Keskituloisen kuoppa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en valita, mutta...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
AAGHTT...

Ei ap tarkoita että HÄNELLE kenenkään tuille elävän tarvis olla kiitollinen, vaan tarkoittaa stiä että TEKEVÄT KOVASTI TÖITÄ ja maksavat KAIKEN itse. Osa ihmisistä ei tee mitään (lapset ilmaiseksi hoidossa, saava tukia, eivät käy töissä eivätkä aio mennä) ja SILTI saavat lähestulkoon saman summan käteen ja NURISEVAT mikseivät saa enempää.

Kyse on siitä että Suomessa pitäisi olla asiat niin että AINA kannattaisi tehdä töitä, eikä olisi sellainen vaihtoehko kun että KANNATTAA lusmuilla, koska sillä saa yhtäpaljon rahaa käteen.

Ap. tod.näk. HALUAA pärjätä itse ja elättää perheensä, mutta kaikille se ei ole (opetettu) kunnia-asiaksi.

Ja varmasti ap onkin kiitollinen elämästään, työstään, asunnostaan joka on joskus oma, mutta kunhan kirjoitti tänne sellaisena hetkenä kun rahat ovat melko tiukalla vaikka miten aikuiset tekevät pitkää päivää jne...Tuskin hän nyt ketään haluaa syllistää tms. mutta kunhan kirjoitti tajunnan virtaa...

[QUOTE="hey";29028549]
Kyse on siitä että Suomessa pitäisi olla asiat niin että AINA kannattaisi tehdä töitä, eikä olisi sellainen vaihtoehko kun että KANNATTAA lusmuilla, koska sillä saa yhtäpaljon rahaa käteen.[/QUOTE]

Pystytkö jollain tavalla osoittamaan, että on oikeasti olemassa tilanteita, joissa työtä tekemättä saa yhtä paljon rahaa käteen kuin työtä tekemällä? Tarkoitan siis ihan todellisuudessa, en internetin keskustelupalstoilla?

Ja edelleen, jos kykenet osoittamaan tällaisen tilanteen, niin pystytkö vielä sanomaan, että onko niitä tapauksia yksi vai viisi? Vaiko peräti kaksikymmentä?

[QUOTE="XxX";29028568]Pystytkö jollain tavalla osoittamaan, että on oikeasti olemassa tilanteita, joissa työtä tekemättä saa yhtä paljon rahaa käteen kuin työtä tekemällä? Tarkoitan siis ihan todellisuudessa, en internetin keskustelupalstoilla?

Ja edelleen, jos kykenet osoittamaan tällaisen tilanteen, niin pystytkö vielä sanomaan, että onko niitä tapauksia yksi vai viisi? Vaiko peräti kaksikymmentä?[/QUOTE]

Mulla jää työmatkan ja päivähoitomaksun jälkeen satkuja vähemmän kuin ansiosidonnaisella...ja silti teen töitä.

[QUOTE="hey";29028549]AAGHTT...

Ei ap tarkoita että HÄNELLE kenenkään tuille elävän tarvis olla kiitollinen, vaan tarkoittaa stiä että TEKEVÄT KOVASTI TÖITÄ ja maksavat KAIKEN itse. Osa ihmisistä ei tee mitään (lapset ilmaiseksi hoidossa, saava tukia, eivät käy töissä eivätkä aio mennä) ja SILTI saavat lähestulkoon saman summan käteen ja NURISEVAT mikseivät saa enempää.

Kyse on siitä että Suomessa pitäisi olla asiat niin että AINA kannattaisi tehdä töitä, eikä olisi sellainen vaihtoehko kun että KANNATTAA lusmuilla, koska sillä saa yhtäpaljon rahaa käteen.

Ap. tod.näk. HALUAA pärjätä itse ja elättää perheensä, mutta kaikille se ei ole (opetettu) kunnia-asiaksi.

Ja varmasti ap onkin kiitollinen elämästään, työstään, asunnostaan joka on joskus oma, mutta kunhan kirjoitti tänne sellaisena hetkenä kun rahat ovat melko tiukalla vaikka miten aikuiset tekevät pitkää päivää jne...Tuskin hän nyt ketään haluaa syllistää tms. mutta kunhan kirjoitti tajunnan virtaa...[/QUOTE]

Kiitos.
Kiva, että joku tajuaa sen, mitä kirjoituksella hain. Eikä kuvittele, että olisin tyytymätön tilanteeseeni, elämääni tai valintoihini, saati, että olisin katellinen kenellekkään. En sille, joka nettoaa enemmän, enkä sille, joka nettoaa vähemmän.

[QUOTE="joo";29027781]Ootteko ehkä tosi nuoria? Vai miten niin ei raha säästötilillä / lyhenevä asuntolaina lohduta? Säästöt tai maksettu asunto on todella suuri turva tulevaisuudessa.

Oletko ikinä ollut todella köyhä? Niin köyhä, ettei ole varaa käydä lääkärissä tai ostaa maitoa? Kyllä sanoisin, että se säästötili sellaisena päivänä lohduttaisi.

Ja mitä tulee toimeentulotuilla eläviin... Aika harva heistäkään nyt valittaa, että enemmän pitäisi saada. Tiesitkö, että toimeentulotukea muuten nostetaan vähemmän kuin mitä siihen olisi oikeuksia saada?

Henkilökohtaisesti mua ärsyttää toimeentulotuella eläviä enemmän juuri kaltaisesi tyypit, joilla menee ihan hyvin, mutta sitten valittavat, että toimeentulotuella elävät ei ole tarpeeksi kiitollisia jne... Oletko itse tarpeeksi kiitollinen? Teillä on töitä ja mahdollisuus asunnonostoon! Se on kuule enemmän kuin niillä toimeentulotukilaisilla. Monilla heistä on pitkäaikainen sairaus, ei ole koulutusta, elämänhallinta haussa, työttömyys pitkittynyt. Vaihtaisivat sinun kanssa osia varmasti enemmän kuin mielellään.[/QUOTE]

olen aika monesti sanonut olevani tyytyväinen elämääni. Minulta ei puutu mitään. Minä olen ihan itse opiskellut ja tehnyt töitä. Ansainnut jokaisen pennin itse tekemälläni työllä. Kenelle minun pitäisi olla kiitollinen? Jumalalle?

Tässä nyt ollaan vähän saman asian äärellä kuin jokin aikaa sitten, kun kyselin sitä, että ottaisitteko työtä, jos nettohyöty kasvaisi 150 euroa kuukaudessa. Moni siihen alkoi yskimään, että työnteko kannattaa ja mikä ihme on nettohyöty. No, tässä ap käyttää samaa kliinistä ja pragmaattista logiikkaa, eli jos heille työssäkäyvinä jää reilu 500 ylimääräistä kuussa ja työttöminä sossun rahoilla vajaat 400, niin nettohyöty työssäkäynnistähän on laskennallisesti se reilu satanen.

Ei siihen otettukaan kantaa, mitä työnteko tekee ihmiselle itselleen, mitä valintoja ja tulevaisuudensuunnitelmia, omaisuuden karttumista, eläkkeitä jne. työnteko takaa verrattuna sossun rahoilla elelyyn. Kyse oli puhtaasti siitä rahallisesta hyödystä nyt, tässä elämäntilanteessa. Ja ymmärrän täysin, että vituttaa ihan sikana, kun joku vinkuu että ei saa tarpeeksi rahaa kun makaa kotona ja on niin köyhä.

Tiivistit loistavasti aloituksen oleellisimman pointin. Kiitos!
Juuri tämä oli se mitä hain.
En mielestäni ole valittanut kertaakaan omasta tilanteestani tai valinnoistani. Olen varsin tyytyväinen. Se, että juurikin mainitsemasi nettohyöty työssäkäymisestä on minimaalinen (juuri tällä hetkellä) saa minut ihmettelemään, että miten joku joka hyötyy suht saman verran kuukaudessa ei saa millään rahojaan riittämään ja kokee saamansa edut niin pieninä, ettei niillä voi elää.

Se, että juurikin mainitsemasi nettohyöty työssäkäymisestä on minimaalinen (juuri tällä hetkellä) saa minut ihmettelemään, että miten joku joka hyötyy suht saman verran kuukaudessa ei saa millään rahojaan riittämään ja kokee saamansa edut niin pieninä, ettei niillä voi elää.

Jos meillä molemmat jäisivät työttömiksi ja saisivat vain sossun tukia, niin aivan varmasti oltais k*sessa. Mutta asutaankin omistusasunnosta josta pitää lainoja lyhennellä vaikka rahat olisikin tiukilla. Ja autoakin tarvitaan, ellei haluttais alkaa kuljettamaan ruokaostoksia jossain hiton pulkassa kilometritolkulla talvella lumessa ja tuiskussa.

Mistä sinä tiedät että kaikki nuo "kitisijät" asuvat vuokralla jossain ihan kaupungin keskustassa, ja vielä saavat ilmaiset lämmitykset sun muut?

Jos meillä molemmat jäisivät työttömiksi ja saisivat vain sossun tukia, niin aivan varmasti oltais k*sessa. Mutta asutaankin omistusasunnosta josta pitää lainoja lyhennellä vaikka rahat olisikin tiukilla. Ja autoakin tarvitaan, ellei haluttais alkaa kuljettamaan ruokaostoksia jossain hiton pulkassa kilometritolkulla talvella lumessa ja tuiskussa.

Mistä sinä tiedät että kaikki nuo "kitisijät" asuvat vuokralla jossain ihan kaupungin keskustassa, ja vielä saavat ilmaiset lämmitykset sun muut?

No kun ymmärtääkseni sosiaalitukia ei saa, ennenkuin omaisuus on realisoitu. Asunto ja auto ovat realisoitavaa omaisuutta. Lämmityskulut kuuluvat asumiskuluihin. Sosiaaliviranomaiset ovat määritelleet kohtuulliset asumiskustannukset.

En tiedä ovatko kaikki toimeentulotukea saavat kitisijöitä. Tuntemani ovat. Olen kyllä kiinnostunut tietämään, onko joitain, jotka ovat tyytyväisiä siihen rahamäärään, jonka saavat.

[QUOTE="XxX";29028568]Pystytkö jollain tavalla osoittamaan, että on oikeasti olemassa tilanteita, joissa työtä tekemättä saa yhtä paljon rahaa käteen kuin työtä tekemällä? Tarkoitan siis ihan todellisuudessa, en internetin keskustelupalstoilla?

Ja edelleen, jos kykenet osoittamaan tällaisen tilanteen, niin pystytkö vielä sanomaan, että onko niitä tapauksia yksi vai viisi? Vaiko peräti kaksikymmentä?[/QUOTE]

Kyllähän näitä tilanteita voi olla. Jos on aikaisemmin ollut parempi palkkaisessa työssä, josta ansiosidonnainen koostuu ja sitten joutuu menemään matalapalkkatyöhän (ja tulevaisuudessa tämä voi vielä korostua, jos joutuu menemään 1,5 h päähän), niin kotona ollessa voi jäädä rahaa paremmin käteen kuin töissä käydessä. Itsellä oli joskus tällainen tilanne, että palkka oli melkein sama kuin mitä sain ansiosidonnaista. Menoja tuli lisää työmatkojen ja lasten hoitopaikkamaksujen suhteen. Motivaatio oli aika alhainen käydä siinä työssä ja v-tutus jokapäiväistä. Työpaikka ei muutenkaan mikään paras ollut ja siellä oli surkea pomo. Onneksi oli vaan lyhyt pätkä. En tiedä olisinko voinut kieltäytyä tuosta työstä, mutta itse ajattelin silloin, että parempi kai se on ottaa tuo työ kuin olla työttömänä.

Mutta ap:n esimerkeissä ei ole tästä kyse. Ap hyötyy huomattavasti enemmän työssä käymisestä kuin olisi kotona tukien varassa. Voihan sitä tienata 10 000 euroa ja hassata rahansa sijoitusasuntoihin, autoihin, jne ja valittaa kun ei jää kuin 100 euroa käteen ja toimeentulotuella jäisi 400 euroa. Ap voisi olla vähän kiitollisempi siitä, että on töissä. Kaikilla tätä mahdollisuutta ei ole vaikka haluaisi.

No kun ymmärtääkseni sosiaalitukia ei saa, ennenkuin omaisuus on realisoitu. Asunto ja auto ovat realisoitavaa omaisuutta. Lämmityskulut kuuluvat asumiskuluihin. Sosiaaliviranomaiset ovat määritelleet kohtuulliset asumiskustannukset.

En tiedä ovatko kaikki toimeentulotukea saavat kitisijöitä. Tuntemani ovat. Olen kyllä kiinnostunut tietämään, onko joitain, jotka ovat tyytyväisiä siihen rahamäärään, jonka saavat.

Mä olen tyytyväinen siihen rahaan mitä saan tekemättä mitään.
Kun olin töissä, mulle jäi palkasta käteen 945 euroa josta maksoin vuokran,veden,sähkön,vakuutukset,lääkkeet,silmälasit,hammaslääkärin,lääkärin kaiken itse.
Nyt kun saan toimeentulotukea mulle jää elämiseen vuokran,veden ja sähkön lisäksi reilu 1100 euroa ja lääkkeet,vakuutukset,yms. maksaa sossu.
Mä olen todellakin tyytyväinen siihen rahaan mitä ilmaiseksi mitään tekemättä saan.
Mä saan siitä joka kuukausi monta sataa säästöön.
Ei todellakaan ole aihetta valittaa.

[QUOTE="akka";29030051]Mä olen tyytyväinen siihen rahaan mitä saan tekemättä mitään.
Kun olin töissä, mulle jäi palkasta käteen 945 euroa josta maksoin vuokran,veden,sähkön,vakuutukset,lääkkeet,silmälasit,hammaslääkärin,lääkärin kaiken itse.
Nyt kun saan toimeentulotukea mulle jää elämiseen vuokran,veden ja sähkön lisäksi reilu 1100 euroa ja lääkkeet,vakuutukset,yms. maksaa sossu.
Mä olen todellakin tyytyväinen siihen rahaan mitä ilmaiseksi mitään tekemättä saan.
Ei todellakaan ole aihetta valittaa.[/QUOTE]

Eli sä olet tyytyväinen!
Hallitset raha- asiasi. Eikä sulta puutu mitään :)

[QUOTE="akka";29030051]Mä olen tyytyväinen siihen rahaan mitä saan tekemättä mitään.
Ei todellakaan ole aihetta valittaa.[/QUOTE]

Eli sä olet tyytyväinen.
Hallitset raha- asiasi ja sulla on kaikki hyvin, eikä mitään puutu :)
Sä olet ensimmäinen (mua vastaan tullut ihminen), joka elää toimeentulotuella ja kertoo pärjäävänsä hyvin.

[QUOTE="vieras";29030008]Kyllähän näitä tilanteita voi olla. Jos on aikaisemmin ollut parempi palkkaisessa työssä, josta ansiosidonnainen koostuu ja sitten joutuu menemään matalapalkkatyöhän (ja tulevaisuudessa tämä voi vielä korostua, jos joutuu menemään 1,5 h päähän), niin kotona ollessa voi jäädä rahaa paremmin käteen kuin töissä käydessä. Itsellä oli joskus tällainen tilanne, että palkka oli melkein sama kuin mitä sain ansiosidonnaista. Menoja tuli lisää työmatkojen ja lasten hoitopaikkamaksujen suhteen. Motivaatio oli aika alhainen käydä siinä työssä ja v-tutus jokapäiväistä. Työpaikka ei muutenkaan mikään paras ollut ja siellä oli surkea pomo. Onneksi oli vaan lyhyt pätkä. En tiedä olisinko voinut kieltäytyä tuosta työstä, mutta itse ajattelin silloin, että parempi kai se on ottaa tuo työ kuin olla työttömänä.

Mutta ap:n esimerkeissä ei ole tästä kyse. Ap hyötyy huomattavasti enemmän työssä käymisestä kuin olisi kotona tukien varassa. Voihan sitä tienata 10 000 euroa ja hassata rahansa sijoitusasuntoihin, autoihin, jne ja valittaa kun ei jää kuin 100 euroa käteen ja toimeentulotuella jäisi 400 euroa. Ap voisi olla vähän kiitollisempi siitä, että on töissä. Kaikilla tätä mahdollisuutta ei ole vaikka haluaisi.[/QUOTE]

Säkään et ymmärtänyt mistä oli kyse.
En valita. Olen tyytyväinen. En mielestäni tienaa vähän ja rahat on laitettu sinne, minne olen halunnut. En ole kertaakaan valittanut tuloistani tai menoistani.

Edelleen, kenelle minun tulisi olla kiitollinen siitä, että olen itse opiskellut, olen töissä yrityksessä, joka maksaa palkkani vastineeksi työstä, jonka yritykselle teen?

olen aika monesti sanonut olevani tyytyväinen elämääni. Minulta ei puutu mitään. Minä olen ihan itse opiskellut ja tehnyt töitä. Ansainnut jokaisen pennin itse tekemälläni työllä. Kenelle minun pitäisi olla kiitollinen? Jumalalle?

Kenelle sinusta niiden toimeentulotuella elävien sitten tulisi olla kiitollisia? Samaa tahoa voit itsekin kiittää.

Tietenkin on omaa ansiotasi, että olet opiskellut ja tehnyt töitä.
Mahdollisuutesi noihin olet kuitenkin saanut jostain ihan muualta kuin omista ansioistasi. Lapsuutesi ei ole jättänyt sinua niin hajalle, ettet olisi kyennyt opiskelemaan tai tekemään töitä. Olet ollut tarpeeksi terve kyetäksesi tuohon. Sinulla on ollut tarpeeksi keskittymiskykyä ja elämänhallintaa pystyäksesi tekemään tuon kaiken. Kukaan meistä ei ole saanut taustaansa tai terveyttään omaa ansiotaan.

Toimeentulotuella elelee monenlaista tyyppiä. Aika todella harva heistä makoilee huvikseen ja valittaa vielä päälle, että kun ei saa tarpeeksi...

Säkään et ymmärtänyt mistä oli kyse.
En valita. Olen tyytyväinen. En mielestäni tienaa vähän ja rahat on laitettu sinne, minne olen halunnut. En ole kertaakaan valittanut tuloistani tai menoistani.

Edelleen, kenelle minun tulisi olla kiitollinen siitä, että olen itse opiskellut, olen töissä yrityksessä, joka maksaa palkkani vastineeksi työstä, jonka yritykselle teen?

No kenelle nyt ylipäätään ollaan kiitollisia esimerkiksi omasta terveydestä, terveistä lapsista, ihanasta puolisosta, ystävistä jne. Haluatko tehdä tästä nyt jonkinlaisen elämänkatsomuskysymyksen? Joku voi olla kiitollinen jumalalle, joku elämälle ylipäätään. Mikä tässä nyt on vaikeaa? Toki sitä voi ajatella olevansa oman elämänsä seppä, mutta sanoisitko näin myös esimerkiksi näille sadoille viime viikkoina potkut saaneille? Kyllä siitä työpaikasta nykyään saa vain olla kiitollinen, varsinkin jos se on vakituinen.

[QUOTE="joo";29030094]Kenelle sinusta niiden toimeentulotuella elävien sitten tulisi olla kiitollisia? Samaa tahoa voit itsekin kiittää.

Tietenkin on omaa ansiotasi, että olet opiskellut ja tehnyt töitä.
Mahdollisuutesi noihin olet kuitenkin saanut jostain ihan muualta kuin omista ansioistasi. Lapsuutesi ei ole jättänyt sinua niin hajalle, ettet olisi kyennyt opiskelemaan tai tekemään töitä. Olet ollut tarpeeksi terve kyetäksesi tuohon. Sinulla on ollut tarpeeksi keskittymiskykyä ja elämänhallintaa pystyäksesi tekemään tuon kaiken. Kukaan meistä ei ole saanut taustaansa tai terveyttään omaa ansiotaan.

Toimeentulotuella elelee monenlaista tyyppiä. Aika todella harva heistä makoilee huvikseen ja valittaa vielä päälle, että kun ei saa tarpeeksi...[/QUOTE]

En mä tiedä. Ne toimeentulotuella (tyytymättömät sellaiset) elelijät vois vaikka alkuunsa lakata huutamasta siitä, miten köyhiä sakotetaan. Miten keskituloisia ja rikkaita pitäis verottaa enemmän. Miten lapsilisät ei kuulu kaikille jne. Ja sitten ne vois vaikka osoittaa jonkinlaista kiitollisuutta olemalla valittamatta jatkuvasti niille, jotka verorahoistaan mahdollistaa niiden elämisen. Oli ne sitten työttöminä tai toimeentulotuella. Eikö sun mielestä kyvyttömän ihmisen pidä olla tyytyväinen siitä, että yhteiskunta kannattelee sitä niin, että sillä on ruokaa, koti ja terveydenhoito, vaatteet, lääkkeet ja kuntoutukset?
Sori vaan, mun mielestä suomessa tukiverkko toimii aika hyvin. Se jopa mahdollistaa niiden elelemisen ihan hyvin, jotka ei vaan viitsi käydä töissä. Miksi siis on väärin keskituloisena odottaa, että vois vaikka joskus kuulla jotain muuta, kuin vittuilua siitä, miten meillä on varaa maksaa kaikesta vähän enemmän, jotta joku muu voi saada sen ilmaiseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29030127:
No kenelle nyt ylipäätään ollaan kiitollisia esimerkiksi omasta terveydestä, terveistä lapsista, ihanasta puolisosta, ystävistä jne. Haluatko tehdä tästä nyt jonkinlaisen elämänkatsomuskysymyksen? Joku voi olla kiitollinen jumalalle, joku elämälle ylipäätään. Mikä tässä nyt on vaikeaa? Toki sitä voi ajatella olevansa oman elämänsä seppä, mutta sanoisitko näin myös esimerkiksi näille sadoille viime viikkoina potkut saaneille? Kyllä siitä työpaikasta nykyään saa vain olla kiitollinen, varsinkin jos se on vakituinen.

Ei, mä en halunnut tehdä tästä elämänkatsomuskysymystä. Mulle kerrottiin, että mun pitäisi olla kiitollinen. Kysyin, että kenelle? Mielestäni ihan looginen kysymys.
Mulla on hyvin pullat uunissa. Olen tyytyväinen. En valita. En myöskään saa "mitään" ilmaiseksi.

En mä tiedä. Ne toimeentulotuella (tyytymättömät sellaiset) elelijät vois vaikka alkuunsa lakata huutamasta siitä, miten köyhiä sakotetaan. Miten keskituloisia ja rikkaita pitäis verottaa enemmän. Miten lapsilisät ei kuulu kaikille jne. Ja sitten ne vois vaikka osoittaa jonkinlaista kiitollisuutta olemalla valittamatta jatkuvasti niille, jotka verorahoistaan mahdollistaa niiden elämisen. Oli ne sitten työttöminä tai toimeentulotuella. Eikö sun mielestä kyvyttömän ihmisen pidä olla tyytyväinen siitä, että yhteiskunta kannattelee sitä niin, että sillä on ruokaa, koti ja terveydenhoito, vaatteet, lääkkeet ja kuntoutukset?
Sori vaan, mun mielestä suomessa tukiverkko toimii aika hyvin. Se jopa mahdollistaa niiden elelemisen ihan hyvin, jotka ei vaan viitsi käydä töissä. Miksi siis on väärin keskituloisena odottaa, että vois vaikka joskus kuulla jotain muuta, kuin vittuilua siitä, miten meillä on varaa maksaa kaikesta vähän enemmän, jotta joku muu voi saada sen ilmaiseksi?

Siis kuka näin on vittuillut? :O

Eli sä olet tyytyväinen.
Hallitset raha- asiasi ja sulla on kaikki hyvin, eikä mitään puutu :)
Sä olet ensimmäinen (mua vastaan tullut ihminen), joka elää toimeentulotuella ja kertoo pärjäävänsä hyvin.

Kyllä mä hallitsen,mä elän tulojeni mukaan enkä törsäile.
Mulla on kaikki mitä tarvitsen,hyödynnän paljon kirppareita,alennusmyyntejä,säästän.Teen ruuan alusta loppuun itse (lihat ostan valmiina,en kasvata itse karjaa :P )
Se raha mitä tuhlaan menee lemmikeihin.
Onnellisuus lähtee niin paljosta muusta kuin materiasta, mä en haalis yhtään enempää materiaa vaikka mulla olis kuinka paljon rahaa käytettävissä.
En ole koskaan halunnut matkustella, jos haluaisin voisin lentää Pariisiin viikonlopuksi, eipä ne lennot paljoo maksa.
Mä olen aina viihtynyt kotona, luen paljon,ennen tein käsitöitä kun käsi oli vielä kunnossa,käyn lenkillä, ei maksa mitään.
Ne jotka sanoo ettei pärjää toimeentulotuella niin vika on silloin siinä että ei osaa käyttää rahaa.
Ei ota pikavippejä,ei ostele kaikkia hienoja älypuhelimia osamaksulla yms.
Toimeentulotuella pärjää hyvin,saa kaikki perustarpeet sekä myös ekstraa kun osaa rahansa käyttää oikein.
Olen tosi kiitollinen että valtio on antanut tällaisen mahdollisuuden että auttaa silloin kun sen avun tarpeessa on.
Rehellisesti sanottuna tää kyllä mahdollistaa pummina elämisen kun tukina saa paremmin kun töissä käymällä.
Mulle tää on väliaikainen tilanne mutta ei kyllä houkuta mennä mihinkään osapäivähommiin mitä on tarjolla pilvin pimein kun ei siitä mitään taloudellisesti hyödy.Siitä huolimatta joutuu sossusta ttt hakemaan.

Ei, mä en halunnut tehdä tästä elämänkatsomuskysymystä. Mulle kerrottiin, että mun pitäisi olla kiitollinen. Kysyin, että kenelle? Mielestäni ihan looginen kysymys.
Mulla on hyvin pullat uunissa. Olen tyytyväinen. En valita. En myöskään saa "mitään" ilmaiseksi.

Eli et ole kiitollinen myöskään esimerkiksi lapsistasi? Kenelle heistä olet kiitollinen?

[QUOTE="vieras";29030027]Kuka on tyytyväinen siihen rahamäärään jonka saa? Itse en tiedä edes yhtään työssäkäyvää jolle ei kelpaisi enemmän rahaa.[/QUOTE]

Mä olen kyllä tyytyväinen rahamäärääni jonka saan (kuukaudessa meidän perheen netto yli 7000e) Tosin tehdäänkin reilusti töitä. (tukia tossa on lapsilisät)

Okei, me eletään varmaan eri maailmoissa :D

1) En oo huomannu, että toimeentulotuella elävät huutelisivat, että köyhiä sakotetaan
2) Enkä oo huomannu, että keskituloisia kukaan hirveästi haluaisikaan rangaista. Rikkailta sitä useammin ollaan pois ottamassa. En nyt sitäkään suoraan kannata, mutta kieltämättä jonkun Elopin 18 miljoonan palkkion kohdalla sitä miettii, että onkohan tossa joka euro nyt ihan tarpeen.

Mutta sitten taas tohon kiitollisuuteen... Jos toimeentulotuella eläminen tosiaan olis vapaaehtoinen valinta, niin kiitollisuuden olettaminen olisi ihan järkevää. Eläydypä nyt kuitenkin hetkeksi sellaisen ihmisen elämään, jolla kaikki on omista runsaista ja sitkeistä yrityksistä huolimatta mennyt ihan päin helvettiä. Jos on työtön, vaikka haluaisi tehdä töitä, työkyvytön, vaikka työintoa olisi, muiden kaltoinkohtelema tms niin ei siinä varmasti kiitollisuuden tunne ole ylimpänä.

Joku toimeentulotuella elävä tyyppi on voinut elämässään tehdä kovastikin töitä ja uhrauksia voidakseen opiskella ja tehdä töitä. Sitten on tullut sairaus, jota ei ole edes hoidettu kunnolla. Ei ole kunnolla työkykyinen, mutta ei saa sairaseläkettäkään. Muuta ei haluaiskaan kuin tehdä töitä. Voin kuvitella, että sellaista tapausta sun vinkuminen kiitollisuudesta puhtaasti vaan vituttaa. Hän olisi varmaan mielellään kiitollinen terveydestä, hyvästä tuurista, ja siitä työpaikasta....

Sulle kerrottiin, että sun pitäis olla kiitollinen ihan vaan vastauksena sun älyttömään esitykseen siitä, että toimeentulotuilla elävien pitäisi olla kiitollisia.

Ei mun puolesta sun tartte olla pätkääkään kiitollinen. Mutta ei kyllä tartte niiden toimeentulotuella tai milllään muullakaan rahalla elävien.

Jos nostetaan nenää vähän ylemmäs sieltä oman navan tarkkailusta ja otetaan globaalimpi perspektiivi. Niin tulee huomanneeksi, että maailma ei ole reilu. Toiset saa ilmaista rahaa (valtiolta, sukulaisilta, mistä lie), toiset saa rahaa kun ne tekee töitä. Mutta sitten toiset saakin samoilla töillä enemmän rahaa ja jossain joku saa niillä samoilla töillä vähemmän rahaa. Ja joku on älynnyt tehdä eri töitä ja tienaa kymmenkertaisesti. Näin se on. Ei oo reilu tää maailma.

Yhteistyössä