Alkuperäinen kirjoittaja nellaa:
Mä nyt lisään tähän vielä sen verran, että itse olen muuttanut 16 vuotiaan omilleni koulun kesken jättäneenä, eli työttömänä ja sain molemmilta vanhemmiltani tuon 130?/kk yhteensä 260? ja oman lapsilisäni eli 360?/kk ja tulin kyllä sillä toimeen asumistuen jälkeen...
Tuota, sä et tainnut 16-vuotiaana kasvaa enää vaatteistasi ja kengistäsi ulos koko ajan niin kuin 13-vuotias.
Mulla on 12-vuotias poika, jonka kengännumero on jo 42. Joka talvi on ostettava uudet talvikengät, uudet sisäpelikengät, keväällä saappaat, lenkkarit, sandaalit ja jotkut paremmat kengät. On ostettava uusi talvitakki ja toppikset, kesätakki, farkkuja, paitoja, sukkia, kalsareita, luistimia, suksia, monoja.
Kasvava lapsi kuluttaa takuulla enemmän, kuin se 16-vuotias, jopa syö enemmän.
Ja itse vähensit juuri omista kuluistasi asumiskulut. Minä olen oman poikani kohdalla ynnännyt näin
asuminen 200 euroa (olen kohtuullistanut summaa, 19 % saisi tuo laskennallisesti olla.
ruoka ja hygienia 100 euroa
puhelin 10 euroa
bussilippu n. 20 (koulumatkoihin)
vakuutus 40 euroa
uintiharrastus 20 euroa kuussa
vaatteet vähintään 50 euroa kuussa (tähän tulee esim. nuo kengät, talvigoreihin taitaa upota jo liki 100 euroa, syksyn muihin kenkiin on mennyt 150 euroa (lenkkarit, sisäpelikengät ja street-kengät), talvivaatteet myös ostamatta ja farkut.
Sitten vielä ne harrastusvälineet, sukset, luistimet, monot, pyörät jne. Varmaan 20 euroa kuussa.
Ja luulen, että jotain oleellista olen kuitenkin unohtanut.
Eli teidän 130 euroa ei riittäisi kuin murto-osan maksamiseen.