***Keskenmenon jälkeen plussanneet toukokuussa***

tuulenpuuska! onnea plussauksesta! :flower: ja jättihalaus! kyllä neljäs kerta toden sanoo! ja et kai sää ny niin vanha oo, vai mitä muistelen..? mä ootan vasta esikoista ja oon ihan käppänä jo, 35 :ashamed:

onnea nimralle hyvistä ultranäkymistä! me ei tutkitettu downia, kun niskapoimutulos oli normaali. jos olis ollut epänormaali np (vai nt?) -tulos, olis kyllä tutkitettu.

kuulkaa, mää oon ny vapaa nainen! sain saikkua tän viikon ja sitten alkaakin kesis, joka jatkuu äippävapaisiin asti. outo fiilis. yksinäinen putki luvassa, kun miehen kesis on alkamassa vasta heinäkuussa tai joskus.
ja se mun omalääkäri, no, hänhän olikin sama tyyppi, jonka luona kävin neuvolalääkärissä viime viikolla! oon vasta muuttanut, niin asian laita selvis vasta vastaanotolla :)
kahtellaan labrakokeita varmuuden vuoksi vielä tällä viikolla, mutta lääkäri epäili, että ihan raskaudesta johtuvaa fyysistä uupumista olis nyt ilmassa.

terv. päivän spämmääjä lomien alkamisesta pää pyörällään

irtikselle hyvää lomaa =) nautiskele nyt viimesestä rauhallisesta kesästä =) no ei vaan kyllä meillä ainakin on lapsista huolimatta välillä rauhallistakin juu mutta lepäile nyt jos se väsymyskin hellittäis =)

nimra onnittelut hyvästä ultrakäynnistä =) mietinkin jo tossa että mitähän sulle kuuluu, onneks oli vaan hyviä uutisia =)

amira vaikuttikos se neuvolatädin pyörittely :D joko ootte lähdössä

myangels niinpä kyllä mäkin varmaan voisin tos tasasen alueen ajella, mutta noi rinnekohdat ja puunaluset on ihan kauheita, eikä meillä sentään oo lääniä kun 1100 neliöö, no mutta ens kesänä ainakin =) toivottavasti hieronta auttaa kipuun

nyt täytys lähtee viemään neiti eskarin tutustumisiltaan, se oottaa jo ihan täpinöissään =)

No nyt on profiilissa päivitetty masukuva...:D

Aika iso on jo kun vertaa sellaisiin jotka on viimeisillään, niin mulla vielä 12vko jäljellä... :LOL:
onpas iso vauvakin onneksi... :D

mutta myöh. lisää, jos jaksan valvoa tänään...

Ajatuksin AE ja Möhkäle 28+4

Uutta viikkoa pukkaa mamuskit =) :wave:

Ninnin prinsessa on kyllä aivan suloinen! :heart: Onko siitä jo niin kauan kun sun kärvistelyä seurattiin :D

Amira kuulostaa kyllä aika lupaavalta... ehkäpä pääset pian tositoimiin ;)

Miikkis onpa outoa ettei muka hoideta jos on joku tulehdus :eek: Eikös kaikki tulehdukset nimenomaan aiheuta supistuksia ymsyms?!?!? Kannattaisiko tosiaan kysyä vaikka äippäpolilta asiaa? Jaksuja, inhottavaa tuollainen :( :hug:

Äitee hyvä että tauti meni edes sitten "vähillä" ohi muitten osalta! Toivottavasti ei ole tilanne pahentunut etkä joutuis jäämään vielä osastolle!!! :hug: Noista sokruista sen verran, että lueskelin tuolla että jos tulee liian pitkä paasto (eli liian pitkä väli iltapalasta aamupalaan) niin maksa alkaa sitten nostaa niitä arvoja. Eli kunnollinen iltapala on ihan suositeltava! Ruisleipä taitaa olla parasta, koska nostaa hitaasti sokereita. Mulla on onneksi pysyneet arvot hyvinä, toivottavasti sullakin on vaan tilapäistä tuo heittely - sähän olit kipeänä ja se nostaa sokereita, joten siinäkin voi olla syytä! :hug:

juuliai mullakin oli suppareita puolivälin paikkeilla ja pelotti, mutta ei ne mitään olleet tehneet sitten onneksi. Toivottavasti sullakin on olleet ihan "vaarattomia" tuntemuksia :hug: Tule sitten kertomaan!

Myangels höh, kuulostaapa inhalta kivulta, toivottavasti hieronta auttaa!!!!! :hug:

Eliisa otahan rauhallisesti! Meillä on etupiha mullalla, eipähän tarvi leikata ruohoa :xmas: Takapihalla on jotain ruohoakin, mutta eipä tuo vielä ole silmään pistänyt, kun on myllättävä koko piha että siitä sais jonkunlaisen...

Ruispala :hug: Koitahan jaksaa vielä vähän aikaa ootella =)

Tuulenpuuska onnea ja tervetuloa :flower: :heart: :hug: Tällä kertaa onnistuu, eikös niin ;)

Nimra onnittelut hyvistä ultra-kuulumisista :flower: =) Kyllä se vaan aina helpottaa saada niitä hyvä uutisia!

irtis hyvää lomaa =) Kyllä sä tekemistä keksit :wave:

Kiitoksia kaikille onnitteluista =) Tulikohan nyt sanottua kaikki mitä piti... hope so!

Noniin, tänään siis käväisin äippäpolilla pyörähtämässä =) Sokereitten takia lähetettiin, mutta eipä niistä paljoa puhuttu, todettiin vaan että hyvät on arvot eikä ole luultavaa että lapsellakaan arvot heittelisi synnytyksen jälkeen (mutta sitähän ei varmaksi voi sanoa). Painoarvio tällä hetkellä 3380 g eli ihan hyvän kokoinen jässikkä jo :) Lääkäri arveli että ei menisi yli 4 kilon jos tulee "ajallaan" ja näin ollen pitäisi mahtua tulemaan :) Paikat oli 2 cm auki ja kaula melkein hävinnyt, joten kypsää kamaa on - lääkäri sormella tökki vauvan päätä alakautta, että on nyt sitten tullut alaskin, kun torstaina oli vielä neuvolassa pää aika ylhäällä heilumassa... :eek: Ihan kivasti tuntui tuo lääkärin pyörittely :whistle: ja nyt kyllä tuntuu luissa kun vielä kävin kaupungilla kävelemässä ja ostin parit imetyspaidat ja -liivit. Yliaikaiskontrolli rv 41+0 jos ei ole syntynyt, niin sitten annetaan kyytiä :LOL: Toivottavasti ei sinne asti tarvitse odotella!!!!!

stoppis 37+0

Iltaa

Huoh, mulla on nyt ihan mahakivuton ilta, ja heti huolestuttaa... Yleensä on jomotellut mahaa aika paljon illalla, mutta nyt voin olla vaikka kaksinkerroin, eikä mitään! Jos tätä jatkuu kolme päivää, menen lääkäriin. Viimeksi aavistin km:n nimenomaan alavatsakivun puutteesta.

On tämä alkuraskaus vaan niin kauheaa aikaa! Väsyttää, mahassa pyörii, mielikuvitus laukkaa, itku on herkässä... Ja jos vielä toiseen kertaan joutuu turhaan tästä kärsimään!! Voi kun kaikki olisi hyvin. On vaan kovin vaikea luottaa siihen.

No, täytyy palailla toiste positiivisemmissa merkeissä. Jos se alavatsan jomotus vaikka palaisi taas huomiseksi...

Tuttiritari 6+5

Kiitos, kiitos ihanat tervetulotoivotuksista!

Komeita masuja teillä! =) Voi kun mullekin kasvais vielä tollanen!

Hassua, että Tuttiritari kaipailee jomotuksia ja minä taas oon ihan kauhuissani joka pikku vihlaisusta. :D Ihmiset on erilaisia, kuin myös raskaudet ja oireet. Mulla on rinnat aika hyvä mittari, niitä jomottaa ja aristaa ja on niin niin turvoksissa. Km:n jälkeen rintojen aristus lakkasi miltei heti. Eli niin kauan kun aristaa niin asiat on hyvin. :D

Tuota tuhruvuotoa mietin, voikohan se olla merkki jostain tulehduksesta? Onx kellää kokemusta? Vai liittyskö siihen muitaki oireita jos tulehdusta olis...? Valkovuoto on kyllä tosi runsasta mut taitaapi olla raskausaikana yleensäkin.

Tämä nyt on taas tätä... joku viisaasti sanoikin että päivästä toiseen vain pitäs koittaa selvitä... koko ajan vaan mielessä pyörii että onkohan tuo vauvanalku tulossa pois vai ei...
:( täytyy koittaa vaan silti täysjärkisenä pysyä. Onneksi on tuo työ, ei ehdi koko ajan huolehtimaan.

Irtikselle vielä kiitos jättihalauksesta ja samanlainen sulle takaisin! :heart: Ihanaa tavata täällä "vanhoja tuttuja". =) Enhän minä oikeesti ole vanha, 31 vuotta vasta, mutta tuntuu näidn keskenmenojen jälkeen että vanha olen jo lapsia saamaan. Siis tulee mieleen että saankohan enää... Nuorempana kaikki oli niin pajon helpompaa, en tiennyt edes että kaikki ei välttämättä menekään hyvin.

Mutta nyt nukkumaan!!

Äitee mahtava maha sulla! Aivan ihku :heart: :heart: .
(.) Tuhrua ei ole tullut onneksi su aamun jälkeen. Vähän paremmilla mielillä täällä ollaan. Huomena aamulla mulla on lääkäri ja ultra, joten huomena vähän viisaampia ollaan. Toki vähän pelottaa, näkyykö sydämen syke. Mutta ei auta. Pakko vaan rauhottua.

Huomenta!

Ihanat massut äiteellä ja arskalla :heart:

Nimralle onnittelut hyvistä ultrauutisista :heart: Meillä oli ton down seulonnan suhteen sellanen periaate et jos turvotusta olis ollut paljon,oltas otettu se verikoe,mutta koska ei ollut ei otettu edes sitä...niin paljon oon kuullut vääristä hälyytyksistä,että en halunnut alkaa stressaamaan asian kanssa. Jos turvotusta olis ollut niin,sitten varmaan olis tutkittu loppuun asti.

Tuulenpuuska,tervetuloa joukkoomme. Toivotaan että tällä kertaa on onni myötä :heart:

MyAngelsille toivon helpotusta kipuihin :hug:

Mulla siis viimenen neuvola tänään,joten palaan kertomaan kuulumisia joko tänään tai huomenaamulla. Tuskin mitään kummempia,kun sen yliaikapoli ajan saa varmaks tietää,perjantaihan se todennäköisesti on =)

Repa ja sitkeä kutvis rv 41

terveisiä perhevalmennuksesta :wave:
nyt tiedän kaiken kaikesta :D viel yks kerta ens viikolla. yks kerta jäi kokonaan väliin, kun oli niin huonovointinen päivä, joten sorge, vauveli, en tule hallitsemaan imetystä ja lapsivuodeaikaa :D mut kaks diiviidiitä mulla on lapsien saamisesta, toinen baby7 ja toinen helistimen diiviidii. baby7 me ollaan katottu johonkin puoleenväliin tai vähän yli. niistä voin sitten opetella nuo asiat.

tuulenpuuska elähän sitten pelästy, jos tissituntemukset häviääkin, sillä mulla jollain viikolla katosi kaikki tissikipuilu, vaikka kaikki jatkui hyvin ja normisti. ja siihen asti todella oli säkenöiny rinnassa :D jossain välissä vähän taas jomotteli, mutta nykyään ei tunnu missään.

alkuhermoilijoille: peukut on pystyssä teidän puolesta, hyvin se menee :)

ja repa: ens viikolla teillä varmaan sitten on kutvis kainalossa jo!

irtis 27+6

heips,

ihanat masukuvat!!

mulla tosiaan aika kulunut noiden ystävien tukemisessa, kirjoitan enemmän kun kerkiän.
MyAngels, laitoin vielä yv:tä, ois pari kyssäriä siellä sulle...
itelle kuuluu hyvää, ens viikolla neuvolalääkäri.
munkin maha jo pömppää niin, että olen saanut jo vähän tuntemattomiltakin onnitteluja!
:) mukavaa.

palaillaan...
Pamuk ja Toivo rv 13+1

Heippa taas pitkästä, mutta ei niin pitkästä aikaa!

Tänään oli neuvola kuukauden tauon jälkeen, kyllä tästä toisesta on aika harvassa noi käynnit, ekasta kävin viimeiset 6 viikkoa viikon välein kai? No, itse olin vähän pelännyt, ettei vauva kasva enää kunnolla, mutta neuvolantädin mukaan hyvänkokoinen on, syntyessään n. nelikiloinen kuulemma. Esikoisesta veikkasi n.4kg ja poika oli 4060g. Meidän neuvolantäti on oikea guru, pitkän linjan ammattilainen! :) Painoa oli tullut +600g/vko, yhteensä tullut nyt 9kg lähtöpainosta. Verenpaine 114/68, hb 117 ja sf-mitta 33. Esikoisesta oli sf näillä viikoilla 37. Torstaina on neuvolalääkäri, joka ultraa ja antaa lähetteen naistenklinikalle synnytystapa-arvioon, koska eka synnytys päättyi kiirrelliseen sektioon. Toivottavasti nyt ei päättyisi.

Väsymys on alkanut vaivaamaan, koko ajan haukotuttaa ja ramasee eikä enää jaksaisi mitään tehdä, energisyys on siis loppu. Ja olin kuvitellut leipovani vielä pakkasen täyteen ja laittavani ruokia valmiiksi. No, jospa joku pvä jaksaisi leipoa parit pizzat pakkaseen ainakin, viimeksi ne oli syöty varpajaisissa :D

Kiitos Stoppis ja Repa huolenpidosta

Kävin hierojalla, ja nyt pystyy jo nauramaan ja hengittämään syvään, eli tuo rintakipuilu lakkasi. Vähän on hellänä niskat käsittelystä, mutta eiköhän tämä tästä

Ihania masukuvia teillä! =) Mä en saa laitettua omaani profiiliin vieläkään

Se lataa sitä aikansa, ja sitten tilttaa

Ompas teillä monella tullut vähän painoa... Mulla on tullut jo aika paljon, ja oon vasta kohta puolessa välissä...

Noh, se paino oli kyllä aika matalalla aluksi, mutta silti yhteiskilomäärä tuntuu järkyltä!

Mutta ei se haittaa, kunhan vauva voi hyvin! Joten taidampa avata suklaalevyn!

Ja sen jälkeen oon taas häpeissäni!
Heh heh!!

Kiitos Ruispala! Kiva kun tykkäät näistä
mun hymiöistä!

Nyt meen ottamaan kauratyynyn hartioille... Mukavaa päivää kaikille!!!

MyAngels ja niin rakas rv 19+4

Sori, en kauheasti jaksa käydä kirjoittelemassa. Esikoinen on jo pari kuukautta kohta taas valvottanut kaikki yöt ja kiukutellut päivät. Väsyttää niin, ettei kauheasti jaksa käydä koneella.

Onnea kaikille uusille! Jokunen tuttu nimi näkynyt. Onnea myös kaikille vauvan saaneille, heitäkin on taas muutama.

Täällä viikot nyt 18+6 ja profiilissa uusi kuva.

Ai juu, Nimralle onnittelut ultrauutisista!!

Ja Tuulenpuuskalle piti sanoa tosta ruskeasta vuodosta, että multa otettiin kaikki tulehduskokeet, yms. kun ekaksi epäilivät tulehdusta, mutta kaikki oli ok. Eli kyllä tulehdus voi oirella pelkällä ruskealla vuodollakin.
Ja tissioireista, niin mulla enkelin aikana rinnat kipuili jo ennen plussatestiä aina sinne 23 viikolle asti, mutta tässä raskaudessa ne tulivat kipeeksi vasta rv 12 ja nyt on helpottanut

Mymmyryy: Hyvä että vuoto on lakannut. Voimia piinaavaan aikaan!

Tapsulle voimia valvomiseen...
Ihana masu sullakin =)

Miten Miikkis voi?

Tuu piilosta kertomaan miten jakselet...

Toivottavasti kivut on hellittäneet

Tulenpas tännekin pinoon, kun viimein sain aikaiseksi kirjautua kaksplussaan!

Olen 28-vuotias pirkanmaalainen, odotan toista lasta, laskettu aika on 11.11. Synnytyssairaala on Tays, missä synnytin esikoisenkin. Keskenmenon sain 1/08, eli tämä raskaus alkoi pian sen jälkeen, yhdet menkat odotin siinä välissä.

Keskenmeno ei ollut mulle maailman musertavin kokemus - toki se oli kamalaa ja monet itkut olen sen takia itkenyt, mutta koska mulla on jo yksi ihana lapsi ja tiesin kokemuksesta raskautuvani helposti (kaikki 3 alkaneet eka yrityksellä), ei ollut aivan toivoton olo. Silti keskenmeno on tätä uutta raskautta koko ajan varjostanut. En oikein osaa iloita vielä tulevasta lapsesta, eikä meillä ole tälle mitään "työnimeäkään". Pelkään kai kiintyä pikku otukseen, jos menetän senkin. Vaikka tietysti olen siihen jo kiintynyt...

Uskon kuitenkin, että sitten kun liikkeet alkavat tuntua, alkaa tämä raskauskin tuntua todellisemmalta!

Niin ja halusin tänne pinoon koska tuntuu tärkeältä jakaa ajatuksia toisten keskenmenon kokeneiden odottajien kanssa, koska ainakin itsestä tuntuu, että koen tämän raskauden aika eri tavalla kuin jos en olisi keskenmenoa saanut.

Luce rv 15+0

Hei!

Tervetuloa ja onnittelut Luce :flower: . Mainion pinon valitsit! Täältä saat varmasti vertaistukea :hug: !

Luin kyllä teidän kaikkien kuulumiset, mutta nyt taas supistelee niin kipeästi, etten oikein osaa keskittyä kirjoittamaan. Taustalla kuitenkin ollaan - vaivalloisesti yhtenä palana. Eilen illalla supistuksia tuli jopa 3 min välein n. parin tunnin ajan ... mutta ei niistä vielä sitä toivottua tulosta tullut.

Haleja kaikille.

-A- 38+0 *vähän tuskaisena* :/

heippa ja mukavaa tiistaita odottajat ja jo synnyttäneet! :heart:

aina kun lueskelee täällä juttujanne niin tulee kuitenkin hyvälle mielelle vaikka olisi sitä ennen ollut näreissään ties mistä turhasta =)

irtosora kuinka monta kertaa niitä perhevalmennuksia on? oliko sun mies mukana? aatella..oot jo puolessa välissä!!!! hienoa!! ja eiköhän se imetys suju ilman valmennustakin jos on sujuakseen, että so not.. :saint:

luce tervetuloa!! :hug: varmaan tunnetkin jo ensiliikkeet pian kun odotat jo (kolmatta) kertaa.. :)
mymmyryy sori en oo lukenut taaspäin...milasta vuotoa sulla ollut? luin jostain et joka neljännellä on vuotoa ja ihan harmitonta. niin mullakin oli ja on välillä vieläkin.

mulla on ihmeen kipee pää..ei yleensä oo..taidan mennä ottaa panadolin. mua välillä taas pelottaa suuresti kun oireita ei tahdo olla...heti sitä pelkää pahinta... on tää niin tätä :eek:

ja omasta puolesta voin uusille(kin) todeta että keskenmeno kaikessa kauheudessaan siihen liityyvine voin sanoa suoraan hoitovirheineen, ei ollut maailmanloppu vaan sen jälkeinen yrittäminen yli 10 kk!! se oli helvet...

mutta joo, sori tämä valitus ja nyt kipulääkekaapille!! :wave:

katherine ja kultanen 8+3

Nimra
Hei vaan =)

Tänään on ollut jo kävelykin tuskaista välillä, kun tuota vasemman munasarjan kystaa särkee niin, että näkökin heikkenee :( mutta täytyy huomenna kysellä neuvolassa josko ne osaisi sanoa, että mitä sille voisi tehdä...tai mitä särkylääkettä siihen voisi ottaa, kun ei tuo panadol tahdo auttaa...

Niin olisi lisäkysymys tuon Down-kyssärin jälkeen, että milloin te olette käyneet siellä np-ultrassa, kun kävin eilen tosiaan itse ultrassa ja muutamat tutut sanoi, että se on ollut se np-ultra ja mulle kun ei siellä kyllä sanottu juuri yhtään mitään ja jostain luin, että se otetaan vasta myöhemmin... mulla on siis viikot ollut tuolloin eilen 11+2 :D Ajattelin, että täällä varmasti joku tietää asiasta.

Ei muuta kuin hiljalleen mennään etteenpäin ja jotenkin yritetään nauttia jokaisesta päivästä -

Nimra - Raksutin 11+3

moi, taas! :wave:

tulin tänne notkumaan, kun kaikki on päivän aikana vähän itkettäny ja hermostuttanu, niin hetki teidän kanssa saapi varmasti taas homman balanssiin =) ihan siis tätä hormonihermoilua ja sellasta ilmassa, ei mitään ihmeitä. kyllä tää tästä tasaantuu, kun pääsee omaan rytmiin oravanpyörän sijaan.

myangels mulla on tullu kiloja 7,3, vaikka aluks lähti alaspäin kilot. veikkailen, että loppuaikana on melkosta nousua, vaikka nyt oon vauva-lehden laskurin mukaan ihan "aikataulussa" :D

lucelle onnittelut salamatkustajasta!

amira ja nimra uhh, helpotusta oloonne, toivon ma!

nimra, mullakin on kysta samassa paikkaa, mutta onneksi se on ollut kiltisti. naistenklinikalla sanottiin, että sitten jos se puhkeaa, niin samantien tänne ja perään vielä huikattiin, että tiedät kyllä siitä kivusta sitten, mistä on kyse... muutenhan siis sitä vain seurataan ultralla about kerran vuodessa. painaakohan kasvava kohtu kystaa tai jotain, kun se noin kipuilee?
np (jossain sanotaan nt)-ultra oli mulla 11+5 eli eikös tuo hyvinkin sulla ollut jo se? tuloksen ultraaja merkkas siihen äitiyskortin "Nykyraskaus"-sivun alareunaan, kato, tuliko sulla sinne jotain salakirjotusta! ja perään otettiin labrassa verikokeet, joiden tulos tuli sitten oliks-se-ny parin viikon sisään.

katherine valmennuksia on 4 ennen synnytystä ja sen jälkeen *käy lunttaamassa jääkaapin ovesta* 5, ja sairaalassakin pitäis ehtiä käymään tutustumassa :D mies oli ekalla valmennuskerralla mukana, toiseen ei tosiaan menty kumpikaan ja kun hän tänään kuuli, että vain kolmella äidillä (noin kahdestakymmenestä ) ei ollut ollut mies mukana, hän oli ihan, että voi itku, hänenkin ois pitäny olla siellä. no, mä brieffaan saunassa kohta ja sitten ens kerralla hän taas ehtii mukaan :) se onki illalla, ihan älytöntä järjestää puolentoista tunnin perhevalmennuksia aamukasilta!
harmi kyllä, että tää kerta jäi häneltä väliin, sillä siellä oli hyvä puhuja, lastenpsykologi, joka puhui koko ajan myös miehille. vakkarivetäjä tuntuu puhuvan koko ajan vain äideille ja se harmittaa ainakin mua itteeni, kun kerta foorumi on tarkotettu molemmille vanhemmille.

äitee lisää poikia! mahtavaa! tuleeko ne samaan ketjuun mun pojan kanssa, hän paljastui lätkän mm-kisojen aikana pikkuleijonaksi, oli meinaan jääharjotuksia siihen tahtiin :D

mut nyt mä meen saunaan. näkemiin, arvon leidit!

tervehdys kaikki..

täällä ollaa hiukan apealla mielellä oltu tämä päivä :|
neuvolaan sain aamuksi ajan edellisyön pahoinvoinnin takia. menin sitten aamulla sinne toiveikkain mielin että olisin vaikka vaan syönyt jotain sopimatonta.. verenpaineet olivat kuitenkin kohollaan (149/95) ja painoa tullu lisää taas melkee 3 kiloa viikossa, turvotusta siitäkin suurinosa. neuvolatäti sanoikin heti mut nähdessään että onpas sulla turvotusta tullut lisää ja näytät muutenkin hurjan väsyneeltä :eek: pissa onneksi oli puhdas.
tehtiin loppuun sitten kaikki ja neuvolatäti laittoi lähetteen äippäpolille..jonne sitten lähdinkin samantien. Siellä hoitaja laittoi mut ensin käyrälle, sitten lääkäri ottikin meidät sisään. (paineet siellä 144/92) Raskausmyrkytyksen takia siis sinne mut passittivat.. ei kuulemma hätää mutta seuranta tarvii aloittaa paineiden takia. nyt sain mukaani verenpainemittarin jota siis joudun tarkkaileen, aamulla ja perjantaina neuvolaan sekä viikon päästä aika lääkärille äippäpolille uudestaan :ashamed:

nyt sitten vaan tarkkaillaan ja toivotaan ettei ainakaa pahemmaksi menisi :ashamed:
anteeksi etten nyt kommentoi toisten kirjoituksia.. ei oikeen nyt tunnu jaksavan mitään, mennyt muutenkin vouratessa tämä ilta -ne hormoonit!

marleena83 ja vinski 37+4

Hei tasapuolisesti kaikille! Onpas taas tullut tekstiä!

Tuttiritari, kyselit yths:n ultrasta. Homma meni niin, että kun edellisessä raskaudessa kävin ekassa neuvolassa, sain valita varataanko np-ultra kunnalliselle, vai varaanko sen itse yths:lle, kun kuitenkin muuten yths:n palveluita käytän. Sovittiin jälkimmäinen, etenkin kun matka superpaljon lyhyempi, ja hinta siis vain se 4,5e. No, sitten kun alkoi vuoto, soitin neuvolaan, josta sain lähetteen polille, mutta yhteydenotto sieltä kesti siinä tilanteessa mielestäni kohtuuttoman kauan, joten hädissäni soitin yths:lle, selitin tilanteen ja sain ajan 45 min päähän. Yths:n lääkäri siis kirjoitti mulle lähetteen kaavintaan, ja varasin ihan neuvonnan kautta sitten muutaman viikon päästä myös jälkitarkastuksen sinne. Silloin lääkäri sanoi mulle, että jos tulen uudestaan raskaaksi, saan tulla sinne ultraan ihan heti kun tahdon.

Ensimmäisen ultran varasin ihan puhelimitse neuvonnan kautta, olisinko vielä sanonut että sovittu lääkärin kanssa. Seuraavat olen myös varannut puhelimitse, ja pari kertaa on pitänyt aikaa muuttaa, niin sitten suoraan sähköpostitse lääkärin kanssa. Kun tuossa vapun huitteilla jouduin polille pariksi päiväksi tarkkailuun runsaan verenvuodon takia, niin sieltäkin olivat tyytyväisiä, kun seuraavalle viikolle oli valmiiksi varattuna ultra yths:ltä, sanoivat että se toimii mainiosti samalla kontrollina verenvuodolle. Toivottavasti tästä pitkästä selostuksesta sait jotain irti!

Ja vielä, me tehtiin vuoden yrittämisen jälkeen plussatesti kans lokakuussa, ja tammikuussa 11+4 todettiin tuulimunaksi. Kaavinnan jälkeen yhdet kukautiset (tai oikeastaan kahdet viikon välein) ja tulin onneksi uudestaan raskaaksi! Onnea sinulle raskauteesi oikein tosi paljon, mitään muuta ei voi tehdä kuin jaksaa yrittää luottaa päivä kerrallaan. Tulehan kertomaan kuulumisiasi. Itsekin pelästyn kun liian kovat oireet tai ei lainkaan oireita, kauheat kauhukuvat valtaa heti pään.

Marleena hui, toivottavasti selvisit säikähdyksellä! Tulehan kertomaan kuulumisiasi. En oikein kauheasti tiedä tuosta raskausmyrkytyksestä mitään, mutta kauhealta kuulostaa.

Äitee onnittelut pienistä pojista :flower: :flower: :flower: . Siinä sitä sitten on aina leikkikaveri valmiina! Ja hyvä juttu tuo ruokapäiväkirja, todistusaineistoa! Mä olen kans pitänyt jo maaliskuulta saakka, kun oon yrittänyt jo pidemmän aikaa (entisenä jojolaihduttajana) terveellisin keinoin ja rauhalliseen tahtiin pudottaa painoa siinä onnistumatta. Neuvolassa tuli puhe ylipainosta, niin sanoin ruokapäiväkirjasta ja epätoivostani, lupasi että jos alkaa kovasti nousemaan niin pääsen ravitsemusterapeutille, mikä siis olis hieno juttu!

Nimra mulla on tuo np-ultra huomenna eli 12+3. Katso tosiaan sitä neuvolakorttia, tai jos et löydä siitä mitään, soita sinne ja kysy. Eiköhän se selviä!

Katherine päänsärky on hyvinkin raskausoire. Itselläni ollut muutaman kerran, ystäväni kärsi raskaana ollessaan päänsärystä ihan jatkuvasti, muuten ei juuri lainkaan. Ja juu, vaikka keskenmeno on maailman hirvein asia, niin yrityskiertojen venyminen tekee siitä vielä hirveämpää. Meillä niin päin, että vuoden yrittämisen jälkeen tärppäs, ja se olikin tuulimuna, joka vielä todettiin poikkeuksellisen myöhään. Siinä sitä sitten raskautumisen tarkoitusta pohdittiin. Onneksi nyt tapahtui nopeammin, olin ihan varautunut taas vuoteen. No, tärkeintä on, että ollaan nyt molemmat raskaana, eikö?!! :hug:

Repa ja Amira jokohan se pian olis menoa... huisin paljon jännäilen teidän puolestanne täällä! Ja superpaljon tsemppiä matkaan molemmille, kun hetki vihdoin koittaa. :hug:

Luce lämpimästi tervetuloa myös minun puolestani! Oikean pinon valitsit, mistään ei saa niin hyvää vertaistukea kuin täältä, vastauksia tyhmimpiinkin kysymyksiin ja lohdutusta kun sitä tarvitsee, ja kanssailoitsijoita, jotka aidosti ovat onnellisia puolestasi!

Tapsu nätti maha! Sitä odotellessa...

MyAngels onneksi sait apua, kuulosti aika kauhealta nuo sinun kivut. Sitten vaan heti uudestaan hierojalle, kun ei ole paikat enää hellänä. Yhdestä kerrasta harvoin on kovin kauaskantoista apua.

Pamu jaksamista sinulle ystäviesi murheiden keskellä.

Mymmyryy oikein lämpimästi tervetuloa myös sinulle! Tulehan heti kertomaan ultrakuulumisiasi!

Ja Tuulenpuuskakin on uusi, ihanaa, tervetuloa!!! Kaikki täällä ymmärrämme tuon hermoilun, mutta lohdutuksen sanasena, kyllä se hiukan ajan kanssa helpottaa. Joskaan ei varmaan koskaan enää ole niin huoleton odottaja kuin ensimmäisellä kerralla oli... Ja tulehduksesta kyselit, itselläni kokemusta vitsa- ja hiivatulehduksesta. Hiivassa kauhea kutina ja valkovuoto tosi paksua, jos kauan hoitamatta niin saattaa ilmestyä sellaisia tosi kipeitä "paperihaavoja". Virtsatulehdus ollut vain kerran, siitä en muista kuin kovan pissahädän ja pissaaminen sattui. Kohtutulehduksessahan kaiketi vuoto haisee pahalta, ja ymmärtääkseni kipujakin siinä olisi. Mulla oli tuossa olisko olisko ollut viikkoja 7-8, mielestäni pistävänhajuista valkovuotoa, kysyin lääkäriltä siitä, ja sanoi että ei syytä huoleen, raskauden aikana, etenkin alussa, saattaa bakteerikanta hiukan heitellä, ja siitä johtua muutokset valkovuodon määrässä tai hajussa. Mulla siis meni aika nopeasti ohi.

(.) 12 viikkoa tuli täyteen, eräänlainen virstanpylväs. Joskus aiemmin mietin, että sen jälkeen sitten voidaan kertoa kaikille, mutta nyt jänistettiin. Ei uskalletakaan vielä. Olen kyllä ollut hiukan rauhallisempi viime viikon, mikä siis tarkoittaa että en ole aktiivisesti ollut varma että vauva on kuollut, mutta silti en tahdo vielä huutaa ja hurrata.

Huomenna on np-ultra, sekin tietenkin jännittää. Miten olette/ oletteko varautuneet huonoihin uutisiin np-ultrassa, eli tarkoitan, että mitä vaihtoehtoja on, mitä mikäkin tarkoittaa jne. Onko sitten olemassa jotain lisätutkimuksia tms?

Koetan parhaani mukaan olla maalaamatta piruja seinille, on tässä ollut jännittämistä muutenkin ihan tarpeeksi. Ja jotenkin tahdon ajatella niin, että ei siitä vapun sairaalareissusta oltaisi selvitty, ellei Toivo niin sitkeästi olisi meille tulossa. Jännä, miten sitä edelleen näköjään yrittää päässään keksiä tarkoitusta ja selitystä kaikelle, vaikka keskenmenon jälkeen oli pakko hyväksyä, ettei kaikella yksinkertaisesti ole mitään tarkoitusta.

Aika kauhea juttu muuten, luin marras- tai joulukuisten pinoa, en muista kumpaa, niin joku kirjoitti, että odottaa kolmatta lastaan, ja pelkää keskenmenoa, mutta että ovat miehensä kanssa todenneet, että niin monta lasta jokaiselle annetaan, kuin ansaitsee. Voitteko kuvitella?!! Eli jos saa vaikka viisi km peräkkäin, tai kärsii lapsettomuudesta, niin ei ANSAITSE niitä lapsia? Ansaitsevatko lastensa murhaajat, pahoinpitelijät, hylkääjät tai hyväksikäyttäjät lapsensa sitten paremmin? Käsittämätöntä logiikkaa. Tulin oikein vihaiseksi, mutta en sitten vastannut siihen mitään. Jos he näin saavat lohdun itselleen, hienoa.

Huomenna siis ultra, kovasti jännittää ja hiukan pelottaakin, palailen.

Pikkutiikeri ja Toivo 12+2 :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Huomenta kaikille!

Kommentoin vaan tuota np-ultraa kun parikin siitä kyseli, täytyis yrittää tehdä vähän töitäkin tänään...

Nimra: Mä kävin np-ultrassa yksityisellä rv 11+ 0 ja edellisessä raskaudessa kunnallisella rv 13+1 (muutin raskauksien välissä ja kunnassa missä nyt asun ei tarjota odottajille np-ultraa). Viikkojen puolesta np-ultra voisi siis olla mahdollinen, mutta mun ymmärtääkseni sitä ei koskaan tehdä äidille kysymättä tai niin, että olisi äidille epäselvää tehtiinkö se vai ei. Tuo mittaus on täysin vapaaehtoinen, kaikki eivät sitä halua. Onko sulta kysytty, haluatko np-ultraa ja onko siihen varattu erikseen aika? Käytännöt on varmaan neuvolakohtaisia mutta mun ymmärtääkseni tuo periaate on joka paikassa sama, eli sikiöseulontoja tehdään vain jos äiti niin haluaa.

pikkutiikeri: Mä olen menossa ylihuomenna veriseulaan missä selvitetään onko sikiöllä mahdollisesti joku sairaus (ihan siis kunnan tarjoama rutiinitutkimus, en kuulu mihinkään riskiryhmään), vastauksen saa n. viikon-kahden päästä. Vaikka mä kävin jo np-ultrassa ja siinä kaikki oli ok, muakin jännittää tuo tulos ja mietin, mitä teen jos se osoittaa suurentunutta riskiä jollekin kehityshäiriölle. Seuraava tutkimushan on sitten lapsivesipunktio, mutta vaikka siinä on vain pieni keskenmenoriski, puolen prosentin luokkaa, en ole varma, pystyisinkö siihen menemään ja pystyisinkö joka tapauksessa keskeyttämään raskautta enää tässä vaiheessa. Mutta tällaisia ristiriitaisia tunteita varmaan melkein kaikkien sikiöseulontoihin osallistuneiden mielissä liikkuu, eikä varmaankaan voi etukäteen tietää miten tuntee ja toimii. Ihan oikeasti uskon että sun ja munkin pikkuisella on kaikki kunnossa, vaikka kaikkia pelkoja tulee mieleen. Tuloksen jälkeen uskaltaa ehkä taas vähän relata raskauden suhteen!

Luce, rv 15+1

ps. marleena83: Kurja kuulla raskausmyrkytyksestä. Onneksi seuranta on hyvää. Toivon sulle hyvää vointia!

Yhteistyössä