Keskustellaas vähän elatusmaksuista!

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Tähänkö sitä on sitten avioerotilastojen mukana tultu, lasten menot hinnoitellaan ja riidellään niinkuin jonkun hankalan, mutta välttämättömän auton kulutuksesta. Ja kuitenkin nämä lapset ovat usein yhteisen rakkauden hedelmiä. Siis oikeesti; jos teidän mielestä lapsi ei ole riittävä syy yhdessä pysymiseen, niin älkää sitten tehkö niitä!

Ja sitten nämä isät, jotka "kylmästi jättävät perheensä" niinkuin ap miehestään kehuskeli ja jälkeenpäin mollataan oman lapsen äitiä niin taloudellisesti kuin henkisestikin; huolitteko te oikeasti tälläisen miehen itsellenne? Eikös se nyt kerro hänen henkisestä kehityksestä ihan riittävästi?

Sanoppas muuta. Ikävä kyllä nykyään riittää, kun puoliso hakee eroa, siinä ei toisen, eikä lasten mielipidettä kysellä. Ei auta, vaikka itsellä olisi riittänyt rakkautta ja halua pitää perhe kasassa, yksin kun sitä ei voi tehdä.

Minä olen toisaalta mielissäni, että on tehty yleinen kaava elarin laskemiseksi, sillä edelleenkin eksä, liki 10 vuotta erosta, on suuri marttyyri ja äiti kuulemma käyttää elarit itseensä ei lapseen!

Niin ja kukaan ei tänä päivänä voisi sinun ohjeesi mukaan lapsia tehdä, koska tässä kaikki mulle nyt elämässä, monet ihmiset ovat niin itsekkäitä, hakevat omaa nautintoaan ja onneaan ja siinä sivussa saa rikkoa kenet vaan!

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä toivon suuresti, etten koskaan ainakaan etävanhemmaksi joudu. Pääsääntöisesti asuvalle kun mun pitäisi kustantaa isompi asunto yms., mutta kukaan ei mun isompaa asuntoa kustanna kuitenkaan. Itse mun pitäisi maksaa asunto sähköt vedet ruoat kaikki, mitä lapseni mun luona ollessaan kuluttaa.

no ei se nyt kyllä noinkaan mene!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Tähänkö sitä on sitten avioerotilastojen mukana tultu, lasten menot hinnoitellaan ja riidellään niinkuin jonkun hankalan, mutta välttämättömän auton kulutuksesta. Ja kuitenkin nämä lapset ovat usein yhteisen rakkauden hedelmiä. Siis oikeesti; jos teidän mielestä lapsi ei ole riittävä syy yhdessä pysymiseen, niin älkää sitten tehkö niitä!

Ja sitten nämä isät, jotka "kylmästi jättävät perheensä" niinkuin ap miehestään kehuskeli ja jälkeenpäin mollataan oman lapsen äitiä niin taloudellisesti kuin henkisestikin; huolitteko te oikeasti tälläisen miehen itsellenne? Eikös se nyt kerro hänen henkisestä kehityksestä ihan riittävästi?

aiemmista ketjuista on mieleeni jäänyt että ap on saanut molemmat lapsensa alaikäisenä ja hänellä ja miehellään on ikäeroa 13 vuotta. eli jos ap on 20 niin miehensä on 33?

joo, kertoo jotain sen MIEHENKIN kehityksestä....

ja joo, kyllä se lapsi on se tärkein. mie olen kokoajan pyrkiny pitämään sen mielessäni että lapsen etua aatellaan. mutta kaikilla se ei mene niin. on niitä rahanahneita exiä jotka haluaa sitte kupata ex-mieheltään kaiken mitä irti saa mutta mie en näe siinä järkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
aiemmista ketjuista on mieleeni jäänyt että ap on saanut molemmat lapsensa alaikäisenä ja hänellä ja miehellään on ikäeroa 13 vuotta. eli jos ap on 20 niin miehensä on 33?

ja joo, kyllä se lapsi on se tärkein. mie olen kokoajan pyrkiny pitämään sen mielessäni että lapsen etua aatellaan. mutta kaikilla se ei mene niin. on niitä rahanahneita exiä jotka haluaa sitte kupata ex-mieheltään kaiken mitä irti saa mutta mie en näe siinä järkeä.
jos toi ikäero on fakta, niin silloinhan ap on 17.. kertoi juuri miehensä olevan kolmekymppinen. no, en sitten enää ihmettele kommentteja.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

jos toi ikäero on fakta, niin silloinhan ap on 17.. kertoi juuri miehensä olevan kolmekymppinen. no, en sitten enää ihmettele kommentteja.

no näin fakta ku tässä ketjussa lukee: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1168307

Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
minun ollessa 40 mieheni olisi 53 :)

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
Mä nyt lisään tähän vielä sen verran, että itse olen muuttanut 16 vuotiaan omilleni koulun kesken jättäneenä, eli työttömänä ja sain molemmilta vanhemmiltani tuon 130?/kk yhteensä 260? ja oman lapsilisäni eli 360?/kk ja tulin kyllä sillä toimeen asumistuen jälkeen...

Tuota, sä et tainnut 16-vuotiaana kasvaa enää vaatteistasi ja kengistäsi ulos koko ajan niin kuin 13-vuotias.

Mulla on 12-vuotias poika, jonka kengännumero on jo 42. Joka talvi on ostettava uudet talvikengät, uudet sisäpelikengät, keväällä saappaat, lenkkarit, sandaalit ja jotkut paremmat kengät. On ostettava uusi talvitakki ja toppikset, kesätakki, farkkuja, paitoja, sukkia, kalsareita, luistimia, suksia, monoja.

Kasvava lapsi kuluttaa takuulla enemmän, kuin se 16-vuotias, jopa syö enemmän.

Ja itse vähensit juuri omista kuluistasi asumiskulut. Minä olen oman poikani kohdalla ynnännyt näin

asuminen 200 euroa (olen kohtuullistanut summaa, 19 % saisi tuo laskennallisesti olla.
ruoka ja hygienia 100 euroa
puhelin 10 euroa
bussilippu n. 20 (koulumatkoihin)
vakuutus 40 euroa
uintiharrastus 20 euroa kuussa
vaatteet vähintään 50 euroa kuussa (tähän tulee esim. nuo kengät, talvigoreihin taitaa upota jo liki 100 euroa, syksyn muihin kenkiin on mennyt 150 euroa (lenkkarit, sisäpelikengät ja street-kengät), talvivaatteet myös ostamatta ja farkut.
Sitten vielä ne harrastusvälineet, sukset, luistimet, monot, pyörät jne. Varmaan 20 euroa kuussa.
Ja luulen, että jotain oleellista olen kuitenkin unohtanut.

Eli teidän 130 euroa ei riittäisi kuin murto-osan maksamiseen.

Mutta kun elää ydinperheessä ja ei saa elatustukea, niin pakko saada noi kaikki muutamalla kympillä :whistle: Ei mulla ainakaan ole varaa äippärahasta ja lapsilisistä pistää tollaisia rahoja noihin ja miehen rahat menevät pitkälti asumiseen ja työmatkoihin yms. Ja vaikka eroisimmekin, niin ei ne miehen tulot siitä kasva ja ihan tosissaan mies ei edes ajattele eroa elatusmaksujenkaan takia. Ei mies voisi myöskään 5 lasta pieneen yksiöönkään ottaa viikonlopuiksi jne..

Yhteistyössä