Keskustelua sikainfluenssasta

Status
Viestiketju on suljettu.
pelottaa!!
Mun miehellä alko äkisti viime yönä/tänä aamuna ihan selkeät sikainfluenssan oireet: kuume yli 39, oksentelee, lihaksia särkee, iho kosketusherkkä, paha yskä...

Onko täällä odottavia äitejä, jotka olis sairastaneet sikainfluenssan? Mua pelottaa aivan sairaasti, miten mun/vauvan käy jos ja kun minäkin sairastun? Nyt on menossa rv 16+3. Soitin isälleni joka on lääkäri, ja hän rauhoitteli ja sanoi, että minun täytyy nyt vain yrittää rauhoittua ja kuulostella vointiani: mikäli oireita tulee, heti yhteys häneen/työterveyshuoltoon, niin saan tamiflut ja influenssalta leikataan pahin terä pois.

Olisi vain mielenkiintoista kuulla, jos jollain odottavalla äidillä olisi jo kokemusta taudista...
 
Tuohon kysymykseen mahdollisesti tulevat vastaukset eivät varmaan ole niin rauhoittavia kuin voisivat olla. Koska odottavistakin ne, joilla se sikainfluenssa on varmasti todettu, ovat niitä kaikista kipeimpiä. Suurin osa muista sikainfluenssa tartunnan saaneista odottajista ei voi olla varma tautinsa laadusta ja ei voi sikäli sinua lohduttaa, vaikka tosiasiassa olisivat lievän taudin sairastaneet.
 
mietin..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aatumaria08:
Alkuperäinen kirjoittaja tääl ei pistetä lastani:
mä oon sairastanut kolme keuhkokuumetta ja yhden hyvin vakavan. joten en uskalla ottaa rokotetta mut en tavallaan pelkää tautiakaan.
öö mitenkäs tää nyt littyy sikaan,itselläni perussairauden takia lukuisia kehkokuumeita vuodessa ja minulle ehdottomasti suositeltiin ottamaan rokote.
Sian jälkitauteihinhan kuuluu mm. keukokuume. Jos Tarkoitti tuota.
tarkoitti varmaan sitä, että miksi ei ota rokotetta, kun kerran taipumus muutenkin on jo saada keuhkokuume.
 
nuhanenä
Alkuperäinen kirjoittaja tietoa:
Tietoa rokotteen yhteydestä hermo-oireyhtymään eli Guillain-Barrén oireyhtymään:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/pandemiarokotusten_turvallisuus/guillain-barr_n_oireyhtyma_ja_rokotukset/
tää mua pelottaa kun mulla on ms ...
 
toipilas
Alkuperäinen kirjoittaja pelottaa!!:
Mun miehellä alko äkisti viime yönä/tänä aamuna ihan selkeät sikainfluenssan oireet: kuume yli 39, oksentelee, lihaksia särkee, iho kosketusherkkä, paha yskä...

Onko täällä odottavia äitejä, jotka olis sairastaneet sikainfluenssan? Mua pelottaa aivan sairaasti, miten mun/vauvan käy jos ja kun minäkin sairastun? Nyt on menossa rv 16+3. Soitin isälleni joka on lääkäri, ja hän rauhoitteli ja sanoi, että minun täytyy nyt vain yrittää rauhoittua ja kuulostella vointiani: mikäli oireita tulee, heti yhteys häneen/työterveyshuoltoon, niin saan tamiflut ja influenssalta leikataan pahin terä pois.

Olisi vain mielenkiintoista kuulla, jos jollain odottavalla äidillä olisi jo kokemusta taudista...
Minulla on raskausviikkoja 8, ja viikon on perheeni nyt sairastanut sikainfluenssaa, miestä lukuunottamatta. Itse olen sairastanut sen kuumettomana, lämpöä yhtenä iltana 37,2 ja siihen otin panadolia. Rokotusta en kerennyt ottaa, ja neuvolassa kehotettiin ottamaan tamifluta jos oireet pahenee. Oireina minulla myös voimattomuus, köhä ja huimaus. Tamifluta en hakenut ja nyt alkaa jo tuntumaan paremmalta, tosin jälkitauteja seuratessa...

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä päin terveet lapset saa ensi viikolla rokotukset :)
Niin meilläkin, mutta siltikin myöhässä auttamattomasti...

Tiedotteessa on, että riskiryhmään kuuluvat 6kk-35kk ja terveet lapset 6kk-5v.
Rokottavatko ensin riskiryhmän ja jos rokotteita riittää vai jonotuksen mukaisesti?
Pitääkö rokotuspaikalla odottaa, että jos riskiryhmältä rokotteita jää vai miten?
 
Täälläkin on paljon rinnastettu sikainfluenssaa kausi-influenssaan vakavuudeltaan. Kuitenkin jos ajatellaan niitä pahoja ja harmillisen yleisiä jälkitauteja niin sikainfluenssan jälkitautina tuleva keuhkokuume on viruksen aiheuttamaa, syö tehokkaasti keuhkoja lamaannuttaen ne yhtäkkisesti ja näin antibiootit eivät tähän tehoa. Sillä torniolaistytöllä oli viruksen aiheuttama keuhkokuume juuri.

Kausi-influenssassa keuhkokuume on bakteerin aiheuttama joten antibiootit tehoavat paremmin.
 
yskivä kysyy
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Täälläkin on paljon rinnastettu sikainfluenssaa kausi-influenssaan vakavuudeltaan. Kuitenkin jos ajatellaan niitä pahoja ja harmillisen yleisiä jälkitauteja niin sikainfluenssan jälkitautina tuleva keuhkokuume on viruksen aiheuttamaa, syö tehokkaasti keuhkoja lamaannuttaen ne yhtäkkisesti ja näin antibiootit eivät tähän tehoa. Sillä torniolaistytöllä oli viruksen aiheuttama keuhkokuume juuri.

Kausi-influenssassa keuhkokuume on bakteerin aiheuttama joten antibiootit tehoavat paremmin.
Mistäs tuon sitte tietää, onko keuhkokuume vai ei? Vai mistä sen erottaa onko bakteerin vai viruksen aiheuttama? Miten hoidetaan viruksen aiheuttamaa keuhkokuumetta?
 
mietin..
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Täälläkin on paljon rinnastettu sikainfluenssaa kausi-influenssaan vakavuudeltaan. Kuitenkin jos ajatellaan niitä pahoja ja harmillisen yleisiä jälkitauteja niin sikainfluenssan jälkitautina tuleva keuhkokuume on viruksen aiheuttamaa, syö tehokkaasti keuhkoja lamaannuttaen ne yhtäkkisesti ja näin antibiootit eivät tähän tehoa. Sillä torniolaistytöllä oli viruksen aiheuttama keuhkokuume juuri.

Kausi-influenssassa keuhkokuume on bakteerin aiheuttama joten antibiootit tehoavat paremmin.
jälkitauti tarkoittaa kyllä sitä, ettei taudinaiheuttaja ole sama.. eli voi olla myös bakteeri.
 
KK
Minä en enää usko kenenkään fakta-tietoon. Jokaisella lääkärillä tuntuu olevan oma faktansa, kun puhutaan possutaudista. Ja ohjeet heittävät laidasta laitaan.
 
s
Alkuperäinen kirjoittaja mietin..:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Täälläkin on paljon rinnastettu sikainfluenssaa kausi-influenssaan vakavuudeltaan. Kuitenkin jos ajatellaan niitä pahoja ja harmillisen yleisiä jälkitauteja niin sikainfluenssan jälkitautina tuleva keuhkokuume on viruksen aiheuttamaa, syö tehokkaasti keuhkoja lamaannuttaen ne yhtäkkisesti ja näin antibiootit eivät tähän tehoa. Sillä torniolaistytöllä oli viruksen aiheuttama keuhkokuume juuri.

Kausi-influenssassa keuhkokuume on bakteerin aiheuttama joten antibiootit tehoavat paremmin.
jälkitauti tarkoittaa kyllä sitä, ettei taudinaiheuttaja ole sama.. eli voi olla myös bakteeri.
Hesarissa luki kyllä kuten Sapfo sanoi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja KK:
Minä en enää usko kenenkään fakta-tietoon. Jokaisella lääkärillä tuntuu olevan oma faktansa, kun puhutaan possutaudista. Ja ohjeet heittävät laidasta laitaan.
Tämä on totta, kaikilla on vaan mutu-tietoa koska kukaan ei tiedä asiasta yhtään mitään.
Telkussa on ollut nyt parina aamuna tosi ihana lääkäri, HUSista joku infektiolääkäri, ainoa lääkäri joka on julkisuudessa esim. myöntänyt sen että rokote ei ole välttämättä turvallinen, koska sitä ei ole pystytty tarpeeksi testaamaan.
 
Kiitoskukkanen!
"""1976 -rokotuskampanjan perusteella on arvioitu H1N1 -rokotteeseen liittyvän riskejä. Yksi sadastatuhannesta rokotetusta voi kuolla. Eli Suomessa, jos kaikki rokotetaan, niin 50 ihmistä menehtyy rokotteeseen. Siis viisikymmentä ihmistä kuolee, jos pyritään estämään tätä Puskan hypoteettista lukua. Asiahan olisi matemaattisesti ihan ok, jos rokote antaisi 100 %:n suojan, mitä se ei valitettavasti anna. Rokotteen tehosta ei tiedä kukaan, mutta tavallisesti se on 30 - 70 %:n välillä. Myös osa rokotetuista voi kuolla itse tautiin, jolloin tämä mahdollisuus tekee tuon edellisen matematiikan monimutkaiseksi. Tämän hetken tiedon mukaan USA:ssa olisi menehtynyt 1000 ihmistä tähän mennessä. Luku Suomeen suhteutettuna tekee runsaat 16 ihmistä. Jos tähän mennessä Suomessa on kuollut 2 ihmistä, voi sanoa, että olemme pärjänneet erinomaisesti. Lukuja voi tulla lisää, ja aika näyttää miksi asiat muuttuvat, mutta edelleenkin kyseessä on lievä tauti. Mikään ei osoita muuta."""

"""Lääkäri Hannu Vierolan mielestä suomalaisten D-vitamiinin puute alkaa olla hälyttävällä tasolla. Ruokavaliosta tai ympäristöstä kesällä saatu vitamiinimäärä ei riitä syksyllä edes isänpäivään saakka.

Iisalmelaislääkäri Hannu Vierola on työnsä kautta päätynyt tutkimaan potilaidensa D-vitamiinin määriä. Tulokset ovat olleet hälyttäviä, esimerkiksi 15-vuotiaista tytöistä joka viides on lähestulkoon riisitaudin partaalla. D-vitamiinin vajaus koskee kuitenkin myös kaikkia muita ikäluokkia ja molempia sukupuolia. Kriisiryhmiä ovat nuoret ja vanhukset sekä laktoosi-intoleranssia ja keliakiaa potevat.

D-vitamiinin puute aiheuttaa lukuisia puutostiloja. Matala D-vitamiini lisää Vierolan mukaan mm. syöpäriskiä, luun haurastumista, diabetesta, verenpainetautia, MS-tautia ja influenssaa.Vitamiinin lisääminen ruokavalioon vähentää nivel- ja lihassärkyjä, kohentaa lihasvoimaa, mielialaa ja karkoittaa väsymystä."""
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Täälläkin on paljon rinnastettu sikainfluenssaa kausi-influenssaan vakavuudeltaan. Kuitenkin jos ajatellaan niitä pahoja ja harmillisen yleisiä jälkitauteja niin sikainfluenssan jälkitautina tuleva keuhkokuume on viruksen aiheuttamaa, syö tehokkaasti keuhkoja lamaannuttaen ne yhtäkkisesti ja näin antibiootit eivät tähän tehoa. Sillä torniolaistytöllä oli viruksen aiheuttama keuhkokuume juuri.

Kausi-influenssassa keuhkokuume on bakteerin aiheuttama joten antibiootit tehoavat paremmin.
eikös sillä tytöllä todettu äkillinen vakava yleistulehdus?
 
ehdotus
Sikaflunssasta voi keskustella niin monelta puolelta asiaa käsitellen, ettei kaikki yhteen ketjuun oikeasti sovi eikä sieltä sitä löydä, mitä haluaa. Eihän vauvakeskustelutkaan ole kaikki yhdessä ketjussa
 
sairaanhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja aatumaria08:
Alkuperäinen kirjoittaja tääl ei pistetä lastani:
mä oon sairastanut kolme keuhkokuumetta ja yhden hyvin vakavan. joten en uskalla ottaa rokotetta mut en tavallaan pelkää tautiakaan.
öö mitenkäs tää nyt littyy sikaan,itselläni perussairauden takia lukuisia kehkokuumeita vuodessa ja minulle ehdottomasti suositeltiin ottamaan rokote.
Sian jälkitauteihinhan kuuluu mm. keukokuume. Jos Tarkoitti tuota.

Sikainfluenssaan itseensä voi kuulua virusperäinen keuhkokuume. Yleensä jälkitauti on bakteeriperäinen ja tulee influenssan/nuhan ja yskän jälkeen jos on tullakseen. Virusperäinen keuhkokuume on vähintään yhtä vaarallinen kuin bakteeriperäinen ja voi viedä nuoreltakin ihmiseltä hengen.

Jos on keuhkoperäisiä kroonisia sairauksia esim. astma tai krooninen allergia, rokotetta suositellaan otettavaksi jotta se suojaisi keuhkokuumeelta. Suositellaan myös kausi-influenssarokotetta jos on em. sairauksia.
 
Mitähäh?
Mistä lähden kyselemään sikainfl.rokotusta itselleni, koska en kuulu työterv.huollon piiriin?Teen pätkätöitä.
Minulla on kausittaista allergiaa. Kuulunko siis riskiryhmään (vrt.allergia -ja astmaliiton suositukset) ?
 
mietin..
Alkuperäinen kirjoittaja Mitähäh?:
Mistä lähden kyselemään sikainfl.rokotusta itselleni, koska en kuulu työterv.huollon piiriin?Teen pätkätöitä.
Minulla on kausittaista allergiaa. Kuulunko siis riskiryhmään (vrt.allergia -ja astmaliiton suositukset) ?
et kai. näin olen käsittänyt, että astmaakin sairastavista vain ne, joilla on päivittäinen lääkitys.?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin..:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitähäh?:
Mistä lähden kyselemään sikainfl.rokotusta itselleni, koska en kuulu työterv.huollon piiriin?Teen pätkätöitä.
Minulla on kausittaista allergiaa. Kuulunko siis riskiryhmään (vrt.allergia -ja astmaliiton suositukset) ?
et kai. näin olen käsittänyt, että astmaakin sairastavista vain ne, joilla on päivittäinen lääkitys.?
Meillä poika sai kun on taipuvainen flunssa-aikoina saamaan keuhkoputkentulehduksen jälkitautina ja nyt talvi mennään säännöllisellä astmalääkityksellä, muulloin ei ole lääkettä käyttänyt kuin satunnaisesti.
 
sh
Alkuperäinen kirjoittaja mietin..:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitähäh?:
Mistä lähden kyselemään sikainfl.rokotusta itselleni, koska en kuulu työterv.huollon piiriin?Teen pätkätöitä.
Minulla on kausittaista allergiaa. Kuulunko siis riskiryhmään (vrt.allergia -ja astmaliiton suositukset) ?
et kai. näin olen käsittänyt, että astmaakin sairastavista vain ne, joilla on päivittäinen lääkitys.?
Tuskin saat rokotetta riskiryhmäläisenä. Kriteerit on tiukat, katso thl:n sivuilta. Terkkarista voi kysyä ja possuinfopuhelimesta, jos haluat varmistaa. Terveyskeskus sitten rokottaa sinut terveiden aikuisten joukossa viimeisessä ryhmässä sitten joskus....
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä