Keskustelua PCO:sta. Ent.PCOnaiset ja Vauvakuume

Meitsillä oli kans tuollainen outo möllykkä tässä kierrossa...en ruvennut sitä sen kummemmin tiirailemaan, mutta se tuli kun menkat vasta alkoivat ja vuotoa ei tullut edes siteeseen asti :eek: Ensin ei ollut mitään kipuja, mutta sitten to-pe välisenä päivänä jouduin ottamaan 2kpl 800 Buranaa, että kipu illalla katosi!!Nytkin vielä vuotelee yllättävän paljon...Tiedä sitten onko ihan perussettiä vaan näil munaakkeleilla vai mitä..
 
Onko teillä muilla esiintynyt oireena hiustenlähtöä? Minulla diagnosoitiin PCO puolisen vuotta sitten. Olen miettinyt johtuuko tämä hiusten lähtö e-pillereiden lopettamisesta vai PCO:sta... Jos muilla samoja pulmia, niin miten olette hoitaneet hiusten lähtöä??
 
Peppi: mulla kanssa oireena hiustenlähtöä! Mulla on sellanen käsitys, että sitä on aika vaikea hoitaa, jos haluaa tulla raskaaksi. Ilmeisesti esim. e-pillerit suojaavat noilta mieshormonioireilta (hiustenlähtöä, mutta myös mahdollisesti liikakarvoitusta, aknea...) ja pillereiden aikaan ei musta hiustenlähtöä ainakaan samoissa määrin ole ollut. Mä hankin jonkun kalliin hiuspohjaa hoitavan ja tuuheuttavan shampoon ja nyt leikkasin keväällä tukkaa vähän ryhdikkäämpään malliin. Samoin mulle määrättiin clomifen-hoito ovuloimattomuuteen, ja musta tuntuu että nyt lääkkeen aloittamisen myötä (ja edellisten hiustoimenpiteiden) hiustenlähtö ei ainakaan ole kiihtynyt enkä juurikaan kiinnitä huomiota että tukka ois harvempi. Mulla tosin aika paksu tukka jo ennestään.
 
ON;
Tänään tuli laitettua toinen menopurpistos. Toistaseksi kaikki hyvin. Ei sivuvaikutuksia. Pistos pikkasen kirveltää, ei muuta. Tosin kuulut et viikon päästä sattuu jo paljon pistäminen, katsotaan....

Perjantaina olisi sitten lääkäriaikaa, katsotaan onko mitään tapahtunut ja kuinka kauan tarvitsee pistoksia ottaa.
Jotenkin jo pelottaa toivo, et nyt tärpäis. Jotenkin vaan alkaa oleen niin väsynyt tilanteeseen. Mieliala vaihtelee ihan hirveesti onnesta epätoivoon parissa sekunnissa.

eillen jo itkukin tuli, nyt olis 2,5 viikkoa laskettuun aikaan, jota minulle ei suotu. En ajatellut et tuntuis näin pahalta, mutta jostain mielensopukoista asia vaan aina välillä pulpahtaa esiin kummitteleen kun yksin on.
Muutama viikko vielä kesälomaan, jota onkin ruhtinaalliset 5 viikkoa. Olisi ihana saada raskauden ekat viikot olla hissukseen kotona ja levätä, mut ei uskalla toivoa.
 
:ashamed: :ashamed: :ashamed: Kyllä täälläkin ollaan yhtä allapäin kuin tuntuvat olevan monet muutkin.

Ei mitään uutta. Tuumasin, että ens viikolla kun alkaa kolmas terolut-"kuuri" niin syön ja siitä vielä seuraavan eli heinäkuun liuskan, mutta sitten elokuussa otan yhteyttä terot määränneeseen ja sanon ettei tehoja ole jos niikseen on. Ja varmasti onkin, mulla on vahva tunne siitä. Joko se 1 nappi päivässä on riittämätön tai sitten jotain muuta vialla.

Sille aiemmin alanavan pingotukselle ei löydy selitystä, nyt alkaa vähän pingotus helpottamaan. Ja turhat kuvittelut jopa raskaudesta ovat kaikonneet tehdyn raskaustestin myötä. En siis uskonutkaan tavallaan, mutta kyllä se silti enemmän varmaa.

En tiedä, pitäisikö alkaa huolestumaan ja kysellä vaikka työterveyden puolelta, mutta niinä heikkoina hetkinä kun vajoaa asian ytimeen eli lapsettomuuteen, on tunne ja mieliala kyllä niin maassa ettei kyllä paremmasta tietoa. Hetkessä sekin tuntuu välillä korjaantuvan, mutta niinä hetkinä kun asia jää päälle niin tulee fyysisesti niin huono-olo, että tekee mieli mennä vessanpönttöä halailemaan. Onko kellään muulla samanlailla paha olla asian kanssa?

Oon jotenkin pitänyt itseäni "tuoreena" lapsettomuudesta kärsivänä ja ettei vielä saisi olla "niin" pahoja tunnetilan murtumisia. Olenko vasta sitten alkanut tajuamaan mistä kyse vai onko se vain kaikki tämä tässä mikä jännittää ja masentaa? :ashamed:
 
neunu; Minä ottaisin jo nyt yhteyttä gynekologiin koska kyll terojen vaikutus pitäisi jo näkyä. Joko annostus liian pieni, tai sitten jotain muuta vialla.

Olen itse ajatellut, et hei mähän suhtaudun tähän asiaan tosi hyvin ja ei tää ole niin kova paikka kun kaikki kirjoittajat väittää.
Mut tämä asia menee koko ajan syvemmälle tajuntaan ja ahdistus välillä todella kova. Ihan rinnasta ottaa ja henkeä haukkaa. Välillä tulee tunne, et mäen selviä tästä.
tietysti noi kaikki pettymykset ja hormooni myllerrykset vaikuttaa asiaan pahentavasti, vaikka sen tietää ei se helpota tuskaa. Tämä on kamala asia ja ikävintä mitä minulle olisi koskaan voinut tapahtua.
Luulempa et olen hautonut tunteeni ja pelkoni aika syvälle, koska olen hyvä sulkemaan asioita pois mielestä. Nyt kun lukenut ja keskustellut asioista, on pystynyt käsitteleen ja ymmärtään omia tunteitaan. En ole vain tainnut osata tai antanut itseni tuntea tätä pettymystä ja pelkoa, mihin pikku hiljaa annan itselleni luvan.

Voima :hug: kaikille
 
hetkinen taas on vierähtänyt kun oon tänne viimeksi kirjoitellut... Eilen saatiin tietää ukon simppatestin tulokset... liikkuvuus oli A-luokkaa ja millilitrassa n. 89 milj.... eli hyvin siellä suunnalla ainaskin menee.. eli kaikki vika onkin sitten minussa :( femoston laatan syön loppuun ja sitten aloitetaan taas terot mutta suuremmalla annostuksella... eli kp:t 15-24 mennään niillä.... nyt on jo kesäloma ovella ja toivon että se sitten olisi jonkin verran stressitöntä aikaa mulle ja niin ollen jotakin mukavaa tapahtuis nyt kun on tuo kierto saatu luistaan... nyt on edellistä pari päivää tihkutellut ja tänään sitten ei... ovista en ole onnistunut bongaamaan... ei näy muita viivoja kuin pelkkä kontrolli viiva...
 
Eipä tuohon hiustenlähtöön taida olla mitään satavarmaa konstia, mutta moni on löytänyt avun kokeilemalla seuraavia:
- helokkiöljykapselit
- kalkkitabut
- piimax- valmiste esim: https://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/1782/Piimax-C--Biotiini
- ruokavalion monipuolisuuden tarkistus

Joku mainitsi myös, että löytyi kaiken päälle kilpirauhasvaiva joka hänellä vaikutti...

Ja nämä jutut ja vinkit on muutaman vuoden takaa, kun aktiivisena jossakin keskustelin, en edes muista missä, olisikos ollut vauvalehden palsta silloin.... jaa´a :)
 
Tervetuloa suljettuun ryhmään johon vaaditaan hyväksyntä. Kyllästyin etsimiseen, kun suomenkielistä paikkaa ei vain löytynyt. Perustin siis oman ryhmän nassukirjaan jonne olette tervetulleita ja kutsukaa muitakin mukaan jos tiedätte tämän vaivan olevan riesana.

Tarkoituksena on ylläpitää rauhaisaa keskustelupalstaa jossa saa purkaa tuntojaan ja häiriköijät potkitaan pihalle!

Kuvia ja videoita siellä ei tällä hetkellä ole lupa kenenkään julkaista, mutta jos sille tulee tarvetta niin harkitaan tätä. Paikka on siis tarkoituksella suljettu jotta siellä voidaan keskustella rauhassa ja ilman paineita.

http://www.facebook.com/group.php?gid=134506459899060
 
Kiitos vastauksista ja vinkeistä! "Mukavaa" huomata, etten ole yksin vaivani kanssa... Pitääpä käydä apteekissa/luontaistuotekaupassa etsimässä apua tähän hiusten lähtöön, ennen kuin oikeesti alkaa minullekin kaljuja läikkiä tulla.

Ja sitten toinen kysymys: millaiset keinot ootte havainneet parhaaksi laihdutusurakkaan? Ja siis laihdutukseen ilman metuja tai muita lääkkeitä. Itsellä nyt 8 kg takana ja vielä saman verran edessä....
 
:wave:

Pian alkaa teroilut ja maanantaina soitan aamulla gynelle...jänskättää aina vain se yhteydenotto, mutta nyt päätin kuten sane kehoittikin, että asialle tehtävä pikimmiten jotain.

Peppi: apteekissa osaavat neuvoa myös, sieltä ostan oman shampooni joka tuuheuttaa ja on siksi hyvä ettei tosiaan pahin kalju näkyisi. Hintakaan ei ole hirvittävä vaikka pateekin sahmpoota on. Niin ja mitä laihdutukseen tulee niin itse käytän kiloklubia eli www.kiloklubi.fi sinne siis vaan tekemään merkintöjä tai ottamaan reseptejä. Its een tykkää kauheasti reseptejä opiskella, katselen vain enemmän mitä suuhun laitan. Toki, saisihan tuo pudotus tahti olla suurempi. Missä ajassa sulla on tuo 8kg pudonnut? Mitä olet tehnyt sen eteen, liikunnalla vai ruakvaliolla, vai molemmilla? Mullahan gyne sanoi, ettei liikunnan merkitys alussa ole suuri vaan vähän kerrassaan lisätä oman mielen mukaan, mutta ruokavalio on tärkein.
 
neunu; tsemppiä ja toivotaan vastauksia ja tuloksia.

ON; Perjantain ultrassa edelleen PCO munasarjat ja oikealla näky 8 mm follikkeli, joka ehkä voisi alkaa kasvaan enemmänkin. Limakalvo oli hyvä. Kuulemma laiskat munasarjat mulla.
maanantaina uusi ultra.
Sain myös passituksen sokerirasitukseen ja verenvuoto tutkimuksiin.
Suvussa vuototauteja ja näkivät mun reiden, jotkä tällä hetkellä ihan mustat raksalla olosta. Onneksi uskoivat, ettei mua ole pahoinpidelty.

Sain noottia kun olen pistänyt menopurit aamulla. totesin ettei kukaan sanonut että täytyy pistää iltasin. no loppu peleissä sillä ei kuulemma merkitystä.

Kyselin samalla metuista. TAYS ei suosita syömään raskauden aikana. Jenkeissä kuulemma syödään useinkin raskausaikana, mutta heidän mukaan riittävästi näyttöä asian hyödyllisyydestä ei ole. Kyselin myös että syönkö elämän loppuua asti, niin kuin täällä oli jotakuta ohjeistettu. Olivat tästäkin erimieltä. Sillon vaan kun harkitsee raskautumista ja nyt kuulemma suomalaistakin tutkimusta tehdään asian tiimoilta.Eli näkyy kantoja olevan yhtämonta kuin lääkäriäkin.

Kovasti pelottaa taas maanantai, et jos ei taaskaan olekaan mitään kasvua. Heinäkuu onkin taukokuukausi kun poli kiinni.

Viikonloppuja kaikille
 
Hei! Passaako että rantaudun tänne? :wave: Eli minullakin tuo pco ja kk poissa melkein kokonaan.. kun jätin pillerit pois n, 4v sitten minulta alkoi lähtee hiuksia, melkeen kaljuunnuin. Kävin lääkärissä ja otettiin kilpirauhas kokeet joissa arvot vähän alle viite arvojen ja sain thyroxinit ja hiukset alkoivat kasvaa takaisin. Nyt sitten hakenut apua lapsettomuuteen ruokavalion muutoksella ja Helokkiöljyllä jonka sanotaan auttavan pco:sta kärsiviä. Onko muilla vastaavasta ollut apua? B)
 
neunu; Saitko ketään kiinni? Mielenkiinnolla oottelen mitä sanoivat.

Ensikäynnistä.
Meillä ainakin käytiin kaavake läpi, tehtiin tarkentavia kysymyksiä. minut ultrattiin ja miehen kivekset kokeiltiin.
Määrättiin verikokeita ja mies ohjeistettiin simppatestiin.
Itse sai varata ajan. Siihen kun on niitä pidättäytymistä sun muuta. Saatiin lääkereseptit ja suunniteltiin hoidon aloitusta. Simppojen tulokset tuli kotiin.
Noin muutaman kuukauden päästä tarkistetiin miten menee, mut tosin sillon piti ensin laihduttaa ja alko vaan metut.sitten kun clomit tuli mukaan, niin käynti määrätkin nousi.

ON. Tänään tuli ultrassa itku. tämän vuoden ensimmäinen follikkeli on syntynyt. Kaunis, iso, ja pyöreä.et voi pienestä 17 mm asiasta olla onnellinen. Limakalvo oli hyvä. Petyin kyllä eka kun näin ruudussa taas tuttua "kuun pintaa", mut viimesessä kulmassa oli meidän toivo

Vielä huomenna pistos menopuria ja keskiviikkona pistos pregnyliä, munasolun irrotukseen.
ke-pe yhdynnät ja 2 viikonpäästä perjantaina raskaustestin tekoa. nyt taas toiveet korkeella, ehkä liiankin korkeella. Mut ekaa kertaa joulunjälkeen, mulla on oikea mahdollisuus

Jos nyt ei tärpää, niin elokuussa jatkuu menopurpistokset, kun kerta hyvä vaste. Saan omin päin aloitella kun menkat tulee ja soitella sit vaan kontrolli ultra aikaa kun poliklinikka taas aukee elokuun alussa. Heinääkuu siis nyt taukokuukausi.
Pyysin tero reseptin uusimista, et heinäkuussa syön terot, että ei siirry yhdelläkään viikolla menkkojen alku ja piinaava odotus. Nyt jotenkin selkeäsuunnitelma ja luo itseenkin varmuutta.

Harmi et keskiviikkona iltavuoro, et mies saa valvoa ja varrota mua kotiin :LOL:
 
Täällähän on mielenkiintoisia uutisia... Nyt vaan peukutuksia kaikille mun suunnalta :flower:
Itsekkin jännitän mitä loppukierto tuo tullessaan... vaikkakin tiedän ettei välttis mitään tule tapahtumaan kun en sitä ovistakaan ole onnistunut löytämään... vielä olis tämä viikko töitä ja sitten alkais kesäloma... toivottavasti nyt sitten loman aikana mun kroppa alkais toimia oikein ja sain alkaa itsekkin jännäileen....
No on mulla hyviäkin uutisia.... Me mennään naimisiin nyt kesällä :heart: hiukkasen paperihommia... ja se on sitten menoa... Ollaanhan tässä kyllä jo 8 vuotta yhessä jo oltukkin ;D
 
Kerroin pomolle tilanteestani ja kas kummaa, sain huomisen vapaaksi.
Eli mulla on nyt kolmenpäivän rakkausloma :heart: toivotaan tuloksia. lauantaina 4. hääpäiväkin, et nyt kaikki peukut ja varpaat pystyyn :attn:
Pomolla itsellään takana tuloksettomat lapsettomuushoidot, eli todellakin saan kannustusta sieltä suunnalta

Niuku paljon onnen täyttämiä aviovuosia :heart:
 
:wave: ja uusille tervetuloa!

digi: jos helokkiöljystä apua niin tää täti lähtee ostamaan ja heti! Päivä päivältä enemmän, en tiedä siis johtuneeko metuista vai mistä, mutta tukka lähtee ja niiiiin vääristä paikoista!

PieniTytötnTylleröinen: sorppa, en muista taustaasi, mutta onko sulla aiemmin ollut teroja ja onko tuo 3kk alulla vai jo kyännissä?

sane: joo terot tällä viikolla 2*pv:ssä...Eikä mitään silmin pistävää apua vielä(kään)!!! Karsee päänsrky vain teroista (heti kun aloitin niin seurasi pääkipuilua, ei mitään suurta, mutta sellaista "hiljaista" jomotusta. Ja päivittäin. Tosin, en tiedä voisiko ne terot jotenkin vaikuttaa sitten niin, että mulla menee niska-hartiaseutu jumiin, koska se se tuntuu jumissa olevan taas ja päänsäryn luulisin siitä johtuneen...vaikka aika kaukaa taitaa olla haettu syy-yhteyksiä....

No, mutta kuulema näillä eväillä elokuuhun jolloin ultraa, sisätutkimusta ja verikokeita. Nämä menee siihen ensikäyntiin. Ukko tosiaan saa sitten ensikäynnillä simppatestejä varten ohejistuksen sekä muuta informaatiota ja jos en väärin ymmärtänyt niin ensikäynnin jälkeen seuraava käynti saattaa pahimmassa tapauksessa mennä 3kk päähän :x VASTA!!!

Jos joku käyttää yksityistä lapsettomuushoidoissa, ilmoittautukoon, käsi ylös! Hinta politiikka kiinnostaa ja se millä aikataululla asiat etenee. En tiedä missä te muut olette siis hoidoissa, mutta tämä pk-seutu taitaa olla vihiliäin kaikesta huolimatta vaikka luulisi toimivan "nopeiten"?

Käydään siis ukkokullan kanssa se elokuun aika hyödyntämässä siellä NKL:n Hormonipolilla ja sitten katsotaan mihin saadaan seuraava aika. Jos tosiaan menee jonnekin marras-joulukuulle niin alettava säästämään ja mentävä, hakeuduttava yksityiselle. Kuulostaa omaan korvaan järettömältä jos joutuu jonottamaan vielä sen kukkuraksi ettei alakerrassa ole elämää eikä se saa apua....*muminaa*

niuku: Lomafiilistelya siis ja etenkin hääfiilistelyä ilmoilla :flower: Oikein hyvää LOMAA! Ja perhosia vatsanpohjalle häähumusta! Kyllä kahdeksan vuotta on hyvin hitaasti kiirehditty =) -itsellä "meni" melkein yhtä kauan :kieh: Nyt onnellisesti aviossa viitisen vuotta :) Mutta hiljaa hyvää tulee B) Onkos terojen tuplapopsinta tuottanut tulosta? Sain itsekin saman tuomion ja ei mitään elämää, nyt kp 18 ja tuplateroilla :eek: :( :ashamed:

Kuitenkin pääpystyssä fiiliksellä tänään, katsomaan mitä se on huomenna ja ensi viikolla. Jatketaan yrittämistä!

Aurinkoa muillekin! B)
 
Ja kun ei saa kaikkea kakistettua kerralla niin erikseen sitten:

Painonhallinnasta hieman...on kiloklupin täyttö jäänyt toukokuun vikalta viikolta hieman ja nyt kuitenkin mittailuja vyötäröstä sekä vaa'alla asioinnista on epäsäännöllisen säännöllisesti tapahtunut ja lukuja esille: painoa tipahdellut hitaasti, mutta liekö varmasti lähtötilanteesta -8,5kg ja vyötärö -12cm (tosin se vaihtelee, koska turvotus voi aiheuttaa lähtölukeman paluun ja taas toisena päivänä luku on hurjan paljon alahisempi, riippuen yksinomaan syömisestä mittaushetkeen nähden). Mutta jospa tästä saisi voimaa silti jaksaa jatkaa niin painonhallinnassa kuin kaikessa muussakin tässä PCO:ssa =)
 
neunu: Mulla tippui 8 kiloa kolmessa kuukaudessa ja nyt sit pari kuukautta oon pitänytkin sen poissa ja nyt alkaa toinen urakka. Miten pitkään sulla on mennyt noihin lukuihin? Hienot luvut! :) Hitaasti, mutta VARMASTI, ja se varmuushan on kannattavinta, ei tuu sit heti kilot takas. Mulla ekat 8 kg tippui tiukalla ruokavaliolla ja lisää vauhtia sain nutrilett-kuurista sekä osanutrauksesta, joiden avulla kiloja lähti SUHT helposti. Ja tosiaan oon nyt pari kuukautta pitänyt nuo kilot poissa, eli sekin saavutus sinänsä :) Nyt sit toinen urakka käynnistymässä, ruokavaliolla ja liikunnalla yritän sada loput pois. Oon huomannut, että hiilihydraattitietoinen ruokavalio on paras mulle laihdutuksessa, koska hiilihydraatit ei selvästi oo mua varten.. :D Hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla olo on selkeesti parempi ja painokin tippuu helpommin.

Kiitti noista hiustenlähtövinkeistä! Kävin apteekista ostamassa E-Epaa ja Priorinia nyt alkuun, katotaan rupeeko mitään vaikutusta näkymään...

Tsemppiä sanelle!
 

Yhteistyössä