Keskustelua sikainfluenssasta

Status
Viestiketju on suljettu.
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Turun sanomien uutisesta:

"Suomessa varauduttiin alunperin jopa promillen kuolleisuuteen eli noin 1?600 kuolonuhriin, mutta tauti on osoittautunut selvästi pelättyä lievemmäksi.

Reijo Peltonen ennustaa, että sikainfluenssa ei tule näkymään kokonaiskuolleisuudessa minkäänlaisena piikkinä.

-?Väestön kokonaiskuolleisuus tautiin on tähän mennessä vähäisempi kuin kausi-influenssassa, eikä kausi-influenssasta kukaan välitä tuon taivaallista, hän vertaa."

Jospa tämä hiukan rauhoittaisi mieltä :)
Mutta kausi-influenssaan kun kolee lähinna vanhat ja sairaat ja tämä taas voi aiheuttaa kuolemia myös terveiden ja nuorien keskuudessa, niin onhan se ymmärrettävää että tällainen eri tavalla käyttäytyvä influenssavirus, joka myös leviää PALJON kausi-influenssaa noeammin, aiheuttaa pelkoa.

Toisekseen, eka aalto on vasta alkanut ja tämä influenssa on seuranamme kyllä myös tulevina talvina (silloin vaan alkaan jo ihmisillä olemaan resistanssia, jota nyt ei vielä juuri ole). Joten tämä lääkäri ei kyllä voi sanoa mitään vielä taudin mietoudesta. WHO:n sivuilla on tekstiä päinvastaiseen suuntaan eli että kausi-influenssaa verrattuna sikainfluenssa aiheuttaa vakavammat ja odottamattomammat jälkitaudit terveissäkin ihmisissä ja on siksi vaarallisempi. Myös USA:n teveysministeriö on anatanut julki lausunnon, jonka mukaan sikainluenssa on uusimpien tilastojen valossa vakavampi tauti kuin kausi-influenssa.

Toisekseen ihmiset unohtavat, että tämä influenssa ei korvaa vuosittaista kausi-influenssaa vaan kulkee siinä sivussa. Joten jäi kuolleiden määrä sitten vähäiseksi tai ei, sikainfluenssakuolemat ovat silti 'ylimääräisiä' influenssakuolemia -jotka tulevat vuosittaisten kausi-influenssakuolemien päälle.
 
s
Mä en ymmärrä miksi verrata sikataudin kuolleisuusarvioita mihinkään itse asiassa. Tekeekö se tästä taudista jotenkin vähemmän uhkaavan jos kuolleita ei olekaan niin paljon kuin influenssassa yleensä? Nyt jo ovat terveysasemat ja sairaalat ruuhkautuneet pahasti ja tehohoidossakin on ihmisiä, jopa lapsia. Nämä sikatautia potevat uhkaavat terveydenhuollon kapasiteettia ja myös muiden sairaiden (muu sairaus) hoitoa.

Jos rokotuksella voidaan estää ylikuormittuminen, ihmisten sairastuminen ja ne kuolemat niin miksi sitä ei suositeltaisi kuten ollaan tehtykin. Mitä suurempi osa ihmisistä rokotetaan, sen paremmin estetään myös viruksen mutaatiot vaarallisemmiksi muodoiksi sekä näin tämän ns. toisen aallon vakavuus.
 
miinusnolla
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitoskukka THL:ään?:
""""Syyskuussa Torontossa oli D-vitamiinikokous. Uusi suositus on: 1000 IU = 25 mcg jokaista painopaunaa kohden. Kun paunan jakaa kahdella (1 lb. = 16 oz. = 453,59237 g.) niin saa karkeasti ottaen kilomäärän eli jokaista 12.5 kg:aa, tarkkaan laskien 11,339807 kg:aa, kohden tuo 1000 IU. Tällä annoksella jatketaan 3 kk jonka jälkeen S-D-25 testi. Pitoisuuden pitäisi olla yli 100 nmol/ l. Jos se on alle, niin annosta lisätään ja jos yli niin vasta 250 nmol/l ylittävillä annoksilla kannatta laskea D-vitamiinin määrää. Siis asia on selvä kuin pläkki, mutta sitten on se suuri Mutta. Useimmat terveyskeskukset kieltäytyvät mittaamasta D-vitamiinia! Miksiköhän? Se on sitä suomalaista lääketiedettä.""""

1000 IU = 25µg
Auttakaa varsinaista matikkapäätä:
kuin paljon 20-kiloinen siis tän kaavan mukaan tarvitsee? entä 60-kiloinen?

 
Voiko noin paljoa syödä D-vitamiinia?
^^ Niinpä nii.. eikö d-vitamiiniannostus olekaan kaikille sama?
20 kg => 40µg (1600 IU)
60 kg => 120µg (3200 IU)

Noi on sillä "karkeasti ottaen" kilomäärällä laskettuna. Kauheen suurilta kuullostaa nuo annokset..

Annan nyt 10 kk ikäiselle vauvalle 5 tippaa Devitolia. Se on sitä huonosti imeytyvää D2-vitamiinia. Muut kun ei sovi. Itse syön Elivon D vitamiimia 10µg/vrk ja pari tippaa vauvan Devitolia vauvalle malliksi. Paljonkohan tuota Devitolia oikeasti uskaltaa antaa 10kk ikäiselle vauvalle?
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
Mikä oli se aika jona aikana se sivuvaikutukset piti ilmaantua jos tulevat, hain rokotteen tänään noin klo 13.30
Enpä tiiä onko tosta mitään virallista ohjetta, mutta mulla tuli käsi vähitellen kipeäksi iltapäivällä, kun sain rokotteen klo 12 maissa. Muita oireita ei tullut.
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
Mikä oli se aika jona aikana se sivuvaikutukset piti ilmaantua jos tulevat, hain rokotteen tänään noin klo 13.30

Mun pojalle tuli 5 päivän jälkeen...? :eek:

(rokotus pe - kuume, päänsärky, mahakipu ke -> tänään ei enää mitään )
 
125 µg
Alkuperäinen kirjoittaja Voiko noin paljoa syödä D-vitamiinia?:
^^ Niinpä nii.. eikö d-vitamiiniannostus olekaan kaikille sama?
20 kg => 40µg (1600 IU)
60 kg => 120µg (3200 IU)

Noi on sillä "karkeasti ottaen" kilomäärällä laskettuna. Kauheen suurilta kuullostaa nuo annokset..

Annan nyt 10 kk ikäiselle vauvalle 5 tippaa Devitolia. Se on sitä huonosti imeytyvää D2-vitamiinia. Muut kun ei sovi. Itse syön Elivon D vitamiimia 10µg/vrk ja pari tippaa vauvan Devitolia vauvalle malliksi. Paljonkohan tuota Devitolia oikeasti uskaltaa antaa 10kk ikäiselle vauvalle?
vauvalle 10µg deetippoja tai minisun Drops tai murskaa tabletin ruokaan (ei imeskelutablettia)

2-10 vuotiaalle 25µg
yli 11 vuotiaalle 100µg

 
D3
On the epidemiology of influenza
www.virologyj.com/content/5/1/29

Vitamin D and H1N1 Swine Flu
http://www.vitamindcouncil.org/newsletter/vitamin-d-and-h1n1-swine-flu.shtml
 
sa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Turun sanomien uutisesta:

"Suomessa varauduttiin alunperin jopa promillen kuolleisuuteen eli noin 1?600 kuolonuhriin, mutta tauti on osoittautunut selvästi pelättyä lievemmäksi.

Reijo Peltonen ennustaa, että sikainfluenssa ei tule näkymään kokonaiskuolleisuudessa minkäänlaisena piikkinä.

-?Väestön kokonaiskuolleisuus tautiin on tähän mennessä vähäisempi kuin kausi-influenssassa, eikä kausi-influenssasta kukaan välitä tuon taivaallista, hän vertaa."

Jospa tämä hiukan rauhoittaisi mieltä :)
Mutta kausi-influenssaan kun kolee lähinna vanhat ja sairaat ja tämä taas voi aiheuttaa kuolemia myös terveiden ja nuorien keskuudessa, niin onhan se ymmärrettävää että tällainen eri tavalla käyttäytyvä influenssavirus, joka myös leviää PALJON kausi-influenssaa noeammin, aiheuttaa pelkoa.

Toisekseen, eka aalto on vasta alkanut ja tämä influenssa on seuranamme kyllä myös tulevina talvina (silloin vaan alkaan jo ihmisillä olemaan resistanssia, jota nyt ei vielä juuri ole). Joten tämä lääkäri ei kyllä voi sanoa mitään vielä taudin mietoudesta. WHO:n sivuilla on tekstiä päinvastaiseen suuntaan eli että kausi-influenssaa verrattuna sikainfluenssa aiheuttaa vakavammat ja odottamattomammat jälkitaudit terveissäkin ihmisissä ja on siksi vaarallisempi. Myös USA:n teveysministeriö on anatanut julki lausunnon, jonka mukaan sikainluenssa on uusimpien tilastojen valossa vakavampi tauti kuin kausi-influenssa.

Toisekseen ihmiset unohtavat, että tämä influenssa ei korvaa vuosittaista kausi-influenssaa vaan kulkee siinä sivussa. Joten jäi kuolleiden määrä sitten vähäiseksi tai ei, sikainfluenssakuolemat ovat silti 'ylimääräisiä' influenssakuolemia -jotka tulevat vuosittaisten kausi-influenssakuolemien päälle.
Mulle sanoi lääkäri, että sikaflu on sellainen, mikä tule kerran kymmenes vuodes, kuten aasialainen yms, ei ne tuu edes joka vuosikymmen.
 
eikai vaan sikatauti ? eli eilen mulla oli koko päivän mahakipiä , ihan ouvosti pisti jokapuolelle ja kun istu niin kävi kipiempää entä jos seiso :| ja sitten jos on makuulteen niin on raskaampi hengittää... ???????
 
heijahoi
..tuskin, jos ei lämpö ole noussut..

Löytyykö vielä äitejä jotka eivät halua tai voi ottaa rokotetta? Milaisin tunnelmin olette? Itselläni ei ole rokotesuojaa, tuttuja sairastaneita on seurattu, ei tosin raskaana olevia. Heillä tauti on ollut tietenkin inhottava, mutta aika nopeasti on tauti sairastettu ja ollut kuitenkin ihan tavallinen flunssa siinä mielessä, että ilman rajuja taudinkuvia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Turun sanomien uutisesta:

"Suomessa varauduttiin alunperin jopa promillen kuolleisuuteen eli noin 1?600 kuolonuhriin, mutta tauti on osoittautunut selvästi pelättyä lievemmäksi.

Reijo Peltonen ennustaa, että sikainfluenssa ei tule näkymään kokonaiskuolleisuudessa minkäänlaisena piikkinä.

-?Väestön kokonaiskuolleisuus tautiin on tähän mennessä vähäisempi kuin kausi-influenssassa, eikä kausi-influenssasta kukaan välitä tuon taivaallista, hän vertaa."

Jospa tämä hiukan rauhoittaisi mieltä :)
Mutta kausi-influenssaan kun kolee lähinna vanhat ja sairaat ja tämä taas voi aiheuttaa kuolemia myös terveiden ja nuorien keskuudessa, niin onhan se ymmärrettävää että tällainen eri tavalla käyttäytyvä influenssavirus, joka myös leviää PALJON kausi-influenssaa noeammin, aiheuttaa pelkoa.

Toisekseen, eka aalto on vasta alkanut ja tämä influenssa on seuranamme kyllä myös tulevina talvina (silloin vaan alkaan jo ihmisillä olemaan resistanssia, jota nyt ei vielä juuri ole). Joten tämä lääkäri ei kyllä voi sanoa mitään vielä taudin mietoudesta. WHO:n sivuilla on tekstiä päinvastaiseen suuntaan eli että kausi-influenssaa verrattuna sikainfluenssa aiheuttaa vakavammat ja odottamattomammat jälkitaudit terveissäkin ihmisissä ja on siksi vaarallisempi. Myös USA:n teveysministeriö on anatanut julki lausunnon, jonka mukaan sikainluenssa on uusimpien tilastojen valossa vakavampi tauti kuin kausi-influenssa.

Toisekseen ihmiset unohtavat, että tämä influenssa ei korvaa vuosittaista kausi-influenssaa vaan kulkee siinä sivussa. Joten jäi kuolleiden määrä sitten vähäiseksi tai ei, sikainfluenssakuolemat ovat silti 'ylimääräisiä' influenssakuolemia -jotka tulevat vuosittaisten kausi-influenssakuolemien päälle.
Mulle sanoi lääkäri, että sikaflu on sellainen, mikä tule kerran kymmenes vuodes, kuten aasialainen yms, ei ne tuu edes joka vuosikymmen.
Niinpä ja viimeksi kun tuli siihen kuoli parissa vuodessa parikymmentätuhatta. Nyt on eri ajat, mutta tämä silti kertoo viruksen vakavuudesta.

Mitä sitten jos se tulee vain yhtenä vuonna ja siihen kuolee vähemmän kuin kausi-influenssaan? Siihen tulee silti suhtautua vakavasti niin terveydenhuolon kuin muidnekin viranomaisten. Varsinkin kun sitä ei voi tietää mikä lopputulos on.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja heijahoi:
..tuskin, jos ei lämpö ole noussut..

Löytyykö vielä äitejä jotka eivät halua tai voi ottaa rokotetta? Milaisin tunnelmin olette? Itselläni ei ole rokotesuojaa, tuttuja sairastaneita on seurattu, ei tosin raskaana olevia. Heillä tauti on ollut tietenkin inhottava, mutta aika nopeasti on tauti sairastettu ja ollut kuitenkin ihan tavallinen flunssa siinä mielessä, että ilman rajuja taudinkuvia.
Raskaus ja Sikainfluenssa

Sikainfluenssa saattaa olla tavallista vaarallisempi raskaana oleville naisille.

Yhdysvaltain tartuntatautivirasto CDC kertoi toukokuussa havainneensa raskaana olevilla sikainfluenssapotilailla vakavia komplikaatioita, kuten keuhkokuumetta, nestehukkaa ja ennenaikaisia synnytyksiä.

Raskaus nostaa komplikaatioriskiä, koska raskauden aikana muun muassa sydän- ja verenkiertoelimistössä, hengityselimissä ja immuunijärjestelmässä tapahtuu fyysisiä muutoksia. Sikainfluenssainfektio ja kuume raskauden alkuvaiheessa altistavat myös sikiövaurioille.

CDC:n mukaan on tärkeää, että raskaana oleville naisille aloitetaan sikainfluenssan estolääkitys heti influenssaa epäiltäessä.
 
Sarkkis
Tänään sain rokotteet eli possunuha ja tavallinen kausi-influenssa. En ole raskaana, kuulun sairauksieni takia riskiryhmään. Käsivarret tietty kipeät, possunuha enemmän. Viluttaa hieman, mutta voi johtua myös siitä, että pari tuntia piti jonottaa ulkona (Kuopijo, Kuopijo...) ja viluhan siinä tuli.
Jos tullee mitä muita oireita, niin kerron tänne. Mukava kertoa faktaa tilanteesta.

 
Mä sain aamulla possupiikin,kuulun siis riskiryhmään. Pistivät vaikka toissa päivänä vähän lämpöä välissä kuitenkin kuumeeton päivä. Useat pelottelivat kuinka käsi tulee niin kipeäksi ettei pysty nukkumaan,myös rokottava täti tästä varoitteli,mutkun mulle ei tullut sitten minkäänlaisia oireita tuosta rokotteesta,onko muita?
 
Sain rokotteen päivällä, on ollut vähän vetämätön olo ja hiukan jäseniä välillä särkee ja kurkku kipeä.. Niin ja ne oireet voi tulla myöhemminkin terkka sanoi et yleensä kahden päivän sisällä..
 
vieras
Itse sain sika ja kausi-influenssa rokotteen maanantaina. Mitään muita oireita ei ole "sikapiikistä" ollut kuin kipeä käsi sekä punoittanut pistokohdan ympäriltä.
 
Mä oon niin pyörällä päästäni...
Mä olen ollut koko ajan, että ei me mitään rokotusta oteta, ja ei se niin vaarallinen ole, kuin on annettu ymmärtää.
En mä usko edelleenkään että se ihan niin vaarallinen on, kyllähän normaali flunssakin muuttuu äkkiä keuhkokuumeeksi, jos et yhtää lepää ym..

Mutta äitini on sairaanhoitaja ja sanoi että pikkusiskoni rokotteen ottaa...samalla mun oma pää meni sekaisin, että mitä lasteni kanssa teen, lapset 2v10kk ja 1½v. Vanhempi on vielä sellainen että kaikista rokotuksista nousee korkea kuume pariksi-kolmeksi päiväksi... :/
 
vieras
Itse kanssa mietiskelen. Ei ollut aikomus rokotuksia ottaa, mutta nyt ne olisi kyllä tyrkyllä vähän ohi muiden. Äidilläni loppui syöpähoidot kesällä ja sitä myöten myös olisi toivottavaa, että meidät rokotetaan. Äidillenikin tämä rokotus piti vähän puoliväkisin antaa, kun ei itse suunnitellut ottavansa. Tietää kyllä, ettei meillä ole aikomusta rokotuksiin kun asiasta keskusteltiin ennen tätä. Kuitenkin sitä miettii... entäs jos sitten kuitenkin tartutamme äitini, piikistä huolimatta ja käykin huonosti? Raivostuttavaa miettiä asiaa.
 
lortto
siis kun mä en ymmärrä!! Noi D-vita,miinien mikrogrammat sun muut on mulle hepreaa. Voisiko joku kertoa mulle, montako tablettia annan 20 kiloa painaville 3 vuotiaille kaksosille? Yhdessä tabletissa on 10 mikrogrammaa. Ja montako otetaan me aikuiset. Kiitos.


NIin ja kertokaa vielä, kun vauva syö Deetippoja sen 20 tippaa, niin annanko niitäkin enemmän. On täysimetyksellä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse kanssa mietiskelen. Ei ollut aikomus rokotuksia ottaa, mutta nyt ne olisi kyllä tyrkyllä vähän ohi muiden. Äidilläni loppui syöpähoidot kesällä ja sitä myöten myös olisi toivottavaa, että meidät rokotetaan. Äidillenikin tämä rokotus piti vähän puoliväkisin antaa, kun ei itse suunnitellut ottavansa. Tietää kyllä, ettei meillä ole aikomusta rokotuksiin kun asiasta keskusteltiin ennen tätä. Kuitenkin sitä miettii... entäs jos sitten kuitenkin tartutamme äitini, piikistä huolimatta ja käykin huonosti? Raivostuttavaa miettiä asiaa.
Hmm.. mä ehkä sinuna vaan ottaisin.. äidin takia. Mun mies on terve kuin pukki ja ottaa rokotteen vain meidän vauvan takia.
 
rota
Alkuperäinen kirjoittaja heijahoi:
..tuskin, jos ei lämpö ole noussut..

Löytyykö vielä äitejä jotka eivät halua tai voi ottaa rokotetta? Milaisin tunnelmin olette? Itselläni ei ole rokotesuojaa, tuttuja sairastaneita on seurattu, ei tosin raskaana olevia. Heillä tauti on ollut tietenkin inhottava, mutta aika nopeasti on tauti sairastettu ja ollut kuitenkin ihan tavallinen flunssa siinä mielessä, että ilman rajuja taudinkuvia.
Muistathan kuitenkin että sinä ei ole raskaana olevana samassa kastissa kaveriesi kanssa. Eli jos heille ei ole tullut jälkitauteja niin sinulle voi hyvinkin tulla.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä