Kävin nyt maanantaina leikkauttamassa alaviisaudenhampaan toiselta puolelta. Itselläni on ollut ihan järkyttävä hammaslääkäripelko nimenomaan liittyen hampaan poistoon, koska joskus teini-ikäisenä minulta poistettiin oikomishoitojen takia hampaita ja se oli todella karmea ja kipeä kokemus. Ilmeisesti silloin sattunut huono ja osaamaton lääkäri kun ei puuduttanut kunnolla.
Olen tätä viisuriasiaa kauan jo pelännyt ja vihdoin päätin uskaltaa ottaa toisen noista alahampaista pois, koska lääkäri sanoi sen olevan jotenkin viallinen (reikä, kiillevaurio tms...). Hammas kuitenkin puhkeamattomana ikenen sisällä, joten leikkaamaan piti ruveta. Yksityisellä kävin ja todella osaavan ja ihanan suukirurgin sain siihen hommaan.
Sain rauhoittavan esilääkityksen (diapam) tuntia ennen operaatiota, mutta mitään vaikutusta sillä ei kyllä ollut, joten sain toisen juuri ennen tuoliin istumista. Silläkään ei paljon vaikutusta ollut. Lääkäri vain ihmetteli miten minun kokoisellani pienellä ihmisellä ei muka kaksinkertainen määrä diapamia mitään vaikuta.
No, leikkaamaan ruvettiin, eikä lääkäri onneksi puudutuspiikkejä säästellyt. Jotain 6 kpl taisi niitä suuhun pistää. Mitään en tuntenut koko operaation aikana, vain sen että joku touhusi suussa jotain poran kanssa. Hammas hajotettiin 4 osaan ja noukittiin palasina pois. Koko homma oli nopeasti hoidettu. 45 min meni kokonaisuudessaan aikaa ja siitäkin suurin osa odoteltiin puudustuksen vaikutuksen alkamista.
Jääpussi poskella lähdin kotiin. Itsesulavat tikit laitettiin, jotka pitäisi sulaa 3 viikon kuluttua pois, mutta lääkäri sanoi että viikon päästä voi käydä poistattamassa jos ne alkaa suussa vaivata. Penisiliinikuurin aloitin poistoa edeltävänä iltana. Sairaslomaa sain koko loppuviikon, mikä tuli tarpeeseen, koska kipulääkkeet pisti väsyttämään hirveästi kun en oikeastaan ole sellaisia tottunut syömään. Ja eihän tuo poski mikään miellyttävän näköinenkään ole.
Kipuun minulle määrättiin ketorinia ja panacodia. Panacodia en ole joutunut syömään ollenkaan, ketorinia otin leikkauspäivänä eli maanantaina 3x100mg, tiistaina 2x100mg ja eilen keskiviikkona vielä 1x100mg. Särky ei ole ollut pahaa, enemmänkin ikävää jomotusta leuassa.
Turvotus oli pahimmillaan seuraavana päivänä, nyt on vielä poski turvoksissa mutta alkanut jo helpottaa. Kehtaa jo ihmisten ilmoilla kulkea ilman leuan ympärille kiedottua kaulaliinaa. Tänään on pienoista mustelmaa näkyvillä leuassa. Suu vain ei tahdo kunnolla aueta, joten keittokuurilla olen ollut. Nyt pikku hiljaa alkaa mennä kiinteäkin ruoka alas.
Kaikinpuolin positiivinen kokemus on ollut siihen nähden että pelkäsin ihan älyttömästi operaatiota ja jälkikipua. Ihana lääkäri oli kyllä Mehiläisessä, joka osasi asiansa.