Keskenmenon jälkeen plussanneet talvella 2013-2014

miss_piggy
Niin ja meikkaamisesta, oon viimeks varmaan meikannut joskus toukokuussa kun käytiin baarissa :D Muutoin en juurikaan meikkaa ellei oo jotkut juhlat tai joku spesiaali-tapahtuma.
 
Täällä kanssa yksi hiustenvärjääjä.. tosin koittanut kanssa pitkittää värjäysvälejä. Suunnittelin jo ennen raskautumista tekeväni värinpoiston, mut en sitten ehtinyt ja nyt taas en viitsi :D Meikkiä tulee käytettyä aikast harvoin noin muuten. Nyt vielä parina viikonloppuna käynyt kattomassa bändejä mihin tietenkin pitänyt laittautua.. Toivottavasti jaksan vielä yhdelle keikalle helmikuun alussa. Aikamoinen musadiggari taitaa olla tulossa ku rummuttelee musiikin tahtiin :D

Tupakan sain kokonaan jätettyä pois rakenneultran jälkeen. Vähensin kyllä pariin tupakkaan per päivä heti alusta. Eikä oo kyllä vaikuttanut vaavin kokoon.

Edelleenkin täällä tulee pelkopäiviä millon vakuuttunut että kaikki ei mene hyvin loppuun asti, mut taas onneks seuraavana hetkenä voi olla jo rauhallisempi olo. Onneksi taas maanantaina pääsee kurkkaamaan mahaan ja muutenkin on aktiivinen liikkuja ollut mahassa. Ajoittain ahdistaa, että täällä ainakin mies käsittelee raskautta niin eri vaiheessa. Itsellä raskautta ja siihen liittyviä oloja on kestänyt reilut 7 kuukautta ja mies vaan voinut huolettomasti oleskella.. Viime viikolla sitten tajus että kohta vauva voi oikeesti syntyä ja ottaa kauheen tressin remontoinnista, mitä on siis pitkittänyt näin pitkälle..

Unettomuus vaivaa ihan toden teolla. Noh sen takia lopulta sain sen sairasloman ja saan sitten päivällä paikkailtua unta. Lisäksi hankin itselleni tyhmänä lisätressiä ylimääräisistä asioista ja välillä nuo läheiset ihmiset tekevät elämästään äärinmäisen hankalaa mikä vaikuttaa omaankin oloon :/

Ronsku Rv 32+ 2
 
Dorian, olen ajatellut ihan samoin, mitä tulee tuohon kemikaalien kokonaiskuormaan. En siis ihan ymmärrä, miksi odottajan pitäisi jättää kokonaan hiustenvärjäys, jos kuitenkin käyttää päivittäin muuta kosmetiikkaa ihan normaaliin tapaan. Uskon, että päivittäisellä käytöllä on suurempi vaikutus kokonaiskuormaan kuin sillä, että muutaman kerran raskausaikana värjää hiuksensa - hiusväri kun on päässä sen puoli tuntia ja sen jälkeen se ei enää imeydy ihoon, kun taas esim. päivittäin käytettävä meikkivoide voi olla kasvoilla koko päivän. Vaikka itse ajatteleekin näin ja yrittää olla looginen, niin silti sitä vaan pahoittaa mielensä ajattelemalla, että mitä jos olen jonkun mielestä vastuuntunnoton tuleva äiti, kun värjään hiuksiani :D

Eteeriset öljyt Niitä en ole kyllä varsinaisesti käyttänyt, mutta menthol- ja eucalyptus-karkkeja olen kyllä syönyt flunssan aikana, kait nekin tavallaan lasketaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Dorian
Argh! Mä vastasin, mutta sitten kone jotain sekoili "et ole kirjautunut" ja koko halvatun vastaus katosi. Uudelleen lyhyesti: En ole käynyt kampaajalla, odotin että 13vk täynnä ja nyt ei ole rahaa. Käytän meikkejä, koska rakastan meikkejä. Käytän paljon kosteusvoiteita koska olen atoopikko. Syön ohjeiden mukaan.. Ainakin melkein, mutta juon liikaa laitti kolaa ja dr.pepperiä :D

14+2
 
Katrinainen ja ralliruutu, niin vähän ajattelinkin että se olisi tuon öljyvälttelyohjeen taustalla... Täällä Suomessa jotenkin tunnutaan ajattelevan että laboratorio=hyvä, luonto=paha :p Nojoo.

Tuntuu kyllä itsestä että kaiken tän lisäaine/kemikaali-overloadin huomioonottaen luonnonöljyt ei voi olla kauheen pahasta. Sama pätee yrttiteihin kaiketi, tosin vaikka niitä normaalisti paljon juonkin, nyt en ole sitten kuitenkaan uskaltanut. Se on hassua, että kun jossain sanotaan että älä tee, niin vaikka oma järki sanoo toisin ei sitä aivan kevein mielin lähde ohjeita vastaan tekemään. Ainakaan nyt kun on kyse tuosta vatsa-ninjasta.. :)

Dorian
 
Joskus sitä kyllä kaipaisi hyviä perusteluja sille, miksi jotakin asiaa pitää raskausaikana välttää. Neuvolasta sain alkuraskaudessa pitkät listat vältettävistä ruoka-aineista, ja käytännössä ne listat on sellaisia, että samoja asioita kannattaa välttää ja säännöstellä muutenkin kuin vain raskausaikana.

Selvittelin esim. sitä, miksi ulkomaalaisia marjoja ei kannata syödä raskausaikana. Syy ei ole listerian tai toksoplasmoosin uhka, vaan noroviruksen, josta ei sinällään ole edes vaaraa sikiölle, mutta tautiin liittyvä ripuli saattaa aiheuttaa kohdun supistelua. Mutta listassa ei sitten mainita mitään muita ruoka-aineita, joissa on samanlainen normaalia korkeampi noroviruksen tai muun vatsataudin riski - miksi?

En siis aina ihan ymmärrä logiikkaa. No, itse kyllä ostan aina suomalaisia marjoja muutenkin, sekä tuoreena että pakasteena.
 
  • Tykkää
Reactions: Dorian
Ulkomaisista marjoista voi saada muutakin kuin norovirusta, norovirus on eniten ollut lehdissä yms. Niistä voi huonolla säkällä saada a-hepatiitin ja sitten jos on likaisella vedellä pesty niin on niissä salmonella, listeria etc. bakteeri joka on joutunut kasteluveteen esim. ulosteen vuoksi. Ulkomaisia maitotuotteita en söisi, koska mieluusti näin raskaana syön sen pastöroidun, muuten en niin piittaa niistä maidoissa elävistä bakteereista. Maalaisjärki on tietenkin hyvä olla eikä nyt jokainen niin vaarallinen ole, mutta riski näissä tuotteissa on joista on varoitettu.

Itse oon syöny salmiakkia vaikka kieltolistalla on :) Mutta pitkällä tikullakaan en koske kovinkaan einespitoisuus ja lisäainepitoisiin ruokiin ja juomiin. Aspartaami on ehdoton no no muutenkin ja kaikkia värikkäitä karkkeja oon vältellyt. Hiuksia en oo vielä ehtiny värjäillä ja pian pitäis, meikkiä ja hajuvettä en muutenkaan käytä.
 
miss_piggy
Mää oon kyllä syönyt irtokarkkeja ja einesruokia, sekä sokeria. Aspartaamia taitaa myös olla tossa Hermesetaksessa mitä käytän, mutta eipä noista oo mitään haittavaikutuksia tullut, kerran mahassa on aktiivinen ja virkeä tyyppi.
 
Noi onkin vähä niinku suositusten ulkopuolelta noi lisäaineelliset eines ym muut... Ja kun on tehnyt muutoinkin vaan lapsuusajan ruokia mieli, niin kovin on ollu kotitekoiset safkat.. Aspartaami on jo itselleenkin kovin haitallinen jos sitä suurissa määrissä saa.. Mutta sitähän Suomessa ei myönnetä :) Enkä jaksa siitä kirjoittaakaan. Kirjoitin aiemmin vain, mitä itse olen vähentänyt, en sitä mitä teidän muiden pitäisi :)
 
Pakko osallistua tähän väri yms.vaaralliset aineet keskusteluun.=) Oon ollu ylpeä itsestäni, kun oon ollut värjäämättä hiuksiani kuopuksen raskausajasta lähtien. Hän täyttää pian kolme. Vähän on tullut harmaita näkyviin, mutta alkujärkytyksestä toivuttuani, oon ajatellut, et "mitäs sitte". Mulla on voimakas luonnonkihara, joten en ihan harmaa hapsi liuhuletti sentäs ole. Ja oon säästänyt melkoisen summan muutamassa vuodessa.

Meikkaan ja käytän lakkaa kyllä ihan surutta. En osannut edes ajatella, et värikkäät karkit vois olla epäsuotuisa. No, kaikkea sitä oppii, pistetään korvan taakse.

Pääsin muuten maanantaina ultraan, jossa näkyi syke ja laskettuaika selvisi. (Nyt ymmärrän, kun kaikki aina valittaa ettei saa värejä toimii. Mulla teki nyt sen ekan kerran. Jospa nyt jo kuitenkin pääsisin listalle.)

1.9.--Koikoi--33v.--KKM-08,KU-13--3.lapsi--?
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy Onnea synnytykseen! Kohta se on menoa! ;)

Missä vaiheessa muuten teillä on pikkuinen kääntynyt pää alaspäin? Neuvolassa viimeviikolla neuvolatäti sanoi vauvan olevan pää ylöspäin, mutta mahtuu hyvin kääntymään vielä, silti rupes vähän pelottamaan kun sanoi myös että se on myöhemmän ajan murhe jos vauva ei oo kääntynyt.

Miwwi 28+4
 
miss_piggy
Miwwi:Täällä tais olla perätilassa vielä joskus rv 34 kun on tilaa kääntyillä, mutta sitten rv 36 oli jo raivotarjonnassa. Eli aikaa on ihan hyvin ja tilaa noilla viikoilla myllätä miten päin huvittaa :D Yleensä jos ei oo rv 36 mennessä kääntynyt raivotarjontaan, niin yritetään tehdä ulkokäännös, eli painelemalla mahaa tms vauva koitetaan kääntää pää alaspäin. Ja jos perätila jatkuisi tai ulkokäännöstä ei tehtäis, niin sitten joko synnytys normaalisti alakautta mutta vauva tulis pylly edellä ulos, tai sitten suunniteltu sektio.

).( Täällä olo normaaliakin normaali. Ei ainuttakaan supistusta tai muutakaan merkkiä lähestyvästä synnytyksestä.

38+0, poks!
 
Onko teillä tuntemuksia kohdunsuulla seksin jälkeen? Itsellä jomottanut nyt useamman tunnin, ei tosi kovaa mutta kuitenkin. Pari viikkoa on vielä rakenneultraan. Noin kuukausi sitten kohdunsuu oli melkein 5cm, toivotaan ettei muutosta... Muuten on mennyt rauhallisesti, pari kertaa päivässä supistaa mutta yleensä vain kertaalleen eikä tee kipeätä. Liikkeitä tuntuu jo useasti päivässä ja dopplerin käyttökin on harventunut jonkin verran. Masu on aikamoisissa mitoissa, ei voi erehtyä missä tilassa ollaan. Talvivaatteet tietysti piilottaa mukavasti. Itsemääritelty vauvavaatteiden ostokielto päättyy vajaan viikon päästä, saas nähdä miten lapasesta lähtee... :)

alien & hippu 19+1
 
miss_piggy
Täällä ei seksin jälkeen mitään erikoisia tuntemuksia, tosin nyt ei oo vähään aikaan "harrastettu" kun oli viimeisen äippäpolikäynnin mukaan tosiaan kohdunsuu auki 2cm ja kohdunkaulaa jäljellä 1,5cm...

38+2
 
Vatsa asukki päätti täällä säikytellä. Aamulla pariin otteseen tuli ihmeellistä ruskeeta limaa selkeesti kohdunsuulta. Soitin sitten ja pyysivät käymään näytillä vaikka kontrolli muutenkin olis ollut huomenna. Ihanasti vastassa vaan oli kätilö asenteella mitä tänne turhan takaia tulet..

Lopputuloksena kaikki hyvin vauva kasvaa tasaisesti ala- ja keskikäyrän puolessavälissä. Painoa nyt jo 1800g. Luultavasti kohdun suu oli vuotanut tipan verta mut enään ei mitään sellasta ollut näkyvissä.. kohdun kaulaakin oli jäljellä ainakin 4 centtiä ja suu kiinni.

32+6
 
Minun vauva on aina ultrissa ja neuvolassa tunnustellessa ollut poikittain. En ymmärrä, miten se muka enää mahtuu olemaan niin, mutta kyllä se vaan kylkeen potkii toiselle puolelle ja toiseen kylkeen osuu pää :D Välillä kuitenkin potkii selvästi ylöspäin ja välillä alaspäin - taitaa vaihdella asentoaan muutaman päivän välein, mutta viihtyy kuitenkin parhaiten poikittain. Kolmen viikon päästä viikolla 33+1 aletaan seurata, miten päin tuo meinaa vatsassa köllötellä loppuajan ja sitten käännellään kuulemma, jos on tarvetta. Mutta kolmen viikon päästä yritetään kuulemma neuvolassa ultrata ja katsoa myös sukupuolta, ja sen jälkeen vielä äitiyspolille synnytystapa-arvioon ja kontrolliultraan perussairauksieni takia.

Seksin jälkeen ainakin mulla on alapään limakalvot todella herkkinä, kuumottaa ja kirvelee sekä sisältä että ulkoa. Neuvolantädin mielestä ihan normaalia raskausaikana, varsinkin kun mulla on ihan samaa ongelmaa muutoinkin kuin vain raskaana ollessa. Eikä ole mitään tulehduksiakaan. Selkäkivut ovat tosin tulleet ikävämpänä lisänä seksielämään, niiden takia on jäänyt vähän nuo harrastelut, kun pari päivää on aina alaselkä ihan täysjumissa sen jälkeen : / Tai no, ainakin minulle kerta viikossa on liian vähän :D En vaan ole osannut seksistä enää nauttia niin paljon sen jälkeen, kun vauvan liikkeet alkoivat tuntua... alkuraskauden ajan tosin heiluteltiin peittoja aika tiheään :whistle: , kun ei tarvinnut enää yrittää raskautua ja olo oli paljon nykyistä ketterämpi ja nyt tosiaan selkä aiheuttaa ongelmia.

Kummasti piristyi mieli alkuviikosta, kun lapsi alkoi yhtäkkiä liikkumaan huomattavasti enemmän päivittäin. Kaksi viikkoa tein säännöllisen iltavuoron sijaan aamua ja iltaa vuorotellen, joten yöunet jäivät kahdelta viikolta aikalailla liian vähäisiksi, vaikka väsymys ei vaivannutkaan. Työvuorot palasi takaisin normaaliin ja sain nukuttua univelat pois 10-11 tunnin yöunilla, niin lapsikin alkoi telmuta ihan erilaiseen tapaan. Näköjään äidin yöunilla tuntuu olevan ihan mieletön vaikutus lapsen aktiivisuuteen! Ja lapsen aktiivisuudella taas äidin mielialaan :)

ralliruutu 30+3
 
  • Tykkää
Reactions: Dorian
Seksin jälkeen, tai tarkemmin orgasmin jatkeeksi on alkanut tulemaan oikein mojova supistus, yksi vain eikä varsinaisesti kipeä mutta erittäin erittäin epämukava.. se on kyllä vienyt vähän makua siltä osin, muuten kyllä seksi maistuu vaikka limakalvot on täälläkin tosi herkästi ärtyvät. Tylsää. Juuri nyt kun pitäisi ottaa kaikki irti ennen kun saa alkaa aikatauluttamaan sitäkin touhua :)
Alien sano miehelle, että pidättäytyy hivenen taaemmalle, eikä puki ihan sinne pohjaan asti, jospa se helpottaisi :D
 
Mä en kyllä muista tuollaista käsitettä, kuin seksi? Mitä se on? :(

Ja tänään tuli lisäselibaattia, kun pääsin taas terkkarin päivystyksen kautta kätilöopiston päivystykseen viettämään aikaani. Kaksi päivää jo vuotanut siis ihan vettä alapäästä. Menee kaikkien papereiden ja housujen läpi. Tänään plussana tuli menkkakipuja joten päivystykseen ->

5h myöhemmin kättärillä todettiin, että ei ole lapsivettä, mutta kohdunkaula on lähtenyt hiukan aukeamaan sisältäpäin. :(
Nyt ollaan taas sitten "älä tee mitään, paitsi kävele rauhallisesti" linjalla. Viikon päästä kontrolloidaan.

Ja koska jokainen kakku tarvitsee kirsikan: Kun jonotin terkkarille (meni vain 1,5h vaikka sanoin, että lapsivesi saattaa vuotaa) ja olin taas lievästi sanottuna huolesta hulluna soitti neuvolan täti kerrosta ylempää, että onneksi olkoon! Sulla on raskausdiabetes!

Saanko sanoa, että voi ny sun v***u!! :stick:

15+0
 
Meikäläisen ukko taas on tullu entistä himokkaammaksi seksin suhteen. Joku tässä raskaudessa kiihottaa vissiin. Itse taas on semmonen fiilis, että ei kiinnostais sitten yhtään mikään. Voisin elää muutenkin varmaan ilman seksiä. Hankala tilanne kun toinen haluaa ja toinen ei...

Ihanaa kyllä kun on alkanu tuntua pieniä liikkeitä. Pikkunen hipsuttelee ja kutittelee vähän joka välissä, varsinkin työpäivän aikana. Lisää huomattavasti kiintymistä pikkuseen. :) Viime viikolla tulikin taas kauhea olo siitä, että jos menettäis tämänkin tulokkaan. Sen verran on jo päässyt innostumaan hetkittäin.


Syssy 15+1
 
miss_piggy
Vekkuliina, voi ei... :( No onneks tuo raskausdiabeteskin monesti paranee sitten kun vauva syntyy, mutta onhan se ikävää alkaa tarkkailemaan raskausaikana tarkasti mitä syö. Ompas erikoista kyllä tuo sun vuotos, onko se sitten valkovuotoa vai mitä mikä sieltä vuotaa? Kun mullahan on paikat auki kanssa jo muutamia senttejä, mutta silti ei vuoda muuta kuin valkovuotoa ja sitäkin ihan normaalisti.

Seksistä, meilläkin mies on jotenki innokkaampi kuin minä. Eilen tuli taas pitkästä aikaa vähän harrastettua läheisyyttä :D Mutta voin sanoa että näillä viikoilla alkaa tuntumaan jo tosi epämukavalta. Ja spermahan saattaa kypsyttää paikkoja vielä entisestään. Tosin sillä nyt ei oo mitään merkitystä kun täysiaikaisia tässä ollaan jo muutenkin :)

38+3
 

Yhteistyössä