Keskituloisen kuoppa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en valita, mutta...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29030160:
Eli et ole kiitollinen myöskään esimerkiksi lapsistasi? Kenelle heistä olet kiitollinen?

Mun lapset on mulle kaikkein tärkeintä maailmassa ja heistä olen sanoinkuvaamattoman onnellinen.
Kyse ei kai kuitenkaan tässä ketjussa ole ollut lapsista, niiden määrästä tai siitä, kenen ne ovat.

Mun lapset on mulle kaikkein tärkeintä maailmassa ja heistä olen sanoinkuvaamattoman onnellinen.
Kyse ei kai kuitenkaan tässä ketjussa ole ollut lapsista, niiden määrästä tai siitä, kenen ne ovat.

No sinä tuossa ihmettelit kenelle pitää olla kiitollinen. Eli et voi olla mistään yksinkertaisesti vain kiitollinen, jos et tiedä kenelle sitä pitää olla?

[QUOTE="joo";29030182]Okei, me eletään varmaan eri maailmoissa :D

1) En oo huomannu, että toimeentulotuella elävät huutelisivat, että köyhiä sakotetaan
2) Enkä oo huomannu, että keskituloisia kukaan hirveästi haluaisikaan rangaista. Rikkailta sitä useammin ollaan pois ottamassa. En nyt sitäkään suoraan kannata, mutta kieltämättä jonkun Elopin 18 miljoonan palkkion kohdalla sitä miettii, että onkohan tossa joka euro nyt ihan tarpeen.

Mutta sitten taas tohon kiitollisuuteen... Jos toimeentulotuella eläminen tosiaan olis vapaaehtoinen valinta, niin kiitollisuuden olettaminen olisi ihan järkevää. Eläydypä nyt kuitenkin hetkeksi sellaisen ihmisen elämään, jolla kaikki on omista runsaista ja sitkeistä yrityksistä huolimatta mennyt ihan päin helvettiä. Jos on työtön, vaikka haluaisi tehdä töitä, työkyvytön, vaikka työintoa olisi, muiden kaltoinkohtelema tms niin ei siinä varmasti kiitollisuuden tunne ole ylimpänä.

Joku toimeentulotuella elävä tyyppi on voinut elämässään tehdä kovastikin töitä ja uhrauksia voidakseen opiskella ja tehdä töitä. Sitten on tullut sairaus, jota ei ole edes hoidettu kunnolla. Ei ole kunnolla työkykyinen, mutta ei saa sairaseläkettäkään. Muuta ei haluaiskaan kuin tehdä töitä. Voin kuvitella, että sellaista tapausta sun vinkuminen kiitollisuudesta puhtaasti vaan vituttaa. Hän olisi varmaan mielellään kiitollinen terveydestä, hyvästä tuurista, ja siitä työpaikasta....[/QUOTE]

Käsittääkseni Elopin 18 miljoonan korvauksen maksaa yritys, joka hänet on palkannut. Yrityksillä ei kai tietääkseni ole mitään ylärajaa siinä, mitä kenellekkin saavat maksaa. Sensijaan alin mahdollinen palkka on määrätty.

Mun mielestä sillä ei ole merkitystä, onko toimeentulotuella eläminen oma valinta vai ei, se ei poista sitä, etteikö siitä tulisi olla jollakin tavalla kiitollinen, kun yhteiskunta kannattelee silloin, kun itse ei pysty.

Kyllä mä olen kiitollinen siitä, että mulla oli mahdollisuus käydä koulussa. Mä olen kiitollinen siitä, että terveydenhuolto on pelannut. Mä olen kiitollinen siitä, että mun hampaat on kunnossa. Mä olen kiitollinen siitä, että mun lapset saa olla päivähoidossa suht järkevillä kustannuksilla, joka mahdollistaa mun töissä käynnin. Mä olen kiitollinen siitä, että mun lapset sai syntyä sairaalassa. Mä olen kiitollinen neuvolasta. En mä tiedä... kyllä mä olen kiitollinen siitä kaikesta, mitä kaikkien veromarkat/eurot on mullekkin tuoneet.

Ehkä me eletään täysin eri maailmoissa. Mä olen aika useinkin kuunnellut toimeentulotuella elävien valittavan siitä, miten mikään ei riitä ja kyllä enemmän pitäis saada.
Keskituloisuus ja varakkuus on suhteellista. Joillekkin 5000 nettotulot kertoo todellisesta varakkuudesta ja joillekkin se on välttävä summa elämiseen. Eli se, kuka kenenkin mielestä on varakas, on aika veteen piirretty viiva.

[QUOTE="akka";29030155]Kyllä mä hallitsen,mä elän tulojeni mukaan enkä törsäile.
Mulla on kaikki mitä tarvitsen,hyödynnän paljon kirppareita,alennusmyyntejä,säästän.Teen ruuan alusta loppuun itse (lihat ostan valmiina,en kasvata itse karjaa :P )
Se raha mitä tuhlaan menee lemmikeihin.
Onnellisuus lähtee niin paljosta muusta kuin materiasta, mä en haalis yhtään enempää materiaa vaikka mulla olis kuinka paljon rahaa käytettävissä.
En ole koskaan halunnut matkustella, jos haluaisin voisin lentää Pariisiin viikonlopuksi, eipä ne lennot paljoo maksa.
Mä olen aina viihtynyt kotona, luen paljon,ennen tein käsitöitä kun käsi oli vielä kunnossa,käyn lenkillä, ei maksa mitään.
Ne jotka sanoo ettei pärjää toimeentulotuella niin vika on silloin siinä että ei osaa käyttää rahaa.
Ei ota pikavippejä,ei ostele kaikkia hienoja älypuhelimia osamaksulla yms.
Toimeentulotuella pärjää hyvin,saa kaikki perustarpeet sekä myös ekstraa kun osaa rahansa käyttää oikein.
Olen tosi kiitollinen että valtio on antanut tällaisen mahdollisuuden että auttaa silloin kun sen avun tarpeessa on.
Rehellisesti sanottuna tää kyllä mahdollistaa pummina elämisen kun tukina saa paremmin kun töissä käymällä.
Mulle tää on väliaikainen tilanne mutta ei kyllä houkuta mennä mihinkään osapäivähommiin mitä on tarjolla pilvin pimein kun ei siitä mitään taloudellisesti hyödy.Siitä huolimatta joutuu sossusta ttt hakemaan.[/QUOTE]

Eli sinäkin näet asian niin, että mikäli sillä rahalla (toimeentulotuella) ei pärjää, ei kyse ole siitä summasta, joka kuukaudessa tilille tipahtaa, vaan siitä, osaako hallita raha- asioitaan vai ei?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29030635:
No sinä tuossa ihmettelit kenelle pitää olla kiitollinen. Eli et voi olla mistään yksinkertaisesti vain kiitollinen, jos et tiedä kenelle sitä pitää olla?

En. Ymmärrän sanan kiitollisuus näemmä erilailla kuin sinä. Olen monesta asiasta onnellinen ja koen olevani onnekas, mutta en koe kiitollisuutta mistään sellaisesta, johon en voi kiitollisuutta kohdentaa.
Siitä ei varmaan nyt jaksa alkaa vääntää.

Käsittääkseni Elopin 18 miljoonan korvauksen maksaa yritys, joka hänet on palkannut. Yrityksillä ei kai tietääkseni ole mitään ylärajaa siinä, mitä kenellekkin saavat maksaa. Sensijaan alin mahdollinen palkka on määrätty.

Mun mielestä sillä ei ole merkitystä, onko toimeentulotuella eläminen oma valinta vai ei, se ei poista sitä, etteikö siitä tulisi olla jollakin tavalla kiitollinen, kun yhteiskunta kannattelee silloin, kun itse ei pysty.

Kyllä mä olen kiitollinen siitä, että mulla oli mahdollisuus käydä koulussa. Mä olen kiitollinen siitä, että terveydenhuolto on pelannut. Mä olen kiitollinen siitä, että mun hampaat on kunnossa. Mä olen kiitollinen siitä, että mun lapset saa olla päivähoidossa suht järkevillä kustannuksilla, joka mahdollistaa mun töissä käynnin. Mä olen kiitollinen siitä, että mun lapset sai syntyä sairaalassa. Mä olen kiitollinen neuvolasta. En mä tiedä... kyllä mä olen kiitollinen siitä kaikesta, mitä kaikkien veromarkat/eurot on mullekkin tuoneet.

Ehkä me eletään täysin eri maailmoissa. Mä olen aika useinkin kuunnellut toimeentulotuella elävien valittavan siitä, miten mikään ei riitä ja kyllä enemmän pitäis saada.
Keskituloisuus ja varakkuus on suhteellista. Joillekkin 5000 nettotulot kertoo todellisesta varakkuudesta ja joillekkin se on välttävä summa elämiseen. Eli se, kuka kenenkin mielestä on varakas, on aika veteen piirretty viiva.

Ovatko nämä toimeenntulotuella elävät myös sanoneet, että juuri keskituloisten (eli sinunlaistesi) pitäisi nämä asiat kustantaa? Sinun ja Elopin tuloilla on aika iso ero. Vai oletko sinäkin sitä mieltä, että Elop on jokaisen euron kovalla työllään ansainnut?

En. Ymmärrän sanan kiitollisuus näemmä erilailla kuin sinä. Olen monesta asiasta onnellinen ja koen olevani onnekas, mutta en koe kiitollisuutta mistään sellaisesta, johon en voi kiitollisuutta kohdentaa.
Siitä ei varmaan nyt jaksa alkaa vääntää.

Täh? Todellakin ymmärrämme näköjään sanan eri tavoin. Monessa kohtaa ihmettelet, miksi sinun pitäisi olla kiitollinen, koska et tiedä kenelle sitä pitäisi olla ja kuitenkin tuolla luettelet pitkän listan asioista joista olet kiitollinen, vaikket kuitenkaan tiedä kenelle niistäkään olisit kiitollinen? Sinä tuohon kiitollisuuteen tässä tartuit ja kysyit sitä pariinkin kertaan, ennen kuin ensimmäisen kommenttini kirjoitin.

Et varmastikkaan ikinä ole valittanut päivähoidon tasosta, pitkistä jonoista, hoitajista? Et synnytyksen hoitamisesta? Et neuvolasta/tk:sta, kun ei meinaa saada aikoja? Julkisilla varoilla hoidettavan tien kunnosta? Kironnut, kun kirjasto/tk/name it on kaukana? Koulu/pk-ruuan tasosta? Etkä varmasti keksi mitään julkisin varoin kustannettua, mistä olisit ikinä, koskaan valittanut? Koska olet vain ja ainoastaan kiitollinen.

[QUOTE="xxx";29030737]Et varmastikkaan ikinä ole valittanut päivähoidon tasosta, pitkistä jonoista, hoitajista? Et synnytyksen hoitamisesta? Et neuvolasta/tk:sta, kun ei meinaa saada aikoja? Julkisilla varoilla hoidettavan tien kunnosta? Kironnut, kun kirjasto/tk/name it on kaukana? Koulu/pk-ruuan tasosta? Etkä varmasti keksi mitään julkisin varoin kustannettua, mistä olisit ikinä, koskaan valittanut? Koska olet vain ja ainoastaan kiitollinen.[/QUOTE]

Hahahah... no itseasiassa en. En ole valittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29030715:
Täh? Todellakin ymmärrämme näköjään sanan eri tavoin. Monessa kohtaa ihmettelet, miksi sinun pitäisi olla kiitollinen, koska et tiedä kenelle sitä pitäisi olla ja kuitenkin tuolla luettelet pitkän listan asioista joista olet kiitollinen, vaikket kuitenkaan tiedä kenelle niistäkään olisit kiitollinen? Sinä tuohon kiitollisuuteen tässä tartuit ja kysyit sitä pariinkin kertaan, ennen kuin ensimmäisen kommenttini kirjoitin.

Kyllä mä mielestäni ihan selkeästi kerroin, kenelle/keille olen kiitollinen listaamistani asioista. Niille, kaikille, ihan jokaiselle, jotka ovat osallistuneet kyseisten palveluiden mahdollistamiseen, maksamalla veroja.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29030690:
Ovatko nämä toimeenntulotuella elävät myös sanoneet, että juuri keskituloisten (eli sinunlaistesi) pitäisi nämä asiat kustantaa? Sinun ja Elopin tuloilla on aika iso ero. Vai oletko sinäkin sitä mieltä, että Elop on jokaisen euron kovalla työllään ansainnut?

Rikkaita on niin vähän, että vaikka niiltä vietäisiin kaikki pennit, ei talous juurikaan elpyisi. Köyhät taas niin köyhiä, ettei niillä rahoilla tehdä ihmeitä. Köyhät ja rikkaat ovat suomessa marginaaliryhmiä. Rikkaat eivät juurikaan tienaa palkkatuloja ja tietävät kyllä hyvin, miten suojata muut tulonsa ahnaalta verottajalta. Heidän antinsa verotukseen on myös marginaalinen. Ainut ryhmä, josta verotuloja voidaan oikeasti nyhtää on keskituloiset.

Se mitä Elop on ansainnut ja mitä ei, ei ole veronmaksajilta pois. Yritys jossa hän työskentelee on määritellyt mitä hän ansaitsee ja mitä ei.
Minäkin voin päättää antaa tuloistani joka kuukausi pojalleni 500 euroa lelurahaa. Se onko se kohtuullista, on vain minun päätettävissäni ja vaikuttaa ainoastaan minun menoihini.

Köyhät taas niin köyhiä, ettei niillä rahoilla tehdä ihmeitä. Köyhät ja rikkaat ovat suomessa marginaaliryhmiä.

"Köyhyysraja kuvaa tulotasoa, jonka alapuolella olevalla henkilöllä ei ole varaa hankkia välttämättömiä hyödykkeitä siedettävän elintason ylläpitämiseksi. [...] Köyhyysrajan alapuolelle jäi Suomessa 11 prosenttia aikuisesta väestöstä vuonna 2004. Köyhyysrajan alapuolella elävien henkilöiden määrä on lähes kaksinkertaistunut viimeisten kymmenen vuoden aikana ja oli vuonna 2009 jo 700 000 henkeä." Köyhyysraja – Wikipedia

Tilanne tuskin on viimeisen neljän vuoden aikana mitenkään dramaattisesti parantunut, pikemminkin päinvastoin. Että sellainen marginaaliryhmä.

Rikkaita on niin vähän, että vaikka niiltä vietäisiin kaikki pennit, ei talous juurikaan elpyisi. Köyhät taas niin köyhiä, ettei niillä rahoilla tehdä ihmeitä. Köyhät ja rikkaat ovat suomessa marginaaliryhmiä. Rikkaat eivät juurikaan tienaa palkkatuloja ja tietävät kyllä hyvin, miten suojata muut tulonsa ahnaalta verottajalta. Heidän antinsa verotukseen on myös marginaalinen. Ainut ryhmä, josta verotuloja voidaan oikeasti nyhtää on keskituloiset.

Se mitä Elop on ansainnut ja mitä ei, ei ole veronmaksajilta pois.[/] Yritys jossa hän työskentelee on määritellyt mitä hän ansaitsee ja mitä ei.
Minäkin voin päättää antaa tuloistani joka kuukausi pojalleni 500 euroa lelurahaa. Se onko se kohtuullista, on vain minun päätettävissäni ja vaikuttaa ainoastaan minun menoihini.

Eikö? Mitäs sanot niistä muutamasta nokialta pois potkitusta? He eivät vain osanneet hommaansa?

Se mitä Elop on ansainnut ja mitä ei, ei ole veronmaksajilta pois. Yritys jossa hän työskentelee on määritellyt mitä hän ansaitsee ja mitä ei.

Sehän riippuu ihan määritelmästä, miten marginaaliin köyhyys sijoittuu. Eurostatin ja Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on yli 900 000 köyhyys- tai syrjäytymisvaarassa olevaa ihmistä. Siinä on jo aika iso marginaali :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29031044:
Eikö? Mitäs sanot niistä muutamasta nokialta pois potkitusta? He eivät vain osanneet hommaansa?

Miten ihmeessä mä voisin sanoa siihen mitään? En minä tiedä onko ne osanneet hommaansa vai ei??? Miksi sä multa kysyt.
Tuskin Elopin korvauksellakaan on mitään tekemistä asian kanssa. Ne olis potkittu pois sai Elop 18 miljoonaansa tai ei?
Miten tä edes liittyy koko asiaan?

Työttömien tulisi olla kiitollisia hyvästä sosiaaliturvasta ja työntekijöiden taas siitä että on ylipäätään töitä. Muillekin löytyy aihetta kiitollisuuteen, varsinkin Suomessa. Ei se silti tarkoita että ei saisi valittaa...

Miten ihmeessä mä voisin sanoa siihen mitään? En minä tiedä onko ne osanneet hommaansa vai ei??? Miksi sä multa kysyt.
Tuskin Elopin korvauksellakaan on mitään tekemistä asian kanssa. Ne olis potkittu pois sai Elop 18 miljoonaansa tai ei?
Miten tä edes liittyy koko asiaan?

Pointti oli se, että Elop käsittääkseni saa/sai palkkaa siitä, että saa firman toiminnan kannattamaan. Nokian työntekijät saivat palkkaa jostain muista hommista. Kumpiko ryssi tehtävänsä, Elop vai duunarit? Kumpiko jäi voitolle, Elop vai duunarit?

Ehkä se rutina ja vittuilu, jota ympärilläsi "jatkuvasti" kuulet liittyy tällaiseen asetelmaan, eikä siihen, että sinun pitäisi keskituloisella verokertymälläsi elättää sossupummeja.

Ja vielä kysyn, miten ihmeessä ne Nokialta tulleet työttömät eivät ole nyt veronmaksajilta pois? Luuletko, että Elop maksaa heidän työttömyyskorvauksensa?

miksi et ole esimerkiksi tässä ketjussa raivoamassa? Sama asia, julkisin varoin hankitusta palvelusta valitetaan/dissataan? Eikö pitäisi olla kiitollinen että on päässyt lekuriin ja tutkittu, eikä valittaa laadusta (vrt. toimeentulotuki, sen määrä). http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2299527-hyytymisarvot-koholla-paha-olo-ja-rv-30-neuvoja-kokemuksia/

Mikä tekee toimeentulotuesta/työmarkkinatuesta ja niiden määrästä valittamisen niin paljon pahemmaksi kuin esimerkiksi tässä tapauksessa. Pohjimmillaan kyse on hengissäselviämisestä, molemmissa tapauksissa.

[QUOTE="vieras";29031323]No vaikka yhteiskunnalle, joka on opiskelusi kustantanut.[/QUOTE]

Korjasin tuon ylempänä... olen monestakin asiasta yhteiskunnalle kiitollinen... ja veronmaksajille.

Yhteistyössä