Vielä haluaisin laittaa teidän kommentoitavaksi tämä teeman, jota palstoilla paljon parjataan:
"kun ystävä tulee raskaaksi". Olen lukenut paljon negatiivisista tuntemuksista ja siitä, kuinka ystäväsuhteet kariutuvat. Itse olen jotenkin härkäpäisesti ajatellut, etten anna tämän lapsettomuusasian pilata elämäni parhaita asioita, ja ystävät eittämättä kuuluvat niihin. Toistaiseksi olen pärjännyt hyvin. Jos joskus saan lopullisen tuomion etten koskaan tule lapsia saamaan tai luovun yrittämisestä, en tiedä miten sitten reagoisin. Niin kauan kun on toivoa, jaksan ajatella, ehkä minäkin joskus. Tämä ei tarkoita, ettenkö kokisi negatiivisia tuntemuksia, kateutta, mustasukkaisuutta ja vihaakin raskaana olevia tai lapsia jo saaneita ystäviäni kohtaan. Laitan tuohon lainauksen viestistä, jonka naputtelin kympin hoidot pinoon:
"vielä noista vauvauutisista täytyy kertoa toisentyyppinen kokemus. Mulla on tiivis ystäväporukka, kolme naista + minä. Kahdella heistä on jo pari lasta. Jotenkin siihen on tottunut, kun ne muksut ovat syntyneet jo ennen minun tätä hoitorumbaa. Mutta nyt vähän aikaa sitten se kolmaskin kertoi tulleensa raskaaksi... Ensin reagoin hirmuisella mustasukkaisuudella. Sain raivokohtauksen, kun en löytänyt kaupasta juuri sellaista grilliä kuin olin nähnyt kaverillani olevan. Kaverini mies kun sai aikaan sillä NIIN hyvät muurinpohjaletut... Raivosin autossa ja miesparkani yritti kuljettaa minua kaupasta toiseen grillinhakumatkalla. Voi mies parkaa... No, pari viikkoa sitten meillä oli "tyttöjen mökki-ilta" ja vähällä piti etten jäänyt pois, kun en tiennyt miten kestän raskaana olevaa ystävääni. Menin kuitenkin. Kuinka ollakaan tuo tapahtuma toi meidät yhä tiukemmin yhteen, kun koko illan kuuntelimme näiden kahden mamman valitusta lapsiperheen arjesta: Miten kamalaa se on ja miten ei ole lainkaan omaa aikaa, mitään ei ehdi harrastaa jne. jne. Olisipa heiltä tosiaan toivonut hieman hienovaraisempaa käytöstä kun yksi odottaa esikoistaan ja toinen on lapsettomuushoidoissa. No, tässä porukassa kävi nyt siis niin, että minä ja raskaana oleva ystäväni haemme lohtua toisistamme kun kumpikin haaveilemme esikoisesta, kumpikin omalla tavallaan ja haluamme laittaa luun kurkkuun näille valittaville negatiivisille mammoille. Nyt tavoitteeni on olla raskaana, ennen kuin ystäväni vauva syntyy. Jos näin ei käy, en tiedä kuinka reagoin. Se nähdään sitten. Uskon, että kaikista näistä kiemuroista huolimatta ystävyys säilyy, vuosien varrella on selvitty pahoista paikoista. Edellisen kerran koimme kriisin kun yksi näistä ystävistä sai toistuvia keskenmenoja ja toinen tuli raskaaksi samoihin aikoihin. Kaiken avain on ollut se, että jokainen saa sanoa just sen miltä tuntuu."
Tähän täydennyksenä vielä, että porukalla nauroimme omalle "grillinmetsästysraivokohtaukselle". Kaverini sitten vielä totesi: "ostettiin muuten hyvä lisävaruste siihen grilliin. Haluatko kuulla...
" Ja eikun ostoksille taas.. ! Täytyy toivoa, ettei kaverini ala sisustaa kotiaan. Voipi tulla meille kalliiksi...