Kestäiskö meistä nykynaisista kukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tähtitanner
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tähtitanner

Jäsen
13.11.2006
401
0
16
jos tulis sota?

Tai olisko nykynuoristamiehistä sotaan?
Oisko sun miehestä rintamalle?

Mun miehestä olis,
sillä on lujassa isänmaauskollisuus ja kaikki ja pakkokinhan se olis mennä jos ei vankilaan haluis,
siis siinä mielessä mun mies on TosiMies... =)
MUTTA eri asia miten sen pää sit OIKEESTI kestäis kaikki ne sodan kauheudet ja samalla kokoajan huoli perheestä ja muista läheisistä yms yms
mitä nyt kuvitella saattaa mitä huolia ja murheita ja taakkoja
se sota tois tullessaan...

Mutta miten mulla on nykynuorista semmonen kuva,
että...
Ailahtelevaisia?
Itsekkäitä?
Laiskoja?
Saamattomia?
jne jne jne jne.

Siis miten moni miehistä hyytyis jo ajatukseenki
sodasta ja sen mukanaan tuomista äärettömistä vaikeuksista?

Entä me naiset?
Lähes kaikki on tehty nykypäivänä meille niiiiiiiiin helpoksi!!!

(ite en osaa edes kutoa villasukkaa :laugh: :ashamed: )
Mutta on uunit ja mikrot ja telkkarit ja aina on lääkärit ja terveydenhoitajat joilta voi kysyä neuvoja
ja lihat yms.on valmiiksi paloiteltu ihan pieniksi,
ja kaikkiin vaivoihin löytyy apteekista tai kaupastaki lääkkeet
ja suihkussa saa käydä vaikka joka tunti jos niin haluaa
ja synnytykseen on saatavilla kaikennäköisiä apuja ja hyvä henkilökunta jne
ja siis ihan kamalasti asioia joita me pidetään itestäänselvinä!

Miten sitte kävis jos tulis sota?
Ei ehkä ihan niin alkeellisiksi mentäis kun viime sotien aikana,
mutta varmasti ainakin lähelle...

Mulla ainaki leviäis pälli kaiken sen murheen keskellä...
Paitsi luulen että tosipaika tullen sisuakin löytyis mutta...

No, olipahan vähän aatoksia
ja joo joo joo, tiiän et turha murehtia,
tiiän tiiän...
Mutta ootko ite ikinä miettiny???

Tiiä siitä kestämisestä, mutta sen verran voin sanoa että peukalo keskellä kämmentä en ole syntynyt. Ett kotihommat jne sujuis, jos niikseen tulee. Ja btw ampuakin osaan suht tarkastikin... :whistle:

Poikia ne on miehet olleen ennenkin. Ja siellä sodassa kasvaneet, vähän turhan julmalla tavalla, mutta kasvaneet kuitenkin. Ihan samalla tavalla sitä on 60 vuotta sitten päivitelty nuorten huonoa kuntoa ja vellihousuja :kieh:

Eipä ne sen parempia (tai huonompia) ihmisiä olleet sodanaikaisetkaan. Oli vaan kestettävä, kun ei ollut vaihtoehtoja. Saattaahan se olla, että monella nykyajan ihmisellä unohtuis masennukset sun muut jos olis jotain oikeasti vialla, esim. sota.

Mun äiti on syntynyt vuonna 37 ja kokenut sodan lapsuudessaan ja minä 70-luvulla syntyneenä ja 80-luvun hyvinvoinnissa ja yltäkylläisyydessä lapsuuteni/varhaisen nuoruuteni viettäneenä olen kantanut oman osani sodan traumoista. Mitä vanhemmaksi meidän äiti tulee, sitä enemmän se puhuu menneisyydestä. Nyt aikuisena on kiva kuulla niitä tarinoita niin sota-ajasta kuin nuoren äidin kokemuksista 50- ja 60-luvulla (meidän muut sisarukset syntyneet silloin). Mutta kun lapsesta asti olen kuullut kamalia sotajuttuja, olen ne myös sisälläni kantanut ja painajaisissani uudelleen elänyt. Monena yönä olen pakoon juossut sotilaita ja laskenut päiviä sodan loppumiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja Panthera leo:
Tiiä siitä kestämisestä, mutta sen verran voin sanoa että peukalo keskellä kämmentä en ole syntynyt. Ett kotihommat jne sujuis, jos niikseen tulee. Ja btw ampuakin osaan suht tarkastikin... :whistle:

Siis en MINÄKÄÄN mikään uusavuton ole,
uskon kyllä että jotenki kaikesta selviäis,
mutta usko pois,
uusavuttomia on ihan hulluna!!!

Ite onneksi kotona on kuitenki saanu/joutunu tekeen aikanaa paljo hommia
niin jotenkuten jotain osais...

Paitsi sukankutomista.
Se ei oo mua ikinä kiinnostanu kun alusta asti aina koulussaki ne sukat lähti meneen ihan miten sattuun :laugh: :kieh: :ashamed:
Pitänee alkaa opettelemaan niin osaa sitten kutoa miehelle rintamalle sukkia :D

Kyllä kestettäs. Me ollaan ainakin mun miehen kanssa molemmat maalla kasvettu ja omat lapset kasvatetaan maalla ja ei olla mitään tumpuloita.

Ihan tosissaan halutaan säännöllisesti alkeellisiin olosuhteiseen mm. sähköttömälle mökille sen takia et siellä sielu lepää ja saadaan olla oikein herran kukkarossa. Tumpuloita meistä ei saa tekemälläkään.

Olen muuten usein miettinyt sitä. Ja olen miettinyt myös sitä, että mihin piiloon sitä lähtisi lasten kanssa jos sota syttyisi. Mies lähtisi rintamalle, on sen sanonut. Itse osaan ruokaa tehdä melko huonoistakin raaka-aineista ja kalan ym. perkaukset ja suomustamiset ym. kyllä osaan, mutta liharuoka jos se pitäisi itse metsästää niin voisi jäädä vähemmälle.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Poikia ne on miehet olleen ennenkin. Ja siellä sodassa kasvaneet, vähän turhan julmalla tavalla, mutta kasvaneet kuitenkin. Ihan samalla tavalla sitä on 60 vuotta sitten päivitelty nuorten huonoa kuntoa ja vellihousuja :kieh:

Mutta sillon ennen nuoretki joutu kotonaan tekemään kuitenki paljon enempi hommia kun nykyään!!!
Siis ihan vaan kun on pitäny pysyä lämpimänä ja hengissä,
nykyään se lämpimänä ja hengissä pysyminen on aika helppoa...

Siis mitä koitan selittää, en tiä :laugh:
Mutta siis sillon ne on etes jotaki joutunu tekemään henkensä pitimiksi,
siis tuntuu että sillon ne nuoret poijjat oli paljo ahkerampia ja sillai...
En mä tiä :o

Alkuperäinen kirjoittaja Tähtitanner:
Alkuperäinen kirjoittaja Panthera leo:

Siis en MINÄKÄÄN mikään uusavuton ole,
uskon kyllä että jotenki kaikesta selviäis,
mutta usko pois,
uusavuttomia on ihan hulluna!!!

Ite onneksi kotona on kuitenki saanu/joutunu tekeen aikanaa paljo hommia
niin jotenkuten jotain osais...

Paitsi sukankutomista.
Se ei oo mua ikinä kiinnostanu kun alusta asti aina koulussaki ne sukat lähti meneen ihan miten sattuun :laugh: :kieh: :ashamed:
Pitänee alkaa opettelemaan niin osaa sitten kutoa miehelle rintamalle sukkia :D

No tota meinasin, että kun niitä "Mikä toi on" -mainoksen (muistaako kukaan) tyyppejä on ihan sikapaljon... En sinua meinannu. =)

Jos sota tulis niin ei se olis enää samanlainen kuin edelliset sodat. Pistettäis kaupunki kerrallaan sileeks joillain pommeilla. Sivilit kärsis eniten. Kauheaa edes ajatalla miten kävis.

Jaah, jos sodankäynti rintamalla ja kotirintamalla yhtäkkiä olisi kuin 40-luvulla, en tiedä sanoa... Nekin leikit ovat kovasti muuttuneet tässä vuosikymmenten varrella. Rohkenen epäillä, että ns. korpisodan rooli tätä nykyä olisi huomattavasti pienempi ja että suurimmat tuhotyöt kohdistettaisiin siviiliväestöön.
Paljon riippuu varmasti myös siitä, mikä valtio tänne hyökkäisi.

Eikös ne muuten jossain ennustaneet
(minen ennustuksiin usko :laugh: mutta pisti miettimään)
että sitteKUN uus maailmansota syttyy,
se kestää päivän mutta sinä aikana kuolee enemmän ihmisiä ku menneissä maailmansodissa yhteensä.

Siis en usko ennustuksiin,
mutta siis periaatteessa se vois olla totta,
koska nyt on niitä kaikenmaailman ydinpommeja jne kaikkia joukkotuhoaseita,
niin siis jotkuhan jo mainihtiki et kaupunki kerrallaan sileeksi.
Ja niin siinä varmaan oikeesti vois käydäkkin...
Huuuh :o

Päivä kerrallaan
mutta vois kai näitä pysähtyä miettmään. Välillä.
Osaa taas arvostaa tätä rauhaa ja rakkautta mikä täällä vallitsee :laugh:

Ei se ole ollut helppoa nille entisaikanakaan, painajaiset, mielenterveysongelmat ja muut ovat varmasti painaneet monelle päälle. Enpä osais sanoa olisko se nykyään vaikeempaa/helpompaa, taitais sota olla nykypäivänä vähän erilaista.

Yhteistyössä