Eikö kukaan ymmärrä MIKSI haluan että vieraat pesee kätensä kun tulevat meille (lapsiperheeseen)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja prkle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PiKKuiNeN-:
kyllä vanhemmat ihmiset pesee automaattisesti kätensä, kun tulee kylään yms... että enne on kait sitten puhtaudesta oltu tarkempia, kun sairauksiin ei ole ollut niin hyvää lääketiedettä, kun tänäpäivänä... eikä niitä joka välissä hinkata, vaan silloin kun niitä on tarvis hinkata... jokainen tavallaan, miksi sinä tuut sitten sanomaan mulle, että mun tapa on väärä? ethän sinä meillä kylässä käy jos kävisit pesisit kädet tai menisit muualle kyläilemään :D
Ei sun ole pakko käsiäs omassa kodissa pestä senku oot lioissas.

eikä pese vanhuksetkaan, höpö höpö! ja nykyään pestään paljon enemmän käsiä, käytetään käsidesiä ja ollaan hyvin tietoisia sairuksista ja niiden tarttumistavoista. Hyvä käsihygienia on kaiken a ja o sairauksien ehkäisyssä, siinä olet ihan oikeassa. Silti jokainen voi tahollaan miettiä että jos kylään tulee vieraita, onko kohteliasta vaatia heitä pesemään käsiään heti ekana sisälle tullessaan. Eri asia jos taloudessa on hyvin pieni vauva tai joku hyvin sairas jolla on heikko immuniteetti sairauksia kohtaan. Normaali terve ihminen kestää kyllä ne pöpöt mitä vieraat tuovat mukanaan omasta kodistaan. Eri asia jos vieraat leikkivät pihalla hiekkalaatikossa ennen kuin tulevat teille sisälle.

Kyse nyt taitaa kumminkin olla siitä että vieraiden pitäisi kylään tullessaan pestä kädet, joka on vähän eri asia kuin se että käyt muksujen kanssa kaupassa ja pihalla ja sen jälkeen kotiin tullessanne pesette tietysti kädet.

Mun/miehen isovanhemmat ja vanhemmat ("vanhemmat ihmiset") ovat varmaan ihan samaa siivotonta sakkia kuin mekin. Ainoastaan vastasyntynyttä käsitellessä pestiin kädet...

Ai pihkura, mä oon muuten käskenyt vierasta pesemään kädet. Lapsi ystävänsä kanssa tuli hiekkalaatikolta herkkupöytään, tunsin tarvetta siisteyskasvatukselle :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
En ymmärrä niitä, jotka rupeavat asiasta motkottamaan. Meillä pestään kaupasta/hoidosta/multaleikkien jälkeen kädet. Meillä on jopa käsidesiä, halukkaille.

Mutta en todellakaan näe yhtään mitään, en pienen pienintäkään, kriisiä/syytä, että esim 5 minsan automatkan jälkeen mun pitäisi hinkata vieraisilla kätöseni... Juu, varmasti pari basillia siitä tulee, mutta mitä sitten. No tuollaiset ihmiset eivät varmaan voisi tulla meille, sillä meillä käy siivooja vain kahden viikon välein. Enkä siivoa itse joka päivä, vaihda pyyhkeitä, puunaa ovenkahvoja ja kaikkea sellaista missä voi basilleja tulla :saint:

En ole mikään siivousintoilija muuten, vaan KÄDET pestää sisälle tullessa AINA. Se on tehokkain keino estää tautien leviäminen. Ei meillä siivota kuin tarvittaessa, ei ole viikkosiivouksia vaan sillon kun aikaa on sopiva, vessat (3kpl) kahen viikon välein, imurointi ja pölyt n. kerran viikossa, luutuaminen vain jos tarvetta. Se siinä.
Ne kädet niitä bakteereita levittää kun tullaa yleisistä tiloista. Miten jotku ei vaan tajua...HUOM. me siiis ( 8v oltu kaikki putkeen terveinä - pistäkääs paremmaksi kun neljä lastakin.

Jos tällainen käyttäytyminen olisi yleistä, niin varmaan kaikkiin asuntoihin, kauppoihin, ravintoloihin ym.ym. olisi asennettu käsienpesupiste sisääntulon viereen. Kyllä ymmärrän käsienpesun, jos ottaa pienen vauvan käsiinsä, mutta en muuten tuollaista hysteriaa ymmärrä. Mietipä nyt, jos pankissakin asiakkaita vaadittaisiin pesemään kätensä ja rahansa (hahhah) ennen kuin menee pankkivirkailijalle tai kaupassa pitää pestä kädet ennen sisäänmenoa. Tilanteen mukaan pitää elää, mutta tuollainen on jo liiallisuuksiin menemistä.

Mulla on vain yksi tuttavaperhe joka kylään tullessaan menee heti käsien pesulle. He ovatkin kyllä ylihygieenisiä muutenkin ja kumma kyllä, sairastelevat paljon. Heille ei myöskään saa mennä kylään jos vähänkin nenä vuotaa. Eli emme näe kovin usein.

Alkuperäinen kirjoittaja Zen:
Alkuperäinen kirjoittaja Aivan:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Liika puhtaus on huono juttu.Immuniteetti ja vastustuskyky heikkenee

Tämähän on kyllä ihan tutkimuksissakin todettu, että Suomessa ollaan llian steriilejä, mainitsemistasi syistä.

Niinpä. Itse sairastin kierteenä poskiontelon- ja keuhkoputkentulehdusta siihen saakka kun muutin 1,5 vuodeksi Kiinaan. Siellä ei todellakaan ole aina käsien pesu mahdollisuutta tarjolla (pikku kylässä kun asuin) ja vesikin varmasti tarpeeksi pöpöistä. Ton ajan jälkeen ei ole tarttenut noita "tyyppisairauksiani" enää potea. Loppui siihen reissuun kuin seinään.

Ylipuhtaan kodin lapsi olen...

Niin ja lisäys että lapsena olin korvakierrelapsi ja angiinat kiusas... Äiti hinkkas ja hankas puhtaaks kaikki paikat, päivästä toiseen. Ja käsiä pestiin ja pestii ja pestiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos tällainen käyttäytyminen olisi yleistä, niin varmaan kaikkiin asuntoihin, kauppoihin, ravintoloihin ym.ym. olisi asennettu käsienpesupiste sisääntulon viereen. Kyllä ymmärrän käsienpesun, jos ottaa pienen vauvan käsiinsä, mutta en muuten tuollaista hysteriaa ymmärrä. Mietipä nyt, jos pankissakin asiakkaita vaadittaisiin pesemään kätensä ja rahansa (hahhah) ennen kuin menee pankkivirkailijalle tai kaupassa pitää pestä kädet ennen sisäänmenoa. Tilanteen mukaan pitää elää, mutta tuollainen on jo liiallisuuksiin menemistä.

Rahanpesu on jo laissakin kielletty!

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Eikö?:
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
hullua, eikö jokaisen kuulu pestä kädet, kun tulee ulkoonta sisälle, tai menee syömään tai käy vessassa tai koskee pienen vastasyntyneeseen vauvaan? meillä ainakin ihan itestään selvää ja jos ei muille oo niin meillä kyllä sanotaan että Pese kädet, kiitos!"

Mikä laki niin määrää? Täällä on kummallisia ihmisiä, jotka olettavat, että heidän tapansa on ainoa oikea.

Mikä laki määrää?? Siis ootko 5 vai 6 vuotias? Kukaan ei koske pieneen vauvaan pesemättä käsiä, ja hyvä käsihygienia ehkäisee kaiken maailman pöpöjen leviämisen erittäin tehokkaasti.

Tämä lähinnä kiinnostaa: "hullua, eikö jokaisen kuulu pestä kädet, kun tulee ulkoonta sisälle, tai menee syömään tai käy vessassa". Ja vauvaan koskemisestakaan ei käsittääkseni ole mitään lakia. Nämä ovat MIELIPITEITÄ.

Miten niin kuuluu?

no luulis että jokaisen kodissa on sen verran opetettu hygieniaa että kädet pestään, mun mielestä tää on ihan itestään selvyys siks kirjoitin näin, mutta näköjään se on kaikkea muuta nykypäivänä kun itsestään selvyys!

Nykypäivänä? Onko ennen ollut sitten tapana hinkata käsiä joka välissä? Enpä ihan usko.

kyllä vanhemmat ihmiset pesee automaattisesti kätensä, kun tulee kylään yms... että enne on kait sitten puhtaudesta oltu tarkempia, kun sairauksiin ei ole ollut niin hyvää lääketiedettä, kun tänäpäivänä... eikä niitä joka välissä hinkata, vaan silloin kun niitä on tarvis hinkata... jokainen tavallaan, miksi sinä tuut sitten sanomaan mulle, että mun tapa on väärä? ethän sinä meillä kylässä käy jos kävisit pesisit kädet tai menisit muualle kyläilemään :D
Ei sun ole pakko käsiäs omassa kodissa pestä senku oot lioissas.

Me tunnetaan varmaan sitten eri "vanhemmat ihmiset".
Missäs minä olen muuten sanonut että sinun tapasi on väärä? Osuiko jotenkin kipeään kohtaan...? Ihan vapaasti saat hinkata käsiäsi vaikka 24/7, ei se minua kiinnosta.

no hyvä anna minä pesetän viereillani kädet ja pesen myös omiani niin tee sinä sun tavallas...
=)

Mulla aina mummu totes että ei niitä käsi kokoajan pesemän pidä, vastustuskyky on se mikä kunnossa pitää. Jotenkin hienosti karjalaisittain ton vielä veisteli, mut en muista kuinka se sanonta meni. Joskus nuo kanat todellakin on viisaampia kuin me munat

Ap tee ihmeessä niin kuin tykkäät, mutta kuten täältäkin näet älä kauheasti ihmettele jos vieraasi pitää sinua hieman erillaisena. Mutta erillainenhan saa olla, ei meidän tartte samasta muotista tulla. Pieni relaus kuitenkin saattas helpottaa oloa.

Käyn itse suihkussa kun tulen töistä, kun muuten olo on hikinen ja haiseva. Meillä tehdään näin, ja vaadin, että vieraatkin tulevat suihkun kautta meille, koska en halua hikisiä ja haisevia vieraita (huom. voivat kantaa myös luteita), jollei heillä ole mukanaan viranomaisen todistusta siitä, että ovat jo puhdistautuneet aiemmin kyseisen päivän aikana.

Lisäksi pesen pimppini joka kerta vessareissulla. En kestä, jos jää jotain alapäähän haisemaan. Myös vierailtani edellytän alapään kuuraamista vessassa käytyä. Ilman alapesua ei ole tulemista vessasta ulos. Varmistan alahygieniani pitämällä karvoituksen kynittynä ja onhan selvää, että tätä edellytän myös vierailtani, ihan vaan hygieniasyistä. Jätän trimmerin tästä vihjeeksi vessanpöntön viereen. Etenkin vanhemmalla miesväellä on tässä vielä paljon opittavaa. Olen sijoittanut valvontakameran vessaan, jotta voimme kaikki hyvillä mielin olla turvallisesti.

Tarkastan myös, että hammashygienia on kunnossa ja erityisen tarkka olen, ettei kotiini tule täitä; sen selvittäminenhän onnistuu kätevästi tiheällä kammalla jo ulkoterassin puolella, valkoinen liina alle vaan.

Näin vältämme sairauksia ja pieneliöitä kodissamme.

Vauvaperheeseen kylään mennessä pesemme kaikki kädet ensimmäiseksi emmekä mene flunssaisina tms. Muuten emme aina käsiä pese kauppareissujen ym. jälkeen. Wc-käyntien yhteydessä, ennen ruokailua ja käsien likaantuessa kyllä.

Yllättävää on se, että paikoissa, joissa vaaditaan käsipesua kylään tultaessa, ei välttämättä ole edes vieraille käsipyyhettä. Joissain paikoissa ei edes saippuaa. Siinä sitä sitten arvotaan, että onko tämä nyt peppupyyhe vai mikähän pyyhe, kun koukussa riippuu likaisia pyyhkeitä nipussa. Usein on myös nimetty perheenjäsenet, tai vaikkapa lapset ja isäntäväki, mutta ei vieraita, jolloin täytyy vain koittaa arpoa puhtain pyyhe.

Meillä kädet pestään kun tullaan ulkoleikeistä sisälle ja ennen ruokailua sekä vessakäynnin jälkeen. Myös askarteluiden ja leipomisten ja muiden suttaavien touhujen jälkeen pestään kädet. Pesen kädet myös ennen ruuanlaittoa. Muutamalle vieraalle, jotka tulevat tyyliin autopajalta tupakkaa poltellen, sanon että voisi käydä käsipesulla ennen kahvipöytää. Muuten luotan siihen, että vieraat tietävät itse onko kädet likaiset vai ei. En myöskään automaattisesti pese käsiäni vierailulla, ellei siihen kehoteta ja kädet ovat mielestäni puhtaat.

Meillä on käsipyyhkeet joka perheenjäsenelle erikseen ja vieraille erikseen. Vieraspyyhkeen vaihdan yleensä joka vierailun jälkeen, jos sitä on käytetty. Perheenjäsenien pyyhkeet vaihtuvat kerran viikossa tai jos ovat likaisia. Pyyhkeissä lukee selvästi, mikä on tarkoitettu vieraalle. Valittavana on palasaippua tai pumppusaippua.

Mitä kaupassa käyntiin tulee, niin kai kaikki pesee sitten kaikki ostoksetkin sisälle tultaessa? Esim. pehmolelut ja lasten lelut, joita eniten kaupassa kuolataan, kai ne päätyvät leikkeihin pesun kautta? Säilykepurkit, maitopurkit jne. Kai kaikki pesevät hedelmät ja vihanneksetkin ennen jääkaappiin latomista, niitähän on voinut käsitellä joku jolla on salmonella, mrsa tms. ja jos ne nostaa pesemättä jääkaappiin, kaikki siellä oleva saastuu. Samoin kuivatarvikkeet. Huoltoasemalta jos ostatte vaikka limun tai pillimehun, kai pesette pakkauksen ja sen jälkeen kätenne ennen kuin juotte? Ties ketä on sitä pidellyt tai yskinyt ohi mennessään? Jos bakteereja pelkää yltiöpäisesti, ei kauppaan voi mennä ollenkaan.

Käsien pesu käsitteenä on myös monelle hysteerikolle vieras. Kädet joko vain huuhtaistaan haalealla vedellä ilman saippuaa tai sitten saippua levitetään kämmenniin ja huuhdotaan pois. Kannattaa ihan vaikka terveyskeskuksen seinältä etsiä se esite, jossa neuvotaan oikeaoppinen käsien pesu. Eli hierokaa se pesuaine sormenpäitä ja ranteita myöden koko käsiin ja huuhtokaa lämpimällä vedellä. Tärkeintä käsien pesu on ennen ruokailua ja ruuanlaittoa. Silloin pitäisi aikuisen olla valvomassa lapsen käsien pesua. Ihan sama onko kädet huuhtaistu ulkoa tai kaupasta tultua, jos lapsi pitelee kotona esim. niitä kauppatavaroita tai lelujaan tai ulkovaatteitaan tms. ja käy ennen ruokaa vain huuhtaisemassa kädet.

En ole koskaan pessyt käsiä vain käsienpesun ilosta. Eli ennen ruokaa, vessassa ja jos ovat likaiset. Ei kädet voi hyvin jos niitä jatkuvasti hinkkaa.

Vauvaperheeseen jos mennään, pestään kädet, mutta ei muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja muna:
Mulla aina mummu totes että ei niitä käsi kokoajan pesemän pidä, vastustuskyky on se mikä kunnossa pitää. Jotenkin hienosti karjalaisittain ton vielä veisteli, mut en muista kuinka se sanonta meni. Joskus nuo kanat todellakin on viisaampia kuin me munat

Viisas mummo sinulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
En ymmärrä niitä, jotka rupeavat asiasta motkottamaan. Meillä pestään kaupasta/hoidosta/multaleikkien jälkeen kädet. Meillä on jopa käsidesiä, halukkaille.

Mutta en todellakaan näe yhtään mitään, en pienen pienintäkään, kriisiä/syytä, että esim 5 minsan automatkan jälkeen mun pitäisi hinkata vieraisilla kätöseni... Juu, varmasti pari basillia siitä tulee, mutta mitä sitten. No tuollaiset ihmiset eivät varmaan voisi tulla meille, sillä meillä käy siivooja vain kahden viikon välein. Enkä siivoa itse joka päivä, vaihda pyyhkeitä, puunaa ovenkahvoja ja kaikkea sellaista missä voi basilleja tulla :saint:

En ole mikään siivousintoilija muuten, vaan KÄDET pestää sisälle tullessa AINA. Se on tehokkain keino estää tautien leviäminen. Ei meillä siivota kuin tarvittaessa, ei ole viikkosiivouksia vaan sillon kun aikaa on sopiva, vessat (3kpl) kahen viikon välein, imurointi ja pölyt n. kerran viikossa, luutuaminen vain jos tarvetta. Se siinä.
Ne kädet niitä bakteereita levittää kun tullaa yleisistä tiloista. Miten jotku ei vaan tajua...HUOM. me siiis ( 8v oltu kaikki putkeen terveinä - pistäkääs paremmaksi kun neljä lastakin.

Oletkos yksinkertainen, sanoin että kotiin tullessa pestään kädet eli ei tuoda kotiin sisälle niitä "pöpöjä". Ja nyt lopetan minä, jatkakaa vain vänkäämistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vauvaperheeseen kylään mennessä pesemme kaikki kädet ensimmäiseksi emmekä mene flunssaisina tms. Muuten emme aina käsiä pese kauppareissujen ym. jälkeen. Wc-käyntien yhteydessä, ennen ruokailua ja käsien likaantuessa kyllä.

Tää on musta juuri järkevää hygieeniaa. Samalla tapaa elelemme. Tosin kun molemmat lapsemme ovat syntyneet keskosina ja tuleet kotiin 2kg rääpäleinä, silloin joutui kiinnittämään tohon hygieniaan extra huomiota. Se oli aika rasittavaa. Onneks sen sai lopettaa kun laskettuaika tuli täyteen ja painoa normivauvan verran, sitten riitti normaali vauvaperheen hygienia.

Ei ihme että Suomen kansa on niin kova sairastamaan kaikkia mahdollisia sairauksia, kun ollaan ihan ylihygieenisiä. Ne pöpöt, mitä tuolla on niin suurin osa niistä on vaan hyväksi, vastustuskyky kasvaa ja sairaudetkaan ei niin herkästi iske.

Meillä pestään kädet silloin kun siltä tuntuu.

Yhteistyössä