Keskustellaas vähän elatusmaksuista!

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

miksi vetää muut harratukset tähän kun tyttö nimenomaan halunnu ratsastaa joka ei ole halpaa? ja ap kyllä kirjoitti et äiti sanonu et pyytää isältään niin miten miehen vanhemmat siihen liittyy?

"Eniten riepoo että miehen vanhemmat ovat antaneet tytön äidille rahaa, jotta tyttö saisi jotain harrastetoimintaa, ja ei mitään"

Ylempi on kopioitu pa:n tekstistä.

ap ei vieläkään vastannu olivatko sopineet kalliista harratuksesta jne mitä aikasemmin kirjoitin? ja mitä se enää napaa kaivelee jos isovanhempien elätettävänä ollu.ei ole näköjään ex tai ap:n miestäkään kiinostanu pätkän vertaa

tähän mieki haluaisin vastauksen ap:ltä.

ja miksi ap:tä vituttaa jos miehen vanhemmat ovat maksaneet lapsenlapsensa äidille jotain? onko kenties niin että se miehen exä on appivanhemmille kuitenkin läheinen ja rakas ja sekös tätä uutta sapettaa? vai mikä mahtaa olla moisen katkeruuden takana?

Mä kyl ymmärsin, että asia harmitti ap:tä, koska niitä rahoja ei oltu käyytetty lapsen harrastukseen, johon rahat oli tarkoitettu. Ap:n mies varmasti kustantaisi enemmänkin harrastusmaksuja itse tyttärelleen, jos vain hänellä olisi mistä maksaa.

luuletko että elarit riittää kalliiseen harrastukseen jos siitä ei ole sovittu?

Eihän nyt kysymys ollut elareista vaan rahoista, jotka on miehen vanhemmat antaneet. Ja on niitä halvempiakin harrastuksia. Ei ole monella ydinperheen lapsillakaan varaa kalliimpiin harrastuksiin...

miksi vetää muut harratukset tähän kun tyttö nimenomaan halunnu ratsastaa joka ei ole halpaa? ja ap kyllä kirjoitti et äiti sanonu et pyytää isältään niin miten miehen vanhemmat siihen liittyy?

kun miehen vanhemmat ovat tytön äidille antanut mm. rahaa harrastusta varten, että saisi edes jonkun harrastuksen, vaan eipä ole mitään harrastusta tullut

Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
kun miehen vanhemmat ovat tytön äidille antanut mm. rahaa harrastusta varten, että saisi edes jonkun harrastuksen, vaan eipä ole mitään harrastusta tullut
Jatkossa miehen vanhempien kannattaa varmaan maksaa se tytön harrastus eikä antaa rahaa tytön äidille.

Ketjua lukematta, vastaan aloitukseen...

Toki vanhemmat voivat halutessaan sopia vaikka mitä järjestelyjä, mutta meille säännöllinen elatusapu (oikeastaan tällä hetkellä elatustuki kun exä on omien sanojensa mukaan opiskelija) on ainoa tapa saada exä osallistumaan rahallisesti lapsensa kuluihin. Mä en jaksais joka kuukausi tapella siitä, että kuinka paljon rahaa mihinkin pitäisi antaa.

Me emme enää elä parisuhteessa. Siks en halua, että meillä olis yhteisiä raha-asioita. Jonkun verran tuo kuitenkin saa osallistua tyttärensä elatukseen, joten kuukausittain summa on oikein hyvä tapa toteuttaa tämä. Minä, tyttäreni huoltajana, päätän mm minkälaiset rattaat ostan lapselle, minkälaisia vaatteita ja mitä ruokaa. En halua joutua neuvottelemaan niistä exän kanssa. Tappeluhan siitä vaa tulis... Toki exä saa ostaa tytölle tarpeellisia tavaroita. Jos tyttö olis isompi, ja viettäis aikaa isänsä kanssa, niin voitaisiin laskea elatusmaksua sen mukaan ,kuinka paljon exä osallistuu lapsen kuluihin.

Sen sijaan ku minä olen 24/7 vastuussa kaikesta lapseen liittyvästä niin en rupea neuvottelemaan joka ostoksesta erikseen.

Sen sijaan äidilläni, jolla on nuorimmasta lapsestansa yhteishuoltajuus osallistuvan isän kanssa, on isän kanssa sovittu, ettei elatusmaksuja tarvita. Poika viettää 16-17pv/kk äidillä, 12-14pv/kk isällänsä. Äitini on lähihuoltaja virallisesti ja saa siten lapsilisän yh-korotuksineen. Äiti maksaa pojan pk-maksun. Aika tasan taitaa heillä mennä nuo kustannukset...

Mutta jos äiti ja isä eivät tule toimeen eron jälkeen, on kuukausittainen elatusmaksusysteemi erittäin hyvä.

ap ei vieläkään vastannu olivatko sopineet kalliista harratuksesta jne mitä aikasemmin kirjoitin? ja mitä se enää napaa kaivelee jos isovanhempien elätettävänä ollu.ei ole näköjään ex tai ap:n miestäkään kiinostanu pätkän vertaa

tähän mieki haluaisin vastauksen ap:ltä.

ja miksi ap:tä vituttaa jos miehen vanhemmat ovat maksaneet lapsenlapsensa äidille jotain? onko kenties niin että se miehen exä on appivanhemmille kuitenkin läheinen ja rakas ja sekös tätä uutta sapettaa? vai mikä mahtaa olla moisen katkeruuden takana?

Mä kyl ymmärsin, että asia harmitti ap:tä, koska niitä rahoja ei oltu käyytetty lapsen harrastukseen, johon rahat oli tarkoitettu. Ap:n mies varmasti kustantaisi enemmänkin harrastusmaksuja itse tyttärelleen, jos vain hänellä olisi mistä maksaa.

luuletko että elarit riittää kalliiseen harrastukseen jos siitä ei ole sovittu?

Eihän nyt kysymys ollut elareista vaan rahoista, jotka on miehen vanhemmat antaneet. Ja on niitä halvempiakin harrastuksia. Ei ole monella ydinperheen lapsillakaan varaa kalliimpiin harrastuksiin...

oletteko kysyneet mihin rahat ovat menneet? epäilen.oliko se edes sovittu että äiti kuskaa harrastuksiin ja ostaa siihen kuuluvat varusteet joita tuskin kaikki isovanhempien rahat kattaa?

Meillä exä kiskoo elareita 200 euroa, vaikka on itsekin hyvätuloinen. Lapsen luonapito käytännössä isällä 2/5 osa kuusta ja äidillä 3/5 osa kuusta. Etävanhempi ostaa kotiinsa samat hyödykkeet kuin lähivanhempikin (siis sängyt, pyörät, vaatteet jne). Joo ja lisäksi exä kinuaa rahaa kaikkeen isompaan kuten pyörä, sukset jne, vaikka ne ostetaan jo lähivanhemman luokin. Joo ja etävanhemman isovanhemmilta saadut rahat pitäis kuulemma kans pistää lähivanhemman tilille, että lähi hyötyy niistä parhaiten (lähin omien sanojen mukaan hän ei hyödy rahoista, jos ne jää etävanhemmalle)

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
ja lisään: musta 130? elatusta on melkoisen vähän ton ikäisen lapsen ollessa kyseessä.

Pelkästään isänkö se lapsi tulisi yksin elättää??? 130? on vain isän osuus

tuota se lasketaan eri-ikäisille eri summan mukaan.. esim, mun pojan elatustarve on 500? siitä vähennetään lapislisä ja loppusumma jaetaan vanhempien kesken tulojen mukaan...
tuohon summaan sisältyy osuus asumisesta ja elämisestä, eli ruoka,perushygieneia ym.
mitä vanhempi lapsi niin sitä suurempi summa...

Hmm.. On tuo 500 euroa mielestäni melko suuri summa.

Opiskelen tällä hetkellä täyspäiväisesti, jolloin saan yhteensä 436,90 euroa opintorahaa ja asumislisää. Vuokra on 210,87 euroa, joten muuhun elämiseen rahaa jää 226,03 euroa.

Tällä 226,03 eurolla maksan omat vaatteeni, vesimaksun, internetyhteyden, puhelinlaskun yms. Ja olen pärjännyt. Yhtään ylimääräistä rahaa ei käteen jää, mutta voisin kuvitella, että lapsikin pärjää reilusti alle 500 sadalla eurolla kuussa jos minäkin pärjään..

vuokra on 210,87

Miksi eronneista lapsen vanhemmista yleensä isä maksaa äidille elatusmaksuja?? Miksei vanhemmat vain voisi yhdessä sopia kuluista??? Isä voisi viedä lapsensa ostoksille kanssaan... Miksi lapsen äiti yksinään päättää lapsen kuluista, harrastuksista yms??

Miehelläni entisestä suhteesta 12-vuotias tyttö. Yhteishuoltajuus. On maksanut nyt 11 vuotta elatusmaksuja. Tyttö on meillä, pyytää vaatteita yms. oikeasti tarpeellisiakin asioita. Kertoo äitinsä sanoneen että on välillä iskänkin vuoro ostaa jotain... Eihän se noin mene?? Siis jos me maksamme joka kuu tytön äidille sen 130?, oletetaan että äiti satsaa saman verran eli 130?, yhteensä siis 260?, siihen lapsilisä 100?, eli kokonaissummaksi tulee 360?, niin eikö sillä jo ihan kata vaate yms kulut. Ja onhan tytön äidillä kaikki asumiskulut, vesi + sähkö, mutta on meilläkin, voitaisi hyvin asua pienemmässä asunnossa jos ei tyttö olisi osa meidänkin perhettä. Tytön äiti kuitenkin saa asumistuen sen mukaan että tyttö asuu hänen kanssaa.

Eniten riepoo että miehen vanhemmat ovat antaneet tytön äidille rahaa, jotta tyttö saisi jotain harrastetoimintaa, ja ei mitään. Tytölle olisi oikeasti hyväksi jokin harrastus, haluaisi itse tosi paljon käydä ratsastustunneilla. Me veimme häntä viime kesänä joka toinen viikonloppu, maksoimme itse tunnit, mutta sitten oli äidin vuoro viedä ja se jäi sitten alta aika yksikön... Ainut misä on käynnyt on koulun ilmainen kerho.

Että on tutun kuuloista. Oikein laittoi taas pinnan tiukalle.
Meillä miehen poika asui luonamme 6 v. mutta äiti hädin tuskin maksoi sen matkoja. Saati sitten elatusapua (ei sitä ihmeemmin kyseltykään, vaikka tiukkaa oli, koska äidille oli selvasti niiiiiin tärkeää se raha.)
Me ollaan ostettu vaan meille tänne kotikäyttöön tavaroita ja vaatteita, emme rahoita sinne päähän mitään. Ja silti joka soitto sieltä päästä alkaa "tarviin rahaa"
Ja tuo vastaus myöhemmin: ottaa puheeksi äidin kanssa... Yhtä tyhjän kanssa.
Kun poika yläasteelle siirryttyään muutti takaisin äidilleen, oli helvetin tärkeää vain ja ainoastaan että lapsilisä ja elatusapu tulee just eikä 15. päivä.
Nykyään lapsia( enää 3 alaikäistä) ei näe ellei niille laita matkarahaa, koska äiti on sanoutunut irti tuosta, samoin kuin kaikista tapaamissopimuksista ja lomanvietto sopimuksista.
Eli me eletään päivä kerrallaan ja yritetään olla tyytyväisiä siitä, milloin meillä on mahdollisuus nähdä lapsia.
Sanomattakin selvää, että lasten isä kärsii suunnattomasti. Mutta tuohon liittyy niin paljon muutakin (esim. mustamaalausta ja valehtelua) etten jaksa siitä enempää. Ainoa mitä voin sanoa että mielestäni einä ja miehesi olette oikeassa.

Alkuperäinen kirjoittaja anis:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
ja lisään: musta 130? elatusta on melkoisen vähän ton ikäisen lapsen ollessa kyseessä.

tuota se lasketaan eri-ikäisille eri summan mukaan.. esim, mun pojan elatustarve on 500? siitä vähennetään lapislisä ja loppusumma jaetaan vanhempien kesken tulojen mukaan...
tuohon summaan sisältyy osuus asumisesta ja elämisestä, eli ruoka,perushygieneia ym.
mitä vanhempi lapsi niin sitä suurempi summa...

Hmm.. On tuo 500 euroa mielestäni melko suuri summa.

Opiskelen tällä hetkellä täyspäiväisesti, jolloin saan yhteensä 436,90 euroa opintorahaa ja asumislisää. Vuokra on 210,87 euroa, joten muuhun elämiseen rahaa jää 226,03 euroa.

Tällä 226,03 eurolla maksan omat vaatteeni, vesimaksun, internetyhteyden, puhelinlaskun yms. Ja olen pärjännyt. Yhtään ylimääräistä rahaa ei käteen jää, mutta voisin kuvitella, että lapsikin pärjää reilusti alle 500 sadalla eurolla kuussa jos minäkin pärjään..

vuokra on 210,87

se on se perus osa sen 290 ja siihe lisätään osuus asumisesta etc.
eli kun mulla on tällähetkellä asumismenot 900? niin toki lapsen osuus on silloin isompi (ja pakon edestä on tuon kokoiset..)
lastenvalvoja on tuon summan laskenut, eli 500? josta lapsilisä pois.. jää 400? ja siitä on jeattu elatusvelvollisuus,exällä 150? ja mulla 250? koska kuulemma tienaan enemmän... (asiasta voi olla erimieltä)
näin siis se lasketaan...

Minä saan kunnalta sen minimin, mitään ei etä kustanna hyvä kun joskus poikaa näkee pari tuntia. En muista koska olisi edes synttärilahjan ostanut (poika 14v). Jos noin kovin riepoo niin marssikaa lastenedunvalvojalle tai menkää suoraan käräjille. Jotenkin vaan kuullostaa teini-ikäisten persaukisten, kouluttamattomien ihmisten purkaukselta ja katkeruudelta. Lapsen etua tuommoinen asenne ei aja.

aika järkyttävää lapsen kannalta että äitipuolta harmittaa kun isälta kuluu rahaa oman lapsensa elatukseen!
siis ihan ymmärrettävää kun ei ole sinun lapsesta kyse mutta järkyttävää lapsen kannalta.

järki sanoo että isän kuuluu kustantaa yhdessä äidin kanssa lapsensa kustannukset. mies jolla ei ole sellaiseen varaa, pitäis miettiä sitä ennen kun lapsia saa.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Meillä exä kiskoo elareita 200 euroa, vaikka on itsekin hyvätuloinen. Lapsen luonapito käytännössä isällä 2/5 osa kuusta ja äidillä 3/5 osa kuusta. Etävanhempi ostaa kotiinsa samat hyödykkeet kuin lähivanhempikin (siis sängyt, pyörät, vaatteet jne). Joo ja lisäksi exä kinuaa rahaa kaikkeen isompaan kuten pyörä, sukset jne, vaikka ne ostetaan jo lähivanhemman luokin. Joo ja etävanhemman isovanhemmilta saadut rahat pitäis kuulemma kans pistää lähivanhemman tilille, että lähi hyötyy niistä parhaiten (lähin omien sanojen mukaan hän ei hyödy rahoista, jos ne jää etävanhemmalle)

Tällaisen suhtautumisen takia meidän lapsista ei koskaan tule uusperheen lapsia.

Miksi eronneista lapsen vanhemmista yleensä isä maksaa äidille elatusmaksuja?? Miksei vanhemmat vain voisi yhdessä sopia kuluista??? Isä voisi viedä lapsensa ostoksille kanssaan... Miksi lapsen äiti yksinään päättää lapsen kuluista, harrastuksista yms??
.

:laugh: :laugh: :laugh: Totaalinen repeeminen!!!! Meillä ainakin ex kuvittelee, että lapset elää pyhällä hengellä :saint: Muoks. ei ole siis koskaan elänyt arkea lastensa kanssa=ei mitään käsitystä, paljonko lapsi kuluttaa.

Mä toivon suuresti, etten koskaan ainakaan etävanhemmaksi joudu. Pääsääntöisesti asuvalle kun mun pitäisi kustantaa isompi asunto yms., mutta kukaan ei mun isompaa asuntoa kustanna kuitenkaan. Itse mun pitäisi maksaa asunto sähköt vedet ruoat kaikki, mitä lapseni mun luona ollessaan kuluttaa.

Mä toivon suuresti, etten koskaan ainakaan etävanhemmaksi joudu. Pääsääntöisesti asuvalle kun mun pitäisi kustantaa isompi asunto yms., mutta kukaan ei mun isompaa asuntoa kustanna kuitenkaan. Itse mun pitäisi maksaa asunto sähköt vedet ruoat kaikki, mitä lapseni mun luona ollessaan kuluttaa.

niin, toivottavasti pääset lähivanhemmaksi, niin pääset siihen haaveilemaasi lukaaliin törsäämään etän rahoja. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mun exä taas on ilmoittanut että elatusmaksut kuuluu antaa lapsille karkkirahaksi ja lasten puhelinlaskuihin.

Ai karkkirahat on osa elatusmaksuja :}??????
Ei,vaan ne elatusmaksut pitäis antaa lapsille käteen että ne saa tuhlata ne itse,eli meillä ne menis karkkiin,limuun ym.

niin, toivottavasti pääset lähivanhemmaksi, niin pääset siihen haaveilemaasi lukaaliin törsäämään etän rahoja. ;)

Näin on ja jos tosiaan joutuisisin lasteni elämisen ex-puolisoni luona maksamaan, niin ei mulla todellakaan olisi varaa heitä usein nähdä saati jotain heille ostaa.

Mä nyt lisään tähän vielä sen verran, että itse olen muuttanut 16 vuotiaan omilleni koulun kesken jättäneenä, eli työttömänä ja sain molemmilta vanhemmiltani tuon 130?/kk yhteensä 260? ja oman lapsilisäni eli 360?/kk ja tulin kyllä sillä toimeen asumistuen jälkeen...

Tuota, sä et tainnut 16-vuotiaana kasvaa enää vaatteistasi ja kengistäsi ulos koko ajan niin kuin 13-vuotias.

Mulla on 12-vuotias poika, jonka kengännumero on jo 42. Joka talvi on ostettava uudet talvikengät, uudet sisäpelikengät, keväällä saappaat, lenkkarit, sandaalit ja jotkut paremmat kengät. On ostettava uusi talvitakki ja toppikset, kesätakki, farkkuja, paitoja, sukkia, kalsareita, luistimia, suksia, monoja.

Kasvava lapsi kuluttaa takuulla enemmän, kuin se 16-vuotias, jopa syö enemmän.

Ja itse vähensit juuri omista kuluistasi asumiskulut. Minä olen oman poikani kohdalla ynnännyt näin

asuminen 200 euroa (olen kohtuullistanut summaa, 19 % saisi tuo laskennallisesti olla.
ruoka ja hygienia 100 euroa
puhelin 10 euroa
bussilippu n. 20 (koulumatkoihin)
vakuutus 40 euroa
uintiharrastus 20 euroa kuussa
vaatteet vähintään 50 euroa kuussa (tähän tulee esim. nuo kengät, talvigoreihin taitaa upota jo liki 100 euroa, syksyn muihin kenkiin on mennyt 150 euroa (lenkkarit, sisäpelikengät ja street-kengät), talvivaatteet myös ostamatta ja farkut.
Sitten vielä ne harrastusvälineet, sukset, luistimet, monot, pyörät jne. Varmaan 20 euroa kuussa.
Ja luulen, että jotain oleellista olen kuitenkin unohtanut.

Eli teidän 130 euroa ei riittäisi kuin murto-osan maksamiseen.

130 egee on enemmän kuin meikä saa...Kahdesta exä on maksanut 9v. 225 egee ja voi vaan kuvitella, että pari teiniä kuluttaa sangen paljon enemmän kuin 225egee kuussa-tosin ei joka kuukausi, jonka jokainen vanhempi tietää.

Meillä on kustannettu kummankin teinit harrastukset omasta kukkarosta eli minun ja nykyisen mieheni ja elätetty siinä samalla vielä yhteiset mukulat, joten joskus tiukkaa tekee..

Isompien iskä on välillä "unohtanut" niin synttärit kuin joululahjatkin eikä ole ollut rahasta kiinni ja sitten iskee joskus ihme tuhlailevaisuus ja ostelee neidille ratsastuskamppeita tai digikameran, mutta siihen on saatu kyllä pehmittää iskää tooooooooooosiii rautaisella otteella...

En ole ollut korotuksia vailla, kun vaihtelevasti töissä ja muutaman kympin takia on liian suuri vaiva alkaa ruikuttaa kirjoittamaan uusia sopimuksia, kun kerran maksunsa hoitaa.

Elämä maksaa-olipa omia tai lainalapsia ja hoidettava ne on siitä huolimatta...Joskus vaan ihmiset vaatii liikoja-niin ne uudet kuin entisetkin kumppanit, mutta aina kannattaa yrittää ennemmin sovitella kuin rähistä...

Alkuperäinen kirjoittaja semmonen:
yksinhuoltajan lapsi kuluttaa enemmän kun normaalin perheen lapsi, ei sitä muuten voi selittää.

Tietyssä mielessä totta, kun kuluttaa kahdessa kodissa. Eli esim. sänky tarvitsee olla kahdessa paikassa.

Mutta lapsesta aiheutuvia kuluja harvemmin lasketaan kun perhe on yhdessä, kun erotaan täytyy kulut yrittää jotenkin jakaa, ja niitä siksi lasketaan. Esim. sä et ole varmaan koskaan laskenut lapsellesi / lapsillesi osuutta asumiskuluista tai ruokamenoista. Ja ne pääsisit sitten laskemaan. Paljonkos teidän perheellänne meneekään kuussa ruokakauppaan?

Tähänkö sitä on sitten avioerotilastojen mukana tultu, lasten menot hinnoitellaan ja riidellään niinkuin jonkun hankalan, mutta välttämättömän auton kulutuksesta. Ja kuitenkin nämä lapset ovat usein yhteisen rakkauden hedelmiä. Siis oikeesti; jos teidän mielestä lapsi ei ole riittävä syy yhdessä pysymiseen, niin älkää sitten tehkö niitä!

Ja sitten nämä isät, jotka "kylmästi jättävät perheensä" niinkuin ap miehestään kehuskeli ja jälkeenpäin mollataan oman lapsen äitiä niin taloudellisesti kuin henkisestikin; huolitteko te oikeasti tälläisen miehen itsellenne? Eikös se nyt kerro hänen henkisestä kehityksestä ihan riittävästi?

Yhteistyössä