Keskustelua sikainfluenssasta

Status
Viestiketju on suljettu.
s
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse kanssa mietiskelen. Ei ollut aikomus rokotuksia ottaa, mutta nyt ne olisi kyllä tyrkyllä vähän ohi muiden. Äidilläni loppui syöpähoidot kesällä ja sitä myöten myös olisi toivottavaa, että meidät rokotetaan. Äidillenikin tämä rokotus piti vähän puoliväkisin antaa, kun ei itse suunnitellut ottavansa. Tietää kyllä, ettei meillä ole aikomusta rokotuksiin kun asiasta keskusteltiin ennen tätä. Kuitenkin sitä miettii... entäs jos sitten kuitenkin tartutamme äitini, piikistä huolimatta ja käykin huonosti? Raivostuttavaa miettiä asiaa.
Voi hyvä jumala. Ota se rokote! Miten kestätä jos äidillesi tapahtuu jotain sinun vastuuttomien toimiesi seurauksena? Seuraa nyt vähän asiantuntijoiden kommentteja ja luota niihin. Miksi ne sinulle valehtelisivat?
 
miettii
Mietin tälläsiä..rokotuksiin aikaa pari viikkoa, toi 11kk ikäinen sais 18.11. ja vanhemmat sit varmaan siitä seuraavalla viikolla. Onkohan myöhästä jo sillon ottaa..? Eikö se jonkin aikaa kestä, ennenku alkaa vaikuttaa? Ja tautia jo täälläkkin..
 
itsekin mietin..
Alkuperäinen kirjoittaja lortto:
siis kun mä en ymmärrä!! Noi D-vita,miinien mikrogrammat sun muut on mulle hepreaa. Voisiko joku kertoa mulle, montako tablettia annan 20 kiloa painaville 3 vuotiaille kaksosille? Yhdessä tabletissa on 10 mikrogrammaa. Ja montako otetaan me aikuiset. Kiitos.


NIin ja kertokaa vielä, kun vauva syö Deetippoja sen 20 tippaa, niin annanko niitäkin enemmän. On täysimetyksellä.
no sen Toronton D-vitamiinikokouksen laskelmien mukaan 20 kg:lle pitäisi antaa 4 tablettia ja 60 kg:lle 12 tablettia. Ite en kyllä todellakaan uskalla ominpäin tuollaisia annostuksia antaa enkä ottaa. Ainoastaan jos pätevä lääkäri käskee. Ja sit pitäis mitata seerumin d-vit poitoisuudet. Vauvasihan saa tämänhetken suositusten mukaisen annostuksen enkä vauvallekaan uskalla antaa yhtään sen enempää ominpäin. Rintamaidon d-vit pitoisuuksista on joku lääkäri sanonut, että sisältää myös d-vitamiinia ja se pitäisi ottaa huomioon, mutta yleisempi käsitys on, ettei rintamaidosta saa d-vitamiinia. Sai taikka ei niin se 20 tippaa deetippoja on varmasti turvallista antaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja itsekin mietin..:
Alkuperäinen kirjoittaja lortto:
siis kun mä en ymmärrä!! Noi D-vita,miinien mikrogrammat sun muut on mulle hepreaa. Voisiko joku kertoa mulle, montako tablettia annan 20 kiloa painaville 3 vuotiaille kaksosille? Yhdessä tabletissa on 10 mikrogrammaa. Ja montako otetaan me aikuiset. Kiitos.


NIin ja kertokaa vielä, kun vauva syö Deetippoja sen 20 tippaa, niin annanko niitäkin enemmän. On täysimetyksellä.
no sen Toronton D-vitamiinikokouksen laskelmien mukaan 20 kg:lle pitäisi antaa 4 tablettia ja 60 kg:lle 12 tablettia. Ite en kyllä todellakaan uskalla ominpäin tuollaisia annostuksia antaa enkä ottaa. Ainoastaan jos pätevä lääkäri käskee. Ja sit pitäis mitata seerumin d-vit poitoisuudet. Vauvasihan saa tämänhetken suositusten mukaisen annostuksen enkä vauvallekaan uskalla antaa yhtään sen enempää ominpäin. Rintamaidon d-vit pitoisuuksista on joku lääkäri sanonut, että sisältää myös d-vitamiinia ja se pitäisi ottaa huomioon, mutta yleisempi käsitys on, ettei rintamaidosta saa d-vitamiinia. Sai taikka ei niin se 20 tippaa deetippoja on varmasti turvallista antaa.
No ei varmaan jos äidinkin d-vitamiinin saanti on ihan liian vähäistä. Tämän hetken suositukset on moninkertaisesti liian alhaiset.
 
Keittiönoita
Mä päätin just jättää rokotteen ottamatta. Vantaalla on aikaistettu riskiryhmien rokottamista ja eilen oli ollut kolmen tunnin jonotus räntäsateessa. Ne, joiden se rokotus pitäisi kiireellisimmin saada, eivät jaksaneet tuollaista jonotusta. Mä varmasti jaksaisin, mutta taidan jättäytyä suosiolla tästä riskiryhmien rokotusjonosta kokonaan pois. On ihmisiä, jotka tarvitsevat sen rokotuksen kipeämmin kuin minä ja joiden sikainfluenssaan kuolemisella olisi enemmän merkitystä kuin minun. Myös ihmisiä, jotka pelkäävät sikainfluenssaa ja kuolemaa niin paljon, että pelkästään psyykkisistä syistä heidän on syytä saada rokotuksensa ennen mua. Otan rokotteen sitten joskus, jos niitä jää yli.
 
o
Sanonpa nyt rehellisen fiilikseni: onneksi on jo rokote, ei tarvitse enää miettiä omasta puolesta. Hysteerisiä ihmisiä liikaa, reippaasti suurimmalla osalla se on perusflunssa ja siinä se.
 
Hisu
Onko nyt sitten niin että possuflunssasta saa keskustella vain tässä ketjussa vai mitä? Kun tuolla on ilman mitään selityksiä lyöty ketjuja lukkoon. Pakko sanoa että en kannata tätä linjaa mutta ainakin sen voisi tuoda ilmi jossain...
 
ihmettelijä
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Onko nyt sitten niin että possuflunssasta saa keskustella vain tässä ketjussa vai mitä? Kun tuolla on ilman mitään selityksiä lyöty ketjuja lukkoon. Pakko sanoa että en kannata tätä linjaa mutta ainakin sen voisi tuoda ilmi jossain...

Ilmeisesti.Sitten pitäis olla joka aiheelle omat ketjut,mm.BB-ketju,että ei BB-aloituksiakaan olis joka lähtöön...Minusta se olis tasapuolista.Kun itse ketäkinhän täällä huolettaa ja puhuttaa mikä asia milloinkin.En ymmärrä,saa selventää,miksi?
 
Mutta kun nuo sikajutut menee jo hiukan yli hilseen, kun joka toinen aloitus on sitä koskeva. Yksi ketju ja siinä keskustelua aiheesta ei varmasti ole kovin vaikeaa. Pysyy ainakin ajankohtainen aihe kokoajan etusivulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Onko nyt sitten niin että possuflunssasta saa keskustella vain tässä ketjussa vai mitä? Kun tuolla on ilman mitään selityksiä lyöty ketjuja lukkoon. Pakko sanoa että en kannata tätä linjaa mutta ainakin sen voisi tuoda ilmi jossain...

Ilmeisesti.Sitten pitäis olla joka aiheelle omat ketjut,mm.BB-ketju,että ei BB-aloituksiakaan olis joka lähtöön...Minusta se olis tasapuolista.Kun itse ketäkinhän täällä huolettaa ja puhuttaa mikä asia milloinkin.En ymmärrä,saa selventää,miksi?
Kysymys lienee mittasuhteista. Aikaisemmin ajattelin itsekin, että mitä parista possualoituksesta, onhan se ajankohtainen aihe, ja kiinnostaa minua itseänikin. Mutta siitä kiinnostuksesta huolimatta viime aikoina tämä palsta on täyttynyt _niin kohtuuttomassa määrin_ possualoituksista, että ei täällä ole enää kivaa, edes minulla. Luulen, että moni onkin sen takia palstalta vetäytynyt. Ja onhan niitä historiassa lukittu muitakin aiheita, jos samasta aiheesta on ihan liikaa avauksia.
 
No niin nyt pystyy kirjoittamaan oman kokemuksen piikistä. Eilen sain n.klo kymmenen ja muutaman tunnin päästä kipeyty käsivarsi. Kipeimmillään oli illalla, tänään vielä hellä ja kosketusarka. Äidilläni kipeytyi samoin kävi ja illalla tuli flunssainen olo. Nenä valui ja yskitti. Vielä aamulla oli ihan flunssainen mutta soitteli tuossa pari tuntia takaperin ja sanoi olon alkaneen helpottamaan.

Muoks. pahaa teki monien vanhempien ihmisten puolesta jotka jonottivat mutteivät piikkiä saaneet kun olivat yli 65v. Ja vaikka hoitohenkilökunnalla on taatusti paineita niin asian olisi voinut kauniinminkin heille ilmoittaa. Eräs vastaanottoavustaja nimittäin ärähteli mennen tullen :/
 
Hisu
Mä luulen että tämä yksi ketju tulee olemaan aika hankala seurata. Kannattaisi sitten ehkä avata edes pari-kolme pysyvää ketjua aiheesta, esim. yksi rokotusaiheille, yksi oireille ja sairastamiselle yksi yleiseen keskusteluun tms. Tai sitten kokonaan oma osio possuflunssalle niinkuin täällä on jo väläyteltykin. En tiedä, aika keinotekoisia ratkaisuja kaikki, yksinkertaista olisi antaa ihmisten puhua kun puhuttaa...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mä luulen että tämä yksi ketju tulee olemaan aika hankala seurata. Kannattaisi sitten ehkä avata edes pari-kolme pysyvää ketjua aiheesta, esim. yksi rokotusaiheille, yksi oireille ja sairastamiselle yksi yleiseen keskusteluun tms. Tai sitten kokonaan oma osio possuflunssalle niinkuin täällä on jo väläyteltykin. En tiedä, aika keinotekoisia ratkaisuja kaikki, yksinkertaista olisi antaa ihmisten puhua kun puhuttaa...
Totta puhut. Nyt on kyllä jo olemassa oma osionsa lasten sairastumisiin, rokotuksiin ja äitien terveyteen. Ehkä tämä 'NOSTO' ei ole paras paikka siirtää noita lukuisia aloituksia vaan juuri nuo em osiot.

 
ihmettelijä
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Onko nyt sitten niin että possuflunssasta saa keskustella vain tässä ketjussa vai mitä? Kun tuolla on ilman mitään selityksiä lyöty ketjuja lukkoon. Pakko sanoa että en kannata tätä linjaa mutta ainakin sen voisi tuoda ilmi jossain...

Ilmeisesti.Sitten pitäis olla joka aiheelle omat ketjut,mm.BB-ketju,että ei BB-aloituksiakaan olis joka lähtöön...Minusta se olis tasapuolista.Kun itse ketäkinhän täällä huolettaa ja puhuttaa mikä asia milloinkin.En ymmärrä,saa selventää,miksi?
Kysymys lienee mittasuhteista. Aikaisemmin ajattelin itsekin, että mitä parista possualoituksesta, onhan se ajankohtainen aihe, ja kiinnostaa minua itseänikin. Mutta siitä kiinnostuksesta huolimatta viime aikoina tämä palsta on täyttynyt _niin kohtuuttomassa määrin_ possualoituksista, että ei täällä ole enää kivaa, edes minulla. Luulen, että moni onkin sen takia palstalta vetäytynyt. Ja onhan niitä historiassa lukittu muitakin aiheita, jos samasta aiheesta on ihan liikaa avauksia.

No mutta jos sulla itselläsi on keskusteltavaa jostain aihetta,niin sähän teet siitä aloituksen,eikö?Eikö se kerro jotain jos valtaosa aloituksista koskee possunuhaa?Palstan aloituksethan koskee just sitä mikä ihmisiä puhuttaa.Nyt tää on vaan viesti palstailijoille,että menkää muualle keskustelemaan possunuhasta,täällä ei saa.Ja miks pitää avata ketjuja ja naljailla niihin ( = nostaa aloituksia ylemmäs aina vaan,niin että ne etusivulla myös pysyvät) jos ei aihe ees itseä kiinnosta? En oikein vieläkään ymmärrä,miks tää aihe ois erilainen ku muutkaan aiheet?
 
jadal
meillä päin perutaan sikainfluenssan takia leikki-ikäisten neuvola aikoja. tänään juri soitettiin ja peruttiin tytön 6v neuvola, tammikuussa voi varailla kuulema uutta aikaa.

Jännästi muuten saman kunnan alueella vaihtelee rokotusaikataulut... Tk:ssa lasten ja nuorten rokotukset alkaa joskus 23.11, mutta taas pikkuveljeni koulussa vasta joulun jälkeen :eek: No veljeä tuskin se hyödyttää, kun ilmeisesti on jo sairastunut :/
 
Siiri
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mä luulen että tämä yksi ketju tulee olemaan aika hankala seurata. Kannattaisi sitten ehkä avata edes pari-kolme pysyvää ketjua aiheesta, esim. yksi rokotusaiheille, yksi oireille ja sairastamiselle yksi yleiseen keskusteluun tms. Tai sitten kokonaan oma osio possuflunssalle niinkuin täällä on jo väläyteltykin. En tiedä, aika keinotekoisia ratkaisuja kaikki, yksinkertaista olisi antaa ihmisten puhua kun puhuttaa...
Tämän ketjun ongelma on juuri siinä, että jos haluaa kokemuksia tms. jostain tietystä asiasta sikainfluenssaan liittyen, se ei todennäköisesti osu ihmisten silmään samoin kuin uusi aloitus aiheesta. Eli todennäköisesti kukaan tai vaan yksi kommentoi asiaa. Mun mielestä on tyhmä olettaa, että odotetaan, että yhdessä ketjussa pystyisi hyvin keskustelemaan tästä aiheesta. Näkökulmia on niin monia.
 
Keittiönoita
Tuolla Terveys-osiossa voisi kyllä olla oma kohtansa "Pandemiat ja muut epidemiat". Lintuinfluenssan kanssahan oli aikoinaan vähän samaa ongelmaa eikä tämä sikainfluenssakaan viimeiseksi pandemiaksi jää, joten kehitysehdotuksenani siis oma kohta "Pandemiat ja muut epidemiat". Noin niinkuin vastaisuudenkin varalle.
 
hmm
Tulipaa mieleen noista rokotetuista, kun moni rokotettu saa samoja oireita kuin varsinaisessa taudissa (kuumetta, nenä vuotaa, yskittää, huonovointisuutta ja heikkoa oloa jne), niin tarttuukohan heistä sitten sikis rokottamattomiin ihmisiin? Juu, tiedän.. THL:n mukaan ei tartu ja tiedän, et ei oo elävää virusta noissa rokotteissa, mut voisiko olla mitään mahdollisuutta, että tarttuisi??
Eikös ne oireet tulekin siitä, että elimistössä on taudinaiheuttajaa ja elimistö alkaa kehittämään vastustusta sille taudille? Eli rokotettu on vähän kipeänä? Eikös se kipeä ihminen voi sit tartuttaa pienesti läheisiänsä?
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä