***Keskenmenon jälkeen plussanneet Tammikuu 2010***

erka, älä suutu nyt, mut rauhoita ittes ja mieti hyviä ajatuksia, jooko? Äläkä lue niitä juttuja, missä oireet on loppuneet, tosi on että joskus ne on merkanneet sitä huonointa, mutta on myös tilanteita missä ne merkitsee vain ihan normaalia. Kun se on jokaisella niiin yksilöllistä, että vertaaminen toisiin ei auta. Ja tavallaan panikoimisella ei voita mitään, koska jokainen meistä keskenmenon saaneen tietää sen, että sille ei mitään voi, eikä sitä mitenkään ole estettävissä vaikka kuinka tietäisi etukäteen.
Rauhoittuisit vähän ja miettisit ilosia ja hyviä ajatuksia siellä. :hug:

Uusikin oli tullut, tervetuloa mukaan ja lisäilen sut listaan myöhemmin, nyt en enää ehdi pitempää tässä koneella olla.

buam 25+3

Erka mulla kuunneltiin ja kuultiin sydänäänet ekalla neuvola kerralla, kun olin huolissani. Silloin oli 9+3 (oikeesti n. 8+4) ja kyllä ne äänet etsimisen jälkeen kuului. Mutta, terkkari vannotti, ettei saa huolestua, vaikkei kuuluisikaan, eikä yleensä kuuntele noin aikaisin. Mutta Buamin sanoin, google kiinni. :)

Jemppero tervetuloa :)

Tänään on taas juhlat, niinkuin viime lauantainakin. Varmasti ei jää enää kellekään epäselväksi, että jotain on meneillään, kun jo toista kertaa kuskina ja täysin nollalinjalla. Ei ole ihan mun tapaista... :D Lisäksi monet kavereista tietävät km:stä, joten ei liene kovin vaikea yhtelö ratkaistavaksi. Mutta onneksi aina voi vedota tipattomaan tammikuuhun....

buam enhän minä suutu :D ! Tiedän et pitäis rauhoittaa ajatukset ja ajatella mukavia ja yritänkin sitä koko ajan. Se on vaan niin jännä kun on olo kuin ei olisikaan raskaana. Ainut mikä nyt on päällä niin alituinen nälkä ja välilllä vähän outo maku suussa. Ja vähäsen herkempi olen kun surulliset tv-ohjelmat itkettää. Niin ja tuo hajuaisti on aika tarkka. Mutta ne ns. "ikävämmät" raskausoireet loppuivat eli jatkuva ällötys ja huimaus.

MLL
erka voisithan koittaa miettiä asiaa sen kaqutta, että ehdit kyllä olla erittäin raskaana vielä moneen kertaan. Ole helpottunut jos alussa pääset helpommalla ja nauti siitä! ;)

Mulla jotenkin lyö niin tyhjää, etten osaa nyt kommentoida oikeen mitään muuta :D Päiväunille ja uusi yritys myöhemmin.

MLL :heart: 31+3

Empuuu: Mieheni on kanadalainen, eli ihan pysyvästi täällä ollaan. Ikävä kyllä oma pysyvä oleskelulupa on vielä haaveissa, koska hakuprosessi kestää kuukausia/vuosia. En myöskään kuulu paikallisen terveyshuollon piiriin, koska tein töitä toisessa provinssissa ennen raskautta. Paikallinen äitiysneuvolatoiminta on aivan uutta mulle, mutta toivon että ulkomaisista odottajistakin huolehditaan, jos vain on rahaa maksaa palveluista. Odottelen nyt kuitenkin vielä pari viikkoa ennen kuin alan lääkäriaikoja varaamaan, kun ei tiedä mitä vielä kerkee tapahtua ennen sitä.. positiivisellä mielellä täällä ollaan kuitenkin :)

Onko muuten kenelläkään tietoa miten kannattaa toimia, jos raskauden aikana oleilee pitemmän ajan toisessa maassa/kaupungissa ? tarkoituksena olisi tulla suomeen toisen kolmanneksen aikana ainakin kuukaudeksi..

krizze, miun mies on tällä hetkellä siellä päin työmatkalla. Toivottavasti tulee joidenkin kivojen tuliasten kanssa kotiin. Siis vauvalle tuliaisia :) Oletko muuten ilmoittanut Suomeen muuttaneesi pysyvästi Suomesta? Mie tein sen virheen kun muutin pari vuotta sitten Ruotsiin ja lähti heti saman tien oikeus sosiaaliturvaan ja näin ollen Kela ei korvaa mitään, jos kotomaassa käydessä joutuu sairaalaan. Tutkin meinaan asiaa juuri, koska olen itse menossa ensi kuussa siellä käymään ja olisin halunnut kovasti hammaslääkäriin, täällä kun ovat aika kalliita (pelkkä tarkastus 100e). Mutta jos jotain sattuu, niin tokihan sinut siellä hoidetaan :)

erka, meillä oli tuolla kesäkuisten pinossa pari viikkoa sitten menossa oikea massahysteria, kun kaikilta tuntui kadonneen raskausolo ja mahat pienentyneen. Nyt siellä kaikilta on kuultu mukavia rakenneultrauutisia, joten aivan normaalia moinen. Jos huolestuttaa liikaa, käy ihmeessä uudelleen ultrassa, ei nyt kannata itseään piinata asialla ainakaan.

Itse kävin siis yksityisellä ultrassa viime maanantaina miehen reissun takia. Hän siis halusi varmistaa, että kaikki kunnossa ennen reissuaan ja olla mukana, mikäli sieltä sukupuoli näkyy ja näkyihän se! Poikaa siis odotellaan :) <3 Varsinainen rakenneultra on nyt 26. päivä ja sinne sitten ilman miestä tällä kertaa.

milkei 18+0

Heippa!

erka :hug: Kuulostaa niin tutuilta nuo sinun ajatukset ja pelot. Koita tosiaan päästä jonnekin ultraan, mikäli mahdollista, niin saat mielenrauhan.

Minulla on vatsa kasvanut sitä vauhtia, että tätä raskautta ei enää peitellä. Leikkipuistossakin oli huomattiin mun masu, vaikka minulla oli paksu toppatakki päällä :whistle: Ja liikkeitä olen alkanut tuntea entistä paremmin, mikä on hieman helpottanut pelkoani keskenmenoa kohtaan. Itsekin kun mietin sitä käyntiä yksityisellä, kun oli omakin mielenrauha niin koetuksella, mutta ehkä näiden liikkeiden tuntemisen avulla kestän vielä ne muutamat viikot, mitkä ovat ennen rakenneultraa.

T: Zalmiakki ja "Eino" rv 16+3

erka, täällä on NIIN kamala olo, että tätä en kyllä toivo kenellekään! Aamulla nielin oksennuksia, kun piti se kilpparilääke ottaa ja saada pysymään sisällä. Toivottavasti sulla on kaikki hyvin ja mene ihmeessä sinne ultraan, jos se mieltä rauhoittaa. Tietysti sitten siinä on se maksupuoli, mutta olispahan mielenrauhaa.

Mun esikoisen kanssa ei ollut mitään tällaista, välillä jotain pientä etomista, joka melko pian meni aina ohi. Koskaan en kokenut tarvetta oksentaa tms. Tänään kyllä. Tavallaan on iloinen, että ainakin tuntee olevansa raskaana, toisaalta ei tää kyllä kovin kivaakaan ole. Saan kaverilta lainaan sen akupisterannekkeen, joka ainakin hänellä on auttanut tosi hyvin.

Mulla oli soittoaika sille lääkärille, joka määräsi mulle ne Lugesteronit. Lääkäri ei edes muistanut mua ja hajamielisesti sanoi, että jatka nyt vaikka ens viikkoon vielä. Samaan syssyyn sanoi thyroxinista, kilpparilääkkeestä, että nosta nyt 30% sitä annosta. Kanella, kysyitkin siitä, mun niitä lääkityksiä on nosteltu tässä enemmän ja välillä jo kädetkin vapisee. Sikspä päätin, että otan labrat ja soitan omalääkärille, joka on tätä aiemminkin hoitanut ja kysyn hänen mielipidettä annoksen nostamisesta. Mulla on meinaan ollut se annos tähän nykyiseen verrattuna aika pieni. Viime labra oli ihan ok.
Kuitenkin niistä lugesteroneista, ajattelin ne lopettaa, kun kaksi lääkäriä on sanonut, että voi lopettaa. Ruskuaispussi yms. näkynyt hyvin, joka kuulemma sitä keltarauhasta erittää. Tämä kolmas lääkäri taas sanoi, että VAIKKA viikon. Mä olen vakavasti sitä mieltä, että ne luget lisää pahoinvointia, enkä halua yhtään pahoinvointia lisää! :x

Jehna, tulipa taas pikästi raapustettua =)

Jatkan pahoinvointia

kreta 7+6

Kreta täällä niin samanlaiset tuntemukset ton pahoinvoinnin suhteen! Pahoinvointi on saapunut. Ja oikein rytinällä:D. Aikasemmin oikein ootti edes jotakin oiretta, mutta nyt manaa tätä pahaa oloa. Mutta, tosiaan onpahan jokin merkki,että jotakin tapahtuu. Esikoista odottaessa jatkui puoleen väliin. Saas nähä kuin tässä, mikäli pikkunen matkassa pysyy.
primrose 7+3

kreta Nykyinen ohje tosiaan on, että annosta nostetaan raskauden alettua 30 %, mutta kertanostona se on kyllä aika paljon. Itse syön normaalistikin todella isoa annosta tyroksiinia, joten nosto tarkoitti useita 100 mikrogramman tabletteja viikossa. Porrastin siis nostoa useisiin viikkoihin ja seurasin oloa. Meni varmaan lähemmäs raskauden puoliväliä, että olin koko 30 % nostanut. Labrakokeethan näyttävät todellisen tilanteen vasta n. 6 viikon kuluttua annoksen muuttamisesta, mutta kyllä niistä sitä ennenkin vähän suuntaa näkee. Tärkeää on, että sulla itselläsi on hyvä olo ja että arvot eivät liikaa painu vajaatoiminnalle (TSH mielellään alle 2,0 ja t4v yläkolmanneksessa). Tsemppiä!

moi ja tervetuloa uusille :flower: :flower: :flower: :heart:

erka, mäkin googletin turhan innokkaasti oireitten loppumisesta rv8-9 ja kyl mä ainakin löysin myös kertomuksia et oireet loppui jo noina viikkoina ja kaikki oli hyvin! mulla oli tässä muutama oireeton päivä ja olin hepulissa, et tää oli tässä, vaikka sen hemulin näki neuvolan ultrassa, mutta sillä laitteella kun ei näe sykettä vielä (vanha romu ajalta miekka ja kivi)... Vaan nyt kaks päivää on vellonut paha olo ja sairaalloinen väsymys!!! olen niin onnellinen :LOL: vaikka kaupassa en ihan samoin ajatellut kun hyllynvälit meni yökkien. oksentanu en ole, se on vaan sitä hirveää etomistä ja vellovaa pahaa oloa :x nyt on taas hyvä, pirteä olo eikä huono olo. vähän ehkä etoo. mulla tulee huono olo vissiin syömisen jälkeen. kohta vaan pitää syödä kun meinaa hiukoa, saanpa varautua et sit se huono olo iskee taas. mä tahdon venytellä päivän ekoja suupaloja iltapäivään asti, kun ei jaksais sitä ällöoloa.

erka, toivottavasti sulla on kaikki hyvin ja jos sä vaan vietät unettomia öitä, niin käy ultrassa. toivottavasti sulla kuitenkin on kaikki hyvin
tsemppiä !!!!!! :hug: :hug: :hug:

:wave: Sinimarja ja Ipana 9+2

Huomista ultraa odotellssa nukuin 2 tuntii päikkäreitä nelosen kaa koka on 2,4... Olen myös huomannut että jos on väsynyt paleltaa enemmän ja on myös huonompi olo. Nyt mulla on alkanu taas kohdun nipistelyt ja vaikka kuinka tiedä että 9-10 viikoilla ei voi tuntea liikeitä niin kyllä jotain muuta kupli mahassa ku ilma. Se oli aivan tuttu tunne aikaisemmista raskauksista.. kuka tietää... Voinhan ainakin ajatella niin koska se tuntuu niin hyvältä. No huomenna saan ne tarkat mitat ja sen päivän koska viimeistään nään nyytin... Mulla ne ei anna mennä la yli vaan käynnistävät sitten. Pahan migreenin vuoksi saattavat tarpeen mukaa käynnistää jo 37 viikolla. Katotaan ny miten käy. Ton takia haluan sen la aikaisemmaksi että ei tarvis kärsiä lopussa niin paljon. Jos 3 kertaa viikossa on halvaantunut niin ei kyllä naurata. Onneksi mun mieheni on ortopedisen puolen osteopaatti niin pitää ainakin hermot ja muutkin paikat auki... aika hyvä ku tekee myös akupunktioo sehän saattaa jopa auttaa synnytyskipuun joten mulla on oma hoitaja salissa.....

Onnellinen ja nyytti 9+

milkei: en oo onneksi vielä ilmoittanut suomeen muutosta, ja sen takia mielelläni viettäisinkin osan raskaudesta suomessa. kanadaan pitää kuitenkin loppuvaiheessa päästä, ettei tarvi alkaa mahdolliselle uudelle tulokkaalle oleskelulupaa/kansalaisuutta hakeen vaan saa parhaan mahdollisen hoidon ilmaiseksi heti alusta alkaen :)

onkos kellään alkanut toi etominen jo ennenkuin edes tiesi olevansa raskaana?? itsellä alkoi jo uutena vuotena, vaikka nyt on nippanappa viikkoja 5 koossa.. iloisena otan kuitenkin kaikki oireet vastaan, joita ei edellisten kanssa kerennyt kokemaan.. ;)

Krizze, siinä tapauksessa suosittelen varaamaan aikaa hetimiten hammashuoltoon ym., kannattaa tuo Kelan korvaus käyttää hyväksi. Tosin en tiedä, kuinka paljon siellä Kanadassa hammashuolto maksaa, mutta epäilen että Suomessa olisi halvempaa.

Zalmiakki koska sulla on rakenneultra? Kyselen vaan siksi, että me mennään melkein samoilla viikoilla. Mulla on vasta rv 21, vaikka varasin sen jo aikoja sitten. Musta taas tuntuu, että sinne on ikuisuus. Onneks on neuvola vielä tässä ennen niin pääsee ainakin kuuntelee sydänäänet.

Olin eilen esikoisen kanssa pulkkamäessä ja tuli rehkittiyä normaalia enemmän. Mäessä oli vielä ihan hyvä olo mutta kun pääsin kotiin ja laitoin sohvalle pitkälleen alkoi nipistelyt ja vihlomiset tuolla masussa, välillä olivat aika koviakin. Kyllä pelästytti. Mielestäni olen kuitenkin edelleen tuntenut liikkeitä, joten eiköhän kaikki ole kunnossa...

JFJ ja nöppis

Rv 30! B)

"Vauvan keuhkot kypsyvät viimeisten raskausviikkojen aikana. Ihonalainen rasvakerros paksunee, mikä on välttämätöntä lämmönsäätelylle. Ihoa peittävä lanugokarva alkaa hävitä.

Lapsivettä on eniten viikoilla 30-36, jopa litran verran. Lapsivesi on steriiliä nestettä, joka vaihtuu kolmen tunnin välein. Sikiö nieleskelee vettä ja pissaa lapsiveteen noin 15-20 minuutin välein. "

Kellis ja Aarre 29+0

täällä poksuu 8+0! Jee!
Toivottavasti poksuu jatkossakin, kun jätin sen kuurin pois.

Jäin nyt sitten kotiin töistä, kun eilinen oli niin helvettiä ja viime yön aikana tajusin, että kyseessähän saattaa olla ihka oikea vatsatauti! Nyt meinaan on vatsassa möyrinyt siihen malliin, että !! En sen tarkemmin käy sitä selventää ;)

Mukavaa alkanutta viikkoa paksukaiset :heart:

Tää paksukainen kävi sokerirasituksessa heti aamusta. :) Tulokset kysyn sitten neuvolassa ensi viikolla, ei mulla kiire ole niitä saada tietää. Kamalaahan se kirkas litku oli, mutta muuten meni kivasti, vaikka piti odotella se 2h. Mulla oli onneksi kirja mukana. ;)

Äitiyspakkaus saapunut postiin, jihuu! :)

Tsemppiä pahoinvoinnin kanssa eläville, ja miksi ei kaikille muillekin. Päivänjatkot! :wave:

rv26+5

empuuu kirkas neste? mulla oli sellaista kokiksen näköistä ja vähän sen makuista.. joko oot pakkauksen hakenu.. kiinnostas että mitähän vuosimallia se mahtaa olla? itse en oo vielä pakettia saanu pitäis viimeistää viikon päästä tulla..

nanakuu Haetaan paketti, kunhan mies tulee töistä, mutta me saadaan 2009 vuoden pakkaus. Tämän vuoden paketti tulee käsittääkseni jakoon vasta, kun meillä on mahdollisesti jo vauvat sylissä. :) Sitä litkua taitaa olla ainakin kahta erilaista. Mä sain tosiaan kirkasta litkua kirkkaasta lasipurkista, houkuttelevaa. Sokerille vaan maistui. :x

empuuu niin mäkin epäilen mut elättelen silti toivoa :) tosin 2010 pakkauksest aei oo tullu viel ees kuvia kelan sivuille.. kuulostaa karmeelta toi litku :x

tulihan pikasiivous tehtyä ku mummi soitti että oisivat kylään tulossa :) tosin tää meidän olkkari näyttää ihan sikolätiltä kun osa kirppari kamoista on vielä täällä kun eivät kaikki mahtuneet kerralla sinne.. tänään pitäis viedä lisää tavaraa sinne ja kysyy et paljos on tienattu kahden päivän aikana =)

Yhteistyössä