Keskituloisen kuoppa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en valita, mutta...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
miksi et ole esimerkiksi tässä ketjussa raivoamassa? Sama asia, julkisin varoin hankitusta palvelusta valitetaan/dissataan? Eikö pitäisi olla kiitollinen että on päässyt lekuriin ja tutkittu, eikä valittaa laadusta (vrt. toimeentulotuki, sen määrä). http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...koholla-paha-olo-ja-rv-30-neuvoja-kokemuksia/

Mikä tekee toimeentulotuesta/työmarkkinatuesta ja niiden määrästä valittamisen niin paljon pahemmaksi kuin esimerkiksi tässä tapauksessa. Pohjimmillaan kyse on hengissäselviämisestä, molemmissa tapauksissa.

??? Raivoamassa??? Mitä ihmettä???
Enkä mä ole missään vaiheessa valittanut siitä, että toimeentulotukia, työttömyyskorvauksia tai kotihoidontukea tai eläkettä maksetaan. Mun mielestä se on oikein hieno juttu, että niin tehdään ja kyllä munkin mielestä auttaminen on tärkeää. Enkä mä ole valittanut toimeentulotuen määrästä????

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29031233:
Pointti oli se, että Elop käsittääkseni saa/sai palkkaa siitä, että saa firman toiminnan kannattamaan. Nokian työntekijät saivat palkkaa jostain muista hommista. Kumpiko ryssi tehtävänsä, Elop vai duunarit? Kumpiko jäi voitolle, Elop vai duunarit?

Ehkä se rutina ja vittuilu, jota ympärilläsi "jatkuvasti" kuulet liittyy tällaiseen asetelmaan, eikä siihen, että sinun pitäisi keskituloisella verokertymälläsi elättää sossupummeja.

Ja vielä kysyn, miten ihmeessä ne Nokialta tulleet työttömät eivät ole nyt veronmaksajilta pois? Luuletko, että Elop maksaa heidän työttömyyskorvauksensa?

Käsittääkseni Elopille maksettiin palkkaa, jotta hän pitää sijoittajat ja osakkeenomistajat tyytyväisinä ja tuo näille mahdollisimman muhkeat osingot?

Nokialta tulleista työttömistä varmaan suuri osa työllistyy ennenpitkää. Toivon, että ovat maksaneet liitolleen jäsenmaksuja ja saavat näinollen ansiosidonnaista päivärahaa.

Elop tuskin maksaa heidän työttömyyskorvauksiaan. Miksi kuvittelisit minun luulevan niin?
Edelleen, uskon, että vaikkei Elop olisi saanut sitä 18 miljoonaa, nuo työntekijät olisivat siltikin potkittu pois Nokialta. Uskotko sinä toisin?

Edelleen, miten Nokian ja Elopin tilanne liittyy koko asiaan?

Kyllähän sitä itsekin on tullut mietittyä saman tapaisia ajatuksia, varsinkin silloin kun tuli tehtyä osa-aika töiä ja työttömänä olisi kirjaimellisesti saanut saman verran rahaa kuin töissä käymällä. Kova kiusaus oli heittäytyä vaan olemaan ja haistattaa verottajalle pitkät paskat. No, tällä hetkellä olen tilanteeseeni ihan tyytyväinen, enkä missään vaiheessa ole tukien varassa eläjiä kadehtinut, mutta myönnän sen välillä olevan epämotivoivaa punnertaa itsensä ylös sängystä töihin kun työttömänä käteen jäisi vain himppu vähemmän ja vapaa-aikaa n. 10h enemmän.

Nokialta tulleista työttömistä varmaan suuri osa työllistyy ennenpitkää. Toivon, että ovat maksaneet liitolleen jäsenmaksuja ja saavat näinollen ansiosidonnaista päivärahaa.

Ansiosidonnaisesta päivärahasta noin 90% tulee verovaroista, ja vain se pieni loppuosa työttömyyskassasta. On todella yleinen harhaluulo ettei ansiosidonnainen työttömyysturva olisi ollenkaan veronmaksajien harteilla. Ilmeisesti maksujen kiertäminen työttömyyskassan kautta (eikä suoraan kelalta) hämää ihmiset.

Käsittääkseni Elopille maksettiin palkkaa, jotta hän pitää sijoittajat ja osakkeenomistajat tyytyväisinä ja tuo näille mahdollisimman muhkeat osingot?

Elop tuskin maksaa heidän työttömyyskorvauksiaan. Miksi kuvittelisit minun luulevan niin?
Edelleen, uskon, että vaikkei Elop olisi saanut sitä 18 miljoonaa, nuo työntekijät olisivat siltikin potkittu pois Nokialta. Uskotko sinä toisin?

Edelleen, miten Nokian ja Elopin tilanne liittyy koko asiaan?

Pointti on siinä, että onko sinun mielestäsi kukin oman onnensa seppä. Pitää olla kaikesta pelkästään kiitollinen, eikä saa valittaa maailman epäoikeudenmukaisuutta. Sinusta nämä Nokialta potkitut voivat olla kiitollisia siitä, että suomessa on työttömyysturva, eikä saisi missään nimessä valittaa, kun toiset vetelevät järjettömiä korvauksia firman suurimman toimialan alasajosta.

Tuolla joku muukin mainitsi, että taidamme elää eri maailmoissa, kun en minäkään ole tällaisiin valittajiin ja vittuilijoihin törmännyt. Siis jos se rutina ei koske esim tätä Elop-duunari -mittasuhdetta, vaan ihan pelkästään keskituloinen-sossupummi -asetelmaa.

[QUOTE="XxX";29028568]Pystytkö jollain tavalla osoittamaan, että on oikeasti olemassa tilanteita, joissa työtä tekemättä saa yhtä paljon rahaa käteen kuin työtä tekemällä? Tarkoitan siis ihan todellisuudessa, en internetin keskustelupalstoilla?

Ja edelleen, jos kykenet osoittamaan tällaisen tilanteen, niin pystytkö vielä sanomaan, että onko niitä tapauksia yksi vai viisi? Vaiko peräti kaksikymmentä?[/QUOTE]

Ihan realistinen tilanne: Yksinhuoltaja, vaikkapa kahdelle lapselle. Yh-korotettu lapsilisä, täysi asumistuki ja lapsikorotettu työmarkkinatuki. Yhteensä asunnosta riippuen vaikkapa 1400 euroa. No, sitten saa kokopäivätyötä, josta maksetaan 2000 euroa, ja nettona saa 1500 euroa. Asumistuesta leikataan reippaasti, ja sitä saa sitten entisen 600 euron sijaan vaikkapa sen 250 euroa. Eli kulujen jälkeen (asuminen) jää työtä tekemällä tappiolle, jos lasketaan, että paljonko käteen jää pakollisten menojen jälkeen. Tähän tietysti sitten vielä lisätään lasten päivähoitomaksut ja työmatkakustannukset. Ja näitä ihmisiä todellakin on, paljon.

Korjasin tuon ylempänä... olen monestakin asiasta yhteiskunnalle kiitollinen... ja veronmaksajille.

Kuinka itse osoitat kiitollisuutesi yhteiskunnalle? Kuinka tukien saajien pitäisi osoittaa kiitollisuutensa yhteiskunnalle vai kenelle heidän pitäisi osoittaa kiitollisuutensa? Pitäisikö heidän esim. johonkin tiettyyn kellon aikaan kummartaa Helsinkiin päin tai kantaa hihassaan nauhaa, jossa lukee: Olen niin kiitollinen.

Eiköhän aika monikin tuen saaja ole kiitollinen, että Suomessa on jonkinlainen tukiverkosto olemassa.

Ihan realistinen tilanne: Yksinhuoltaja, vaikkapa kahdelle lapselle. Yh-korotettu lapsilisä, täysi asumistuki ja lapsikorotettu työmarkkinatuki. Yhteensä asunnosta riippuen vaikkapa 1400 euroa. No, sitten saa kokopäivätyötä, josta maksetaan 2000 euroa, ja nettona saa 1500 euroa. Asumistuesta leikataan reippaasti, ja sitä saa sitten entisen 600 euron sijaan vaikkapa sen 250 euroa. Eli kulujen jälkeen (asuminen) jää työtä tekemällä tappiolle, jos lasketaan, että paljonko käteen jää pakollisten menojen jälkeen. Tähän tietysti sitten vielä lisätään lasten päivähoitomaksut ja työmatkakustannukset. Ja näitä ihmisiä todellakin on, paljon.

En tiedä, mihin nuo luvut perustuvat (stetson-harrisoniin?), mutta eikös tuosta nyt jää sille työssäkäyvälle 1750e/kk ja työmarkkinatuella olevalle se 1400e/kk? Noilla tuloilla päivähoitomaksut jäänevät aika lähelle nollaa, joku muu saa laskea.

EDIT: Äkkiä laskien päivähoitomaksut noilla tuloilla olisivat hiukan vajaa 48e/kk.

Viimeksi muokattu:

En väitä etteikö voisi pitää paikkaansa, mutta mihin noi luvut perustuu?

En tiedä huomauttiko joku jo, mutta sossun asiakkaalle sähkö on ilmaista. meillä esimerkiksi kahden kuukauden sähkölasku rivarissa 80-110e yhteensä ja laskun kun vie soskuun niin maksavat suoraan sieltä, jos ette usko niin googlettakaa.

lisään vielä, että sähkön lisäksi sossu maksaa terveydenhuollonmenot(julkinen, reseptilääkkeet) lapsille saadaan harrastuksiin tukea 120e/lapsi per vuosi, kotivakuutukset maksetaan sossusta ja kun meillä hajosi pesukone niin saatiin maksusitoumus 250e arvoltaan kodinkoneliikkeeseen. Sillä sai just koneen:)

Yh + 2 lasta. Helpointa laskea soskun tt-tuella, koska se on minimi jota käteen jää

* Normin mukaiset menot 1 aikuinen + 2 (alle 10v) lasta = noin 525 + 300 + 280 = 1105
* Vuokra esim. 700e
* Sähkölasku esim. 50e
* Kotivakuutus esim. 20e
* Lääke- ja sairausmenot esim. 20e
-----------------------------------------------
Yhteensä tulot ~ 1900e/kk (eli jos muut tulot eivät yllä tuohon, erotus katetaan tt-tuella)

Työssäkäydessä:
Lapsilisä kahdesta 315e
Elatustuki vähintään 300e
Eli tähän päälle palkan pitää olla vähintään noin 1300e NETTO (miinustettu myös mahdolliset työmatkakulut + lasten hoito) jotta pääsee edes toimeentulotuen minimiin.

Lähteet summiin: kela.fi, http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/-/view/1842508#fi (jossa linkki pdf:ään)

Minä en kyllä jaksa tuollaisesta valittaa. Tai no, enhän minä ole edes keskituloinen, vaan pienituloinen. Mutta saan ja voin tehdä rahoillani ihan mitä haluan. Jos saisin tt-tukea, niin eipä voisi esim. osakerahastoon säästää tai sijoitusasuntoa omistaa. Minä ajattelen tässä vaiheessa jo eläkeikää ja sitä, että pitää olla varallisuutta siinä vaiheessa.

Yhteistyössä