Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

"vieras"
evoluutioteoriakin on vain teoria.
Totta kyllä. Raamattu olisi uskottavampi jos sekin olisi teoria. Uskovaisten uskottavuusongelma johtuu pitkälti siitä että väittävät tietävänsä miten asiat on, täydellä varmuudella. Tämä on ongelmallista koska heilläkään ei ole mitään kättä pitempää millä todistaa väitteensä.

Sen sijaan maailma on täynnä vihjeitä siitä että Raamattu on väärässä tai että uskovaset lukevat sen väärin. Mitä enemmän aikaa ja resursseja ihmiskunta käyttää maailman tutkimiseen ja hahmottamiseen, sitä ankeammaksi kreationistien asema muuttuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Gravitaatioteoriakin on vain teoria, mutten silti suosittele hyppäämään kerrostalon katolta siinä hurskaassa uskossa, että Jumala kumoaa fysiikan lait ja hyppääjä laskeutuu maahan kuin höyhen.

Reinikainen ei ansaitse vastustusta, vaan sääliä. Häntä pitää taputtaa olalle ja sanoa: "Kyllä se siitä, Pekka. Moni maksukykyinen lukija on sinun kanssasi aivan samaa mieltä. Osta kirjoistasi saamilla rahoilla jotain kivaa, vaikkapa Israelin matka."
 
"vieras"
niin, sitä kun ei kukaan varmaksi tiedä.
Missä Raamatuilla vuoratussa tynnyrissä sinä olet elänyt jos tosissaan uskot, että maailma on noin 6000 vuotta vanha? Aivan tasan varmasti tiedetään tieteellisen tutkimuksen ansiosta, että tämä pallo on alkanut muotoutumaan miljardeja vuosia sitten. Miljardeja, ei miljoonia.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
niin, enpä minä väitäkään mitään absoluuttiseksi totuudeksi, toisin kuin te useimmat. tuntuu sille, että moni ei vaan periaatteen vuoksi suostu ajattelemaan maailman synnylle toista vaihtoehtoa, koska ala-asteella on opetettu niin tai näin.
Tai kovissa "Jumalan etsimis vaiheissa" (jokaisella ihmisellä on muuten tuo vaihe elämässään) on päntätty kaikki tieteenkirjat läpi, ettei vaankaan vahingossakaan alettaisi uskoa siihen että Jumala on olemassa...
 
Gravitaatioteoriakin on vain teoria, mutten silti suosittele hyppäämään kerrostalon katolta siinä hurskaassa uskossa, että Jumala kumoaa fysiikan lait ja hyppääjä laskeutuu maahan kuin höyhen.

Reinikainen ei ansaitse vastustusta, vaan sääliä. Häntä pitää taputtaa olalle ja sanoa: "Kyllä se siitä, Pekka. Moni maksukykyinen lukija on sinun kanssasi aivan samaa mieltä. Osta kirjoistasi saamilla rahoilla jotain kivaa, vaikkapa Israelin matka."
aika huono esimerkki...
 
vieras 34
jaahas... luitkos koko jutun minkä laitoin?
Minä luin, mutta miksi ihmeessä se on aina tuo kristinuskon maailmanluontinäkemys ja jumala vs. tiede ja evoluutio? Kristinusko on vain uskonto muiden joukossa, miksi sitä pitää noin ylistää hirveesti ja aina sen kautta perustella jotain. "Muttaku raamatussa sanotaan sitä ja tätä..."
Miksi evoluutio ja tiede ylipäätänsä katsotaan uhkaavan jotain pysyvää ja ikuista? Ei sen katsotakaan, sen sijaan sen katsotaan uhkaavan nimenomaan uskontoja jotka ovat nimensä mukaisia.
 
"Mystikko"
UniQuePopPy
Olet ihana. :)

Olen itse ehkä enemmänkin aatteeltani mystikko, joskin myös olen kristitty (kaikki kun pitää määritellä... ;) ). Omaan kokemusmaailmaani mahtuu sekä tiedettä että uskoa. Koen, että kuka minä olen sanomaan mikä on totta ja mikä ei. Uskon, että on jotain meitä suurempaa ja uskon jumalaan, mutta onko se täysin sellainen kristittyjen Jumala kuin Raamattu sanoo... En tiedä.

Olitte juuri keskustelleet siitä, että voiko maailma olla 6000 vuotta vanha. No, miksei. Tiedemiehet sanovat, että maailma olisi miljardeja vuosia vanha. Saattaa olla. Toisaalta, ihminen on myös erehtyväinen. Ei se maailma litteäkään ollut... ;)
 
"vieras"
niin, enpä minä väitäkään mitään absoluuttiseksi totuudeksi, toisin kuin te useimmat. tuntuu sille, että moni ei vaan periaatteen vuoksi suostu ajattelemaan maailman synnylle toista vaihtoehtoa, koska ala-asteella on opetettu niin tai näin.
Väität olevasi uskovainen joka ei varmuudella usko Jumalan olemassaoloon?

Ala-asteella opetetaan että tiede ei anna vastauksia kaikkiin kysymyksiin eikä opetus sulje pois Jumalan olemassaoloa. Koulussa ei opeteta että juuri raamatun luomiskertomusta pitäisi lukea kirjaimellisesti koska kukaan ei tiedä onko se edes oikea kirja.
 
"vieras"
[QUOTE="Mystikko";28104155]UniQuePopPy
Olet ihana. :)

Olen itse ehkä enemmänkin aatteeltani mystikko, joskin myös olen kristitty (kaikki kun pitää määritellä... ;) ). Omaan kokemusmaailmaani mahtuu sekä tiedettä että uskoa. Koen, että kuka minä olen sanomaan mikä on totta ja mikä ei. Uskon, että on jotain meitä suurempaa ja uskon jumalaan, mutta onko se täysin sellainen kristittyjen Jumala kuin Raamattu sanoo... En tiedä.

Olitte juuri keskustelleet siitä, että voiko maailma olla 6000 vuotta vanha. No, miksei. Tiedemiehet sanovat, että maailma olisi miljardeja vuosia vanha. Saattaa olla. Toisaalta, ihminen on myös erehtyväinen. Ei se maailma litteäkään ollut... ;)[/QUOTE]

Mystikko näkee maailman huomattavasti eritavalla kuin uskovainen. Raamatun Jumala ja Jeesuksen kertoma Isä ovat eriasioita. Kun evankeliumeita lukee, niin huomaa että vain Juudas kaikista opetuslapsista ymmärsi mistä oli kyse, joten ei ihmekään ettei asia valkene etenkään uskovaisille joilta tuo on salattu.
Kirkkohan hylkäsi Jeesuksen opetukset harhaoppina ja siksi niitä ei raamatussakaan ole kuin muutama tarkkaan valikoitu, joka ei uhkaa kirkon oppia ja heidän jumalkuvaansa.

Maailman ei luultu olevan litteä, mutta se tuli litteäksi koska kirkon näkemys elämästä ja kuolemasta, kuin myös maailmasta, oli se jota piti uskoman. Siksi maailmasta tuli litteä, kunnes lopulta tarpeeksi moni pystyi taas todistamaan ettei se ole litteä sittenkään.
 
"vieras"
[QUOTE="Mystikko";28104155]UniQuePopPy
Olitte juuri keskustelleet siitä, että voiko maailma olla 6000 vuotta vanha. No, miksei. Tiedemiehet sanovat, että maailma olisi miljardeja vuosia vanha. Saattaa olla. Toisaalta, ihminen on myös erehtyväinen. Ei se maailma litteäkään ollut... ;)[/QUOTE]

Niin ja onhan kirkko jo tunnustanut, että tuo käsitys maailman iästä on väärä ja että alkuräjähdys teoria, joka tapahtui miljardeja vuosia sitten, on toimivampi. Samoin kuin tuossa litteän maapallon tapauksessa, kirkkokin korjaa väitteitään kun tarpeeksi vaan ihmiset alkavat niihin todisteiden valossa uskomaan.
Onhanhan se vaikea väittää mustaa valkoiseksi, jos suurin osa ihmisistä näkee asian toisin, pakko tehdä myönnytyksiä ja korjata käsityksiä ettei uskottavuus menisi täysin. Etenkin kun kirkon valta on murentunut olemattomiin johtuen siitä että ihmiset alkavat olla kaikki koulutettuja ja siten voivat muodostaa omkan kuvansa maailmasta ja asioista.
Tosin, tuokaan ei tee siitä kuvasta aitoa, koska se perustuu vaan niille olettamuksille mitä heille on opetettu ja siten he luulevat sitä todeksi.
Kuinka vanhemmat voisivatkaan opettaa lapselleen mikä on oikein ja mikä on väärin, jos he itsekään eivät sitä tiedä. Joten mistä lapsi voisi aikuisenakaan tietää mikä on oikein ja mikä väärin, jos on ottanut vanhempiensa opetuksen totena.
Vaikea on ihmisen kyseenalaistaa sitä minkä varjossa on kasvanut.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28104269]Gravitaatioteoria on oikein hyvä esimerkki siitä että vaikka omin silmin näemme miten gravitaatio vaikuttaa niin emme täydellä varmuudella tiedä miten se toimii. Sama pätee evoluutioteoriaan.[/QUOTE]

Jep, evoluutiota tapahtuu, mutta onko se valmis polku joka on luotu viemään määränpäähän, sitä tarina ei kerro.
 
"vieras"
Tai kovissa "Jumalan etsimis vaiheissa" (jokaisella ihmisellä on muuten tuo vaihe elämässään) on päntätty kaikki tieteenkirjat läpi, ettei vaankaan vahingossakaan alettaisi uskoa siihen että Jumala on olemassa...
Väittäisin että Jumalan etsimisvaihe tulee vain tietynlaisille ihmisille. Itse oivalsin jo pikkupentuna että mahdollisen Jumalan olemassaoloa on loogisesti mahdotonta todistaa joten etsintä oli ohi ennn kuin ehti alkaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28104303]Väittäisin että Jumalan etsimisvaihe tulee vain tietynlaisille ihmisille. Itse oivalsin jo pikkupentuna että mahdollisen Jumalan olemassaoloa on loogisesti mahdotonta todistaa joten etsintä oli ohi ennn kuin ehti alkaa.[/QUOTE]

Siksi pitääkin hylätä perinteinen loogisuus ja kaikki mahdolliset asiaan vaikuttavat tiedot ja opit niin tieteelliset kuin uskonnolliset.
Jumalaa ei tarvitse etsiä kaukaa, mutta Jumalan löytäminen ei olekaan se pointti nyt tässä, vaan pointti on se tie josta jo Jeesus opetti. Sä et voi olla löytämättä Jumalaa, koska et ole koskaan Hänestä erossa, mutta sä hukut tähän aineelliseen maailmaan ja itse luomaan elämääsi siten ettet löydä edes tietä. Siksi on tärkeä juurikin hylätä kaikki, jotta voisi saada kaiken. Vain etsivä löytää.
Jeesus kertoi että Hän tuli ihmisten keskelle etsimään janoisia, mutta Hän ei löytänyt yhtään janoista. Sen sijaan kaikki olivat juopuneita, sisäisesti sokeita jotka tyhjänä tulivat maailmaan ja tyhjinä lähtivät. Mutta vaikka ihmiset ovatkin nyt juopuneita, se ei tarkoita etteivätkö he jossain välissä lakkaisi juomasta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28104341]Sä et voi olla löytämättä Jumalaa, koska et ole koskaan Hänestä erossa, mutta sä hukut tähän aineelliseen maailmaan ja itse luomaan elämääsi siten ettet löydä edes tietä. Siksi on tärkeä juurikin hylätä kaikki, jotta voisi saada kaiken. Vain etsivä löytää.[/QUOTE]

Tarkoituksenhakuinen etsintä vaatii että on joinkinlainen tarve Jumalalle. Jos ihminen ei koe mitään selittämättömiä vääryyksiä tai suuria vaikeuksia elämässään niin Jumalalle ei ole tarvetta eikä etsintään tule lähdettyä.

Jumalaton elämä on kätevä koska tarkoittaa että voi säilyttää loogisen ajattelun eikä tarvitse noudattaa uskovaisia sitovia käskyjä ja sääntöjä. Ainoa ongelma ei-uskovaisen elämässä on uskovaisten into puuttua ei-uskovaisten elämään. Päivi Räsänen ja kumppanit pitää ateistit aktiivisena.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28104465]Tarkoituksenhakuinen etsintä vaatii että on joinkinlainen tarve Jumalalle. Jos ihminen ei koe mitään selittämättömiä vääryyksiä tai suuria vaikeuksia elämässään niin Jumalalle ei ole tarvetta eikä etsintään tule lähdettyä.

Jumalaton elämä on kätevä koska tarkoittaa että voi säilyttää loogisen ajattelun eikä tarvitse noudattaa uskovaisia sittovia käskyjä ja sääntöjä. Ainoa ongelma ei-uskovaisen elämässä on uskovaisten into puuttua ei-uskovaisten elämään. Päivi Räsänen ja kumppanit pitää ateistit aktiivisena.[/QUOTE]

Ei Päivi Räsänen ole mikään selitys sille, miksi näihin ketjuihin tulee ihmisiä, jotka ei usko, mutta jotka haluaa päivästä toiseen pohtia uskomista. Minä en jaksaisi koko ajan vatvoa asioita, joihin en usko ja joista en välitä.
 
sillä vaan vastasin jotain tuohon turbojurbon juttuun, koska jotkut tuntuu väittävän itsekkäästi siitäkin vaikka eivät ole olleet täällä maapallolla silloin kun tämä kaikki on syntynyt. Eli väittävät jotain ehdottomaksi totuudeksi vaikka eivät voi mitenkään olla siitä varmoja :) minulle historialla ei ole mitään väliä, varsinkaan sen sivuseikoilla...

Tässä vaan jotenkin tuli mieleen, että mun olisi varmasti hyvä kertoa, miksi mä täällä uhraan aikaani. Jumala on ollut tosi hyvä minulle, mikään maailmassa ei voi antaa tällaista kuin usko Jeesukseen :) Ja haluan siitä myös todistaa muille :)

voin siitä jossain vaiheessa kertoa tarkemmin, nyt ei riitä aika keskittymiseen...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28104465]Tarkoituksenhakuinen etsintä vaatii että on joinkinlainen tarve Jumalalle. Jos ihminen ei koe mitään selittämättömiä vääryyksiä tai suuria vaikeuksia elämässään niin Jumalalle ei ole tarvetta eikä etsintään tule lähdettyä.

Jumalaton elämä on kätevä koska tarkoittaa että voi säilyttää loogisen ajattelun eikä tarvitse noudattaa uskovaisia sitovia käskyjä ja sääntöjä. Ainoa ongelma ei-uskovaisen elämässä on uskovaisten into puuttua ei-uskovaisten elämään. Päivi Räsänen ja kumppanit pitää ateistit aktiivisena.[/QUOTE]

Kuka puhui uskovaisesta elämästä? Tuossa aiemmin mystikko puhui omista aatteistaan, mutta ei kyse ole mistään uskovaisten säännöistä tms.
Ja kuten sanoin, ihmiset ovat juopuneita, ne eivät koe kaipaavansa mitään sen takia. Paluu jumalykseyteen voi tapahtua vain sitten kun he lakkaavat juomasta, alkavat kyseenalaistaa sitö totuutta mitä heille on maailmasta kerrottu ja mitä he näkevät.
Ei ihminen voi nähdä maailmaa harhana, ellei hän ensin saa tietoa asiasta mm. opiskelemalla fysiikkaa tai mystiikkaa. Sitä on vaikea kyseenalaistaa mitään, jos ei ole ensin kipinää.
Eikä tuo tarkoita että kaikkien pitäisi muuttua, oppia. Jokainen toimii oman vapaan tahtonsa rajoissa, sikäli mikäli vapaata tahtoa edes on.
 
[QUOTE="vieras";28104193]Väität olevasi uskovainen joka ei varmuudella usko Jumalan olemassaoloon?

Ala-asteella opetetaan että tiede ei anna vastauksia kaikkiin kysymyksiin eikä opetus sulje pois Jumalan olemassaoloa. Koulussa ei opeteta että juuri raamatun luomiskertomusta pitäisi lukea kirjaimellisesti koska kukaan ei tiedä onko se edes oikea kirja.[/QUOTE]

kyllä olen uskovainen, mutta en ole kaikkitietävä.. Ja uskon täysin siihen mitä raamatussa kerrotaan, mutta eihän siinäkään kerrota kaikkia yksityiskohtia maailman synnystä. Sehän uskossa onkin pointti, ei sitä eletä historian takia vaan tulevaisuuden.
 
"vieras"
sillä vaan vastasin jotain tuohon turbojurbon juttuun, koska jotkut tuntuu väittävän itsekkäästi siitäkin vaikka eivät ole olleet täällä maapallolla silloin kun tämä kaikki on syntynyt. Eli väittävät jotain ehdottomaksi totuudeksi vaikka eivät voi mitenkään olla siitä varmoja :) minulle historialla ei ole mitään väliä, varsinkaan sen sivuseikoilla...

Tässä vaan jotenkin tuli mieleen, että mun olisi varmasti hyvä kertoa, miksi mä täällä uhraan aikaani. Jumala on ollut tosi hyvä minulle, mikään maailmassa ei voi antaa tällaista kuin usko Jeesukseen :) Ja haluan siitä myös todistaa muille :)
Tuohan on se ongelma, ihminen luulee omaavansa ehdottoman totuuden. Mutta mikä totuus hänellä on kuin se minkä hänen vanhempansa hänelle opettivat. Vauvalla on totuus, pieni vauva ei tunnista itseään peilistä, koska se on totuus. Vanhemmat luovat hänelle identiteetin, erottavat hänet kaikesta omaksi yksilökseen ja siitä tulee hänen totuutensa. Jos eivät vanhemmat sitä tee, niin ympäristö sen tekee.
Silloin lapsi saa sen totuuden mikä vanhemmillaan oli, se on heidän totuutensa, ei lapsen. Lapsi menettää omansa ja elää elämänsä toisen varjossa.

Ihmiset vannovat aina jonkin nimeen, toisille se on Jumala joka tuo kaikkea hyvää, toisille se on raha ja usko siihen. Mutta kuinka moni heistä on kuolemalta välttynytkään? Miten paljon pitää olla rahaa että saavuttaa jotain pysyvää, miten paljon pitää uskoa ettei sairaus runtelisi ja veisi ruumista? Ihmiset keskittyvät vääriin asioihin ja tekevät kaiken kuten miljoonat ovat ennen heitä tehneet ja tulevat heidän jälkeensä tekemään. Saman he opettavat lapsilleen, saman minkä he itse oppivat vanhemmiltaan.
Vain osa tajuaa kyseenalaistaa kaiken ja päästä irti tuosta kierteestä ja rupeavat oppimaan jotain uutta joka lopulta avaa heidän sokeutuneet silmänsä.
 
"vieras"
kyllä olen uskovainen, mutta en ole kaikkitietävä.. Ja uskon täysin siihen mitä raamatussa kerrotaan, mutta eihän siinäkään kerrota kaikkia yksityiskohtia maailman synnystä. Sehän uskossa onkin pointti, ei sitä eletä historian takia vaan tulevaisuuden.
Ei ole historiaa ilman tulevaisuutta ja toistappäin. Aika on suhteellista, Einstein antoi ihmisille sen tiedon. Silti harva sitä ymmärtää, koska kouluissa ei taideta opettaa asiasta. Se että oli eilinen, niin myös huominen on, aivosi jaksottelevat nuo erikseen jotta voisit toimia maailmassa jossa aika on suhteellista. Mutta se ei tarkoita etteikö huomista olisi eilisestä riippumatta, se mitä aivosi kertovat sinulle, ei ole kuin osa totuutta.
Jotta voisit ajatella, pitää sulla olla eilinen, jotta voisit elää, pitää sinulla olla huominen. Silti ne molemmat ovat vain aivosi luomia kuvia. Joten niistä on turha tehdä mitään pysyvää.
Tuon takia ihmisten on vaikea kyseenalaistaa mitään, ne elävät elämää kuin se olisi vuoristorataa joka vie tilanteesta toiseen. Pitäisi oppia jarruttamaan ja pysähtymään tähän hetkeen joka on ainut totuus.
 
[QUOTE="vieras";28104465]Tarkoituksenhakuinen etsintä vaatii että on joinkinlainen tarve Jumalalle. Jos ihminen ei koe mitään selittämättömiä vääryyksiä tai suuria vaikeuksia elämässään niin Jumalalle ei ole tarvetta eikä etsintään tule lähdettyä.

Jumalaton elämä on kätevä koska tarkoittaa että voi säilyttää loogisen ajattelun eikä tarvitse noudattaa uskovaisia sitovia käskyjä ja sääntöjä. Ainoa ongelma ei-uskovaisen elämässä on uskovaisten into puuttua ei-uskovaisten elämään. Päivi Räsänen ja kumppanit pitää ateistit aktiivisena.[/QUOTE]

Jumala kutsuu jokaista ja tavoittelee/puhuttelee jokaista, harva vaan valitettavasti oivaltaa tarttua tuohon kutsuun. Hyvä kohta raamatussa tuohon asiaan liittyen on tämä:

Evankeliumi Matteuksen mukaan 22

1. Ja Jeesus rupesi taas puhumaan heille vertauksilla ja sanoi:
2. "Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
3. Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
4. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
5. Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
6. ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.

7. Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.
8. Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.
9. Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'
10. Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
11. Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
12. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
13. Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
14. Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."
 

Yhteistyössä