Ketkä pitää vihkisormusta, kihlasormusta oikeassa

  • Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti
en tiedä pitääkö jonkun tietyn maalaiset, mutta osa muslimeista (maasta mistä hyvänsä, myös suomalaiset muslimit) pitävät oikeassa. Itse en pidä oikeassa, vaan vasemmassa ja olen muslimi, mutta tiedän ihmisiä jotka pitävät. Syynä on se, että meillä on tavallaan oikea käsi tarkoitettu syömiseen yms ja vasen käsi sitten vaan alapesuja ja muita varten, vaikka onkin hyvä hygienia, mutta silti ei tarvi miettiä mitä on samalla kädellä joskus tehnyt millä syö voileipaa :whistle: Islamissa on myös hygienia tärkeä asia ja vessan yms jälkeen pitää aina pestä kädet jne.. Monet näkevät että se oikea "puhdas käsi" on parempi vihkisormukselle :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ortodoksit pitävät oikeassa vihkisormusta ja kihlasormusta vasemmassa.

no tuota, korjaisin hieman. Oikeaoppisesti ortodokseilla on vain se yksi sormus, joka laitetaan oikeaan nimettömään kihlaustoimituksessa. Mutta koska monet eivät nykyisin mene kihloihin kirkollisen kaavan mukaan vaan vain nimellisesti, niin laittavat sen sormuksen ehkä sitten vasempaan ja kun sitten se kihlaustoimitus on vihkikaavan alussa, niin silloin sormus tulee oikeaan. Mutta siis nykyisinkin on mahdollista mennä kirkossa kihloihin ja sitten myöhemmin naimisiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Narkissos:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ortodoksit pitävät oikeassa vihkisormusta ja kihlasormusta vasemmassa.

no tuota, korjaisin hieman. Oikeaoppisesti ortodokseilla on vain se yksi sormus, joka laitetaan oikeaan nimettömään kihlaustoimituksessa. Mutta koska monet eivät nykyisin mene kihloihin kirkollisen kaavan mukaan vaan vain nimellisesti, niin laittavat sen sormuksen ehkä sitten vasempaan ja kun sitten se kihlaustoimitus on vihkikaavan alussa, niin silloin sormus tulee oikeaan. Mutta siis nykyisinkin on mahdollista mennä kirkossa kihloihin ja sitten myöhemmin naimisiin.
Meillä jos mieheni olisi ottanut kihlasormuksen hän olisi sitä pitänyt vasemmassa kädessä ja sitten häissä vihkisormus tulee oikeaan, tosin silloinhan ei enää kihlasormusta tietenkään pidetä. Ja mieheni on siis kreikkalainen. :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
entä jos syökin vasemmalla ja tekee ne alapesut oikealla? :D
no se on väärinpäin, kun suurin osa maailman ihmisitä on oikeakätisiä kun Jumala on niin luonut. Islamissa myös vasenkätiset opettelee syömään oikealla, vaikka esim kirjottaisi vasurilla.
No just joo!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
entä jos syökin vasemmalla ja tekee ne alapesut oikealla? :D
no se on väärinpäin, kun suurin osa maailman ihmisitä on oikeakätisiä kun Jumala on niin luonut. Islamissa myös vasenkätiset opettelee syömään oikealla, vaikka esim kirjottaisi vasurilla.
No just joo!!!
No kukaan muslimi ei kyllä itse valita siitä, vaan pitää sitä ihan ok:na. Oikea käsi meillä vaan sattuu olemaan "hyvä käsi" vaikea selitää, mutta niin on. Mutta eihän sinun ole pakko sitä noudattaa, eli turha siitä mieltä pahoittaa :hug: :whistle:
 
ChildOfJ
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
entä jos syökin vasemmalla ja tekee ne alapesut oikealla? :D
no se on väärinpäin, kun suurin osa maailman ihmisitä on oikeakätisiä kun Jumala on niin luonut. Islamissa myös vasenkätiset opettelee syömään oikealla, vaikka esim kirjottaisi vasurilla.
Jumalan kiitos (siis Jumalan, johon minä uskon ja jolle kelpaan sellaisena kuin olen, myös vasenkätisenä), että en ole syntynyt muslimiksi!

 
Alkuperäinen kirjoittaja ChildOfJ:
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
entä jos syökin vasemmalla ja tekee ne alapesut oikealla? :D
no se on väärinpäin, kun suurin osa maailman ihmisitä on oikeakätisiä kun Jumala on niin luonut. Islamissa myös vasenkätiset opettelee syömään oikealla, vaikka esim kirjottaisi vasurilla.
Jumalan kiitos (siis Jumalan, johon minä uskon ja jolle kelpaan sellaisena kuin olen, myös vasenkätisenä), että en ole syntynyt muslimiksi!
kyllä vasenkätiset kelpaa, niidenkin parhaaksi on tuo sääntö tehty. uskomme samaan Jumalaan kuin kristityt ja juutalaiset, eli mihin Jumalaan sinä sitten uskot? No kuitenkin sinä saat uskoa mihin uskot ja minä saan uskoa mihin uskon. Itse olen tyytyväinen ettei mun tarvi olla esim kristitty, koska musta siinä on niin paljon epäkohtia. Mutta jokainen tavallaan ja tuomiopäivänä tavataan
:saint:
 
vierailija
Oikeassa. Vasemmassa ei ole tarvittavia nakkia sormuksien pitämiseen :LOL:

Voi ei!! Onkohan jotkut päätellyt siitä, että olisin leski, ortodoksi tai muuten outo ja huomion hakuinen rouva? Miten asian voisi korjata etten tulisi väärin ymmärretyksi ja miespolo joutuisi häpeämään tietämättömyyttäni? Pappi ei asiasta sanonut mitään, kun asia tuli puheeksi ennen alttarille menoa :confused:
 

Yhteistyössä