Tää minun tarina on kyllä jo kuultu useampaan otteeseen, mutta täällä on toisaalta niin monta uutta, että ehkei kaikki ole vielä ihan puutuneet näihin jorinoihin
Ensimmäinen raskaus (jota yritettiin saada alulle 7 kiertoa) varhaisultrattiin viikolla 7+4, jolloin lääkäri epäili, että raskaus olisikin saanut alkunsa oletettua myöhemmin - mikä ei kuitenkaan ollut mahdollista, kun testit näyttivät plussaa jo muutama viikko aikaisemmin viikolla 4+0 ja ovulaatiopäiväkin oli tiedossa. Sain kontrolliajan viikon päähän, jolloin sama lääkäri totesi, ettei kohdussa ollut tapahtunut minkäänlaista kasvua ja silloin minut laitettiin naistentautienpolille jatkotoimenpiteisiin. Raskaus oli siis kehittynyt viikolle 5+ asti ja lopettanut kehityksensä siihen. Virallinen diagnoosi oli tuulimunaraskaus. Tähän mennessä viikkoja oli 8+4 ja keskenmeno alkoi kotona, mutta ei käynnistynyt kunnolla itsekseen, joten lääkkeellinen keskeytys tehtiin seuraavana päivänä keskussairaalassa.
Toinen raskaus sai alkunsa heti keskeytyksen jälkeen ja tutut raskausoireet alkoivat uudelleen. Testit näyttivät hailakkaa plussaa pari päivää, jonka jälkeen alkoivat kivut ja vuoto. Olin silloin työkomennuksella lastenleirillä, josta en päässyt käymään kotona ja voin sanoa, että olin koko leiriviikon aika palasina. Oli aika vaikeaa koota itsensä joka aamu ja mennä iloisena ohjaamaan pieniä leiriläisiä... Kyseessä oli siis kemiallinen raskaus. Viikoista raskauden päättyessä en tiedä yhtään, mutta vuoto alkoi reilut 5 viikkoa keskeytyksen jälkeen.
Tästä ei mennytkään taas kuin muutama viikko, kun raskausoireet alkoivat taas joskus viikolla 3+. Testin uskaltauduin lopulta tekemään ja plussaahan se näytti. Olin siis neljän kuukauden sisällä kolmatta kertaa tullut raskaaksi, kun ensimmäistä yritettiin 7 kiertoa täysin tuloksetta. Voin sanoa, että kovin luottavainen olo ei ollut enää tässä vaiheessa. Varhaisultrassa 6+6 löydettiin kaksoset, joilla oli molemmilla sykkivät sydämet. Nt-ultrassa paljastui, että toinen olikin menehtynyt, luultavasti jo hyvin pian varhaisultran jälkeen, koska häntä ei pystynyt enää toisen kasvettua isommaksi erottamaan ollenkaan sieltä kohdun vilinästä. Toinen näistä on sitten jaksanut porskuttaa ja kehittynyt koko ajan tasaisesti.
Sen verran rankka kevät/kesä/syksy tuo oli, ettei tässä ole vieläkään osannut oikein rentoutua ja alkaa oikeasti odottamaan. Anoppi haluaisi jo käydä ostamassa pinnasängyn ja minun vanhemmat rattaat, mutta minä toppuuttelen niiden kanssa. En edes tiedä, mitä minä tässä niin paljon pelkään. Kai sitä, että jos kaikki ei päätykään hyvin, niin en kestä katsella sitä lastentavarapaljoutta, jos sille ei olekaan käyttäjää. Minun lapsikin on niin äärettömän rauhallinen vatsassa asuja, että se tekee minut huolestuneeksi useamman kerran viikossa olemalla tuntikausia täysin liikkumatta ja reagoimatta edes herättely-yrityksiin. Ja asiaa ei helpota ainakaan tuo työ"kaveri", joka on jo tivannut useampaan otteeseen "Eikö muka ole ollut yhtään pahaa oloa koko raskauden aikana, eikö muka, häh, kyllähän kaikilla kuuluu olla edes vähän huono olo, meinasitkos päästä helpolla tästä raskaudesta?". Voi kuule, kumpa tietäisit mitä on koettu ennen tätä!
Joka paikassa tarjotaan apua synnytyspelkoon (jota minulla ei ole), mutta mistä sais apua raskausajan pelkotiloihin
Neuvolantäti ei ainakaan osaa auttaa ja mitkään vertaistukiryhmät ei kyllä kiinnosta.
Mikähän alakulovaihe miulla on menossa, yhtään positiivista postausta en ole tännekään saanut aikoihin
Vähän liikaa tekemistä ja stressiä töissä, liikaa kotitöitä, liikaa kaikkea mihin ei oikein ole motivaatiota keskittyä kunnolla. Väsyttääkin, mutta ei saa nukuttua tarpeeksi monta tuntia putkeen, että voisi nukkua edes viikonloppuna univelkojaan pois.
ralliruutu 29+3