Kirjallisuus-tietovisa

• Viestiketjun aloittaja pöllö
  • Ensimmäinen viesti
aulikki
Alkuperäinen kirjoittaja aulikki:
"Oli kirkas, kylmä huhtikuun päivä. Kellot löivät juuri kolmeatoista. Winston Smith painoi leukansa tiukasti rintaan, sillä viima puhalteli epämiellyttävästi. Hän puikahti näppärästi Voiton Talon lasiovesta, vaikka ei kuitenkaan tarpeeksi liukkaasti. Hiekkaa mukanaan tuova tuulenpyörre ehti hänen mukanaan ovenraosta."
Vihje: kuvaus tulevaisuudesta, joka on jo meneisyyttä.
Vastaus olisi ollut G. Orwell: Vuonna 1984

aulikki
"Ehdittyäni kukkulan laella olevalle C-komppanian majoitusalueelle käännyin katsomaan taakseni leirikentälle, joka juuri ilmestyi näkyviin aikaisen aamun harmaasta sumusta. Tänä aamuna lähtisimme pois. Kun kolme kuukautta sitten marssimme tänne, oli kaikki lumen peitossa; nyt puhkesivat kevään ensimmäiset lehdet. Silloin olin ajatellut, että kohtaisimmepa miten lohduttomia maisemia tahansa, tämän surullisempia ne eivät enää voisi olla. Nyt tuli mieleen, että minulla ei ollut täältä ainoatakaan onnellista muistoa."
Vihje: pääosissa Charles Ryder ja Sebastian Flyte
Vastaus olisi ollut: Evelyn Waugh: Mennyt maailma

"Three greasy brother crows wheel, beak to heel, cutting a circle into the bruised and troubled sky, making fast, dark rings through the thicksome bloats of smoke.
For so long the lid of the valley was clear and blue but now, by God, it roars. From where ah lie the clouds look prehistorical, belching forth great faceless beasts that curl 'n' die, like that, above.
And the crows - they still wing, still wheel, only closer now - closer now - closer now to me."

;>

"Ehdittyäni kukkulan laella olevalle C-komppanian majoitusalueelle käännyin katsomaan taakseni leirikentälle, joka juuri ilmestyi näkyviin aikaisen aamun harmaasta sumusta. Tänä aamuna lähtisimme pois. Kun kolme kuukautta sitten marssimme tänne, oli kaikki lumen peitossa; nyt puhkesivat kevään ensimmäiset lehdet. Silloin olin ajatellut, että kohtaisimmepa miten lohduttomia maisemia tahansa, tämän surullisempia ne eivät enää voisi olla. Nyt tuli mieleen, että minulla ei ollut täältä ainoatakaan onnellista muistoa."
Vihje: pääosissa Charles Ryder ja Sebastian Flyte
Vastaus olisi ollut: Evelyn Waugh: Mennyt maailma
Tämän olisin tiennyt, lempikirjani, löytyy alkukielellä sekä kirjana, että äänikirjana, sekä suomeksi ja pari filmatisointia :D

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
"Sukunimeni oli Salmon niin kuin lohi, etunimi Susie. Olin neljätoistavuotias, kun minut murhattiin joulukuun kuudentena 1973. "
Tää on Oma taivas, jollen ihan väärin muista.
Jep, Alice Sebold on kirjailija.
Siitä en ollut varma, olen huono muistamaan kirjailijoiden nimien kirjoitusasua :ashamed:

"Sukunimeni oli Salmon niin kuin lohi, etunimi Susie. Olin neljätoistavuotias, kun minut murhattiin joulukuun kuudentena 1973. "
Tää on Oma taivas, jollen ihan väärin muista.
Jep, Alice Sebold on kirjailija.
Siitä en ollut varma, olen huono muistamaan kirjailijoiden nimien kirjoitusasua :ashamed:
Et ole ainoa :D

Kolme aloitusta:

"Keppilän Joose löysi köyden keskeltä huoltotietä"

"Isä oli pannut radion liian myöhään lämpiämään. Mikki-hiiri oli jo keskellä laulua ja valitti surkeasti, että voi kiltti peikko, oolen niin heikko..."

"Tori oli autio, kaupungin bussiliikenne oli lakannut iltapäivällä. Lehmukset seisoivat tomuisina rautarenkaissaan, rivin päässä olevasta oli auto repinyt kaarnan ja nilaa niin että kylki paistoi vaaleankeltaisena"

Kolme aloitusta:

"Keppilän Joose löysi köyden keskeltä huoltotietä"

"Isä oli pannut radion liian myöhään lämpiämään. Mikki-hiiri oli jo keskellä laulua ja valitti surkeasti, että voi kiltti peikko, oolen niin heikko..."

"Tori oli autio, kaupungin bussiliikenne oli lakannut iltapäivällä. Lehmukset seisoivat tomuisina rautarenkaissaan, rivin päässä olevasta oli auto repinyt kaarnan ja nilaa niin että kylki paistoi vaaleankeltaisena"
Oi, täällähän on toinenkin kirjaketju, jäi huomaamatta eilen.

Keppilän Joose on Veijo Meren Manillaköydestä.

Kakkosta en tunnista, kolmonen tuntuu tutulta, mutta ei vielä sytytä, tarvitaan lisää kahvia =)

Kolme aloitusta tässäkin, satunnaisotoksena kotimaisen ja suomennetun kaunon hyllystä:

1) Minä sanoin, että mentäisiin kävellen, koska koululle ei ollut pitkä matka, mutta velipoika sanoi, ettei meidän talosta kävellen sotaan lähdettäisi ja niin me panimme hevosen aisoihin ja menimme sillä. Jussi lähti ajomieheksi. Se ei ollut korttia saanut, se oli siihen sotaan vielä liian nuori.

2) Tästä ei kirjoissa puhuttu mitään, ajattelin lumen tuiskutessa sisään avoimesta ovesta ja laskeutuessa paljaalle selälleni. Makasin mahallani sontaisella nupukivilattialla, käsivarteni oli syvällä ponnistavan lehmän sisuksissa, jalkani etsivät varpaansijaa kivien välistä. Olin alasti vyötäisiäni myöten, ja lumi suli likaiselle ja kuivuneen veren peittämälle iholleni.

3) Iltapäivän aurinko oli vieraisilla metsäisen kukkulan rinteellä. Loitommille puiden lomitse kättä pisti tai silmää vilkutti, lähimmät lämpimään syliinsä otti. Koko rinne riemuitsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Scorpio Lady:
Kolme aloitusta tässäkin, satunnaisotoksena kotimaisen ja suomennetun kaunon hyllystä:

1) Minä sanoin, että mentäisiin kävellen, koska koululle ei ollut pitkä matka, mutta velipoika sanoi, ettei meidän talosta kävellen sotaan lähdettäisi ja niin me panimme hevosen aisoihin ja menimme sillä. Jussi lähti ajomieheksi. Se ei ollut korttia saanut, se oli siihen sotaan vielä liian nuori.

2) Tästä ei kirjoissa puhuttu mitään, ajattelin lumen tuiskutessa sisään avoimesta ovesta ja laskeutuessa paljaalle selälleni. Makasin mahallani sontaisella nupukivilattialla, käsivarteni oli syvällä ponnistavan lehmän sisuksissa, jalkani etsivät varpaansijaa kivien välistä. Olin alasti vyötäisiäni myöten, ja lumi suli likaiselle ja kuivuneen veren peittämälle iholleni.

3) Iltapäivän aurinko oli vieraisilla metsäisen kukkulan rinteellä. Loitommille puiden lomitse kättä pisti tai silmää vilkutti, lähimmät lämpimään syliinsä otti. Koko rinne riemuitsi.
Onko eka Talvisodasta?

Onko eka Talvisodasta?
On Talvisodasta :flower: Tykkään Antti Tuurista.

Bööna

Onko eka Talvisodasta?
Toinen Kaikenkarvaiset ystäväni?

Alkuperäinen kirjoittaja Bööna:

Onko eka Talvisodasta?
Toinen Kaikenkarvaiset ystäväni?
On, siis James Herriotin esikoinen :flower:

Mama the strange
Mä laitan kolme. Nää on tosi lppoja. Klassikkoja ja kaikkien pitäs tietää :)

1. Lyra ja hänen daimoninsa kulkivat collegen pimenevän ruokasalin läpi pysytellen tiukasti yhdellä seinustalla, niin ettei heitä voitu nähdä keittiöstä...

2.Tiedättehän, millaista Havannassa on aikaisin aamulla, kun jätkät vielä nukkuvat talojen seinänvierillä; ennen kuin jäävaunut ovat ehtineet tuoda jäätä baareihin?

3. Pojken hette Santiago. Det hade just börjat skymma när han med sina fårahjord kom fram till en gammal övergiven kyrka.

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the strange:
Mä laitan kolme. Nää on tosi lppoja. Klassikkoja ja kaikkien pitäs tietää :)

1. Lyra ja hänen daimoninsa kulkivat collegen pimenevän ruokasalin läpi pysytellen tiukasti yhdellä seinustalla, niin ettei heitä voitu nähdä keittiöstä...

2.Tiedättehän, millaista Havannassa on aikaisin aamulla, kun jätkät vielä nukkuvat talojen seinänvierillä; ennen kuin jäävaunut ovat ehtineet tuoda jäätä baareihin?

3. Pojken hette Santiago. Det hade just börjat skymma när han med sina fårahjord kom fram till en gammal övergiven kyrka.
Ykkönen on Philip Pullmannin The Golden Compass, mikähän lie suomeksi, olen lukenut vain alkukielellä.

sim
Alkuperäinen kirjoittaja sim:
"Tämän kertomuksen olen kuullut henkilöltä, jolla ei ollut mitään syytä kertoa sitä minulle tai kenellekään muulle. Hän taisi aloittaa sen vanhan viinin huumassa, ja oma jatkuva epäilyni aiheutti sen, että sain seuraavina päivinä kuulla loput tästä merkillisestä tarinasta."
Laitan tähän vinkiksi vielä otteet samasta kirjasta. Joku voi tunnistaa, vaikka ei olisi kirjaa lukenutkaan. =)

"Siirtomaaministeriön papereista ja kuolleen miehen päiväkirjasta ilmenee, että nuori englantilainen aatelimies, jolle annamme nimen John Clayton, Graystoken lordi, oli saanut suorittaakseen erittäin arkaluontoisen tehtävän. Hänen oli määrä suorittaa tutkimuksia eräässä brittiläisen Länsi-Afrikan siirtomaassa..."

" Pikku poikani itkee ruokaa - voi, Alice, mitä minä teen?
Ja kun John Clayton oli kirjoittanut nämä sanat, jotka jäivät viimeisiksi hänen kynästään, hän laski päänsä käsivarsien varaan pöydälle, jonka hän oli tehnyt rakkaimmalleen - hänelle, joka nyt makasi hiljaa ja kylmänä vieressä olevalla vuoteeella.

Pitkään aikaan mikään ei rikkonut viidakon kuoleman kaltaista keskipäivän hiljaisuutta, paitsi pienen poikalapsen surkea itku."

:christmas:

Yhteistyössä