikkapa teoksesta Kielenhuollon käsikirja (Iisa, Oittinen, Piehl).Alkuperäinen kirjoittaja minä aloitan:THAIMAASEEN!
Minäkään en jaksa välittää muiden kirjoitusasuista, mikäli kyse on informaalista kielestä. Itse ainakin rinnastan keskustelupalstojen jutustelut epämuodollisiin kommunikaatiotilanteisiin, joissa kielenhuoltoon ei ole välttämätöntä kiinnittää huomiota.Alkuperäinen kirjoittaja Niih:Mulla tulee varmaan useinkin noita sanoja jotka teitä ärsyttää. Anteeksi! En vaan yhtään mieti mitä kirjoitan koska tämä ei ole mitenkään virallista tekstiä. Ja käytän paljon murretta ja "puhetta" kirjoittaessani. Olispa perseestä jos kaikki kirjoittais vaan kielioppia.
perhoiset ja hevoiset on suloisiaAlkuperäinen kirjoittaja J.t harmaana:Perhoinen, hevoinen, pieno jne....
No näin minustakin se menee!Alkuperäinen kirjoittaja brandine:Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:Enään, viellä jne.
Empä, niimpä, kumpa jne.
Yhdyssanavirheet
Tuota kans ihmettelen, miten niin monet sanoo ThaimaaSEEN.Oikea muoto kielenhuolollisesti on Thaimaaseen. Thaimaahan on väärä muoto, sillä kyseessä ei ole Thai-niminen maa, vaan valtio nimeltä Thaimaa. Tämän voitte tarkistaa vaikkapa teoksesta Kielenhuollon käsikirja (Iisa, Oittinen, Piehl).Alkuperäinen kirjoittaja minä aloitan:THAIMAASEEN!
Terveisin äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja
Tässä ei oikeastaan ole kyse edes miltään "musta tuntuu nyt vähän siltä" -jutusta, vaan Kielitoimiston suosituksesta. Ilmaisun 'Thaimaa' illatiivin taivutustunnus ei voi olla edellä kuvaamastani syystä -han, vaan sen on oltava -seen. Oikeassa kuitenkin siis olet.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No näin minustakin se menee!Alkuperäinen kirjoittaja brandine:Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:Enään, viellä jne.
Empä, niimpä, kumpa jne.
Yhdyssanavirheet
Tuota kans ihmettelen, miten niin monet sanoo ThaimaaSEEN.Oikea muoto kielenhuolollisesti on Thaimaaseen. Thaimaahan on väärä muoto, sillä kyseessä ei ole Thai-niminen maa, vaan valtio nimeltä Thaimaa. Tämän voitte tarkistaa vaikkapa teoksesta Kielenhuollon käsikirja (Iisa, Oittinen, Piehl).Alkuperäinen kirjoittaja minä aloitan:THAIMAASEEN!
Terveisin äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja