Kilpirauhasen liikatoiminta

Heps, ole huoleti ja odota verikokeet. Minulla oli liikatoiminta ja johtui vain tulehduksesta kilpirauhasessa. Lääkäri uhkaili että joudun syömään lääkkeitä lopun ikää, mutta toisin kävi. Liikatoiminta on vain kelju kun koko ajan tuntuu, että on lenkillä ja hikeä pukkaa yhäkseen. Lääkehoito on kyllä olemassa ja omaa tilannetta kannattaa seurata.
 
Itse sairastin liikatoimintaa ja hoidettiin radiojodihoidoilla ja kortisoni lääkkeillä vajaatoiminnan puolelle.Nyt sitten syön lääkkeitä koko loppuelämäni.Liikatoimintaakin löytyy lääkkeet odota vastaukset :/ itselläni liikatoiminnan oireet olivat jatkuvat rytmihäiriöt,suurentunut kilpirauhanen,laihtuminen ja käsien hikoaminen.
 
Minulla on epäilty iät ja ajat tuota liikatpoimintaa, kaikki oireet viittaa siihen, mutta arvot ovat ihan rajoilla, onko normaalia vaiko ei. Siispä, kunhan pysyn terveenä, niin ei aleta lääkitsemään.

 
Täällä kanssa yksi jota lääkitty liikatoimintaan oireet oli laihtuminen älyttön sellainen,tärinä,rytmihäiriöt,silmät pullistu päästä,raskaus aikana vauva kasvoi liikaa oli yli 4 kg vaikka ite painoin vaatteet päällä loppuaikana ehkä 50kg.olin lääkityksellä n,5v nyt ei siis enään tarvitse lääkitä silloin tällöin seurataan jos oireita on.tämähän on ääripää tapaus enkä tajunnut mennä ajoissa hoitoon joten meni näin kammottavaksi omalta kohdaltani
 
Mulla myös liikatoiminta todettu vähän aika sitten, syynä Basedowin tauti. Nähtävästi tauti puhjennut synnytyksen jälkeen, mulla on 6kk vauva. Kuitenkin tuntuu että aiemminkin ollut oireita, mutta näin jälkeenpäin vaikea saada asiasta varmuutta.

Hiphei75 onko sullakin Basedow vai ohimenevä liikatoiminta? Hienoa että et tarvitse lääkitystä, se on mullakin tulevaisuuden toive =)
Mymmelis, jos liikatoiminnan oireita on jatkuvasti, kannattaa asiaa selvittää asiaan erikoistuneen lääkärin kanssa. Joskus liika- tai vajaatoimintaa voi olla vaikka arvot ovatkin viiterajoissa...oma olo kertoo joskus paremmin onko liikatoimintaa vai ei.

Mukava nähdä että muitakin samasta vaivasta 'kärsiviä' on, omassa lähipiirissäni olen ainoa tätä lajia
:)
 
Lia
Te kilpirauhasen liikatoiminnasta kärsivät, oletteko imettäneet Tyrazol 5 mg - lääkkeen yhteydessä? Minulle annettu erilaisia ohjeita 4- 24 tuntiin lääkkeen ottamisesta, pumpannut hullun lailla ennen kuin pitkän ajan päästä iltapäivällä imettänyt, surrut pois imetyksen pakkorajoittamista/lopettamista ja nyt vierotus neljännessä päivässä kuuden kerran tahdista -1 krt pois joka päivä ja lopulta vain yöunimaito ennen lääkkeen ottamista illalla. Asia erittäin akuutti! :ashamed:
 
Hei Lia! Itsellä vaiva todettiin vasta imettämisen lopettamisen jälkeen, joten omakohtaista kokemusta ei ole. Käyppäs katsomassa
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/index.php

sieltä löytyy keskustelua aiheesta ja samassa tilanteessa olevia kanssasisaria =)
Ja :hug: ja voimia liikiksen kanssa eloon!
 
angelhagen02
Minulla epämääräisiä oireita melkein vuoden nyt aloitin lääkityksen 2krt.päivä ja katsotaan miten alkaa tehota?miten teillä kokemuksia miten vaikuttaa lääkitys siis kuinka pian?
 
Lääkitys alkoi helpottaa oloa pikku hiljaa n. viikon kuluttua. Mun arvot oli kuitenkin niin korkeet (t4v 67) että nelisen viikkoa meni ennen kuin tuli normaalimpi olo. Ja mulla alotusannos oli 6 tabl/päivä. Nyt on jo vähennetty kolmeen päivässä ja vajaan puolelle on käänytynyt... Mitään sivuioireita ei mulle ole tullut...en ainakaan ole huomannut.
 
Mulla todettiin kolmannessa raskaudessa kilpirauhasen liikaeritys, ensin mua hoidettiin neljä viikkoa raskauspahoinvoinnin takia, hyppäsin jatkuvasti kodin ja sairaalan väliä, kun mikään ei pysynyt sisällä. Lopulta tajusivat, että pahaolo voisi olla muutakin kuin raskauspahoinvointia, kun valitin, että edes tiputus ei saa oloani hyväksi. Kilpirauhas arvot tutkittiin ja tulos oli valtava kilpirauhasen liikaeritys. Sain lääkityksen, mutta masuasukki menehtyi neljä päivää lääkityksen aloittamisen jälkeen rv 16. Keskenmenon jälkeen arvo normalisoitui ja sain lopettaa lääkityksen. Liikaeritykseni todettiin raskaushormoni pohjaiseksi.
 
Minulla todettiin muutama kuukausi sitten kilpirauhasen liikatoiminta. Enkä itse ollut tajunnut mitään. (olin laihtunut, väsynyt, sydän tykytti.. kaikki menu yövalvomisen piikkiin). Neuvolassa huomattiin suurentunut kilpirauhanen ja ohjattiin verikokeisiin.
Lapsi oli toteamisvaiheessa 1v ja lopetin imetyksen diagnoosin kuultuani. Olisi sitä kai voinut jatkaa, mutta olin muutenkin ajatellut pian lopettaa.
Olen ollut nyt 2-3kk tyrazol lääkityksellä ja arvot ovat lääkityksen ansiosta normaalit ja olo hyvä. Lääkitystä on vähennettykin jo.
Tulevaisuus on vielä auki. Lääkäri sanoi tällä viikolla, että odotetaan vielä pari kk ja katsotaan sitten mitä tehdään. Raskaus kun olisi kovasti haaveissa. Ja lääkitystä ei kai suositella raskausaikana.. vaikka mahdollista se vissiin onkin.
 
Itselläni todettiin kilpirauhasen liikatoiminta, kun esikoiseni oli noin 6 kk. Lääkärin mukaan liikatoiminta puhkeaa usein raskauden ja synnytyksen jälkeen. Hänen mielestään ei ollut syytä huoleen: sairaus on epämiellyttävä, mutta ei vaarallinen.

Lääkityksenäni on Tyrazol 3 x 5 mg / vrk. Varmistin lääkäriltä ja teratologisesta tietopalvelusta, että on ok imettää. Netistä löysin myös Duodecimissä julkaistun artikkelin http://www.ebm-guidelines.com/terveysportti/Dlehti2.tunnista?a=Y&t=H&fname=D91211.htm, jossa tultiin siihen johtopäätökseen, että kun Tyrazolin annos on 15-20 mg / vuorokausi, imeväisen kilpirauhasarvoja ei tarvitse edes seurata, koska imeväisellä ei ole hätää.

Lääkärini mukaan voin raskautua uudelleen, jos / kun haluan. Ennen kuin kilpirauhasarvot ovat normaalimmalla tasolla, en kuulemma tule raskaaksi, mutta sen jälkeen, kun tulen, kaikki sujuu. Raskautta ja kilpirauhasarvojani tarkkaillaan tiiviisti, mutta raskauden pitäisi sujua hyvin. Uuden vauvan imettämisessäkään ei lääkärini mukaan ole ongelmia.
Niinpä olen imettänyt (paljon, vauvamme syö erittäin vähän kiinteitä...) ja hyvin on mennyt ainakin tähän asti. Aika monenlaista tietoa tästä liikkuu, mutta pidän yllä mainitsemiani lähteitä itse luotettavina.

Kaikkea hyvää teille muille tästä inhottavuudesta kärsiville!
 
Mä olen myös pohtinut, että olisko tämä vaiva ollut jo ennen raskautta. Lääkäri sanoi, että se olisi näkynyt vauvasta jos olisi ollut hoitamaton liikatoiminta..!? Aiheuttaa kuulemma lapsella vajaatoimintaa, jos äidillä on hoitamaton liikatoiminta. Kysyi, onko lapsi flegmaattinen yms. Enemmänkin olen miettinyt, josko lapsellakin on liikatoiminta. On sen verran menevää sorttia :kieh: Oletteko kuulleet tällaisesta? Mulle tämä oli uutta.
 
Hei,

onpa mukava löytää palsta, jossa vähän kysellä ja jakaa tuntoja.

Mulla todettu Basedowin tauti siis liikatoiminta tammikuussa 09. Siitä asti syönyt Tyrazolia 20 mg päivässä. Oireita on ollut ainakin kesästä 08 saakka, mutta olen laittanut kaikki stressin pikkiin...

Taistelen tässä lähinnä kai itseni kanssa siitä, uskaltaako tyrazol lääkityksellä oikeasti kokeilla raskautua? Toinen endokrinologi sanoi että ei ole esteitä käyttää Tyrazolia raskauden aikana, että siitä vaan, ja toinen, että olisi parempi leikata koko kilpirauhanen ensin pois... Haluaisin jo päästä yrittämään uutta raskautta mahdollisimman pian. Edellinen synnytykseni oli tasan vuosi sitten, mutta vauvamme kuoli. Tämän jälkeen olen saanut 2 keskenmenoa ja nyt vielä tämä typerä liikatoimintahomma hidastaa.... Kun en mitään muuta toivoisikaan, kuin yrittää uutta raskautta ja saada sen elävän oman vauvan syliin...

Jasus, sinulle siis oli sanottu, että ok raskautua, saanko kysyä missä päin , koska minä olen hoidossa Meilahdessa/Naistenklinikalla ja sieltä ei tunnu yhtä vastausta saavan..

Netta
 
Netta2 Mulla todettiin Basedowin tauti keväällä-07. Todennäköisesti olin sairastanut tautia jo vuosia sitä tietämättäni. Syyskuussa-07 tulin raskaaksi ja viime kesäkuussa saimme ihanan pienen poikavauvan.

Tyrazolia söin raskauden ensimmäisen kolmanneksen ajan, jonka jälkeen lääkitys jätettiin pois, koska raskaus normalisoi elimistöni. Meille syntyi terve pieni poika, jolla ei ole todettu mitään sairauksia tai oman lääkitykseni vaikutuksia poikaan.

Raskausajan minua seurattiin naistenklinikan äitipolilla 2 kertaa Basedowin taudin tiimoilta. Myös raskauden jälkeen arvoni pysyivät normaalina enkä siis vieläkään ole joutunut palaamaan lääkepurkille ja pojalla on nyt ikää reilu 9kk.
 
Hei Rebel

Kiitos vastauksestasi!!!! Ja ihanaa, että saitte terveen pienen pojan.

Viime viikon labroissa olinkin jo vajaatoiminnan puolella, joten tyrazol annosta laskettiin roimasti ja todennäköistä on kuulemma, että jos tulisin raskaaksi, niin lääkitys voitaisiin lopettaa kokonaan.

saanko vielä tiedustella kenellä kävin nkl:lla? kaajalla, laitisella? he kun tuntuvat juuri olevan erimielisiä tästä aiheesta....

aurinkoista kevättä sinulle!!!!!!! :)
 
Hop, nostan ketjua...asia on kohdallani myös hyvin akuutti :) Mulla on raskautumisen suhteen samoja kokemuksia: lääkärit ovat kovin erimielisiä siitä voiko raskautua vai ei lääkityksen aikana. Kaiken kaikkiaan kilpirauhasen toiminnan häiriöt vaikeuttavat raskaaksi tuloa ja lisäävät keskenmenoriskiä joten haasteita sen suhteen edessä. Uskon sairastaneeni basedowia jo ennen ensimmäistä raskauttani ja munkin mielestä raskaus paransi oloa alkupahoinvointia lukuunottamatta. Toista lasta toivottaisiin mahdollisimman pian, mutta sisätautilääkäriltä vielä odotan lupaa. Vaikka mulla Tyrazolia menee vain 10mg/päivä ja käsittääkseni annos on niin pieni että raskautumisen pitäisi olla jo mahdollista!

Te joita on hoidettu Naistenklinikalla raskauden ajan, saitteko sinne lähetteen neuvolasta? Entä miten synnytys, oliko siihen jotain erikoisjärjestelyjä sairauden vuoksi?

Ihana kuulla rebelin tarina, aina niin mukava kuulla että joku on basedowin sairastanut ja saanut sen jälkeen olla sen suhteen ihan rauhassa, antaa toivoa parantumisesta meille muillekin :)
 
En ole aikoihin muistanut täällä käydä, joten en ole käynyt vastailemassa. Nkl:lla kävin Laitisen vastaanotolla. Ennen raskautta en muista kenen vastaanotolla Meilahdessa kävin (vaalea nainen kuitenkin oli) + lääkäri Sane, niin silloin todettiin, että ei ole mitään ongelmaa raskautua, vaikka sairastan Basedowia.

Sirin kysymykseen nkl:n äitipolille pääsystä. Sinne pääsin sitä kautta kun valitsin neuvolassa synnytyspaikaksi naikkarin. Olin oikein tyytyväinen saamani hoitoon ja palveluun siellä. Lääkäri Kalevi Laitinen on todella asiansa osaava ja kannustava ihminen.
Synnytyksen yhteydessä en ainakaan tiedä, että olisi ollut mitään erikoisjärjestelyjä sairauteni vuoksi. Pojalta kyllä otettiin yksi ylimääräinen verikoe muutama päivä synnytyksestä, jossa tarkastettiin hänen arvot kilpirauhasen toiminnan suhteen.
Nyt meillä olisi kovasti toiveissa pikku kakkonen, saa nähdä saadaanko sellainen joskus aikaiseksi ja miten tässä mahdollisesti tulevassa raskaudessa kilpirauhanen käyttäytyy.
 
Kiitos rebel kuulumisista ja vastauksista, asia on ollut mielessä viime aikoina: kilpparilääkitys lopetettiin 1,5 vuoden hoidon jälkeen toukokuussa ja nyt olen onnellisesti raskaana (kylläkin vasta rv 8). Mulle suositeltiin raskauden yrittämistä vasta lääkityksen lopettamisen jälkeen, mutta oon kyllä ymmärtänyt että useat raskautuvat lääkityksen aikanakin. Arvojen täytyy olla normaalit, jotta raskaus voi alkaa ja pienellä trazol-annoksella ei kai pitäisi merkittävää vaikutusta olla...mutta mene tiedä.

Raskauden myötä mulla ei ole tullut liikatoiminnasta merkkiäkään, toivotaan että tilanne pysyy samana loppuun saakka :) Mekin olemme tätä pikku kakkosta odotelleet ja toivoneet koko tuon 1,5 vuotta kun lääkitys oli päällä ja nyt on aivan ihana olo :)

Voimia kaikille!
 
Kiva oli löytää tämä palsta!

Sain tänään kuulla, että minulla on liikatoimintaa ja heti määrättiin Tyrazolia. En ole vielä ottanut ensimmäisiä pillereitä. Ihmeellinen on tämä asia, sillä minulla ei ole edes ollut mitään vakavia oireita, ehkä hikoilu nyt kun olen näitä viestejä lueskellut, mutta toisaalta olen ollut aina hyvä hikoamaan. =) Lisäksi olen diabeetikko ja suunnittelemassa raskautta. Oli aika tälli kuulla tämä uutinen. Lääkäri sanoi alustavasti, että yleensä lääkityksen aikana ei tule raskaaksi, mutta ainakin sinun viestisi rebel antaa toivoa, että toisinkin voi olla. hyvää syksyä kaikille!
 
Tulin ihan vaan teille tänne kertomaan. Olen nyt toistamiseen raskaana (rv. 6+3) :D ... nyt saan vaan taistella näköjään neuvolassa, et seurataanko noita kilppariarvoja nyt miten tämän raskauden aikana,kun en ole nyt lääkityksellä ollut. Mielestäni minulle kuuluisi kilppariarvojen seuranta, koska sairastan kuitenkin Basedowia ja se ei ole minnekään hävinnyt vaikka nyt suht terve olenkin.

Niin ja onnittelut Sirille raskaudesta!! :flower: :flower: Toivottavasti kaikki sujuu hyvin.
 
Olipas helpottavaa kuulla, että muillakin on näitä samoja ongelmia. Mulla on 4,5 kk vanha poika, joten ilmeisesti tämä on puhjennut jotenkin raskauden/synnytyksen kautta. Oireina on ollut kova väsymys, muut oireet hikoilu ja hiusten lähtö laitoin imetyksen piikkiin. Hain tänään apteekista Tyrazolia, betasalpaajia en vielä hakenut vaikka niihinkin reseptin sain, koska mitään tykytyksiä ei vielä ole ollut.

Poika on vielä täysimetyksellä, joten olen ollut ihan kriisissä, että pitääkö nyt lopettaa imetys kokonaan. Joudun ottamaan Tyrazolia nyt ensimmäiset kaksi viikkoa kolme kertaa päivässä kaksi tablettia kerralla eli yht. päiväannos on 30 mg. Lääkäri sanoi, että voin imettää normaalisti, kunhan poikaa käytetään verikokeissa kolmen viikon päästä, jossa tarkistetaan, ettei hänellä ole mennyt vajaatoiminnan puolelle. Kauhistuin tietenkin tuosta vaihtoehdosta, että lääkkeet vaikuttavat poikaan ja aloin jo miettiä imetyksen lopettamista. Se tuntuu vaan niin kauhealta vaihtoehdolta, kun poika on kuitenkin vielä niin pieni. Pitkällisen pohdinnan jälkeen päätin yrittää tuota rintojen tyhjennystä 2-4-tunnin kuluttua lääkkeen ottamisestakin ainakin nyt nämä ensimmäiset pari viikkoa, kun annos on korkea. Toisaalta helpottavaa, kun nyt tietää mistä tämä väsymys ja vetämätön olo johtuu, mutta olen silti ihan paniikissa että mitä jos lääkkeet vaikuttavat poikaan. Pakko kai niitä lääkkeitä on kuitenkin ottaa ettei oireet alkaa pahenemaan.
 

Yhteistyössä