Alkuperäinen kirjoittaja sim:
"Tämän kertomuksen olen kuullut henkilöltä, jolla ei ollut mitään syytä kertoa sitä minulle tai kenellekään muulle. Hän taisi aloittaa sen vanhan viinin huumassa, ja oma jatkuva epäilyni aiheutti sen, että sain seuraavina päivinä kuulla loput tästä merkillisestä tarinasta."
Laitan tähän vinkiksi vielä otteet samasta kirjasta. Joku voi tunnistaa, vaikka ei olisi kirjaa lukenutkaan. =)
"Siirtomaaministeriön papereista ja kuolleen miehen päiväkirjasta ilmenee, että nuori englantilainen aatelimies, jolle annamme nimen John Clayton, Graystoken lordi, oli saanut suorittaakseen erittäin arkaluontoisen tehtävän. Hänen oli määrä suorittaa tutkimuksia eräässä brittiläisen Länsi-Afrikan siirtomaassa..."
" Pikku poikani itkee ruokaa - voi, Alice, mitä minä teen?
Ja kun John Clayton oli kirjoittanut nämä sanat, jotka jäivät viimeisiksi hänen kynästään, hän laski päänsä käsivarsien varaan pöydälle, jonka hän oli tehnyt rakkaimmalleen - hänelle, joka nyt makasi hiljaa ja kylmänä vieressä olevalla vuoteeella.
Pitkään aikaan mikään ei rikkonut viidakon kuoleman kaltaista keskipäivän hiljaisuutta, paitsi pienen poikalapsen surkea itku."