Keskustellaas vähän elatusmaksuista!

MiiskuMuikkunen

Aktiivinen jäsen
19.11.2007
2 826
0
36
Turku
Miksi eronneista lapsen vanhemmista yleensä isä maksaa äidille elatusmaksuja?? Miksei vanhemmat vain voisi yhdessä sopia kuluista??? Isä voisi viedä lapsensa ostoksille kanssaan... Miksi lapsen äiti yksinään päättää lapsen kuluista, harrastuksista yms??

Miehelläni entisestä suhteesta 12-vuotias tyttö. Yhteishuoltajuus. On maksanut nyt 11 vuotta elatusmaksuja. Tyttö on meillä, pyytää vaatteita yms. oikeasti tarpeellisiakin asioita. Kertoo äitinsä sanoneen että on välillä iskänkin vuoro ostaa jotain... Eihän se noin mene?? Siis jos me maksamme joka kuu tytön äidille sen 130?, oletetaan että äiti satsaa saman verran eli 130?, yhteensä siis 260?, siihen lapsilisä 100?, eli kokonaissummaksi tulee 360?, niin eikö sillä jo ihan kata vaate yms kulut. Ja onhan tytön äidillä kaikki asumiskulut, vesi + sähkö, mutta on meilläkin, voitaisi hyvin asua pienemmässä asunnossa jos ei tyttö olisi osa meidänkin perhettä. Tytön äiti kuitenkin saa asumistuen sen mukaan että tyttö asuu hänen kanssaa.

Eniten riepoo että miehen vanhemmat ovat antaneet tytön äidille rahaa, jotta tyttö saisi jotain harrastetoimintaa, ja ei mitään. Tytölle olisi oikeasti hyväksi jokin harrastus, haluaisi itse tosi paljon käydä ratsastustunneilla. Me veimme häntä viime kesänä joka toinen viikonloppu, maksoimme itse tunnit, mutta sitten oli äidin vuoro viedä ja se jäi sitten alta aika yksikön... Ainut misä on käynnyt on koulun ilmainen kerho.

huoh.. jotenkin aika naiivi näkemys asiasta.

jos tyttö kertoo äitinsä sanoneen, että on "iskän vuoro ostaa jotain", kannattaa tytölle varmaan selventää, että asia on sovittu äidin ja isän kesken, että isä maksaa jo tietyn summan äidille. tai sitten ottaa asia puheeksi sen äidin kanssa..

jos tyttö on teillä pari vkl kuusta, niin tuskin tarvitsee ihan samanlaisia tiloja kuin kodissaan? saati, että kuluttaisi saman verran sähköä, vettä yms. jos taas tyttö on puolet ja puolet kummallakin vanhemmallaan, ei elatuksia liene tarvita, paitsi jos äiti on pienituloinen. (niinkuin ilmeisesti onkin, koska saa mm. asumistukea)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
huoh.. jotenkin aika naiivi näkemys asiasta.

jos tyttö kertoo äitinsä sanoneen, että on "iskän vuoro ostaa jotain", kannattaa tytölle varmaan selventää, että asia on sovittu äidin ja isän kesken, että isä maksaa jo tietyn summan äidille. tai sitten ottaa asia puheeksi sen äidin kanssa..

jos tyttö on teillä pari vkl kuusta, niin tuskin tarvitsee ihan samanlaisia tiloja kuin kodissaan? saati, että kuluttaisi saman verran sähköä, vettä yms. jos taas tyttö on puolet ja puolet kummallakin vanhemmallaan, ei elatuksia liene tarvita, paitsi jos äiti on pienituloinen. (niinkuin ilmeisesti onkin, koska saa mm. asumistukea)

No on ollut aika vaihtelevasti meillä, kesällä oli yli puolet kesästä ja nyt on taas ollut vähän harvemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja faa:
Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Lapsihan syö myös jne.. joten kuluja tulee muistakin kun vaatteista yms.

syöhän hän meillä ollessaankin yhtälailla

voi luoja.. taitaa olla isoruokainen tyttö jos parissa viikonlopussa syö saman verran kuin muun kuun aikana kotona?

ja missä kohtaa olen muka sanonnut että on meilla pari viikonloppua kuussa?!?? Teet vain oletuksia sen perusteella mikä on tapana

Elatusmaksuista on "pakko" olla kirjallinen sopimus siksi, että on kovin epämääräistä sopia "joskus ostoksille" viemisestä. Toki on väärin, että elatusmaksun lisäksi nyhdetään rahaa mainitsemallasi tavalla - "iskän vuoro ostaa". Noin teki myös ex-vaimoni. Mielelläni kyllä lapsille olen jotain ostanutkin, silloin kun on ollut varaa ja silloin kun olen itse halunnut. Tuo on naisten tapa kiristää rahaa exiltään - laitetaan lapsen kautta viesti, että ostaa pitäisi vuorostaan.

mitään muuta ei ole pakko ostaa ja antaa kuin tuo elatusmaksu jos niin haluaa.jos siihen ei ole varaa niin sitten ei.kAIKKEA EI KUITENKAAN VOI EIKÄ SAA MITATA RAHASSA. yhteinen aika on sekin aika arvoksta.

Siski, että jos ei maksaisi, mies jättäisi luultavasti kaiken rahallisen osallistumisen. Meillä sopparissa lukee elatussumma ja lisänä on vielä, että ex osallistuu isoimpiin vaate- ja harrastemenoihin. Näihin menoihin ei ole kuitenkaan KOSKAAN osallistunut, koska tuo pelkkä maininta ei häntä VELVOITA.

Alkuperäinen kirjoittaja faa:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Lapsihan syö myös jne.. joten kuluja tulee muistakin kun vaatteista yms.

syöhän hän meillä ollessaankin yhtälailla

voi luoja.. taitaa olla isoruokainen tyttö jos parissa viikonlopussa syö saman verran kuin muun kuun aikana kotona?

ja missä kohtaa olen muka sanonnut että on meilla pari viikonloppua kuussa?!?? Teet vain oletuksia sen perusteella mikä on tapana

no etpä ole vastannut.. mikä se "harvemmin" on?

ja lisään: musta 130? elatusta on melkoisen vähän ton ikäisen lapsen ollessa kyseessä.

Pelkästään isänkö se lapsi tulisi yksin elättää??? 130? on vain isän osuus

koska äiti on ilmeisen pienituloinen, hänen elatuskykynsäkään ei ole sama kuin miehelläsi. elatusavuksi tuo summa on silti mielestäni pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siski, että jos ei maksaisi, mies jättäisi luultavasti kaiken rahallisen osallistumisen. Meillä sopparissa lukee elatussumma ja lisänä on vielä, että ex osallistuu isoimpiin vaate- ja harrastemenoihin. Näihin menoihin ei ole kuitenkaan KOSKAAN osallistunut, koska tuo pelkkä maininta ei häntä VELVOITA.

No miksei sitten ole kirjallista sopimusta äidin osallistumisesta??? Äitihän voi jättää osallistumisen ja ostaa vain isän maksamalla elatusmaksulla pakolliset, ja kun se summa ei riitä niin sanoo lapselle, että nyt on isän vuoro ostaa, jolloin lapselle tulee olo että isä ei osta hänelle mitään...

"Siis jos me maksamme joka kuu tytön äidille sen 130?, oletetaan että äiti satsaa saman verran eli 130?, yhteensä siis 260?, siihen lapsilisä 100?, eli kokonaissummaksi tulee 360?"

yh:lla lapsilisä on 146e/lapsi
eli tuolla laskuopilla 400e kk

ihana äitipuoli...

mitä tämä asia edes sinulle kuuluu??? vai kuvitteletko että miehesi rahat ovat myös sinun rahojasi...

itse maksan 200 e lapsestani joka kuukausi lapsen isälle, en tietenkään saa hänestä lapsilisää enkä asumistukea, ja meillä on 50-50 systeemi

joten teillä on asiat oikein hyvin kun vain 130 isä maksaa.

ja lisään: musta 130? elatusta on melkoisen vähän ton ikäisen lapsen ollessa kyseessä.

Pelkästään isänkö se lapsi tulisi yksin elättää??? 130? on vain isän osuus

koska äiti on ilmeisen pienituloinen, hänen elatuskykynsäkään ei ole sama kuin miehelläsi. elatusavuksi tuo summa on silti mielestäni pieni.

No mieheni on tällä hetkellä työtön ja minä itse kotihoidon tuella! Liiton rahasta lähtee elatusmaksut... Tytön äiti äitiyslomalla, joten tulot varmasti aika samoissa...

Mies on lapsen eksänsä kanssa tehnyt, joten eipä tuo 130 euroa kuussa plus satunnaiset ostokset kuulosta kovinkaan suurelta. Omasta lapsesta kyse kuitenkin.

Toisaalta taas ymmärrän ap:tä. Jos äiti ei käytä edes lapsen harrastuksiin saamiaan rahoja siihen, että lapsi saisi harrastaa, niin se kertoo jo jotain ko. ihmisestä.

"Siis jos me maksamme joka kuu tytön äidille sen 130?, oletetaan että äiti satsaa saman verran eli 130?, yhteensä siis 260?, siihen lapsilisä 100?, eli kokonaissummaksi tulee 360?"

yh:lla lapsilisä on 146e/lapsi
eli tuolla laskuopilla 400e kk

yksinhuoltajakorotusta ei lasketa lapsen tuloksi.

Jos äiti on pienituloinen/tuloton, käytännössä isä joutuu elättämään lapsen kokonaan, vaikka lapsi asuukin isänsä luona. Mulla elatus summa on 0, isä maksaa elareita, minä saan lapsilisää yms, siinä on lapsen elatukseen tarvittavat rahat. Jos taas minulla olisi tuloja, isän summa olisi pienempi. Eli tuo teidän 130e on TOSI pieni summa. Meillä isä ostaa lapselle KAIKKI talvivaatteet yms.

No miksei sitten ole kirjallista sopimusta äidin osallistumisesta??? Äitihän voi jättää osallistumisen ja ostaa vain isän maksamalla elatusmaksulla pakolliset, ja kun se summa ei riitä niin sanoo lapselle, että nyt on isän vuoro ostaa, jolloin lapselle tulee olo että isä ei osta hänelle mitään...

Harvemmin sitä äiti jättää osallistumasta jos lapsi kotona hänen kanssaan asuu :D. Sulla ei taida olla hajuakaan mihin kaikkeen sitä rahaa menee lapsen kanssa asuessa?

Yhteistyössä