Minun vauva on aina ultrissa ja neuvolassa tunnustellessa ollut poikittain. En ymmärrä, miten se muka enää mahtuu olemaan niin, mutta kyllä se vaan kylkeen potkii toiselle puolelle ja toiseen kylkeen osuu pää
Välillä kuitenkin potkii selvästi ylöspäin ja välillä alaspäin - taitaa vaihdella asentoaan muutaman päivän välein, mutta viihtyy kuitenkin parhaiten poikittain. Kolmen viikon päästä viikolla 33+1 aletaan seurata, miten päin tuo meinaa vatsassa köllötellä loppuajan ja sitten käännellään kuulemma, jos on tarvetta. Mutta kolmen viikon päästä yritetään kuulemma neuvolassa ultrata ja katsoa myös sukupuolta, ja sen jälkeen vielä äitiyspolille synnytystapa-arvioon ja kontrolliultraan perussairauksieni takia.
Seksin jälkeen ainakin mulla on alapään limakalvot todella herkkinä, kuumottaa ja kirvelee sekä sisältä että ulkoa. Neuvolantädin mielestä ihan normaalia raskausaikana, varsinkin kun mulla on ihan samaa ongelmaa muutoinkin kuin vain raskaana ollessa. Eikä ole mitään tulehduksiakaan. Selkäkivut ovat tosin tulleet ikävämpänä lisänä seksielämään, niiden takia on jäänyt vähän nuo harrastelut, kun pari päivää on aina alaselkä ihan täysjumissa sen jälkeen : / Tai no, ainakin minulle kerta viikossa on liian vähän
En vaan ole osannut seksistä enää nauttia niin paljon sen jälkeen, kun vauvan liikkeet alkoivat tuntua... alkuraskauden ajan tosin heiluteltiin peittoja aika tiheään
, kun ei tarvinnut enää yrittää raskautua ja olo oli paljon nykyistä ketterämpi ja nyt tosiaan selkä aiheuttaa ongelmia.
Kummasti piristyi mieli alkuviikosta, kun lapsi alkoi yhtäkkiä liikkumaan huomattavasti enemmän päivittäin. Kaksi viikkoa tein säännöllisen iltavuoron sijaan aamua ja iltaa vuorotellen, joten yöunet jäivät kahdelta viikolta aikalailla liian vähäisiksi, vaikka väsymys ei vaivannutkaan. Työvuorot palasi takaisin normaaliin ja sain nukuttua univelat pois 10-11 tunnin yöunilla, niin lapsikin alkoi telmuta ihan erilaiseen tapaan. Näköjään äidin yöunilla tuntuu olevan ihan mieletön vaikutus lapsen aktiivisuuteen! Ja lapsen aktiivisuudella taas äidin mielialaan
ralliruutu 30+3