[QUOTE="joo";29030182]Okei, me eletään varmaan eri maailmoissa
1) En oo huomannu, että toimeentulotuella elävät huutelisivat, että köyhiä sakotetaan
2) Enkä oo huomannu, että keskituloisia kukaan hirveästi haluaisikaan rangaista. Rikkailta sitä useammin ollaan pois ottamassa. En nyt sitäkään suoraan kannata, mutta kieltämättä jonkun Elopin 18 miljoonan palkkion kohdalla sitä miettii, että onkohan tossa joka euro nyt ihan tarpeen.
Mutta sitten taas tohon kiitollisuuteen... Jos toimeentulotuella eläminen tosiaan olis vapaaehtoinen valinta, niin kiitollisuuden olettaminen olisi ihan järkevää. Eläydypä nyt kuitenkin hetkeksi sellaisen ihmisen elämään, jolla kaikki on omista runsaista ja sitkeistä yrityksistä huolimatta mennyt ihan päin helvettiä. Jos on työtön, vaikka haluaisi tehdä töitä, työkyvytön, vaikka työintoa olisi, muiden kaltoinkohtelema tms niin ei siinä varmasti kiitollisuuden tunne ole ylimpänä.
Joku toimeentulotuella elävä tyyppi on voinut elämässään tehdä kovastikin töitä ja uhrauksia voidakseen opiskella ja tehdä töitä. Sitten on tullut sairaus, jota ei ole edes hoidettu kunnolla. Ei ole kunnolla työkykyinen, mutta ei saa sairaseläkettäkään. Muuta ei haluaiskaan kuin tehdä töitä. Voin kuvitella, että sellaista tapausta sun vinkuminen kiitollisuudesta puhtaasti vaan vituttaa. Hän olisi varmaan mielellään kiitollinen terveydestä, hyvästä tuurista, ja siitä työpaikasta....[/QUOTE]
Käsittääkseni Elopin 18 miljoonan korvauksen maksaa yritys, joka hänet on palkannut. Yrityksillä ei kai tietääkseni ole mitään ylärajaa siinä, mitä kenellekkin saavat maksaa. Sensijaan alin mahdollinen palkka on määrätty.
Mun mielestä sillä ei ole merkitystä, onko toimeentulotuella eläminen oma valinta vai ei, se ei poista sitä, etteikö siitä tulisi olla jollakin tavalla kiitollinen, kun yhteiskunta kannattelee silloin, kun itse ei pysty.
Kyllä mä olen kiitollinen siitä, että mulla oli mahdollisuus käydä koulussa. Mä olen kiitollinen siitä, että terveydenhuolto on pelannut. Mä olen kiitollinen siitä, että mun hampaat on kunnossa. Mä olen kiitollinen siitä, että mun lapset saa olla päivähoidossa suht järkevillä kustannuksilla, joka mahdollistaa mun töissä käynnin. Mä olen kiitollinen siitä, että mun lapset sai syntyä sairaalassa. Mä olen kiitollinen neuvolasta. En mä tiedä... kyllä mä olen kiitollinen siitä kaikesta, mitä kaikkien veromarkat/eurot on mullekkin tuoneet.
Ehkä me eletään täysin eri maailmoissa. Mä olen aika useinkin kuunnellut toimeentulotuella elävien valittavan siitä, miten mikään ei riitä ja kyllä enemmän pitäis saada.
Keskituloisuus ja varakkuus on suhteellista. Joillekkin 5000 nettotulot kertoo todellisesta varakkuudesta ja joillekkin se on välttävä summa elämiseen. Eli se, kuka kenenkin mielestä on varakas, on aika veteen piirretty viiva.