Keuruun yläasteella ja lukiossa pommiuhka?

Iida
Mua oikeesti pelottaa nämä itseään ammattilaisiksi nimittävät, joiden mielestä kukaan ei voi tehdä mitään pahaa ellei taustalla ole joku syvä henkinen tuska ja ahdistus.

Enkeleitähän me kaikki ollaan.

EJK
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
pitäisi ottaa tosissaan nää uhkailut ja tosissaan niistä pitäisi myös antaa sanktioita. se että annetaan varoitus ja passitetaan matkoihin ei ole ratkaisu. jossain menee vikaan jos joku kokee huviksi tappamisella uhkailun.
Näinpä juuri! Tälläkin keskustelupalstalla vaahdotaan tämän tästä ennaltaehkäisyn perään, mutta ei sitten kuitenkaan aina ymmärretä, että nimenomaan noihin "pienempiinkin" toistuviin kiusantekoihin ja isompiin kertatekoihin pitäisi puuttua ja tarjota jatkumoa. Valitettavasti resurssi ei tämän päivän Suomessa riitä tarttumaan jokaisen lapsen ja nuoren hätähuutoon...ei ennen kuin ehkä tapahtuu jotain perutttamatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Onko joku sitten sinua syyllistänyt? Toki siinä mielessä meistä jokainen on vastuussa, sillä yhteiskuntamme rakentajiahan tässä ollaan ihan jokainen.
No minusta Sörhis heitti sellaisen kommentin, ei just minulle, mutta kuitenkin.
Myönnän ylireagoineeni ja sanoneeni turhan kärkkäästi, anteeksi :ashamed:.

Mua vaan ottaa niin päähän se, että hallituskin vaan sammuttelee tulipaloja sen sijaan , että ottaisivat tulitikut pois (ja tämä oli sitten vertauskuvallinen ilmaisu). Keskustelu on ainakin toistaiseksi liikkunut niin väärillä raiteilla kuin olla voi.

Mun kouluaikana noi pommiuhkat oli tosiaan niitä, että tyypit halus vapaata tai sitten jonkinsorttista "arvostusta" kaveripiirissään.
Siksi väitin moista käytöstä idiotismiksi ja pelleilyksi.
Samoin oli vastaavia tilanteita, että opettajille soitettiin et on sattunut joku onnetomuus ja katseltiin kun ne ryntäs autoilleen ja kaahas paikalta.
Samaa typeryyttä...

Aika kaukana oli jäynät, nastan laitot tuolille yms. jo silloin ja nykyään kuvittelen menon olevan vieläkin hurjempaa..:/

Ja mun lopullinen mielide on se, että kaikki typeryydet eivät ole hätähuutoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Iida:
Mua oikeesti pelottaa nämä itseään ammattilaisiksi nimittävät, joiden mielestä kukaan ei voi tehdä mitään pahaa ellei taustalla ole joku syvä henkinen tuska ja ahdistus.

No, mä uskon ihmiseen. Ja siihen, että paha johtuu jostain. Eino Leinon sanoin: "Ei paha ole kenkään ihminen, vain toinen on heikompi toista..."

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Myönnän ylireagoineeni ja sanoneeni turhan kärkkäästi, anteeksi :ashamed:.

Mua vaan ottaa niin päähän se, että hallituskin vaan sammuttelee tulipaloja sen sijaan , että ottaisivat tulitikut pois (ja tämä oli sitten vertauskuvallinen ilmaisu). Keskustelu on ainakin toistaiseksi liikkunut niin väärillä raiteilla kuin olla voi.
Ok :) Minua ahdistaa. Ajattelin juuri aamulla, että opettajankin työ on vaarallista, en varmaan itse jaksaisi koota itseäni tällaisten tapahtumien jälkeen ja astua luokan eteen. Tai kai se riippuu missä opettaa jne tietysti.

milla
Kyllähän se panee miettimään että uskaltaako sitä pistää lastaan tulevaisuudessa kouluun ollenkaan. vaikka uskon että joku on tuonkin uhkauksen tehnyt vapaapäivä toivossa niin silti istun tässä kotona parvekkeen ovi auki ja kuuntelen josko jotain epäilyttävää kuuluisi..
ja sinä jolla oli lapsia vieressä kansalaiskoululla niin minä ainakin hakisin pois! koskaan ei tiedä kellä naksahtaa ja tottahan se on että joku on ihan oikaesti uhannut.. nyt kun niitä uhkauksia tulee joka paikkaan niin paljon niin joku saattaa oikeasti rohkaistua..

EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Iida:

Paha olo ja henkinen pahoinvointi ei ole sama asia. Teot viestittävät sisäistä maailmaa. Eihän kaikki teot viesti pahoinvoinnista, mutta jostain ne viestii. Esim. naapurin tytön letistä vetäminen voi olla ihastumista, mutta naapurin kissan tappaminen sitä tuskin on...tässä esimerkki mitä tarkoitan. Teon vakavuus viestittää aika paljon siitä, missä "sfääreissä" liikutaan. Ei kai kukaan kuvittele tai ajattele, että lapsen seinille piirtely on verrattavissa nuoren tekemiin pommiuhkauksiin??

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Minä luulen, että te otatte nyt tuon hätähuuto -merkityksen nyt kirjaimellisesti tyyliin suicidaalinen hätähuuto. Vai oikeasti Jätkä väittää, että jos nuori ajatusmaailmaltaan on täysin terve, hän saisi tyydytystä tuollaisista teoista?
Voi olla näin, ainakin minun kohdallani. Myönnän, etten oikein osaa sitä mieltää tässä yhteydessä samoin sinä ja Sörhis käsittääkseni miellätte.
En osaa oikein minäkään. tuossa kertomassani tapauksessa oli kaksi koulupoikaa(ikiä en nyt muista), ihan huvikseen tylsänä päivänä keksineet tuon pommiuhkauksen, jonka laittoivat sitten sinne kynttilä-sivustolle. Ihmettelen kyllä sitäkin, että miten se on päässyt moderoinnin läpi,,

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
pitäisi ottaa tosissaan nää uhkailut ja tosissaan niistä pitäisi myös antaa sanktioita. se että annetaan varoitus ja passitetaan matkoihin ei ole ratkaisu. jossain menee vikaan jos joku kokee huviksi tappamisella uhkailun.
Näinpä juuri! Tälläkin keskustelupalstalla vaahdotaan tämän tästä ennaltaehkäisyn perään, mutta ei sitten kuitenkaan aina ymmärretä, että nimenomaan noihin "pienempiinkin" toistuviin kiusantekoihin ja isompiin kertatekoihin pitäisi puuttua ja tarjota jatkumoa. Valitettavasti resurssi ei tämän päivän Suomessa riitä tarttumaan jokaisen lapsen ja nuoren hätähuutoon...ei ennen kuin ehkä tapahtuu jotain perutttamatonta.
ja se on ihan pirun nurinkurista. sillä ennallaehkäisyllä säästettäisiin parhaimmassa tapauksessa henkiä, edes tämän nuoren oma elämä. se on myöhäistä sitten kun henki on viety tai elämälle on muuten tehty peruuttamatonta haittaa joka vaikeuttaa kaikkea loppuelämäksi.

keuruulainen oppilas
Eli juu Keuruun yläaste ja lukio evakuoitiin äsken. Oppilaat läheetettiin kotiin poliisin toimesta. Eli poliisi kävi koululla puhumassa ja sanomassa että ei koulua enää tänään. Viime yön ovat yläastetta ja lukiota tutkineet, ei löytynyt mitään epäilyttävää. Oppilaat lähetetty siis kotiin. Määräys EI koskenut ala-astetta, eli ala-asteelaiset koulussa normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja JJJ:
Heitänpä vaan nyt tälläisen ajatuksen tähänväliin että kuka on väittänyt että tekijä on poika??? Otettaisiinko tyttöjen uhkaukset sit enemmän "hätähuutona"????
Hyvä kysymys. Uskon, että tytöt otetaan enemmän vakavissaan... tuudittaudutaan liikaa sellaseen, että no pojathan ne on poikia. Uskon myös, että poikien on vaikeampi saada hätähuuto läpi, kaikkien kuultavaksi. Sanotaan, älä itke iso poika, miehet ei paru, eikä tunteile... tämmäset jutut elää vahvasti yhteiskunnassa. Sitten tulee näitä äärimmäisiä hätähuutoja ja epoätoivoisia tekoja.

Tytöt ei ehkä onnekseen pääse etenemään näin pitkälle, koska ovat juuri tyttöjä.

pojat on poikia??
Juuri lueskelin aiheesta artikkelia (en nyt muista kirjoittajan nimeä). Aivan liian usein poikien tekemiset kuitataan ajatuksella "pojat ovat poikia" ja tyttöjä kasvatetaan tiukemmin (= niin kuin poikiakin tulisi kasvattaa). Minä uskon siihen, että jokainen henkilö, joka uhkaa muiden henkeä tahallaan, vaikkakin "leikillä", tulisi saattaa vastuuseen teoistaan. Mielestäni kukaan normaali ihminen ei tee tämmöistä, vaan henkilö tulisi ohjata semmoiseen hoitoon, jota hän tarvitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja pojat on poikia??:
Juuri lueskelin aiheesta artikkelia (en nyt muista kirjoittajan nimeä). Aivan liian usein poikien tekemiset kuitataan ajatuksella "pojat ovat poikia" ja tyttöjä kasvatetaan tiukemmin (= niin kuin poikiakin tulisi kasvattaa). Minä uskon siihen, että jokainen henkilö, joka uhkaa muiden henkeä tahallaan, vaikkakin "leikillä", tulisi saattaa vastuuseen teoistaan. Mielestäni kukaan normaali ihminen ei tee tämmöistä, vaan henkilö tulisi ohjata semmoiseen hoitoon, jota hän tarvitsee.
Aivan!

Koululainen.
Alkuperäinen kirjoittaja vitsake:
Evakuoiko ne myös vieressäolevan ala-asteen? Poika on menny sinne jo kahdeksaksi ja tyttö pitäis viedä nyt kymmeneksi... En taida viedä ja pojankin haen sieltä pois...
Ite opiskelen ylä-asteella ja koulu tyhjennettiin, mutta viereisiä ala-asteita ei tyhjennetty jotka ovat kivenheiton päässä !!!!!

toinen keuruulainen
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Onkohan tuo koulu suljettu vielä illan liikuntavuorojen aikaan?

Ja anteeksi näin triviaali kysymys tässä ketjussa, mutta kysynpä silti jos joku olis kuullut.
luulen, että kyllä. ainakin naisvoimistelijoiden jumpat on tietääkseni peruttu.

-.-
jokohan nyt päättäjät alkavat ymmärtää että kouluissa on sitä todellista psykologin tarvetta. koska jos lapsella on paha olla niin tuollaiseen sitä sitten puretaan kun kukaan ei kuuntele eikä välitä.

Juuri ala-asteelta palasin ja heilläon siellä "normaali" koulupäivä, tosin poliisit vartio piha-aluetta. Omat lapset sai ottaa kotiin jos halusi. Tekijät ovat jo kuulemma poliisin tiedossa ja asia hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiitos ja hyvästi:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Hätähuutoja nuokin.
Mitä hemmetin hätähuutoja? Huomion kerjäämistä, ilkivaltaa ja kurin puutetta!
Ihminen jolla ei ole paha olla ei tee tuollaista. Ei harrasta ilkivaltaa ja kerjää noin sairaalla tavalla huomiota. Onko noin vaikea ymmärtää miksi nuo tekee noista uhkauksista hätähuutoja?

Yhteistyössä