Öljyekspertille! Mitä ruokaan?

  • Viestiketjun aloittaja vaihtoehto
  • Ensimmäinen viesti
vaihtoehto
Jos rypsiöljy on pannassa myrkkyjen takia, paitsi luomulaatuisena, niin mikä ois paras? Olen ostanut Rainbow Kylmäpuristettu luomu rypsiöljyä ja sen maku oli ihan vehkeestä, koiralle olen vähitellen sen syöttänyt. Eikä ollut yhdestä pullosta kiinni, koitin toisenkin kerran ja oli se sen oikea maku.

Onko kylmäpuristettu oliiviöljy terveellisempää? Entä tavallinen halpa oliiviöljy?

Mikä ero on muuten rypsi- ja rapsiöljyissä?
 
GlobalBB
Jotain luomua, mut sun tarvii vahtia, ettei kukaan sekoita siihen mitään kasviöljyä. Nehän ovat silloin soija ja maissi, ja seassa vielä se rypsi ja rapsikin, koska pieniä määriä ei kukaan kiellä. Vain halpaa halutaan käyttää ja kasviöljy- nimen alle niitä mahtuu paljon.

Jos sen sanoisin, joku varmaan pilaisi sen tai kieltäisi. Sehän olisi suuri uhka joidenkin tahojen - siis osakkeenomistajien tulojen kertymälle. Mut laita oma kuttu tai kyyttö, ruoki se timotei-apilarehulla ja luomukaurajauholla ja muista lypsää se, kuori kerma päältä ja keitä siinä maidossa härkäpapuja. Toki voit tehdä siitä maidosta suoraan jogurttiakin, mut se on ihan oma juttunsa. Monet tekee:)

http://www.google.fi/search?q=Global+Moderator+crohn&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&client=firefox-a&gfe_rd=cr&ei=9txpVPO6Ko6r8wfZrIDQBQ

Sit vaan etsimään sukupuuttoon kuolevia otuksia:-D
 
"a p"
Jotain luomua, mut sun tarvii vahtia, ettei kukaan sekoita siihen mitään kasviöljyä. Nehän ovat silloin soija ja maissi, ja seassa vielä se rypsi ja rapsikin, koska pieniä määriä ei kukaan kiellä. Vain halpaa halutaan käyttää ja kasviöljy- nimen alle niitä mahtuu paljon.

Jos sen sanoisin, joku varmaan pilaisi sen tai kieltäisi. Sehän olisi suuri uhka joidenkin tahojen - siis osakkeenomistajien tulojen kertymälle. Mut laita oma kuttu tai kyyttö, ruoki se timotei-apilarehulla ja luomukaurajauholla ja muista lypsää se, kuori kerma päältä ja keitä siinä maidossa härkäpapuja. Toki voit tehdä siitä maidosta suoraan jogurttiakin, mut se on ihan oma juttunsa. Monet tekee:)

Global Moderator crohn - Google-haku

Sit vaan etsimään sukupuuttoon kuolevia otuksia:-D
Siis että vika on kaikissa kasviöljyissä? Tämä olikin mulle uutta.

Mulla on muuten kaksi suomenvuohikuttua, mutta kutunmaidosta on vaikea saada erotettua kermaa. Onko sulla kokemusta miten se tapahtuu? Ja taitaisin tarvita enemmän kuin kaksi lypsävää saadakseni voit koko perheelle :)
 
"paula"
Mun on pakko vaihtaa nikkiä nyt:-D

Ei se kerma nouse pintaan kutun maidossa ollenkaan ja nythän alkaa olla aika laittaa lypsävät umpeen, hankkia se pukki kaveriksi:)

Mun jutut on tuolta viiime vuosituhannelta, mut sen tiedän, että se kerma ei nouse pintaan. Mulla oli aikoinaan 6 lypsävää. Jogurttia SCD kannattaa varmasti tehdä siitä. Kauppoihin saa tilata sitä Adenscher- luomujogurttia. Pyydä kauppialta.
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kuttujuttuja.htm

Tee maidosta pannareita ja mantelijauho vehnäjauhon tilalle. Eikä mitään nostatusaineita, suolaksi Maldon, jos haluat.

Olipa hauska sattuma:-D
 
"kukka"
[QUOTE="paula";30437607]Milloin KOTIMAINEN vilja on alkanut olla joillekin sopimatonta?
GMO - karppaus.info :: keskustelufoorumi

Kysy tuolta. Täytyshän tuo kaikkien tietää?[/QUOTE]

No kotimaiset viljat ei sovi keliaakikolle, senhän nyt kaikki tietää. Puhdas kaura tietty poikkeus.
Mutta minä kysyin mistä lähtien rypsiöljy on ollut haitallista. Ei sinullakaan näytä olevan siihen vastausta kun vaan linkkejä viljelet.
 
"paula"
[QUOTE="kukka";30437616]No kotimaiset viljat ei sovi keliaakikolle, senhän nyt kaikki tietää. Puhdas kaura tietty poikkeus.
Mutta minä kysyin mistä lähtien rypsiöljy on ollut haitallista. Ei sinullakaan näytä olevan siihen vastausta kun vaan linkkejä viljelet.[/QUOTE]

Vastasinhan - samaan aikaan, milloin se tapahtui? Ainakin 50 vuotta sitten oli todella harvinaista, että joku ei voinut syödä kauraa. Mut kaura pilattiin korrenvahvistajilla - siitäkään et taida saada paljon tietoa?

Mut jos nyt haluat tietää, onko Valion tuotteessa karrageenia (ruskolevää, joka aiheuttaa tulehduksia!), et pääse edes kysymään ilman rekkautumista. Miksi et? No kun he haluavat ensin tietää sinusta kaikena. Tällaisen vastauksen sain äsken:
"Hakutulos

Hakusanalla E407 karrageeni

Ohje haun käyttöön

Lisäämällä tähden sanan perään, saat hakutuloksiin myös hakemasi sanan taivutusmuodot tai sillä alkavat yhdyssanat.

Lainausmerkkien avulla voit etsiä peräkkäisiä sanoja, esim. "kerma sopii".

Hakusana
Hae


Jos kirjaudut / rekisteröidyt palveluun voisit saada enemmän hakutuloksia."

Hakusanana mulla oli yksinkeraisesti E407 ja karrageeni
 
"kukka"
[QUOTE="paula";30437638]Vastasinhan - samaan aikaan, milloin se tapahtui? Ainakin 50 vuotta sitten oli todella harvinaista, että joku ei voinut syödä kauraa. Mut kaura pilattiin korrenvahvistajilla - siitäkään et taida saada paljon tietoa?

Mut jos nyt haluat tietää, onko Valion tuotteessa karrageenia (ruskolevää, joka aiheuttaa tulehduksia!), et pääse edes kysymään ilman rekkautumista. Miksi et? No kun he haluavat ensin tietää sinusta kaikena. Tällaisen vastauksen sain äsken:
"Hakutulos

Hakusanalla E407 karrageeni

Ohje haun käyttöön

Lisäämällä tähden sanan perään, saat hakutuloksiin myös hakemasi sanan taivutusmuodot tai sillä alkavat yhdyssanat.

Lainausmerkkien avulla voit etsiä peräkkäisiä sanoja, esim. "kerma sopii".

Hakusana
Hae


Jos kirjaudut / rekisteröidyt palveluun voisit saada enemmän hakutuloksia."

Hakusanana mulla oli yksinkeraisesti E407 ja karrageeni[/QUOTE]

En kysynyt viljoista mitään vaan rypsiöljystä. En ole kiinnostunut karrageenistä enkä E407:stä.
Joten jos sinulla ei ole vastausta kysymykseeni niin voisitko olla vastaamatta asian vierestä? Kiitos.
 
"paula"
[QUOTE="kukka";30437553]Siis mistä lähtien rypsiöljy on ollut pahasta? Ja minkä takia?[/QUOTE]

Rikkaruohomyrkkyjä on käytetty jo kauan aikaaja meidän agrologit ym on työllistetty markkinoimaan niitä. Siivosin vanhaa vinttiä ja siinä oli pidempi artikkeli. Kyllä meni paljon niitä selässä kannettavia ruiskuja silloin, kun joka kylässä oli vielä kerhoneuvoja opastamassa! Itsekin olen tingannut sellaisen kanssa kauan aikaa, kun välttämättä halusi - kutsumattakin - tulla asiaa muistuttamaan. Enoä silloin tajunnut, et siinä on kysymys jonku leivästä:-(

Sanoivat vielä senkin, että monella on erikseen kasvimaa myytäviä vihanneksia ja marjoja ym varten ja NORMAALISTI käyttää sitten myrkkyjä vain niihin ja itse syö vain niitä toisia, ilman myrkkyjä. Kyllä alkoi suututtamaaan moinen viisastelu. Mut ne tyypit makaa haudassa, ei voi vetää vastuuseen enää niistä sanoista. Eii mene kyllä kukaan muukaan:-(

Ongelmana el
Jotakin olen laittanut talteen tuonne, etten vaan unohtaisi;-)
 
"kukka"
[QUOTE="paula";30437657]Rikkaruohomyrkkyjä on käytetty jo kauan aikaaja meidän agrologit ym on työllistetty markkinoimaan niitä. Siivosin vanhaa vinttiä ja siinä oli pidempi artikkeli. Kyllä meni paljon niitä selässä kannettavia ruiskuja silloin, kun joka kylässä oli vielä kerhoneuvoja opastamassa! Itsekin olen tingannut sellaisen kanssa kauan aikaa, kun välttämättä halusi - kutsumattakin - tulla asiaa muistuttamaan. Enoä silloin tajunnut, et siinä on kysymys jonku leivästä:-(

Sanoivat vielä senkin, että monella on erikseen kasvimaa myytäviä vihanneksia ja marjoja ym varten ja NORMAALISTI käyttää sitten myrkkyjä vain niihin ja itse syö vain niitä toisia, ilman myrkkyjä. Kyllä alkoi suututtamaaan moinen viisastelu. Mut ne tyypit makaa haudassa, ei voi vetää vastuuseen enää niistä sanoista. Eii mene kyllä kukaan muukaan:-(

Ongelmana el
Jotakin olen laittanut talteen tuonne, etten vaan unohtaisi;-)[/QUOTE]

Luetko edes omia tekstejäsi? Niissähän ei ole mitään järkeä!
Siis mikä siinä rypsiöljyssä ihan konkretian tasolla on niin vaarallista? Ihan yhdellä lauseella tuo vastaus jos sinulla sellainen on. Jos et tiedä älä vastaa lainkaan!
 
"paula"
[QUOTE="kukka";30437695]Luetko edes omia tekstejäsi? Niissähän ei ole mitään järkeä!
Siis mikä siinä rypsiöljyssä ihan konkretian tasolla on niin vaarallista? Ihan yhdellä lauseella tuo vastaus jos sinulla sellainen on. Jos et tiedä älä vastaa lainkaan![/QUOTE]

Torjunta-ainejäämät tietysti!

http://www.agronet.fi/rypsi2000/index_yleistietoa.html

Tämä on todellakin YLEISTIETOA. Mut en ole koskaan kasvattanut kumpaakaan, en voi tietää, mitä myrkkyjä on käytetty. JÄÄMIÄ on aina, mutta joku IHMINEN sallii tietyn määrän siihen, mitä kaupoissa saa myydä.

Suorakylvössä on aina mykotoksiineita ja glyfosaattijäämiä, jos ei ole luomua.

Kannattaa lukea aamuisin uutisia - eihän niitä kukaan kerralla voi omaksua.

Margariineja en voi käyttää nikkeliallergian takia. Kaikki myrkyt turvottavat, koska elimistö kerää nestettä laimentaakseen niitä.... Etkö tuotakaan tiennyt?
 
"paula"
[QUOTE="kukka";30437553]Siis mistä lähtien rypsiöljy on ollut pahasta? Ja minkä takia?[/QUOTE]

Tuosta kuvasta vois päätellä, et jos ei tuolloin ole ollut luomua, 1960- luvulla:
http://www.agronet.fi/rypsi2000/images/oljykasvialat.gif

Luomurypsi tietysti voi olla eria asia, mut mun elimistö ei siedä nikkeliä ollenkaan edes ulkoisesti. Miten sitten sisäisesti? ja siinä öljyn puristusprosessissa jää aina nikkelijäämiä jonkun verran:-(
 
vierailija
"EU:n juomavesidirektiivin muutos edellyttää, että kuparin, lyijyn ja nikkelin pitoisuudet kylmässä hanavedessä tutkitaan jatkossa ilman veden juoksuttamista.

Uuden näytteenottotavan tarkoituksena on auttaa havaitsemaan kiinteistöjen vesikalusteiden ja -johtojen mahdollinen heikentävä vaikutus veden laatuun.

– Juotavaksi tai ruoanlaittoon käytettävää vettä kannattaa laskea hanasta, kunnes kylmän veden lämpötila tasaantuu. Näin kiinteistön vesijärjestelmässä seissyt vesi saadaan pois ja metallipitoisuudet varmasti turvalliselle tasolle, Sipilä sanoo.

Aiemmin kaikki talousveden laadun valvontanäytteet otettiin Suomessa runsaan veden juoksuttamisen jälkeen, jolloin näyte vastasi käytännössä vesilaitoksen toimittamaa verkostovettä."
 

Yhteistyössä