ketään jonka viisaudenhammas olis poistettu leikkaamalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmm

Vieras
tekeekö sen "tavallinen" hammaslääkäri vai pitääkö olla kirurgi tms?
tuleeko toimenpiteen jälkeen sairaslomaa? kovia kipuja? millaisia kokemuksia teillä on tuosta "leikkauksesta"?

kyselen varmaan vähän tyhmiä, mutta kun ei tiedä noista...

Hammaskirurgi mulla teki. Leikkaaminen tarkotti lähinnä vaan sitä, että kun ne ei ole puhjennut, niin ien pitää leikata auki, ennenkuin hammas vedetään pois. Multa otettiin kerralla 3, 2 alhaalta ja 1 ylhäältä. Ylhäällä olevat yleensä lähtee helpommin. Mulla ne hampaat kasvoi takahampaita päin ja tuonsi niitä eteenpäin, niin, että ne ois ennenpitkää tuhonneet ihan terveet takahampaat.

Oli jonkin verran kipuja ja turvotus oli aikamoinen. Mustelmat tulivat näkyviin turvotuksen jälkeen. Ihan hyvin kumminkin paranivat. Olin viikon aika hirveän näköinen, kuin joku marsu. :laugh:

Söin panacodia, se oli kipuun hyvä ja mieliala oli reipas, vaikka naama oli hirveä.

Mulla leikattiin yksi viisaudenhammas, leikkauksen teki tk:n johtava hammaslääkäri, ei siis kirurgi. Puudutuksessa tehtiin, ei tuntunut missään, loppupäivän sain sairaslomaa. Kivut alkoivat iltapäivällä, kun puudutusaineen vaikutus loppui, mutta sain niitä hieman hillittyä migreenilääkkeelläni. Olisi pitänyt älytä pyytää kunnon kipulääkeresepti, mutta en tiennyt sitä silloin. Muutoin jäi ihan positiivinen kuva ja voisin mennä uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja l:
miulla leikkas hammaslääkäri, mutta jos ois oluu syvemmällä, niin sitten ois tarvinnut kirurgin. Saikkua tuli kaksi päivää, vahvat särkylääkkeet.

jos tarvii kirurgin, tehdöäänkö sitä enää hammashoitolassa, pitääkö mennä jonnekin... hmm... erikoisyksikköön vai mitä lie?

Multa leikattiin molemmilta puolilta alhaalta. Tav. hammaslääkäri, en tiä saikusta, kun olin työttömänä. En ainakaan samana päivänä olis voinu töihin mennä, aika ikävät kivut tuli puudutksen hävittyä. Sitten vielä tulehtui toinen puoli ja nousi kuume että kolme päivää podin sitten sitä. Erittäin ikävä kokemus, ei koskaan enää kiitos.

Multa leikattiin keväällä toinen alhaalta+poistettiin saman puolen ylävisuri,päivä saikkua.Syksyllä samainen operaatio toiselle puolelle ja vain sen toimenpidepäivän sain saikkua.Pari päivää söin särkylääkettä molemmilla kerroilla,parin viikon kuluttua ei edes muistanut että on jotain tehty.

mul leikattiin 4 kerralla anestesiassa,olivat niin kiemurassa ja pelkäsin leikkausta niin sain sen nukutuksessa. oli hammaskirurgi kunnallisella puolella ja maksoi jotain 72e. aamulla menin ravinnotta sinne ja klo 12 pääsin pois suunnilleen. tikit oli ikävät kun oli poskeen ommeltu joku kii jotta saa haavan kii tai jotain, tikit oli viikon suussa. join pillillä huoneenlämpöisiä mehukeittoja ekat päivät. ja söin vahvoja kipulääkkeitä,panacodia, mut kaikenkaikkiaan ihan ok juttu. helpottaa kun on jo ohi :)

multa leikkas hammaskirurgi
kunta maksoi mut yksityiselle kun kunnan hammalääkäri oli niin täysi
alhaalta elikattiin ylhäältä vedettiin
ylhäältä lähti helposti kun taas alkaalla sen piti rikkoa se hammas sinne ikenen sisään murusiksi ja vetää pala kerraallaan pois
ei se leikkaus kohta sattunut
mutta sen jälkeinen ilta oli aika kipeä..
otin särkylääkkeitä ja panacodia
muutan viikon oli jonkin varran kipeä..ja mustelma oli..

On leikattu yksi viisaudenhammas.. Ihan oli pieni operaatio. Hammaslääkäri teki terveyskeskuksessa ja ihan puudutuksessa. Pari tikkiä tuli ja särkylääkkeet sekä antibiootit.. Olihan se vähän aikaa kipeä, mutta ei naama turvonnut tai tullut mustelmiakaan. Loppuunsa parani nopeasti ja olen vain iloinen kun pääsin hampaasta eroon :D
Yllättävän hyvä mielikuva siitä kuitenkin jäi, ei mitään kammoja, vaikka hammaslääkärikäynneistä en tykkääkään..

Multa on kirurgi poistanut viisaudenhampaat.

Kaikki kasvoivat miten sattuu, yksi oli matkalla kohti aivoja, yksi olisi puhjennut kitalaesta ja kaksi työnsi toisia hampaita, eli olivat poikittain.

Turvotus oli operaation jälkeen melkoinen, suuhun mahtui pikkulusikat. Kipulääkkeet sain minäkin plus antibioottikuurin.

Mulla ei riittänyt, että ienavattiin, ainakin yksi hammas piti pilkkoa, että se saatiin ulos.

Samalla kertaa poistettiin 2 hammasta, ensin toinen poski ja sitten toinen poski.

Ja turvotusta oli ainakin viikon, ja toisen viikon vielä niin, että suu ei täysin avautunut.

ylhäältä yksi poistettiin. Kirurgi, ja yksityinen oman hampilääkärini kautta kontakti.
Siitä on jo jokunen vuosi että en juuri mitään muista kuin että hienosti sujui. Puudutusaineen vaikutuksen loputtua tulee aika miehekästä särkyä. Pitää purskutella ohjeiden mukaan ne maukkaat litkut mitä määräävät. Ja, et kysy tyhmiä. -Se ei ole mikä tahansa pikku leikkaus mielestäni (ihan maallikko olen). Kannattaa valmistautua hiukan henkisesti ja pitää itseään toipilaana, sen verran säryt tuo surkeutta. Olin törkeät 3 pv sairauslomalla sattuneista syistä johtuen. (Palkanalennuksia, palkanalennuksia jatkuvasti takana ja iso firma).
Ei ollut mitenkään erityisen kallis operaatio muistini mukaan.

Tavallinen hammaslääkäri leikkasi molemmat alahampaat. Ylähampaat lähtikin repimällä. Leikkauspäivä oli saikkua. Kannattaa ottaa särkylääkettä jo etukäteen ja hautoa poskea leikkauksen jälkeen jääpussilla, jottei tulisi mustelmaa ja turvotusta. Minulla oli jälkisärkyä viikon verran. Helppo juttu oli kaiken kaikkiaan.

Mut passitettiin automaattisesti suukirurgille tuota leikkausta varten. Tehtiin paikallispuudutuksessa. Etukäteen oli "suunnittelukäynti" kirurgin luona joka määräs jo samantien sekä kipulääkereseptin että antibiootin ja molempien eka tabletti otettiin tunti ennen leikkausta. Toimenpide oli inhottava mutta ei kivulias. Kipu tuli muutama tunti leikkauksen jälkeen ja oli kovaa lääkkeestä huolimatta. Ekat 4 tuntii puudutuksen loppumisesta oli hirveimmät, sitten pikkuhiljaa alkoi helpottaa. Tosiaan nestemäistä ruokaa vaan pystyi ekat pari päivää syödä. Suu tuntui minullakin oudolta ja ajattelin että onko tikit ommeltu väärin kun oli kans kiinni poskessa niin ettei suu oikeen auennut mutta siitä ne kyl itsestään jotenkin löystyi hiljakseen. Mulla oli tikit 2 viikkoa. Mut aiemminkin olis mun mielestä voinu poistaa kun oli ärsyttävää kun niitä lankoja siellä roikkui ja keräs "töhnää". Hyvä että tehtiin (ja että on ohi). Ei sitä kannata pelätä kuitenkaan. Pahin kipu menee tosiaan kyllä parissa tunnissa. Töitä ei kyl sinäpäivänä pysty tehdä eikä välttämättä seuraavanakaan (minä en ainakaan olisi pystynyt). Varautua kannattaa sillä kipulääkkeellä kuitenkin.

Toinen oli ainakin hammaskirurgi, toisen titteliä en varmaksi tiedä, mutta ei ollut mikään perushammaslääkäri kuitenkaan. Toinen pilkottiin paloiksi leikkauksessa, toisella kertaa kammettiin. Särkylääkettä ei tarvitse ottaa etukäteen, vaan se kannattaa ottaa siinä vaiheessa, kun puudutus rupeaa vähän vähenemään - se oli ihan hammaskirurgin ohje.

Älä hämmästy jos hammaslääkäri nappaa nenän umpeen ja käskee puhaltamaan nenän kautta ylähampaita poistaessa. Joskus sieltä juuresta voi mennä avoin reitti nenäonteloon ja silloin saa antibioottikuurin.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Multa leikattiin keväällä toinen alhaalta+poistettiin saman puolen ylävisuri,päivä saikkua.Syksyllä samainen operaatio toiselle puolelle ja vain sen toimenpidepäivän sain saikkua.Pari päivää söin särkylääkettä molemmilla kerroilla,parin viikon kuluttua ei edes muistanut että on jotain tehty.

paitsi että mun operaatioilla oli väliä vaan viikko ja menin suoraan toimenpiteestä töihin:)
Kyllä asiakkaat hieman katsoivat kun mumisin ja kuola valui:) mutta saikkua ei herunut vaikka olin ihan kirurgilla ja kaikkee:( :D

Ikinä en oo saikkua saanu. Kaikki neljä on poistettu paikallispuudutuksessa. Yksi jouduttiin poistamaan siten, että ien viillettiin auki ja hammas porattiin palasiksi. Siihen tuli tikit viikoksi. Muihin ei ole moisia toimenpiteitä tarvinut tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
tekeekö sen "tavallinen" hammaslääkäri vai pitääkö olla kirurgi tms?
tuleeko toimenpiteen jälkeen sairaslomaa? kovia kipuja? millaisia kokemuksia teillä on tuosta "leikkauksesta"?

kyselen varmaan vähän tyhmiä, mutta kun ei tiedä noista...

Mulle teki tavis-hampilääkäri. Kaks viisuria kerralla, toinen leikattiin. Ei saikkua, opiskelija olin. Burana rulez.

Hammaskirurgi on leikannut multa 3 viisaudenhammasta ja yhden repi hammaslääkäri. Leikkaus on musta kivuttomampi, eikä itse toimenpide ole kipeä. Vähän inhottavan tuntuista. Mutta sen jälkeen särkee ja panadollilla hyvin on pärjätty (vaikka panacodeja aina määrättiin). Kai siitä vähän saikkua voi saada, ainakin sen samaisen päivän vähintään.

Kävin nyt maanantaina leikkauttamassa alaviisaudenhampaan toiselta puolelta. Itselläni on ollut ihan järkyttävä hammaslääkäripelko nimenomaan liittyen hampaan poistoon, koska joskus teini-ikäisenä minulta poistettiin oikomishoitojen takia hampaita ja se oli todella karmea ja kipeä kokemus. Ilmeisesti silloin sattunut huono ja osaamaton lääkäri kun ei puuduttanut kunnolla.
Olen tätä viisuriasiaa kauan jo pelännyt ja vihdoin päätin uskaltaa ottaa toisen noista alahampaista pois, koska lääkäri sanoi sen olevan jotenkin viallinen (reikä, kiillevaurio tms...). Hammas kuitenkin puhkeamattomana ikenen sisällä, joten leikkaamaan piti ruveta. Yksityisellä kävin ja todella osaavan ja ihanan suukirurgin sain siihen hommaan.
Sain rauhoittavan esilääkityksen (diapam) tuntia ennen operaatiota, mutta mitään vaikutusta sillä ei kyllä ollut, joten sain toisen juuri ennen tuoliin istumista. Silläkään ei paljon vaikutusta ollut. Lääkäri vain ihmetteli miten minun kokoisellani pienellä ihmisellä ei muka kaksinkertainen määrä diapamia mitään vaikuta.
No, leikkaamaan ruvettiin, eikä lääkäri onneksi puudutuspiikkejä säästellyt. Jotain 6 kpl taisi niitä suuhun pistää. Mitään en tuntenut koko operaation aikana, vain sen että joku touhusi suussa jotain poran kanssa. Hammas hajotettiin 4 osaan ja noukittiin palasina pois. Koko homma oli nopeasti hoidettu. 45 min meni kokonaisuudessaan aikaa ja siitäkin suurin osa odoteltiin puudustuksen vaikutuksen alkamista.
Jääpussi poskella lähdin kotiin. Itsesulavat tikit laitettiin, jotka pitäisi sulaa 3 viikon kuluttua pois, mutta lääkäri sanoi että viikon päästä voi käydä poistattamassa jos ne alkaa suussa vaivata. Penisiliinikuurin aloitin poistoa edeltävänä iltana. Sairaslomaa sain koko loppuviikon, mikä tuli tarpeeseen, koska kipulääkkeet pisti väsyttämään hirveästi kun en oikeastaan ole sellaisia tottunut syömään. Ja eihän tuo poski mikään miellyttävän näköinenkään ole.
Kipuun minulle määrättiin ketorinia ja panacodia. Panacodia en ole joutunut syömään ollenkaan, ketorinia otin leikkauspäivänä eli maanantaina 3x100mg, tiistaina 2x100mg ja eilen keskiviikkona vielä 1x100mg. Särky ei ole ollut pahaa, enemmänkin ikävää jomotusta leuassa.
Turvotus oli pahimmillaan seuraavana päivänä, nyt on vielä poski turvoksissa mutta alkanut jo helpottaa. Kehtaa jo ihmisten ilmoilla kulkea ilman leuan ympärille kiedottua kaulaliinaa. Tänään on pienoista mustelmaa näkyvillä leuassa. Suu vain ei tahdo kunnolla aueta, joten keittokuurilla olen ollut. Nyt pikku hiljaa alkaa mennä kiinteäkin ruoka alas.
Kaikinpuolin positiivinen kokemus on ollut siihen nähden että pelkäsin ihan älyttömästi operaatiota ja jälkikipua. Ihana lääkäri oli kyllä Mehiläisessä, joka osasi asiansa.