kierukasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia

Vieras
Millaisia kokemuksia teillä on kierukasta?
Onko kuukautiset tulleet runsaammiksi? Entä alavatsakivut?
Sattuiko asettaminen?

Itselläni on nyt kulunut 6 viikkoa synnytyksestä ja ehkäisy alkaa olla ajankohtainen. Minua kiinnostaa varsinkin, että sattuiko kierukan asettaminen koska synnytyksen jälkeen jotenkin pelottaa kaikki alapäähän kohdistuva kipu.

samoja juttuja olen itsekin miettinyt...gynekologi suositteli sitä hormoonikierukkaa,mut olen kuullut siintä aika paljon huonoja juttuja...kertokaa ihmiset jolla sellainen on että onko ollut ongelmia???

Mulla on kuparikierukka. Laitto vähän nipisti, ei varsinaisesti sattunut.
Vuodot ovat olleet runsaita synnytyksen jälkeen ilman kuparikierukkaakin eli itse kierukka ei niitä tehnyt runsaammiksi. Edelliset menkat oli kivuliaat, mutta nyt viimisimmät eivät taas ollenkaan.
Ajattelin laittaa mahdollisen toisen lapsen jälkeen ehkäpä hormonikierukan, mutta nyt kaupunki tarjosi ilmaiseksi tuon kuparisen niin siksi otin sen, kun ehkä toista lasta mietitään vuoden kuluttua.

Minulla myös tuo kuparikierukka. Laittaminen ei sattunut mutta oli muuten epämiellyttävää..

Vuodot kuulemma lähes poikkeuksetta lisääntyvät puolella. Itse vielä imetän eikä kuukautiset ole alkaneet joten en sitten tiedä. Muita vaikutuksia ei pitäisi olla. Eikä ole ollutkaan ;)

Minulla oli kuparikierrukka puolivuotta jonka aikana vuosin kuin seula.. siis vuodotonta päivää ei ollut (heh takuuvarma ehkäisy). Ilmeisesti vuotojen olisi pitänyt alkaa helpottamaan mutta minulta meni hermot ja otatin kierukan pois. Minulla on siis normaalistikin runsaat kuukautiset, jonka takia ei yleensä kuparikierrukkaa edes suositella. Th vain jotenkin unohti mainita asian.. No nyt on harkinnassa hormoonikierrukka.. kokemuksia siitä?

Minulle ei koskaan sopinut kupari kierukka.. aina tulehdus päällä tämän tästä...
sit se aiheutti ilmeisesti sisäisen piilevän tulehduksen joka taasen vuoden kuluttua ilmeni märkäpesäkkeinä ja tästä johtuen leikkaus toimitse jouduttiin munatorvet avaamaan ja sit tämä aiheutti muka lapsettomuuttta, no leikkauksen jälkeen reilu puoli vuotta tehtiin suosituksella IVF-hoito ja heti raskaana toinen tuli sit yllärinä kerta laakista ku ei käytetty kortsua... et semmosta kokemusta mulla... en suosittele kenellekkään kierukkaa joka oirii siitä tulehdus maisesti... menkat oli runsaat muutenkin epämielyttävää...

Mulle pistettiin hormoonikierukka n.2kk synnytyksen jälkeen.. Laitto vähän nipisti (muutenkin kun alapää viellä arka) ja vuoto kesti n. kuukauden. sen jälkeen menkat oon pärjänny pelkällä pikkuhousun suojalla (aikaisemmin todella runsaat menkat)
kipuja ei ole ollenkaan, tai mielialan muutoksia mistä aimmen olen kärsinyt. Hormooni kierukka ei edes sisällä sitä ns. lihottavaa hormooni.
Todella tyytyväinen olen, eikä tarvitse viiteen vuoteen ehkäisyä hoitaa.
Suosittelen!! :)

Minulla ei kuparikierukka pysynyt,tuli pois alle kk:n laiton jälkeen,kaksi kertaa kokeiltiin.Sitten sain hormoonikierukan,lääkäri kyllä jo alunperin suositteli sitä.Ja ah onnea: kierukan laiton jälkeen tosin tiputtelua oli useampi kuukausi,mutta sen jälkeen pelkkää onnea ja autuutta.Monillehan hormoonikierukkaa suositellaan juuri runsaitten menkkojen hoitoon ja toisille se sopii,toisille ei.Sopivuutta ei voi tietää ennenkuin kokeilee.Tiputtelu voi laiton jälkeen kestää jopa 1/2 vuotta,useimmilla se jää kuukauteen pariin.Suosittelen ainakin kokeilemaan, varsinkin jos runsaat menkat ovat olleet ongelma!Laittaminen lähinnä nipistää laittohetkellä,sen jälkeen kierukkaa ei edes muista olevan.Ja mieheni mukaan seksin aikana välillä tuntuu pieni nipistys,mutta ei kuitenkaan häiritsevästi eikä se satu.

mulla myös oli kuparikierukka. vatsaan sattui alussa niin, että menin suunnilleen kaksinkerroin. vuoto oli tosi runsasta (mullekaan ei kerrottu, että jos on muutenkin runsasta - ei suositella), sanoinkin että pitäs kai ämpärillä istua pari päivää..
no, näiden kaiken ajattelin helpottavan pikkuhiljaa.

mut mun mies sanoi, että ""pistää""... siihen se sit loppu se mun kuparinen ehkäisy.

Mulla aika varattu hormonikierukan laittamiseen. Kaverilla oli 3 kk tiputtelua ja sen jälkeen ei menkkoja ollenkaan 2 vuoteen. Laittaminen ei vissiin satu niinkään synnyttäneellä kuin ei-synnyttäneellä. Parin-kolmen kk:n kuluttua synnytyksestä vielä helppo laittaa, ei tarvi olla edes menkkoja menossa.
Kuparikierukkaa en edes harkinnut.

Minulle laitettiin Nova T- kuparikierukka muutama kuukaus sitten. Laitto oli epämielyttävä kokemus ja sit puol tuntia laittamisesta alkoi ihan sikamaiset alamaha ja ristiselkä kivut. Se oli yhtä helvettiä. Kun kierukka laitettiin niin minulta oli just ed. päivänä loppunu menkat. No vuoto alko uuelleen ja kesti yli viikon. Se oli niin runsasta että oli pakko lainata vaavilta vaippoja ettei ihan puolen tunnin välein tarvinnu käyä vaihtamassa. Isoimmatkaan siteet ei puolta tuntia kauemmin kestäny, vaan valui sitten pitkin kinttuja. Vuoto loppu ja parin viikon päästä alkoi sitten menkat. Ne oli kanssa samanlaiset hirveät. Suihkussa käydessä ei voinu lattialle katsoa. Se veren määrä oli päätä huimaava. Sama kuin ois teurastettu sika siinä jalkojen juuressa. Sitä seuraavat menkat oli jo vähän rauhallisemmat. Sen verran on jokin ""mennyt sekaisin"" että menkat kestää 13-14 päivää (tarvii sidettä jokapäivä, pikkuhousun suoja ei riitä) entisen 6 päivää sijasta ja kierto on nyt vain 20-21 päivää entisen tasan tarkan (puolen tunnin heitolla tuli aina) 28 päivän sijasta! Eipä tässä keretä montaa vuodotonta päivää pitää! Lääkäri sanoi sen olevan normaalia ja kyllä pitäs vuotojen normalisoitua puolessa vuodessa. Tänään vuoto taas alkoi ja saa nyt nähdä että minkäslaista on tällä kertaa. Kipuja ei ole, eikä mitään tuntemuksiakaan, ei minulla eikä ukolla. Usein olen unohtanut koko kierukan olemassa olon. Ja nyt kun vuodon määrä on pienentynyt että siteillä pärjää ympäri vuorokauden (vaik kestääkii 2vkoa) niin olen oikein tyytyväinen.

Niin ja 4kk synnytyksestä (sektiosta) asetettiin. Hinta vain oli kamala, 120e.

Hormonikierukka vastaa e-pillereitä eli sisältää hormoonia, mutta vähemmän kuin pillereissä. Yleensä menkat jää kokonaan pois.
Kuparikierukka ei sisällä ollenkaan hormonia eli sopii sellaisille joille pillerit nostaa esim. verenpainetta tai saa migreenikohtauksia. Kupari ei muuta keinotekoisesti kroppaa eli menkat tulee normaalisti.

laitatin kupari kierukan n kuukausi sitten. laittaminen sattui todella kipeää, tiukan kohdunsuun takia vaikka kuukautisten aikaan ja 3 kk synnytyksestä. Joillakin se vain on näin. Ja viikon ajan olin kipeä, sain tulehduksenkin heti joka hoidettiin.
Ensimmäiset kuukautiset kestivät sen 2vko:a, häiritsi jo seksielämää jos ei kunnolla vuotanut niin tiputteli melkein koko kuukauden. Toiset kuukautiset kestivät 8 päivää ja edelleen runsaat.
Jos olisin jo 30 laitattaisin piuhat kiinni. 2 lasta hormonaalisesta ehkäisystä huolimatta, ei enää luottoa niihin. Sellaista täällä. Jos laitat kierukan toivottavasti kuulut siihen pieneen ryhmään kenelle sopii.

Hormonikierukassa on pelkkkää keltarauhashormonia eli vastaa tavallaan ""minipillereitä"", mutta vaikutus on paikallinen kohdun limakalvoon eli sivuvaikutukset on yleensä paljon vähäisempiä kuin pillereillä. Imetys ei ole este kummallekaan. Itselle laitettiin hormonikierukka 3kk synnytyksestä eli reilut 2kk sitten. Edelleen välillä pientä tiputtelua, muuten ei mitään sivuvaikutuksia ainakaan toistaiseksi eli oon ollut tosi tyytyväinen.

Sama täällä, 3kk synnytyksen jälkeen hormonikierukka laitettiin ja jonkin aikaa oli tiputtelua. Tarkemmin sanottuna 5 viikkoa tiputteli. Kierukka laitettiin about 1,5 kk sitten.
Ei ole vielä ollut mitään valittamista.

Synnytyksestä nyt 6kk ja mulle laitettiin kuparikierukka 2kk sitten. Laitto nipisti ja sen jälkeen oli kuukautismaista kipua alavatsalla. (aikaisemmin yritettiin kaksi kertaa laittaa, mutta lääkäri ei saanut pysymään sisällä). Otin panadolin ennen laittoa joten kovin kipeä en kai siksi ollut. Tiputtelu vuotoa oli pari päivää laiton jälkeen. Lääkäri (eri kun kahdella ensimmäisellä kerralla) sanoi minulle, että kierukkaa ei saisi laittaa kun vasta 4kk synnytyksestä... Ja minulle tämä toinen tohtori yritti laittaa jo jälkitarkastuksessa, kuulemma tulehdusriski kasvaa tällöin.
Nyt olen ollut todella tyytyväinen kuparikierukkaan, tosin menkat ei ole vielä alkaneet että enpä tiedä mitä mieltä olen sitten. Ennen raskautta minulla oli käytössä pillerit (vei haluat ja oli kovia päänsärkyjä) ja nyt olen ollut hormoonittomaan vaihtoehtoon tosi tyytyväinen koska halut ovat normalisoituneet ja seksielämä kukoistaa :) eikä ole päänsärkyjä! Eli suosittelen myös.

Täälläpäin taas sanottiin, että kierukka pitää laittaa mielellään viim. 3kk kuluttua synnytyksestä, että olis helpompi laittaa. Paikat auki ja silleen, luulisin...

Mulle laitettiin jälkitarkastuksessa kuparikierukka. En pidä, koska kk-vuoto on jotain aivan järkyttävää ja mulla laskee hemoglobiinikin liian alas sen vuoksi. Muutenkaan en pidä ees ajatuksesta, että sellanen on mun sisällä! Aion käydä otattamassa sen pois, vauva on jo 10 kk ja lopetan imetyksen keväällä ja vaihdan pillereihin, saapa taas kierronkin kuntoon ja menkat niukemmiksi. Mulle siis kuparikierukka oli todellinen pettymys!!!

Ensin käytin kuparikierukkaa, joka lisäsi ennestäänkin runsaahkoja kuukautisia aivan liikaa. Muutaman kuukauden sinnittelin ja sitten kävin vaihtamassa hormonikierukkaan. Se oli aivan ihana : kuukautiset vähenivät tosi paljon. Nyt kolmannen muksun syntymän jälkeen aion ottaa hormonikierukan uudelleen. Meidän kunnassamme omalääkäri laittaa kierukan paikoilleen ja kierukan saa runsaiden kuukautisten hoitoon tarkoitettuna ilmaiseksi !! :)

Kierukan asettaminen ei ole minulla kertaakaan sattunut, enkä ole saanut mitään sivuvaikutuksia.

Lääkäri sanoi, että hormoonikierukan saa laittaa vaikka imettääkin. hinta on 180-200egee, kun kupari on n.90-120egee, riippuen, kuka laittaa ja missä siis terv.keskus vai yksityinen.
Vantaalla kunta tarjoaa ekan kuparikierukan ilmaiseksi.

Minä perun kaikki positiiviset asiat kuparikierukasta!!!!
Tuolloin marraskkuussa kun vuoto alkoi niin se on siitä lähtien ollut ihan hirveää!!!
Kierto on nyt 28 päivää ja ihan verta vuotaa 20 päivää!!!
Ja se on kokoajan runsaampaa!! Luulin että ne vuodot rupee pikkuhiljaa rauhoittumaan mutta ei! Päin vastoin. Runsastuu vaan. Hb tippui 3kkssa 26 pykälää! Tarkastuksessa kävin ja täti sanoi että pitää tarkkailla maaliskuuhun asti että on sitten puoli vuotta täynnä. Olenkohan enää elossa silloin kun hb vain tippuu vaikka rautaa syönkin! Sitten voin ehkä saada hormoonikierukan kelakorvauksella!

Mulle on laitettu hormoonikierrukka kaks kuukautta sitten. Laitto ei tuntunut sen pahemmalta kuin papa koekkaan. Ensimmäiset menkatkesti muutaman viikon ja mielenkiinnolla oottelen tässä että alkaako kunnon kuukautisia ollenkaan. Päätä on kyllä särkenyt aiempaa useemmin ja pinna on ollut kireellä, mutta saattaa kyllä johtua pojan uhmastakin =) Oulussa kupari oli ilmanen ja hormoonilla taas hintaa 160e. Tyytyväinen olen ollut, suosittelen näin lyhyen ajan jälkeen

Minulla myöskin kuparikierukka lisäsi ennestään runsaita kuukautisia. Minulle laitettiin 4kk sitten hormoonikierukka,jonka minäkin sain ilmaiseksi runsaiden ja epäsäännöllisten kuukautisten vuoksi,laittaminen sattui vähän ja pari päivää laiton jälkeen oli koviakin alavatsakipuja,tuhru vuotoa oli kolme viikkoa,mutta olen todella tyytyväinen nyt tuohon hormoonikierukkaan!Ensimmäiset ""kuukautiset"" lierukan laiton jälkeen oli viime viikolla ja kestivät 2päivää ja en tarvinnut kuin pikkuhousunsuojan!! Toivottavasti ei ole kovin sekava kirjoitus!

Yhteistyössä